Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle komission ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen ja nelipyörien hyväksynnästä ja markkinavalvonnasta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 168/2013 muuttamisesta (U 48/2020 vp): Asia on saapunut liikenne- ja viestintävaliokuntaan lausunnon antamista varten. Lausunto on annettava suurelle valiokunnalle.
Valiokunta on kuullut:
Komissio on 7.9.2020 antanut ehdotuksen Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen ja nelipyörien hyväksynnästä ja markkinavalvonnasta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 168/2013 (jäljempänä L-luokan ajoneuvojen puiteasetus) muuttamisesta (COM(2020) 491 final).
Muutosasetus koskee L-luokan ajoneuvoja eli kaksi- ja kolmipyöräisiä ajoneuvoja (esimerkiksi mopo, moottoripyörä) ja nelipyöriä (esimerkiksi maantiemönkijä, maastomönkijä, mopoauto) sekä niihin covid-19-pandemian johdosta sovellettavaa sarjan viimeisiä ajoneuvoja koskevaa poikkeussääntelyä. Ehdotettu muutosasetus tulisi voimaan seuraavana päivänä sen jälkeen, kun se on julkaistu Euroopan unionin virallisessa lehdessä.
Ehdotuksessa lisättäisiin L-luokan ajoneuvojen puiteasetukseen uusi 44 a artikla. Sen mukaan sellaisia L-luokan ajoneuvoja, joiden EU-tyyppihyväksynnän voimassaolo on päättynyt 1.1.2021, voitaisiin ottaa käyttöön sarjan viimeisinä ajoneuvoina vuoden 2021 loppuun saakka. Näiden ajoneuvojen määrä voisi olla enintään niiden 15.3.2020 varastossa olleiden ajoneuvojen määrä, joiden EU-tyyppihyväksynnän voimassaolo päättyy 1.1.2021.
Valmistajan olisi tehtävä hakemus kansalliselle viranomaiselle, jos se haluaisi soveltaa ehdotuksen mukaista poikkeusta. Valmistajan tulisi ilmoittaa niiden ajoneuvojen määrä, joihin poikkeusta sovellettaisiin.
Kansallisen viranomaisen olisi kuukauden kuluessa päätettävä, hyväksyykö se hakemuksen ja missä laajuudessa. Valmistajan tulisi tehdä poikkeusta koskeva merkintä vaatimustenmukaisuustodistukseen.
Valtioneuvosto pitää komission ehdotusta kannatettavana. Covid-19-pandemialla on ollut merkittäviä negatiivisia vaikutuksia ajoneuvoalan toimijoihin EU-alueella. Koska ehdotuksella ei olisi merkittäviä ympäristövaikutuksia ja kyse olisi rajatusta poikkeuksesta, ehdotusta voidaan näissä olosuhteissa pitää perusteltuna toimenpiteenä ajoneuvoalan tilanteen helpottamiseksi.
Valiokunta painottaa ehdotuksen tarkoin rajattua poikkeuksellista luonnetta ja pitää sitä tarkoituksenmukaisena ja tarpeellisena, jotta vähennetään Covid-19-pandemian merkittäviä negatiivisia vaikutuksia ajoneuvoalan toimijoille. Tämän vuoksi valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan.
Liikenne- ja viestintävaliokunta ilmoittaa,
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut