Viimeksi julkaistu 31.3.2025 10.24

Valiokunnan mietintö HaVM 7/2025 vp HE 1/2025 vp Hallintovaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi patruunoiden komponenttien viennin luvanraisuudesta sekä ampuma-aselain ja rikoslain 46 luvun 1 §:n muuttamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi patruunoiden komponenttien viennin luvanraisuudesta sekä ampuma-aselain ja rikoslain 46 luvun 1 §:n muuttamisesta (HE 1/2025 vp): Asia on saapunut hallintovaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • erityisasiantuntija Marja-Leena Härkönen 
    sisäministeriö
  • ylitarkastaja Ilmari Kosonen 
    Poliisihallitus
  • tulliylitarkastaja Jarkko Keskinen 
    Tulli
  • Legal and Compliance Manager Nina Kleimola 
    Nammo Lapua Oy
  • Legal Counsel Iikka Marttila 
    Nammo Lapua Oy
  • puheenjohtaja Timo Huikkala 
    Asekauppiaiden Liitto ry
  • varapuheenjohtaja Kalle Seppälä 
    Suomen Asehistoriallinen seura ry
  • metsästysampumapäällikkö Jussi Partanen 
    Suomen Metsästäjäliitto

Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia
  • ulkoministeriö
  • oikeusministeriö
  • puolustusministeriö
  • valtiovarainministeriö
  • Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes)
  • Sako Oy
  • Asealan Elinkeinonharjoittajat ry
  • Suomen Ampumaurheiluliitto ry

Valiokunta on saanut ilmoituksen, ei lausuttavaa: 

  • työ- ja elinkeinoministeriö

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki patruunoiden komponenttien viennin luvanvaraisuudesta. Lisäksi ehdotetaan muutettavaksi rikoslakia ja ampuma-aselakia. 

Esityksessä ehdotetaan annettavaksi Euroopan unionin pakotteita koskevia säädöksiä ja asevientiä koskevaa asetusta täydentävää kansallista sääntelyä siten, että patruunoiden komponenttien vienti Euroopan unionin tullialueen ulkopuolelle olisi luvanvaraista. Rikoslaissa säädettäisiin seuraamukset patruunoiden komponenttien luvattomasta viennistä. Lisäksi ampuma-aselakia muutettaisiin teknisluonteisesti. 

Esityksen tavoitteena on täydentää voimassa olevia pakotejärjestelmiä ja pyrkiä siten varmistamaan niiden aukoton toimivuus.  

Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian.  

VALIOKUNNAN PERUSTELUT

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki patruunoiden komponenttien viennin luvanvaraisuudesta (1. lakiehdotus). Lisäksi ehdotetaan muutettavaksi rikoslakia ja ampuma-aselakia. Esityksessä on kyse Euroopan unionin pakotteita koskevia säädöksiä ja asevientiä koskevaa asetusta täydentävästä kansallisesta sääntelystä. Tarve säätää kansallisesti siviilikäyttöisten patruunoiden komponenttien viennin luvanvaraisuudesta korostuu Venäjän vastaisten pakotteiden tehokkaan toimeenpanon vuoksi, mutta asiasta on tarpeen säätää myös muiden olemassa olevien sekä tulevien pakotejärjestelmien osalta, jotta lainsäädäntö olisi aukoton pakotteiden tehokkaan toimeenpanon mahdollistamiseksi. 

Esityksessä ehdotettu sääntely perustuu siihen, että EU:n pakoteasetuksessaNeuvoston asetus (EU) N:o 833/2014 rajoittavista toimenpiteistä Ukrainan tilannetta epävakauttavien Venäjän toimien johdosta kielletään ns. asevientiasetuksenEuroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) N:o 258/2012 kansainvälisen järjestäytyneen rikollisuuden vastaista Yhdistyneiden kansakuntien yleissopimusta täydentävän, ampuma-aseiden, niiden osien ja komponenttien sekä ampumatarvikkeiden laittoman valmistuksen ja laittoman kaupan torjuntaa koskevan lisäpöytäkirjan (YK:n ampuma-asepöytäkirja) 10 artiklan täytäntöönpanosta ja ampuma-aseiden, niiden osien ja komponenttien sekä ampumatarvikkeiden vientiluvasta ja tuonti- ja kauttakuljetusmenettelyistä liitteessä I lueteltujen, unionista tai sen ulkopuolelta peräisin olevien ampumatarvikkeiden suora tai välillinen myynti, toimitus, siirto ja vienti Venäjällä oleville luonnollisille henkilöille tai oikeushenkilöille, yhteisöille tai elimille tai käytettäväksi Venäjällä. Asevientiasetuksen liitteessä I edellytetään, että patruunoiden komponentit eli hylsyt, nallit, ruuti, luodit ja ammukset, joita käytetään ampuma-aseessa, ovat luvanvaraisia jäsenvaltiossa. 

Ehdotuksen mukaan patruunoiden komponentteja ei saa viedä Euroopan unionin tullialueen ulkopuolelle ilman vientilupaa. Kun patruunoiden komponenttien vienti tulee ehdotetun lain nojalla Suomessa luvanvaraiseksi, vienti tulee vientivalvonnan piiriin. Samalla niiden vienti EU:n pakotteiden kohteena olevaan valtioon tulee pakotteiden nojalla kielletyksi. Valiokunta katsoo, että ehdotetun lain avulla voidaan puuttua tehokkaasti pakotteiden kiertämiseen kolmansien maiden kautta. 

Asevientiasetuksen 10 ja 11 artiklassa säädetään vientiluvan myöntämisessä ja epäämisessä huomioon otettavista seikoista, jotka ovat samat kuin ampuma-aseiden viennissä. Näitä ovat muun ohella esimerkiksi kansalliset ulko- ja turvallisuuspolitiikan näkökohdat ja se, että hakijalla on rikosrekisterimerkinnät esimerkiksi terrorismirikoksista ja ampumatarvikkeiden laittomasta kaupasta. Vientiluvan myöntämisestä päättää Poliisihallitus. Vientivalvontaviranomaisena toimii Tulli. 

Käsiteltävänä olevalla esityksellä on yhtymäkohta hallituksen esitykseen HE 202/2024 vp laiksi rikoslain 1 luvun 11 §:n ja 46 luvun muuttamisesta ja siihen liittyviksi laeiksi. Eduskunta on hyväksynyt 14.3.2025 hallituksen esitykseen sisältyneet lakiehdotukset (EV 18/2025 vpHE 202/2024 vp). Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 215 artiklan nojalla annettujen pakoteasetusten ja Euroopan unionista tehdyn sopimuksen 29 artiklan nojalla annettujen pakotepäätösten kansallisen täytäntöönpanolain rikkominen on lakien voimaan tultua rangaistavaa rikoslain 46 luvun 3 a — 3 d §:n nojalla pakoterikoksina. Tästä seuraa, että myös patruunoiden komponenttien luvaton vienti pakotteen vastaisesti tulee rangaistavaksi pakoterikoksina, jos eduskunta hyväksyy nyt ehdotetun lainsäädännön. 

Käsiteltävänä olevaan esitykseen sisältyvässä 3. lakiehdotuksessa ehdotetaan säädettäväksi, että patruunoiden komponenttien vienti ilman lupaa on rangaistavaa säännöstelyrikoksena ehdotetun rikoslain 46 luvun 1 §:n 1 momentin 10 kohdan nojalla. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan ehdotettu uusi lainkohta voisi tulla sovellettavaksi edellä mainittujen pakoterikossäännösten voimaan tultua käytännössä lähinnä sellaiseen luvattomaan vientiin, jossa ei ole kysymys pakotteiden rikkomisesta. Jos yksittäistapauksessa samaan tekoon soveltuu useampi rangaistussäännös, kuten säännöstelyrikosta ja pakoterikosta koskeva, noudatetaan lain soveltamisessa yleisiä lainkonkurrenssioppeja. 

Hallintovaliokunta kiinnittää huomiota siihen, että lainsäädäntökokonaisuus muodostuu lain soveltajan näkökulmasta varsin monimutkaiseksi, kun ehdotettua sääntelyä on luettava rinnakkain Euroopan unionin pakotteita koskevien säädösten ja asevientiasetuksen kanssa. Valiokunta tähdentää selvyyden vuoksi, että patruunat eivät kuulu 1. lakiehdotuksen soveltamisalaan. Patruunoiden vientiin sovelletaan asevientiasetusta. Ehdotetulla lailla ei myöskään ole vaikutusta patruunoiden keräilyyn, koska lakia ei sovelleta patruunoihin. 

Asevientiasetuksessa säädetään muun muassa vientiluvan eri tyypeistä (2 artiklan 14 kohta) sekä vientiluvan voimassaolosta (8 artiklan 1 kohta). Asevientiasetuksessa säädetään myös esimerkiksi siitä, milloin vientilupaa ei vaadita (9 artiklan 1a kohta). Asevientiasetuksen 9 artiklan nojalla metsästäjällä on jo nykyisin oikeus viedä 800 patruunaa ja urheiluampujalla 1200 patruunaa henkilökohtaisissa matkatavaroissaan, edellyttäen että he perustelevat matkan syyn toimivaltaiselle viranomaiselle. Käytännössä 1. lakiehdotus tarkoittaa sitä, että mikäli metsästäjällä tai urheiluampujalla olisi tarve viedä henkilökohtaisissa matkatavaroissaan myös patruunan komponentteja, hänen olisi haettava siihen lupa Poliisihallitukselta. 

Ehdotetussa sääntelyssä on kyse siviilikäyttöisten patruunoiden komponenttien viennin luvanvaraisuudesta. Mainitun 1. lakiehdotuksen 1 §:n mukaan lakia ei sovelleta sellaisiin patruunoiden komponentteihin, jotka ovat puolustustarvikkeiden viennistä annetussa laissa (282/2012) tarkoitettuja puolustustarvikkeita. Niiden vienti edellyttää puolustustarvikkeiden viennistä annetun lain mukaista lupaa. 

Sääntelykokonaisuuteen liittyen ampuma-aselakiin (1/1998) ehdotetaan eräitä teknisluonteisia muutoksia (2. lakiehdotus). Lakiehdotuksessa ehdotetaan lisäksi yksinomaan kansallisiin sääntelytarpeisiin perustuen täsmennettäväksi ampuma-aselain 99 §:ää poliisin hallussa olevien esineiden luovuttamisesta. 

Hallituksen esityksestä ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella hallintovaliokunta ehdottaa 1. ja 2. lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomana ja 3. lakiehdotuksen hyväksymistä muutettuna siten, että se yhteensovitetaan eduskunnan 14.3.2025 hyväksymän rikoslain 1 luvun 11 §:n ja 46 luvun muuttamisesta annetun lain (EV 18/2025 vpHE 202/2024 vp) kanssa. 

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Hallintovaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 1/2025 vp sisältyvät 1. ja 2. lakiehdotuksen. Eduskunta hyväksyy muutettuna hallituksen esitykseen HE 1/2025 vp sisältyvän 3. lakiehdotuksen. 

1. Laki patruunoiden komponenttien viennin luvanvaraisuudesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään: 
1 § 
Soveltamisala  
Tätä lakia sovelletaan ampuma-aseessa käytettävien hylsyjen, nallien, ruudin, luotien ja ammusten ( patruunoiden komponentti ) kuljetukseen Suomesta muualle kuin Euroopan unionin jäsenvaltioon ( patruunoiden komponenttien vienti ).  
Tätä lakia ei sovelleta sellaisiin patruunoiden komponentteihin, jotka ovat puolustustarvikkeiden viennistä annetussa laissa (282/2012) tarkoitettuja puolustustarvikkeita.  
2 § 
Viennin luvanvaraisuus 
Patruunoiden komponentteja ei saa viedä Euroopan unionin tullialueen ulkopuolelle ilman vientiin myönnettyä lupaa ( vientilupa ).  
3 § 
Lupaviranomainen 
Vientilupaa haetaan Poliisihallitukselta. Lupahakemuksen voi jättää myös poliisilaitokselle. 
4 § 
Luvan hakeminen 
Vientilupaa haetaan siihen tarkoitukseen suunnitelulla lomakkeella.  
Lupahakemuksessa on oltava tiedot patruunoiden komponenttien: 
1) vientiluvan hakijasta; 
2) viejästä; 
3) vastaanottajasta ja loppukäyttäjästä; 
4) määrästä ja niiden euromääräisestä arvosta;  
5) loppukäyttötarkoituksesta ja -paikasta:  
6) määrämaasta tai määrämaista;  
7) kauttakulkumaasta, jos patruunoiden komponentit kuljetetaan toisen valtion kautta;  
8) vientiluvalla haettavasta voimassaoloajasta. 
Lupahakemuksen on liitettävä kopio sopimuksesta tai muusta vastaavasta asiakirjasta, johon patruunoiden komponenttien vienti perustuu. 
5 § 
Luvan myöntäminen 
Vientilupaa myönnettäessä on otettava huomioon se, mitä luvan myöntämisestä ja epäämisestä säädetään kansainvälisen järjestäytyneen rikollisuuden vastaista Yhdistyneiden kansakuntien yleissopimusta täydentävän, ampuma-aseiden, niiden osien ja komponenttien sekä ampumatarvikkeiden laittoman valmistuksen ja laittoman kaupan torjuntaa koskevan lisäpöytäkirjan (YK:n ampuma-asepöytäkirja) 10 artiklan täytäntöönpanosta ja ampuma-aseiden, niiden osien ja komponenttien sekä ampumatarvikkeiden vientiluvasta ja tuonti- ja kauttakuljetusmenettelyistä annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 258/2012, jäljempänä asevientiasetuksen, 10 ja 11 artiklassa.  
Poliisihallituksen on selvitettävä ulkoministeriöltä, jos lupa-asian käsittely sitä edellyttää, että luvan myöntämiseen ei ole ulko- tai turvallisuuspoliittista estettä. 
6 §  
Maksut 
Vientiluvasta peritään valtion maksuperustelaissa (150/1992) säädettyjen perusteiden mukainen maksu.  
7 § 
Muutoksenhakuoikeus  
Muutoksenhausta hallintotuomioistuimeen säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019).  
Muutoksenhausta huolimatta pannaan täytäntöön asevientiasetuksen 11 artiklan 1 kohdan b alakohdassa tarkoitettu päätös vientiluvan mitätöimisestä, keskeyttämisestä, muuttamisesta tai peruuttamisesta, jollei valitusviranomainen sitä kiellä. 
8 § 
Voimaantulo 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 . 
 Lakiehdotus päättyy 

