Yleistä
Esityksessä ehdotetaan, että vuoden 2021 loppuun saakka voimassa olevien tartuntatautilain covid-19-epidemiaan liittyvien väliaikaisten säännösten voimassaoloa jatketaan 30.6.2022 asti. Epidemiatilanteen kehitys huomioon ottaen säännösten voimassaolon jatkamista voidaan pitää välttämättömänä. Säännöksiin ehdotetut muutokset ovat melko pieniä, ja niitä voidaan pitää sivistysvaliokunnan toimialan näkökulmasta perusteltuina.
On tärkeää, että rajoitustoimia otetaan tartuntatautiviranomaisten päätöksillä käyttöön vain tilanteessa, jossa ne ovat välttämättömiä ja oikeasuhtaisia, ja että mahdolliset rajoitustoimet kohdennetaan tarkkarajaisesti. Valiokunta on useassa eri yhteydessä tuonut esille (mm. SiVL 15/2021 vp) vakavan huolensa siitä, että yleisötilaisuuksia ja tilojen käyttöä koskevilla rajoitustoimilla on kulttuurin ja liikunnan toimialoilla huomattavia haittavaikutuksia muun muassa sivistyksellisten oikeuksien toteutumisen sekä elinkeinonvapauden ja työllisyyden edistämisvelvoitteen kannalta. Rajoitustoimilla on ollut huomattavia taloudellisia vaikutuksia näiden alojen yrityksiin, yleishyödyllisiin yhteisöihin sekä kunnallisiin toimijoihin. Rajoitustoimet ovat heikentäneet ihmisten mahdollisuuksia liikunta-, kulttuuri- ja muihin harrastuksiin sekä vapaa-ajan viettoon, millä on ollut kielteisiä vaikutuksia lasten ja nuorten sekä perheiden hyvinvointiin.
Koronatodistus vaihtoehtoisena terveysturvallisuustoimenpiteenä
Sivistysvaliokunta viitaten aikaisemmassa lausunnossaan (SiVL 15/2021 vp) koronatodistuksen tarpeellisuudesta toteamaansa korostaa, että valiokunnan toimialan näkökulmasta on tärkeää, että mahdollisuus edellyttää koronatodistusta vaihtoehtona rajoitusmääräysten noudattamiselle jatkuu. Tämä mahdollistaa kulttuurin ja liikunnan alalla tapahtumien ja toiminnan järjestämisen pääsääntöisesti normaalissa laajuudessa ja normaalilla yleisömäärällä terveysturvallisesti silloinkin, kun alueella on voimassa tartuntatautilain 58 §:n nojalla määrättyjä yleisötilaisuuksien järjestämistä tai 58 d §:n nojalla määrättyjä tilojen käyttöä koskevia rajoituksia.
Koronatodistuksen käytön voimassaoloajan tulee olla riittävän pitkä
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä, että koronatodistuksen käyttämisen mahdollisuus on ennakoitavissa riittävän pitkälle eteenpäin, jotta järjestäjät voivat ottaa sen huomioon tapahtumien suunnittelussa ja valmistelussa hyvissä ajoin. Tilaisuuksia ja tapahtumia suunnitellaan pitkällä aikajänteellä. Tällä hetkellä valmistellaan useita ensi vuoden isoja tapahtumia epätietoisuudessa tulevasta koronasääntelystä. Koronapassin käytön päättyminen keskellä kesää johtaa siihen, että loppukesän ja alkusyksyn tapahtumia joudutaan suunnittelemaan epätietoisuudessa. Tapahtumien järjestäjien toiminnan ennakoitavuuden turvaamiseksi koronapassin mahdollistavaa lainsäädäntöä on tarpeellista jatkaa ehdotettua pidemmälle.
Valiokunta tunnistaa sen, että rajoittavana tekijänä koronapassia koskevan sääntelyn voimassaolon suhteen on se, että covid-19-epidemiaan liittyvien väliaikaisten rajoitussäännösten voimassaolo on rajattava välttämättömään. Vaihtoehtona on myös säätää pitempi voimassaoloaika ja muuttaa sitä tarvittaessa.
Valiokunta painottaa, että kulttuuri-, liikunta- ja tapahtuma-alan kannalta on oleellista myös se, että rajoitusten välttämättömyyttä arvioidaan niiden voimassaoloaikana huolellisesti ja että rajoitukset poistetaan välittömästi, kun ne arvioidaan perusteettomiksi.
