Yleistä
Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman mukaan tavoitteena on Suomen velkaantumiskehityksen pysäyttäminen. Tämä edellyttää julkisen talouden vahvistamista yhteensä yhdeksällä miljardilla eurolla kahden vaalikauden aikana. Tästä julkisen talouden vahvistamistavoitteesta kuuden miljardin osuus toteutetaan kuluvan vaalikauden aikana. Pidemmän aikavälin tavoitteena on tasapainottaa julkinen talous ja kääntää velkasuhde laskuun muiden Pohjoismaiden tasolle. Vuoden 2025 talousarvioesityksessä maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalalle ehdotetaan määrärahoja yhteensä 2,6 miljardia euroa, mikä merkitsee 33,6 miljoonaa euroa vähennystä verrattuna vuoden 2024 varsinaiseen talousarvioon. Vähennys johtuu osittain hallituksen päättämistä talouden sopeuttamistoimista. Sopeuttamistoimista aiheutuvat määrärahavähennykset kohdistetaan muuhun kuin viljelijätukien rahoitukseen.
Valiokunta toteaa, että hallitusohjelman mukaisesti talousarvioesityksessä vuodelle 2025 tunnistetaan entisestään syventynyt maatalouden kriisi ja sen vaikutukset huoltovarmuuden perustana olevalle ruoantuotannolle. Viljelijätukiin ei kohdistu leikkauksia. Samalla toteutetaan hallitusohjelman kirjausta, jonka mukaan suomalaisen ruoan vientipotentiaali on hyödynnettävä nykyistä paremmin. Talousarvioesityksessä panostetaan elintarvikemarkkinoiden toimintaedellytysten parantamiseen. Maa- ja metsätalousministeriön pääluokassa kasvutoimien, hallinnon ja tutkimuksen määrärahat kasvavat 15,3 miljoonalla eurolla vuoden 2024 talousarvioon verrattuna. Valiokunnan saaman lausuntopalautteen mukaan kysymys on pääosin panostuksista viennin edistämiseen, biotalouden huoltovarmuuden ja arvonlisän kehittämiseen sekä Jokioisten kotieläintuotannon infrastruktuurin uudistamiseen. Lausunnonantajien tavoin valiokunta pitää tärkeänä ja kannatettavana ruoantuotannon tukien jättämistä sopeuttamistoimien ulkopuolelle sekä panostusta ruoka-alan kasvuohjelmaan.
Maatalous ja elintarviketuotanto
Pitkään jatkunut alan kannattavuuskriisi, epäedulliset sääolosuhteet ja tuotantopanosten hinnannousu ovat romuttaneet maatalouden kannattavuuden. Kannattavuuskriisin vaikutukset näkyvät yhä investointien lykkäämisenä, sukupolvenvaihdosten vähenemisenä ja yleisenä maksuvalmiuden heikentymisenä. Maa- ja metsätalousvaliokunta korostaa, että maatalouden kannattavuustilanne on edelleen erittäin heikko. Kehitystä voidaan kuvata erilaisten talouden tunnuslukujen avulla. Pellervon taloustutkimuksen mukaan maatalouden yrittäjätulo laskee tänä vuonna vuoteen 2023 verrattuna noin kahdeksan prosenttia. Myös viiden edellisen vuoden keskiarvoon verrattuna yrittäjätulo on lähes kymmenen prosenttia alempi. Samaan aikaan viime vuosien voimakas inflaatio on syönyt yrittäjätulon todellista arvoa.
Vuonna 2023 maatilojen keskimääräinen yrittäjätulo oli Luonnonvarakeskuksen loppuvuodesta 2023 julkaiseman ennusteen mukaan 20 500 euroa, kun se vuonna 2022 oli noin 30 800 euroa. Luonnonvarakeskuksen ennusteen mukaan maatilojen keskimääräinen yrittäjätulo vuonna 2024 on 21 000 euroa. Maataloustuotannon arvoa kuvaava kokonaistuotto on ennusteen mukaan vuonna 2024 yritystä kohden noin 210 000 euroa, josta tukien osuus on 28 prosenttia. Kun kokonaistuotosta vähennetään kaikki tuotantokustannukset, saadaan yrittäjänvoitto, joka osoittaa Luonnonvarakeskuksen tietojen mukaan maatalousyritysten jäävän noin 23 400 euroa tappiolle. Vuonna 2023 kokonaistuotto oli noin 230 000 euroa yritystä kohti. Tuolloin tuotantokustannusten vähentämisen jälkeen saatu yrittäjävoitto osoitti Luonnonvarakeskuksen ennakkotietojen mukaan maatalousyritysten jäävän noin 25 500 euroa tappiolle. Kannattavuuteen liittyvät ongelmat näkyvät maatalous- ja puutarha-alan rakennekehitystä kuvaavassa tilastossa. Vuonna 2023 Suomessa oli 42 271 maatilaa, mikä merkitsi tilojen lukumäärän vähenemistä 1269 maatilalla. Viljelijöiden ikärakenteen muutos tulee kiihdyttämään kehitystä entisestään. Kuluvan vuoden tilastot julkistetaan marraskuussa. Valiokunta korostaa tilanteen vakavuutta kansallisen elintarvikehuoltovarmuuden näkökulmasta.
Valiokunta kiinnittää huomiota ruoantuotannon tulevaisuuden kannalta ratkaisevaan kehitykseen. Se on useissa lausunnoissaan ilmaissut huolensa maatilojen sukupolvenvaihdosten vähenemisestä ja viljelijöiden ikääntymisestä (MmVL 7/2024 vp — VNS 2/2024 vp ja MmVL 18/2024 vp — HE 88/2024 vp). Valiokunta korostaa, että maataloustuotannon kannattavuus on välttämätön edellytys tilanpidon jatkamiselle ja maatalousyritysten sukupolvenvaihdoksille. Kannattavat ja toimintaansa kehittävät maatilat ovat elinehto kotimaisen ruoantuotannon säilymiselle. Valiokunta katsoo, että sukupolvenvaihdosten edellytysten tukemiseen tulee etsiä monipuolisia keinoja. Esimerkkinä voidaan mainita hallituksen toteuttama, vuoden alusta 2025 voimaantuleva nuoren viljelijän aloitustuen maatalouden yrittäjätulovaatimuksen keventäminen. Lisäksi valiokunnan näkemyksen mukaan Välitä viljelijästä-projektin toimintamallin vakinaistaminen on erinomainen esimerkki tilanpidon jatkamisen edellytysten monipuolisesta tukemisesta. Maatalousyrittäjät ja tilanpidonjatkajat tarvitsevat oman alan ammatillisen koulutuksen ohella erityisesti yrittäjyyttä koskevaa täydennys- ja aikuiskoulutusta yhä vaativammaksi käyneessä, monimutkaistuvassa toimintaympäristössä. Maatalous- ja elintarviketuotanto tarvitsevat monialaisesti kouluttautuneita yrittäjiä ja osaavaa työvoimaa. Valiokunta palaa näihin huoliin jäljempänä.
Valiokunta nostaa esiin viljelijöiden tilannetta heikentävän kehityskulun, joka osittain liittyy maatilakiinteistöjen arvon laskemiseen osana kasvukeskusten ulkopuolisten alueiden hintakehitystä. Tilan maksuvalmiutta ja investointikykyä heikentävät osaltaan pankkien tiukentuneet luottokäytännöt, vakuuksille asetetut vaatimukset sekä rahoituksen vastuullisuutta ja kestävyyttä koskevat vaateet. Valtion toimenpiteet, joilla kannustetaan maatiloja investoimaan, ovat valiokunnan näkemyksen mukaan tätä taustaa vasten entistä tärkeämpiä. Ottaen huomioon maatalouden yrittäjätulon negatiivinen kehitys yhtenä mahdollisuutena voidaan pitää investointituen yrittäjätulovaatimuksen muuttamista joustavampaan suuntaan siten, että maatalouden yrittäjätulona huomoidaan myös sivuelinkeinoista saatavat tulot.