2. Laki ampuma-aselain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
kumotaan ampuma-aselain (1/1998) 19 §:n 1 momentin 1 kohta, sellaisena kuin se on laissa 724/2019, 
muutetaan 99 §:n 1 momentti, sellaisena kuin se on laissa 804/2003, ja  
lisätään 5 §:ään, sellaisena kuin se on osaksi laeissa 764/2014 ja 724/2019, uusi 4 momentti seuraavasti: 
5 § 
Patruuna  
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Patruunoiden osien viennistä Euroopan unionin tullialueen ulkopuolelle säädetään patruunoiden komponenttien viennin luvanvaraisuudesta annetussa laissa ( / ). 
99 § 
Poliisin hallussa olevien esineiden luovuttaminen 
Ampuma-ase, aseen osa, patruunat ja erityisen vaaralliset ammukset, jotka ovat haltuunotosta 91 §:n 1 momentin perusteella tehdyn päätöksen nojalla poliisin hallussa, sekä ampuma-ase, joka on haltuunotosta mainitun pykälän 2 momentin perusteella tehdyn päätöksen nojalla poliisin hallussa, voidaan luovuttaa kolmen kuukauden kuluessa lainvoimaisesta päätöksestä omistajan ilmoittamalle tai hyväksymälle asianmukaisen luvan haltijalle. Poliisi voi erityisestä syystä jatkaa määräaikaa enintään kolmella kuukaudella. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 . 
 Lakiehdotus päättyy 

3. Laki rikoslain 46 luvun 1 §:n muuttamisesta  

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
muutetaan rikoslain (39/1889) 46 luvun 1 §:n 1 momentin 8 a kohdan g alakohtaValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi  ja 9 kohta Poistoehdotus päättyy, Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi sellaisena kuin se on laissa  Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi  /  Muutosehdotus päättyy, sekä 
lisätään 46 luvun 1 §:n 1 momenttiin, sellaisena kuin se on laeissa 506/2015Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi ,  Muutosehdotus päättyy 501/2024Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi  ja  Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi  /  Muutosehdotus päättyy, uusi 10 kohta seuraavasti: 
46 luku  
Maahantuontiin ja maastavientiin liittyvät rikokset 
1 § 
Säännöstelyrikos 
Joka rikkoo tai yrittää rikkoa 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
8 a) kaksikäyttötuotteiden vientiä, välitystä, teknistä apua, kauttakulkua ja siirtoa koskevan unionin valvontajärjestelmän perustamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2021/821, jäljempänä  vientivalvonta-asetus,
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
g) 12 artiklan 7 kohdassa unionin yleisluvan käyttöä koskevasta kiellostaValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi , Poistoehdotus päättyy
 
Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 9) Euroopan unionin yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan alaan kuuluvissa Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 215 artiklan nojalla talous- ja rahoitussuhteiden keskeyttämisestä kolmannen maan kanssa tai rajoittavien toimenpiteiden kohdistamisesta luonnollisiin tai oikeushenkilöihin, ryhmiin tai muihin kuin valtiollisiin yhteisöihin annetuissa asetuksissa Poistoehdotus päättyy 
tai 
10) patruunoiden komponenttien viennin luvanvaraisuudesta annetun lain ( / ) 2 §:ssä viennin luvanvaraisuudesta  
säädettyä tai mainittujen säädösten nojalla annettua säännöstelymääräystä, on tuomittava säännöstelyrikoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.  
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 . 
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 28.3.2025 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Mauri Peltokangas ps 
 
varapuheenjohtaja 
Pihla Keto-Huovinen kok 
 
jäsen 
Petri Honkonen kesk 
 
jäsen 
Juha Hänninen kok 
 
jäsen 
Christoffer Ingo r (osittain) 
 
jäsen 
Mari Kaunistola kok (osittain) 
 
jäsen 
Anna Kontula vas 
 
jäsen 
Rami Lehtinen ps 
 
jäsen 
Mira Nieminen ps 
 
jäsen 
Saku Nikkanen sd 
 
jäsen 
Eemeli Peltonen sd 
 
jäsen 
Hanna Räsänen kesk (osittain) 
 
jäsen 
Joakim Vigelius ps 
 
jäsen 
Paula Werning sd (osittain) 
 
jäsen 
Ben Zyskowicz kok 
 
varajäsen 
Henrik Vuornos kok (osittain) 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos Minna-Liisa Rinne