Koronatodistuksen vapaaehtoisen käytön mahdollisuus
Valiokunta asiantuntijalausuntoihin viitaten toteaa, että valiokunnan toimialalla on tarvetta koronatodistuksen käyttämiselle vapaaehtoisena terveysturvallisuustoimena ilman, että se on rajoitusten noudattamisen vaihtoehto.
Asiantuntijakuulemisessa on tuotu esille parhaillaan valmisteltavana oleva lainmuutos, jolla koronapassi muutettaisiin itsenäiseksi rajoitustoimeksi ja jonka käyttöönotosta määräisi viranomainen. Tämä valmisteltava uudistus saattaa aiheuttaa tarpeen arvioida koronapassin vapaaehtoisen käytön mahdollisuutta uudelleen.
Koronatodistuksen lukijasovelluksen yhteensopivuus pääsylipunlukijalaitteiden kanssa
Asiantuntijalausunnon mukaan koronatodistuksen lukijasovelluksen on todettu olevan hidas. Nykyisen lukijasovelluksen käyttö aiheuttaa jo melko pienissäkin tapahtumissa asiakkaille kohtuuttoman pitkiä jonotusaikoja ja sisäänpääsyn ruuhkautumista, ellei tapahtumajärjestäjä palkkaa koronatodistusten luentaan ylimääräistä henkilöstöä ja hanki kalustoa, mikä on taloudellisesti haastavaa.
Koronatodistuksen luentaan on jo valmiina useita sovelluksia, jotka ovat yhteensopivia lipunlukijalaitteiston kanssa. Ne täyttävät tietoturvan ja muiden ominaisuuksiensa osalta samat vaatimukset kuin THL:n lukijasovellus. Prosessi hyväksyttävien sovellusten laajentamiseksi on ollut käynnissä THL:n ja Traficomin välillä jo lokakuun alusta.
Valiokunta pitää tärkeänä, että lukijasovellusten hyväksynnän laajentamisen mahdollisuudet arvioidaan pikaisesti ja sen yhteydessä saadun tiedon perusteella ryhdytään ripeisin toimiin hyväksyttyjen lukijasovellusten lisäämiseksi.
Työntekijöiden koronatodistus
Valiokunta asiantuntijakuulemiseen viitaten tuo esille tarpeen selvittää viipymättä myös työntekijöiden koronatodistuksen edellyttämisen mahdollisuudet. Työnantajalla ei ole nykyisellään mahdollisuutta vaatia koronatodistusta työntekijöiltä. Terveysturvallisuuden näkökulmasta on ristiriitaista, ettei koronatodistusta voi vaatia työntekijältä, joka on samassa tilassa asiakkaiden ja yleisön kanssa, jolta koronatodistus vaaditaan.
Kulttuuri-, liikunta- ja tapahtuma-ala on työvoimavaltainen ala, jossa työskennellään jatkuvasti läheisessä kontaktissa asiakkaiden ja kollegoiden kanssa. Toimiala kärsii työvoimapulasta, jonka ennakoidaan pahenevan entisestään. Tapahtumajärjestäjät haluavat taata kaikkien asiakkaiden ja työntekijöiden turvallisuuden, minkä vuoksi työnantajien mahdollisuus edellyttää koronatodistusta myös työntekijöiltä olisi tarpeellista.
EU:n ulkopuolisten koronatodistusten hyväksyntä ja merkitys erityisesti tapahtuma-alan toiminnalle
Valiokunta pitää tarpeellisena arvioida mahdollisuutta laajentaa koronatodistuksen käytön mahdollisuutta siten, että todistuksiksi hyväksyttäisiin myös muiden kuin EU:n hyväksymät koronatodistukset, myös Suomessa tilapäisesti oleskelevien henkilöiden osalta.
Suomeen saapuu paljon kansainvälisiä tapahtumavieraita. Tapahtumilla on merkittävä asema kansainvälisen kaupan, kansainvälisten yhteiskuntasuhteiden sekä kansainvälisen kulttuurin ja urheilun edistämisessä. EU:n lisäksi Suomen kannalta merkittäviä markkina-alueita ovat Aasia, Iso-Britannia, Venäjä ja Pohjois-Amerikka, ja näiltä alueilta saapuvien tapahtumavieraiden sujuva ja koronatodistuksen turvaama pääsy tapahtumiin edellyttää, että he voisivat hyödyntää heillä jo olevaa koronatodistusta tapahtumiin osallistumiseksi.
