Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Kuntien takauskeskuksesta annetun lain 5 ja 8 §:n muuttamisesta (HE 92/2017 vp): Asia on saapunut hallintovaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Valiokunta on kuullut:
Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon:
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi Kuntien takauskeskuksesta annettua lakia. Takauskeskuksen valtuuskunnan toimikauden alkamisajankohta muutettaisiin ja laissa mainittaisiin nimenomaisesti mahdollisuus käyttää sopimusvakuuksia.
Lain on tarkoitus tulla voimaan mahdollisimman pian.
Ehdotetussa Kuntien takauskeskuksesta annetun lain (487/1996) muutoksessa on yhtäältä kyse siitä, että takauskeskuksen valtuuskunnan toimikauden alkamisajankohtaa muutetaan ottaen huomioon uuden kuntalain (410/2015) voimaantulo sekä kuntavaalien ajankohdan muuttuminen. Ehdotuksen mukaan Kuntien takauskeskuksen valtuuskunnan toimikausi alkaisi kuntavaalien jälkeisen vuoden tammikuun 1. päivänä. Lisäksi voimaantulosäännöksessä jatkettaisiin lain voimaan tullessa toimivaltaisen valtuuskunnan toimikautta vuoden 2017 loppuun.
Lisäksi lakiin ehdotetaan lisättäväksi säännös mahdollisuudesta käyttää sopimusvakuuksia Kuntien takauskeskuksen aseman turvaamiseksi sen taatessa Kuntarahoitus Oyj:n varainhankintaa. Kuntarahoitus Oyj on luottolaitostoiminnasta annetun lain (610/2014) mukainen luottoyhteisö, jonka luotonanto rajoittuu Kuntien takauskeskuksesta annetun lain mukaisiin kohteisiin ja jonka tulee täyttää EU-tason pankkisääntelyn vaatimukset pääomien määrästä, laadusta ja likviditeetistä.
Ehdotuksen mukaan Kuntien takauskeskus voi jatkossakin myöntää takauksia vain riittävää vakuutta vastaan. Lakiin ehdotetaan lisättäväksi nimenomainen maininta siitä, että tällainen vakuus voi olla myös sopimusvakuus (kovenantti), jolla tarkoitetaan luottolaitoksen toimintaan sopimuksella kohdistettavia erityisiä, takauskeskuksen aseman turvaavia ehtoja. Tällaisia ehtoja ovat muun muassa luottolaitokselta tiettyä toimintaa edellyttävät tai luottolaitoksen talouteen liittyvät ehdot. Sopimusvakuuksien on tulkittu sisältyvän laissa edellytettyyn riittävän vakuuden määritelmään, mutta asiasta on tulkintaepäselvyyksien välttämiseksi asianmukaista säätää laissa. Lainmuutoksella ei ole kuitenkaan tarkoitus muuttaa sitä perusperiaatetta, että riittävän vakuuden on perusteltua muodostua ensisijaisesti saamisiin perustuvista vakuuksista ja sopimusvakuuksia käytettäisiin siinä määrin kuin se on toiminnan tarkoituksen kannalta perusteltua.
Laissa säilyisi voimassa olevaan lakiin sisältyvä säännös, jonka nojalla valtiovarainministeriö voi erityisestä syystä antaa takauskeskukselle luvan myöntää takaus ilman vakuutta.
Hallituksen esityksestä ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella hallintovaliokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Hallintovaliokunnan päätösehdotus:
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut