Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi Ilmatieteen laitoksesta annetun lain 1 ja 2 §:n sekä puolustusvoimista annetun lain 11 §:n muuttamisesta (HE 167/2024 vp): Asia on saapunut liikenne- ja viestintävaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Valiokunta on kuullut:
Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon:
Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi Ilmatieteen laitoksesta annettua lakia sekä puolustusvoimista annettua lakia. Esityksen tavoitteena on tehdä lainsäädäntömuutokset, jotta avaruustilannekeskuksen perustaminen voitaisiin aloittaa vuoden 2024 joulukuusta.
Esitys liittyy valtion vuoden 2024 kolmanteen lisätalousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.
Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.12.2024.
(1) Valiokunta pitää esityksessä ehdotetun avaruustilannekeskuksen perustamista erittäin tärkeänä. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan perusteina avaruustilannekeskuksen perustamiselle painottuivat erityisesti turvallisuusnäkökohdat. Avaruustoiminnan kasvava yhteiskunnallinen, taloudellinen sekä turvallisuus- ja puolustuspoliittinen merkitys edellyttää, että Suomella on omaa kansallista kyvykkyyttä reagoida avaruustoimintaan liittyviin riskeihin ja uhkakuviin. Kansallinen avaruustilannekeskus mahdollistaa sen, että Suomessa voidaan jatkossa mahdollisimman hyvissä ajoin havaita, tunnistaa ja ennakoida maan lähiavaruuden esineiden ja kappaleiden liikkeistä, avaruussäästä sekä satelliittijärjestelmien toiminnasta yhteiskunnan turvallisuudelle, yrityksille ja omaisuudelle, ympäristölle sekä sotilaalliselle maanpuolustukselle aiheutuvia häiriö- tai vaaratilanteita.
(2) Oulun yliopisto esitti asiantuntijakuulemisessa, että Oulun yliopiston alainen valtakunnallinen erillislaitos, Sodankylän geofysiikan observatorio (SGO), nimettäisiin kansallisen tilannekuvan tuottajaksi yhdessä Ilmatieteen laitoksen, Maanmittauslaitoksen ja Puolustusvoimien kanssa. Samaten esitettiin, että SGO:n rooli avaruustilannekuvakeskuksen palveluiden tuottajana tulisi kirjata muutettavaan lakiin. Samalla Oulun yliopisto esitti huolensa siitä, että uudella lainsäädännöllä siirrettäisiin jo olemassa olevia SGO:n pitkäaikaisia kansallisia avaruustehtäviä jollekin toiselle taholle.
(3) Saadun selvityksen mukaan kummallakaan hallituksen esityksessä muutettavaksi esitettävällä lailla ei oteta kantaa kaikkiin kansallisen avaruustilannekuvan mahdollisiin tuottajiin. Kun avaruustilannekeskus aloittaa toimintansa, se tekee yhteistyötä tarvitsemiensa tahojen, kuten yliopistojen ja elinkeinoelämän, kanssa. Näitä ei katsota tarpeelliseksi erikseen määritellä laissa. Edelleen kyseessä olevalla hallituksen esityksellä ei millään tavoin vaikuteta SGO:n nykyisiin tehtäviin. Valiokunta pitää hyvänä, että tavoitteena on SGO:n ja muiden avaruustilannekuvan tuottamiseen osallistuvien toimijoiden hyvä yhteistyö siten, että niiden toiminnot tukevat toisiaan parhaalla mahdollisella tavalla.
2 §. Tehtävät.
Oikeusministeriö on katsonut, että Ilmatieteen laitoksesta annettavaan lakiin lisättäväksi ehdotetun 2 §:n uuden 4 momentin tiedonsaantioikeussäännös jää väljäksi perustuslakivaliokunnan salassa pidettävän tiedon luovuttamista koskevan vakiintuneen lausuntokäytännön valossa, sillä pykälässä mainittujen viranomaisten tehtävistä säädetään useissa laeissa eikä iso osa kyseisten viranomaisten tehtävistä liity lainkaan avaruustilanteisiin. Asiantuntijakuulemisessa liikenne- ja viestintäministeriö on pitänyt täsmentämistä asianmukaisena. Tämän vuoksi valiokunta on täsmentänyt pykälän muotoilua koskemaan avaruustilanteeseen liittyvää tietoa, joka on välttämätöntä kyseisille viranomaisille niiden avaruustilanteeseen liittyvien laissa säädettyjen tehtävien hoitamista varten.
11 §. Yhteiskunnan turvaaminen.
Asiantuntijakuulemisessa on ehdotettu, että Maanmittauslaitos olisi Ilmatieteen laitoksen ohella avaruustilannetiedon vastaanottajana. Valiokunta on tämän vuoksi lisännyt pykälään Maanmittauslaitoksen avaruustilannetiedon vastaanottajaksi.
Liikenne- ja viestintävaliokunnan päätösehdotus:
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut