Valiokunta pitää romutuspalkkiota koskevan esityksen tavoitteita talouden elvyttämisestä Covid-19-tilanteesta johtuen, vaihtoehtoisten käyttövoimien osuuden lisäämisestä ja uusien autojen myynnin edistämisestä kannatettavina. Esitys on omiaan vaikuttamaan positiivisesti Suomen eurooppalaisittain hyvin vanhan autokannan uusiutumiseen, millä on positiivisia vaikutuksia sekä ympäristötavoitteiden että liikenteen turvallisuuden kannalta.
Liikenteen päästötavoitteisiin pääseminen edellyttää välttämättä monipuolisia toimenpiteitä, ja romutuspalkkio on tervetullut toimenpide tähän keinovalikoimaan. Romutuspalkkio voidaan myöntää uuden vähäpäästöisen henkilöauton, sähköavusteisen polkupyörän, joukkoliikenteen kausilipun tai joukkoliikenteen matkustusoikeutta sisältävän yhdistämispalvelun ostoa varten. Valiokunta pitää periaatteellisesti hyvänä, että romutuspalkkio ei kannusta pelkästään ympäristöystävällisempään yksityisautoiluun, vaan sääntelyssä on mukana myös joukkoliikenne ja pyöräily uusina vaihtoehtoina.
Asiantuntijakuulemisessa on kiinnitetty huomiota esitettyjen toimenpiteiden kustannustehokkuuteen. Valiokunta toteaa, että suorat positiiviset ympäristövaikutukset on esityksessä arvioitu suhteellisen vähäisiksi. Valiokunta kuitenkin katsoo, että siirtymävaiheessa ympäristöystävällisempään liikkumiseen kustannustehokkuuden puutteita voidaan pitää tässä vaiheessa hyväksyttävinä.
Asiantuntijakuulemisessa on myös esitetty erilaisia toiveita tuen mahdollistamisesta myös perinteisille polkupyörille, käytetyille henkilöautoille sekä moottoripyörille ja mopoille. Lisäksi on esitetty muun muassa palkkiomäärärahan kiintiöittämistä siten, että valtaosa maksettavien palkkioiden kokonaismäärästä kohdennettaisiin autohankintoihin, toisaalta taas on esitetty sähköpolkupyörien ja joukkoliikennelipun palkkion nostamista 2 000 euroon. Asiantuntijakuulemisessa on myös osin pidetty esityksessä ehdotettuja hankittavan auton päästöraja-arvoja liian korkeina. Valiokunta pitää saamansa selvityksen perusteella esityksessä tehtyjä rajauksia ja linjauksia lähtökohtaisesti tarkoituksenmukaisina. Muiden ajoneuvojen hankinnan tukemista on mahdollista ja tarpeenkin arvioida myöhemmin erikseen. Saadun selvityksen mukaan esimerkiksi perinteinen polkupyörä voidaan nähdä sähköpolkupyörää vähäisemmässä määrin henkilöautolle vaihtoehtoisena kulkumuotona.Tässä vaiheessa valiokunta katsoo, että romutuspalkkion rajaaminen käytettyjen autojen sijasta vain uusien autojen hankintaan edistää parhaiten esityksen autokannan uudistumista ja päästövähennyksiä koskevia tavoitteita.
Asiantuntijakuulemisissa on esitetty sähköavusteisten polkupyörien ja joukkoliikennelipun hankinnalle prosentuaalista enimmäiskattoa niiden hankintahinnasta muun muassa järjestelmän väärinkäytön ehkäisemiseksi. Sähköavusteisten polkupyörien osalta on tuotu esille, että sähköavusteisten polkupyörien tuki saattaa myös vaikuttaa pyörien hintoihin ja vääristää siten kilpailua markkinoilla. Toisaalta on tuotu esille, että sähköavusteiset polkupyörät mahdollistavat romutuspalkkion myötä siirtymisen vähäpäästöisempään liikkumiseen entistä huomattavasti suuremmalle henkilömäärälle.
Valiokunta on pohtinut asian käsittelyssä sähköavusteisen polkupyörän hankintaan maksettavan palkkion rajaamista joko asettamalla maksettavalle määrälle prosentuaalinen enimmäismäärä hankintahinnasta tai rajoittamalla maksettavan enimmäispalkkion suuruutta. Sähköavusteisten pyörien hankintaan maksettavan tuen alentaminen esitetystä voisi joidenkin arvioiden mukaan olla myös eri ajoneuvojen hankintaan maksettavien palkkioiden tasapuolisuuden sekä alueellisen tasapuolisuuden näkökulmasta perusteltua. Valiokunta pitää selvänä, että järjestelmä tulee sen positiivisten vaikutusten lisäksi mahdollistamaan jossain määrin myös sen väärinkäyttöä. Sähköavusteisten polkupyörien kohdalla, toisin kuin henkilökohtaisten joukkoliikennelippujen kohdalla, polkupyörä on mahdollista myydä eteenpäin hankinnan jälkeen, mikä ei ole tuen tavoitteiden kannalta tarkoituksenmukaista. Esittelevän ministeriön antaman selvityksen mukaan mahdollisen väärinkäytön laajuutta on kuitenkin mahdotonta tässä vaiheessa arvioida.
Valiokunta on päätynyt asian kokonaisharkinnassa hallituksen esityksessä ehdotettuun ratkaisuun sähköavusteisten polkupyörien osalta. Esitetty malli on selkeä ja yksinkertainen, ja jokainen markkinoille käyttöön tuleva sähköavusteinen polkupyörä osaltaan edistää pyöräilyn kehittymistä ja päästötavoitteiden saavuttamista. Maksettava romutuspalkkio voi myös hyödyttää kotimaisia pyörävalmistajia. Valiokunta pitää kuitenkin erittäin tärkeänä, että hallituksen esityksen vaikutuksia seurataan jatkossa hyvin tarkkaan romutuspalkkiojärjestelmän kokonaisvaikutusten arvioimiseksi, myös tuen mahdollisten tuotteiden hintoja koskevien vaikutusten ja järjestelmän väärinkäytön osalta.
Valiokunta pitää tärkeänä, että autojen romutuksessa pyritään varmistamaan, että käyttökelpoiset ajoneuvojen osat ja materiaalit kierrätetään asianmukaisesti.