Hallitusohjelmassa todetaan, että kotimaisen elintarviketuotannon kestävyys ja kilpailukyky kulkevat käsi kädessä. Maataloustuotannon kokonaiskestävyys ja maaperän viljelykunnosta huolehtiminen ovat myös valiokunnan käsityksen mukaan keskeisiä kilpailutekijöitä. Kriisiytynyttä yritystoimintaa on mahdotonta kehittää, sillä yrittäjän taloudelliset ja henkiset voimavarat kohdistuvat päivittäiseen selviytymiseen. Näin ollen yritystoiminnan perustan tulee olla kunnossa, jotta lainsäädännön vaatimukset ylittäviin investointeihin ja kehittämistoimiin voidaan panostaa. Sekä tuotannollisiin että ei-tuotannollisiin maatilainvestointeihin vaikuttaa edellä kuvattu pankkien kiristyneisiin luottoehtoihin liittyvä negatiivinen kierre. Tämä negatiivinen kierre on vaikea pysäyttää nykyisillä tukipolitiikan välineillä. Valiokunnan näkemyksen mukaan kotimaisen elintarviketuotannon perustan turvaamiseen liittyy olennaisesti pidättäytyminen uusien, kustannuksia aiheuttavien vaatimusten asettamisesta maataloustuotannolle. Lisäksi tilojen pitkäntähtäimen toimintaedellytyksiä parantaa maataloustukien sujuvan ja oikea-aikaisen maksamisen turvaaminen. On ensiluokkaisen tärkeää turvata Ruokavirastolle riittävät resurssit kuluvan CAP-kauden tuomien uudistusten toteutukseen. Luotettava ja toimiva tukihallinto turvaa maatilojen sopeutumista vaihtelevissa taloussuhdanteissa.
Valiokunta pitää tärkeänä, että maatalouden kannattavuuden parantamiseksi ja niin kutsutun kassakriisin ratkaisemiseksi tehdään niin lyhyellä kuin pitkällä aikavälillä vaikuttavia toimenpiteitä. Pitkän tähtäimen tukitoimilla ja johdonmukaisella, ennustettavalla maatalouspolitiikalla luodaan maatalousyrittäjille ja tilanpidon jatkajille näkymä tulevaisuuteen ja tilan kehittämisen mahdollisuuksiin. Kuten valiokunta on aikaisemmissa lausunnoissaan (MmVL 11/2023 vp — HE 41/2023 vp ja MmVL 25/2022 vp — HE 154/2022 vp) todennut, maatalouden kannattavuusongelmista selviäminen ei kuitenkaan voi perustua yksinomaan julkisen vallan tukitoimenpiteisiin. Ratkaisun tulee löytyä markkinoilta ja elintarvikeketjun markkinoiden toimivuuden parantaminen on keskeinen tekijä ratkaisun löytämisessä. Viime vuodet ovat osoittaneet, että maatalouden tuotantokustannukset nousevat nopeammin kuin tuottajahinnat, eivätkä tuottajahinnat reagoi muutoksiin. Valiokunta korostaa elintarvikemarkkinalain toisen vaiheen uudistuksen ja kilpailulainsäädännön kehittämisen merkitystä elintarvikeketjun markkinoiden toimivuuden parantamisessa. Tähän kokonaisuuteen liittyy myös elintarvikemarkkinavaltuutetun toimiston riittävien toimivaltuuksien ja resurssien turvaaminen.
Valiokunnan saamissa lausunnoissa on nostettu esiin panostukset elintarvikeviennin ja kansainvälisen kilpailukyvyn edistämiseen. Hallitusohjelman mukaan suomalaisen puhtaan ruoan potentiaali hyödynnetään uudella kasvuohjelmalla, jolla lisätään ruokavientiä. Biotalouden edistämiseen varattua rahoitusta pidetään merkittävänä erityisesti ruoka-alan kasvuohjelman toimenpiteiden toimeenpanon kannalta. Lausuntopalautteessa on lisäksi tuotu esiin, että elintarvikeviennissä tarvitaan lisäpanostusta nimenomaan lisäarvotuotteisiin. Toisaalta lausunnoissa on esitetty huoli käynnissä olevan viennin edistämis- ja kansainvälistymispalveluiden uudelleenjärjestelyn vaikutuksista tutkimus- ja kehittämistoiminnan lisärahoituksen hyödyntämiseen. Valiokunta toteaa koko vienninedistämisjärjestelmän uudistuksen vaativan aikaa ja pitää biotalouden edistämiseen varattua lisärahoitusta kannatettavana.
Lopuksi valiokunta kiinnittää huomiota hevostalouden edistämisen rahoitukseen kohdennettuun 8,5 miljoonan euron säästöön. Valiokunnan saamassa lausuntopalautteessa toimenpidettä on pidetty ongelmallisena maaseudun kehittämisen sekä hallitusohjelmaan sisältyvien pienyrittäjyyden edistämisen sekä erityisesti suomenhevosen aseman turvaamisen tavoitteiden näkökulmasta. Valiokunta pitää tärkeänä, että yhdessä toimialan kanssa etsitään ratkaisuja määrärahan alentamisen vaikutusten lieventämiseksi.
Metsätalous
Hallitusohjelman mukaan metsäalan kilpailukykyisestä ja metsänomistajille kannustavasta toimintaympäristöstä pidetään huolta, eikä metsien käyttöä rajoiteta. Kansallinen metsästrategia 2035 toimeenpannaan valtioneuvoston joulukuussa 2023 tekemän periaatepäätöksen mukaisesti muun muassa valmisteltavina olevien alueellisten metsäohjelmien avulla. Maa- ja metsätalousvaliokunta toteaa, että kansallista metsästrategiaa toimeenpannaan haastavassa taloudellisessa tilanteessa. Valiokunta pitää tärkeänä, että metsätalouden ja -sektorin kehittämiseen tässäkin tilanteessa panostetaan pitkäjänteisesti metsästrategian linjausten mukaisesti. Metsäsektorin toimintaedellytyksiin panostaminen luo myönteisiä vaikutuksia talouteen ja työllisyyteen.
Vuoden 2025 talousarvioesityksessä puuntuotannon kestävyyden turvaamiseen kohdennetaan 35,8 miljoonaa euroa ja metsäluonnon hoidon edistämiseen 11 miljoonaa euroa. Puuntuotannon kestävyyden turvaamiseen osoitetun tukimäärärahan kysyntä on ollut vuonna 2024 hyvällä tasolla. Määrärahaa käytetään vuoden 2023 loppuun asti voimassan olleen kestävän metsätalouden määräaikaisen rahoituslain ja vuoden 2024 alusta voimaan tulleen metsätalouden määräaikaisen kannustejärjestelmälain nojalla myönnettävien tukien maksamiseen. Tukivarojen ennakoidaan loppuvan kesken vuonna 2024, minkä seurauksena osa hankkeista siirtyy maksettavaksi vuonna 2025. Valiokunta piti vuoden 2024 talousarvioesityksestä antamassaan lausunnossa (MmVL 11/2023 vp — HE 41/2023 vp) tärkeänä, että metsäalan organisaatiot ja metsänomistajat saadaan aktivoitumaan uuden kannustejärjestelmän käytössä. Tästä näkökulmasta tukivarojen korkeaa käyttöastetta voidaan pitää myönteisenä.
Puuntuotannon kestävyyden turvaamiseen määrärahaa esitetään ensi vuodelle 2,6 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuonna 2024. Talousarvioesityksen yhteydessä on annettu hallituksen esitys, jonka mukaan kannustejärjestelmään ei enää jatkossa kuuluisi uuden metsätien tekemisen tuki sekä mahdollisuus tehdä uutta tietä yksityistien perusparannushankkeen yhteydessä. Maa- ja metsätalousvaliokunta pitää tärkeänä, että metsien kasvua ja terveyttä parantavia toimenpiteitä edistetään hallitusohjelman mukaisesti sekä vahvistetaan oikea-aikaisten ja -suhtaisten harvennushakkuiden tekoa huolehtimalla myös taimikonhoito- ja ensiharvennusrästeistä. Hallitusohjelman mukaisesti hallitus vahvistaa metsien ja hiilinielujen kasvua myös ottamalla käyttöön metsänhoitorästien hoito- ja lannoituskampanjat ja hiilirikkaiden kohteiden korvauksen Metso-rahoituksen puitteissa.
Metsäluonnon hoidon edistämiseen valtio varoja kohdennetaan vuoden 2025 talousarvioesityksessä yhtä paljon kuin vuonna 2024. Määrärahalla rahoitetaan ympäristötukisopimuksia, metsäluonnon hoitoa ja kulotusta, ja toteutetaan Metso ja Helmi -ohjelmia. Helmi-ohjelman päätavoitteena on vahvistaa Suomen luonnon monimuotoisuutta ja parantaa elinympäristöjen tilaa muun muassa suojelemalla ja ennallistamalla soita, kunnostamalla ja hoitamalla lintuvesiä, perinnebiotooppeja ja metsäisiä elinympäristöjä sekä kunnostamalla pienvesi- ja rantaluontoa. Osana Helmi-ohjelman toteuttamista on osoitettu hankerahoituksena lisärahoitusta myös haitallisten pienpetojen pyyntiin sekä kala- ja elinympäristöjen kunnostukseen ja hoitoon. Valiokunta pitää tärkeänä, että Metso- ja Helmi-ohjelmia hallitusohjelman mukaisesti jatketaan ja kehitetään.
Metsähallituksen hakkuutavoitteisiin liittyen hallitusohjelmassa todetaan, että kestävät hakkuumahdollisuudet hyödynnetään optimaalisesti. Maa- ja metsätalousministeriö on alustavasti asettanut Metsähallituksen liiketoiminnan vuoden 2025 tulostavoitteeksi 135,3 miljoonaa euroa. Tavoite vastaa 5,4 prosentin tuottoa Metsähallituksen liiketoimintaan sijoitetulle pääomalle. Valiokunta korostaa, että tulostavoitteen kasvattaminen ei edellytä Metsähallituksen luonnonvarasuunnitelmissa asetettujen hakkuutavoitteiden nostamista. Valtioneuvosto päättää tuloutuksen määrästä vuoden 2025 tilinpäätöksen vahvistamisen yhteydessä.
Maa- ja metsätalousvaliokunta toteaa, että hallitusohjelman kestävään ja ennustettavaan metsäpolitiikkaan sisältyy myös veropolitiikan linjaus hallitusohjelman liitteessä C. Liitteen C mukaan metsävähennystä korotetaan 15 prosenttiyksiköllä eli 60 prosentista 75 prosenttiin metsän hankintahinnasta. Syyskuussa 2024 vahvistetun hallituksen lainsäädäntösuunnitelman mukaan hallituksen esitys laiksi tuloverolain 55 §:n muuttamisesta on suunniteltu annettavaksi eduskunnalle kevätistuntokaudella 2025. Valiokunnan valtiovarainministeriöstä saaman tiedon mukaan metsävähennystä koskevan hallituksen esityksen valmistelu on tarkoitus aloittaa heti kun se on mahdollista. Valiokunta pitää tärkeänä, että esityksen valmistelu aloitetaan riittävän ajoissa, jotta esitys voidaan antaa eduskunnalle lainsäädäntösuunnitelman mukaisesti kevätistuntokaudella 2025.
Valiokunta nostaa esiin, että EU:ssa on viime vuosina hyväksytty useita Suomen metsätalouteen ja metsien käyttöön vaikuttavia säädöksiä, joiden toimeenpano käynnistyy lähivuosina. EU:n metsäkatoasetuksen soveltamisen alkamisajankohtaa on komission ehdotuksen mukaan tarkoitus lykätä pääosin vuodella eli 30.12.2025 asti. Ruokavirasto on nimetty metsäkatoasetuksen osalta kansalliseksi toimivaltaiseksi viranomaiseksi joulukuussa 2023, mutta lopullinen ratkaisu toimivaltaisesta viranomaisesta on tarkoitus tehdä asetuksen täytäntöönpanemiseksi säädettävässä kansallisessa laissa. Metsäkatoasetuksen soveltamiseen liittyy edelleen useita käytännön epäselvyyksiä, ja alan toimijat tarvitsevat asetuksen toimenpanoon liittyvissä asioissa viranomaisten neuvontaa ja tukea.
