Viimeksi julkaistu 20.11.2024 11.54

Lakialoite LA 42/2024 vp 
Pekka Aittakumpu ps ym. 
 
Lakialoite laiksi kielilain muuttamisesta

Eduskunnalle

ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Aloitteessa ehdotetaan muutettavaksi kielilakia niin, että suomen ja ruotsin kielen asemaa kansalliskielinä vahvistetaan. Aloitteessa ehdotetaan lisättäväksi kielilakiin lain tarkoitukseksi myös kehittää ja suojella suomen ja ruotsin kieltä. Tämän lisäksi kielilain muutoksella velvoitettaisiin elinkeinonharjoittajat tarjoamaan palvelua ja tietoa suomen kielellä kuluttaja-asiakkaille. 

Aloitteessa ehdotetaan myös korkeakoulujen lisäämistä kielilain soveltamisalaan. Korkeakoulujen lisääminen kielilain soveltamisalaan velvoittaisi korkeakouluja vahvemmin pitämään suomen ja ruotsin kieli ensisijaisina opiskelukielinä. 

PERUSTELUT

Suomen perustuslain 17 §:n mukaan Suomen kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi. Suomen kansan ja valtion vaiheissa kielipolitiikalla on ollut suuri merkitys. Kansallisen heräämisen ja itsenäisyyden tavoittelemisen aikoina keskeisenä välineenä oli suomen kielen vaaliminen ja edistäminen. Suomi haluttiin niin hallinnon kuin tieteen ja taiteen kieleksi. 

Nyt kehitys on päinvastainen. Esimerkiksi yliopisto-opinnoissa englannin kieli on paikoin kasvattanut asemaansa ainoana kielivaihtoehtona. Englannin kieli on päätynyt jopa valtioneuvoston ja ministeriöiden viestintään. 

Suomen kielen lautakunta on kiinnittänyt kiihtyneeseen kehitykseen huomiota jo vuonna 2018 toteamalla, että suomen kielen käyttöalan yhä nopeampi kaventuminen uhkaa mitätöidä kahden vuosisadan mittaisen määrätietoisen työn, jolla on luotu suomen kielelle asema yhteiskunnan kaikilla aloilla käytettynä ja toimivana kielenä. Lakiehdotuksella esitetään muutettavaksi kielilain 2 § siten, että lain yksi tarkoitus on myös kehittää ja suojella suomen ja ruotsin kieltä. 

Englannin kielen asema kasvaa erityisesti suomen kielen aseman kustannuksella. Tämä heikentää suomen kielen käyttöä ja myös lisää eriarvoisuutta. Palvelujen tulee olla kielellisesti saavutettavissa niin verkossa kuin muuallakin. Lakiehdotuksella esitetään lisättäväksi kielilakiin uusi 25 a § (Kuluttajan oikeus saada tietoa suomen kielellä). Tällä muutoksella parannetaan yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta ja lisätään kielellistä saavutettavuutta. 

Kansalliskielibarometri 2023 -tutkimuksen mukaan selkeä enemmistö suomalaisista pitää englannin kielen lisääntyvää käyttöä esimerkiksi koulutuksessa, työelämässä sekä julkisissa ja yksityisissä palveluissa haitallisena. 

Lakiehdotuksella esitetään lisättäväksi kielilain 3 §:ään lain soveltamisalaan korkeakoulut. Varmistamalla suomen ja ruotsin kielen käyttö korkeakouluissa vahvistetaan opiskelijoiden yhdenvertaisuutta. Tämä edistää myös kansalliskielten käyttöä akateemisessa ympäristössä ja varmistaa, että opiskelijat voivat suorittaa opintonsa kansalliskielillä. 

Vieraat kielet ovat käyttökelpoisia, ja niiden osaaminen on erittäin hyödyllistä ja usein jopa välttämätöntä muun muassa kansainvälisissä yhteyksissä. Kuitenkaan vieraiden kielten oppimisen vuoksi ei ole tarvetta rapauttaa suomen ja ruotsin kielen asemaa. Tällaisesta rapautumisesta konkreettisena esimerkkinä on erilaisten nimikkeiden käyttö englanninkielisinä, vaikka suomenkielinen nimike olisi selkeämpi ja ymmärrettävämpi. 

Erityisesti julkista hallintotehtävää hoitavien viranomaisten tulee käyttää julkisessa viestinnässään kansalliskieliämme ja kantaa osaltaan myös vastuuta niiden asemasta. Kansalliskielten ja niiden käyttömahdollisuuksien tulee olla näkyvästi esillä virastoissa ja katukuvassa sekä viranomaisten nimikäytännössä, kirjeissä ja julkaisuissa. 

Kieli on tekijä, jolla on suuri merkitys kansanryhmän yhtenäisyyden ja erityspiirteiden säilyttämisessä. Kielellä on ratkaiseva vaikutus yksilön toimintaan yhteiskunnassa. Siksi on tärkeää, että kaikilla suomalaisilla on yhdenvertaiset mahdollisuudet käyttää kansalliskieltään. 

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen: 

Laki kielilain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan kielilain (423/2003) 2 §:n 1 momentti ja 3 §:n 1 momentti, sellaisena kuin niistä on 3 §:n 1 momentti laissa 644/2021, sekä 
lisätään lakiin uusi 25 a § seuraavasti: 
2 § 
Lain tarkoitus 
Tämän lain tarkoituksena on turvata perustuslaissa säädetty jokaisen oikeus käyttää tuomioistuimessa ja muussa viranomaisessa omaa kieltään, joko suomea tai ruotsia, sekä kehittää ja suojella suomen ja ruotsin kieltä. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
3 § 
Lain soveltamisala 
Tätä lakia sovelletaan tuomioistuimissa, muissa valtion viranomaisissa, hyvinvointialueen ja hyvinvointiyhtymän viranomaisissa, kunnallisissa viranomaisissa, itsenäisissä julkisoikeudellisissa laitoksissa, korkeakouluissa sekä eduskunnan virastoissa ja tasavallan presidentin kansliassa (viranomainen), jollei erikseen toisin säädetä. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
5 luku  
Kielellisten oikeuksien turvaaminen 
25 a § 
Kuluttajan oikeus saada tietoa suomen kielellä 
Tavaroiden ja palvelujen kuluttajalla on oikeus suomenkieliseen tietoon ja palveluun. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 13.11.2024 
Pekka Aittakumpu ps 
Mikko Savola kesk 
Timo Mehtälä kesk 
Hanna-Leena Mattila kesk 
Eerikki Viljanen kesk 
Teemu Keskisarja ps 
Hannu Hoskonen kesk 
Veijo Niemi ps 
Sara Seppänen ps 
Antti Kangas ps 
Jari Koskela ps 
Olga Oinas-Panuma kesk 
Vesa Kallio kesk 
Anne Rintamäki ps 
Pia Hiltunen sd 
Jouni Ovaska kesk 
Sari Tanus kd 
Tuomas Kettunen kesk 
Seppo Eskelinen sd 
Timo Suhonen sd 
Timo Vornanen tv 
Ari Koponen ps 
Sofia Virta vihr 
Juha Hänninen kok 
Juha Mäenpää ps 
Onni Rostila ps 
Sheikki Laakso ps 
Kaisa Garedew ps 
Minna Reijonen ps