Esityksessä ehdotetaan Digi- ja väestötietovirastosta annettua lakia (304/2019) muutettavaksi siten, että Digi- ja väestötietoviraston toimipaikkojen maantieteellisestä sijainnista määrätään jatkossa valtioneuvoston asetuksen sijaan viraston työjärjestyksessä. Lainmuutos mahdollistaa Digi- ja väestötietovirastolle palveluverkoston ja toimintojen järjestämisen tarkoituksenmukaisella ja käyntiasiointitarvetta vastaavalla tavalla nykyistä joustavammin.
Ehdotuksen mukaan Digi- ja väestötietoviraston on toimipaikoista määrätessään noudatettava, mitä valtion palveluiden saatavuudesta ja toimintojen sijoittamisesta annetussa laissa (728/2021) säädetään. Sen mukaan valtion palveluiden saatavuus tulee järjestää sekä yksiköt ja toiminnot sijoittaa siten, että koko maan kattavasti valtion tehtävät hoidetaan tuloksellisesti ja palvelun saatavuus vastaa eri asioinnin keinoja käyttäen eri asiakasryhmien palvelutarpeeseen perusoikeudet turvaavalla tavalla. Valtion palveluiden saatavuutta ja yksiköiden ja toimintojen sijoittamista koskevien päätösten ja suunnitelmien tulee lisäksi vahvistaa elinvoimaisuutta, turvallisuutta ja valtion kilpailukykyä työnantajana maan eri osissa. Jos valtiovarainministeriö katsoo päätöksen merkittävästi vaikuttavan mainittujen tavoitteiden toteutumiseen, se voi pidättää päätösvallan itsellään. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Digi- ja väestötietoviraston on käsiteltävä työjärjestyksensä muutokset ministeriön kanssa etukäteen.
Digi- ja väestötietoviraston pääasialliset asiointikanavat ovat nykyään digitaalinen verkkoasiointi, puhelinasiointi ja sähköpostiasiointi. Vuonna 2023 noin kahdeksan prosenttia kaikesta asioinnista oli käyntiasiointia, ja osuuden arvioidaan vähenevän edelleen. Käyntiasiointia vaativat vain vihkiminen, ulkomaalaisten rekisteröinti ja tietyt notaaripalvelut. Virastolla on 36 toimipaikkaa, mikä esityksen perustelujen mukaan on käyntiasiointitarpeeseen nähden liikaa, ja monien toimipaikkojen käyttöaste on heikko. Toisaalta on toimipaikkoja, joissa käyntiasioinnille on suuri kysyntä. Käyntiasiointia järjestetään jo nykyisin myös väliaikaisten pop up -palvelupisteiden, tilauspalveluiden tai usean eri viraston yhteisten palvelupisteiden avulla.
Hallituksen esityksestä ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella hallintovaliokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Ehdotetun lainmuutoksen myötä Digi- ja väestötietoviraston on mahdollista suunnata entistä paremmin resurssejaan nimenomaan palvelutarpeen mukaisesti. Sijoittumisessa ja palvelutarjonnassa tulee huomioida alueelliset ja kielelliset näkökohdat, samoin kuin erityisryhmien ja ikääntyvän väestön tarpeet.
Sähköisten asiointimahdollisuuksien kehittyessä toimipaikkojen maantieteellisen sijainnin merkitys vähenee. Osalle asiakkaista käyntiasiointi on kuitenkin ainoa mahdollisuus hoitaa asiansa. On myös toimia, jotka vaativat henkilökohtaisen tapaamisen. Valiokunta katsoo, että palvelukanavien monipuolistuessa ja erilaisia käyntiasiointiratkaisuja otettaessa käyttöön asiakasviestintää tulee edelleen kehittää, jotta asiakas tietää, mistä ja miten hän voi saada tarvitsemansa palvelun.
Hallintovaliokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä. Valiokunta ehdottaa lain nimikkeeseen tehtäväksi teknisen korjauksen.