Toinen merkittävä metsiin vaikuttava EU-säädös eli EU:n ennallistamisasetus tuli voimaan 18.8.2024. EU:n ennallistamisasetuksen edellyttämän kansallisen ennallistamissuunnitelman laatiminen on alkamassa, ja suunnitelma tulee laatia kahden vuoden aikana. Ennallistamisen toimeenpanoon ei tämänhetkisen tiedon mukaan ole tulossa erillistä EU-rahoitusta. Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan osalta on arvioitu, että ennallistamissuunnitelman laadintaan liittyvien selvitysten ja vaikutusarvioiden rahoitustarve on vähintään 1,6 miljoonaa euroa. Maa- ja metsätalousvaliokunta pitää tärkeänä, että arvioinneissa selvitetään perusteellisesti ennallistamisasetuksen ekologisia, sosiaalisia, taloudellisia ja alueellisia vaikutuksia hyvissä ajoin ennen kuin ennallistamistoimista tehdään päätöksiä. Valiokunta korostaa, että hallitusohjelmassa nostetaan erityisesti esiin metsänomistajien omaisuudensuojan kunnioittaminen ja vahvistaminen. Myös ennallistamistoimien vaikutukset perustuslaissa turvattuun omaisuudensuojaan ja elinkeinovapauteen tulee selvittää huolellisesti.
Kalastus ja kalakantojen hoito
Vuoden 2025 talousarvioesityksessä kalastonhoitomaksuista kertyvän määrärahan suuruudeksi on kalastuslaissa säädetyn mukaisesti arvioitu 9,9 miljoonaa euroa perustuen vuoden 2023 kertymään. Kalastonhoitomaksuista kertyvien varojen käyttöä säännellään kalastuslain 9 luvussa sekä valtion talousarviossa. Käytännössä päätös varojen jakamisesta eri käyttötarkoituksiin tapahtuu vuosittain valtioneuvoston raha-asiainvaliokunnan istunnossa. Varoja käytetään muun muassa korvauksiin vesialueiden omistajille, kalavesien kestävään käyttöön ja hoitoon, kalatalousalan neuvontapalveluihin, kalatalousalueiden toimintaan ja maksun keräämisestä aiheutuneiden kulujen kattamiseen.
Valiokunta toteaa, että hallitusohjelman mukaisesti toteutetulla kalastonhoitomaksun ikäperusteisen vapautuksen muutoksella pyrittiin turvaamaan erityisesti kalakantojen hoitoa ja istutuksia (ks. MmVM 4/2023 vp — HE 49/2023 vp). Lisäksi hallitusohjelmassa korostetaan vaelluskalojen elinolosuhteiden parantamista muun muassa ennallistamalla virtavesiä. Maa- ja metsätalousvaliokunta pitää tärkeänä, että nämä hallitusohjelman linjaukset otetaan huomioon päätettäessä kalastonhoitomaksuista kertyvien varojen käytöstä. Valiokunta korostaa, että vesialueiden omistajat huolehtivat heille maksettavien korvausten avulla myös hallitusohjelmassa tarkoitetusta kalakantojen hoidosta ja istutuksista.
Lopuksi
Maa- ja metsätalousvaliokunta nostaa lopuksi oman toimialansa ulkopuolelta valtion talousarvioesitykseen liittyen esiin panostukset ammatilliseen- ja korkeakoulutukseen, joilla on keskeinen merkitys myös maa- ja metsätalousalan tulevaisuuden kannalta. Työ- ja elinkeinoministeriön selvitysten mukaan (TEM-analyysejä 119/2024) päätoimialoista vain maa- ja metsätaloudessa sekä julkisissa palveluissa ovat ongelmat työvoiman saannissa viime aikoina yleistyneet. Osaavan työvoiman saatavuus on keskeinen kasvun este elintarvikealan yrityksille ja vaikeuttaa osaltaan muun muassa nuorten metsien hoitorästeistä huolehtimista. Hallitusohjelman mukaan maaseutuyrittäjyyden houkuttelevuutta parannetaan ja luonnonvara-alan sekä elintarvikesektorin koulutusta ja tutkimusta kehitetään vastaamaan muuttuneisiin toimintaympäristön vaatimuksiin. Valiokunta korostaa, että luonnonvara-alan koulutuksessa on tärkeää huolehtia sekä huoltovarmuuden ja ruokaturvan kannalta tärkeän alkutuotannon että kansantalouden kannalta keskeisen metsänhoidon perusosaamisen säilymisestä. Maa- ja metsätaloudessa työskenteleville tulee lisäksi olla tarjolla riittävästi jatkokoulutusmahdollisuuksia.