Tapahtumatilojen ja yleisötilaisuuksien sisällyttäminen tartuntatautilain 58 g §:ään
Asiantuntijakuulemisessa on tuotu esille, että hallituksen esityksen luonnoksessa tartuntatautilain 58 g §:ään oli suljettavien tilojen ja tilaisuuksien listaan sisällytetty yleisötilaisuudet, mutta niitä ei ole enää hallituksen esityksessä. Kyseisessä säännösehdotuksessa ei ole tunnistettu ammattimaista tapahtumaelinkeinoa ja yleisötilaisuuksien järjestämiseen liittyvää toimialaa.
Yleisötilaisuuksien järjestämiselle voidaan tartuntatautilain 58 §:n nojalla määrätä voimakkaitakin rajoituksia ja jopa täyskieltoja ilman, että näistä seuraa velvoitetta kompensoida taloudellisia menetyksiä. 58 §:n mukaisille viranomaispäätöksille ei myöskään ole määritetty minkäänlaisia kriteerejä, joihin kieltopäätös pitää perustaa, toisin kuin muun elinkeinotoiminnan asiakastilojen sulkemisen mahdollistavassa 58 g §:ssä. Yleisötilaisuudet kieltävän viranomaispäätöksen voi tehdä kuukaudeksi kerrallaan, kun 58 g §:n mukaiset sulkemispäätökset voidaan tehdä maksimissaan kahdeksi viikoksi.
Valiokunta pitää tarpeellisena, että sosiaali- ja terveysvaliokunta arvioi mahdollisuutta lisätä yleisötilaisuudet ja tapahtumatilat 58 g §:ään.
Valiokunta korostaa, että tartuntatautilaissa tulee ammattimainen tapahtumaelinkeino tunnistaa kokonaisuudessaan ja huomioida yhdenvertaisesti muiden alojen kanssa, rajoituksista aiheutuvien menetysten kohtuullinen kompensaatio mukaan lukien.
Eri alojen erilaiset rajoitukset aiheuttavat hankaluuksia
Asiantuntijakuulemisessa on tuotu esille, että koronapassin käyttöönotossa on ollut joitakin käytännön haasteita mm. yleisötapahtumien ja ravintoloiden sääntelyn erilaisuuden vuoksi. Esimerkiksi monilla elävän musiikin esityspaikoilla ja teattereissa on myös anniskelualueita, jolloin on jouduttu sovittamaan yhteen eri rajoituksia. Rajoitusten yleisötilaisuuksia ja ravintoloita koskeva sääntelyn erilaisuus paitsi hankaloittaa käytännön järjestelyjä myös herättää epäselvyyttä tapahtumien ja esitysten kävijöissä ja heikentää kuluttajaluottamusta.
Valiokunta pitää erittäin tarpeellisena muodostaa rajoituksia koskevasta sääntelystä sellainen, että se ohjaa asettamaan rajoitukset toiminnan järjestäjien kokonaisuuden kannalta tarkoituksenmukaisiksi ja selkeiksi. Tällä edistetään osaltaan myös luottamuksen palautumista tilaisuuksiin ja tapahtumiin osallistumiseksi.
Koronapassi ja pääsylippujen palauttamista koskeva kuluttajansuoja
Tulevaisuudessa on toteutumassa useita tapahtumia, joiden suunnittelu on aloitettu ja joihin on myyty lippuja ennen koronapassilainsäädännön voimaantuloa tai jopa jo ennen koronapandemian alkua. Lipunostoehtoihin ei tällöin ole voitu sisällyttää mahdollisuutta koronapassin käyttöön. Saadun lausunnon mukaan nykyisellään kuluttajalla on näissä tapauksissa kuluttajansuojaan perustuva oikeus vaatia lipunhinnan palautusta. Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on tuotu esille, että edellä todettu aiheuttaa lakien välisen ristiriidan ja rajoituksista aiheutuvia taloudellisia menetyksiä tapahtumaelinkeinonharjoittajille, ja pidetty tarpeellisena, että lakien välinen ristiriitaisuus korjataan.