Liikenne- ja viestintävaliokunta kannattaa hallituksen esityksen tavoitteita sääntelyn keventämisestä, selkeyttämisestä ja tarpeettoman sääntelyn purkamisesta. Valiokunta pitää myös tarpeellisena, että esityksellä sisällytetään tässä vaiheessa EU-sääntelyn vaatimat nykyistä nopeampien traktorien hyödyntämiseksi tarvittavat säännökset ajokorttilakiin.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan liikenne- ja viestintäministeriössä on tulossa vireille mittavia ajokortteja ja ammattipätevyysvaatimuksia koskevia säädöshankkeita. Valmisteilla on parhaillaan muun muassa tieliikennelain kokonaisuudistus ja ehdotus siirtymisestä ajokortin suoritusjärjestelmässä tutkintopainotteisuuteen. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan kuljettajakoulutuksen muutostarpeiden selvittämisen yhteydessä arvioidaan myös ajokortin suoritusvaatimukset kaikissa luokissa ja lisäksi ajokorttisäädösten kehittämistä toteutetaan osin myös tieliikennelain kokonaisuudistuksen yhteydessä. Valiokunta korostaa näiden lakihankkeiden merkitystä ajokortti- ja mm. ammattipätevyyssääntelyn kehittämisessä. Nyt käsittelyssä olevan esityksen valiokuntakäsittelyn yhteydessä on tullut esille useita sääntelyn kehittämistarpeita ja puutteita. Valiokunta katsoo, että näiden kysymysten monitahoiset vaikutukset on välttämätöntä arvioida yhtenä johdonmukaisena kokonaisuutena edellä mainittujen vireille tulevien hankkeiden yhteydessä.
Valiokunta korostaa liikennemarkkinoiden kehittymisen ja tapahtuvien muutosten jatkuvan seurannan tarvetta. Käyttötottumusten osalta on hyvin tärkeää seurata, mitä ajoneuvoja jatkossa käytetään ja mihin tarkoituksiin, ja arvioida tältä pohjalta, miten tiellä liikkuvien tarpeet kehittyvät myös ajokorttilainsäädännön ja sääntelyn tasapuolisuuden näkökulmasta. Asiantuntijakuulemisissa on kiinnitetty huomiota ensisijaisesti muuhun kuin tieliikennekäyttöön suunniteltujen ajoneuvojen, kuten esimerkiksi traktoreiksi rekisteröitävien mönkijöiden, lukumäärän kasvamiseen tieliikenteessä. Valiokunta katsoo, että tämänkaltaisiin ajoneuvoihin liittyvät erityiskysymykset tulee arvioida edellä mainituissa säädöshankkeissa. Lainsäädännön on välttämätöntä pysyä ajan tasalla ja kyetä vastaamaan myös uudenlaisten ajoneuvojen ja käyttötapojen tuomiin, mm. kuljetusalan kilpailuun ja liikenneturvallisuuteen liittyviin, haasteisiin.
Valiokunta pitää nyt käsittelyssä olevaa esitystä eräänlaisena välivaiheen ratkaisuna, jolla toteutetaan joitakin välttämättömiä, muun muassa ajoneuvoluokkien muutoksista aiheutuvia muutoksia, ja muutoin pyritään löytämään tässä vaiheessa toteuttamiskelpoisin kompromissiratkaisu. Valiokunta on arvioinut mahdollisuuksia yksinkertaistaa ja selkeyttää esityksessä ehdotettua sääntelyä muun muassa ajokorttiluokkia yhdistämällä. Käsittelyssä olevan esityksen aikataulussa tämän mittaluokan muutoksista olisi kuitenkin todennäköisesti aiheutunut erilaisia käytännön ongelmia. Seuraavana vaiheena valiokunta näkee yhden yhtenäisen, kaikkia rakenteelliselta nopeudeltaan alle 60 km/h olevia traktoreita koskevan, traktorikortin. Yhtenä askeleena tähän suuntaan valiokunta ehdottaa tässä vaiheessa T- ja LT-luokan ikävaatimusten yhtenäistämistä 15 vuoden vähimmäisikärajaksi. Valiokunta myös katsoo, että oikeus liikennetraktorin kuljettamiseen ennen lain voimaantuloa saadulla T-luokan tai B-luokan ajokortilla tulee tässä vaiheessa säilyä ennallaan maa- ja metsätalouden kuljetuksissa, ennen lain voimaantuloa liikennetraktoreiksi rekisteröidyillä traktoreilla.
Valiokunta pitää tarpeellisena, että T- ja LT-luokan teoriakokeita kehitetään lähitulevaisuudessa siten, että ne vastaavat nykyistä paremmin liikenneturvallisuutta ja kuljettajien liikennetaitoja koskeviin vaatimuksiin. Vastaavasti käsittelykokeita tulisi mahdollisuuksien mukaan kehittää siten, että ne antaisivat nykyistä enemmän valmiuksia tiellä liikkumiseen. Valiokunta pitää erityisen hyvänä, että sen saaman selvityksen mukaan esityksen voimaantulon myötä ollaan lisäämässä LT-luokan teoriakokeen vaativuutta kiinnittämällä nykyistä enemmän huomiota turvallisuuteen liittyviin kysymyksiin. Valiokunta kiinnittää huomiota myös siihen, että sen saaman selvityksen mukaan LT-luokan käsittelykokeen osalta saattaa osoittautua käytännössä ongelmalliseksi, että autokouluilla ei ole saatavilla ainakaan kaikilla seuduilla riittävästi käsittelykokeessa tarvittavaa kalustoa. Valiokunta pitää tärkeänä, että myös tähän kysymykseen pyritään löytämään toimivia ratkaisuja.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan traktoreita koskevien EU-säädösmuutosten johdosta niiden käytön erilaisissa tieliikenteen tavarankuljetuksissa odotetaan lisääntyvän. Hallituksen esityksessä on arvioitu, että erityisesti jatkossa markkinoille tulevien rakenteelliselta nopeudeltaan yli 60 km/h ja kokonaismassaltaan yli 3 500 kg olevien traktoreiden käyttö tavarankuljetuksissa tulee kasvamaan. Valiokunta pitää hyvänä esityksen lähtökohtaa, jonka mukaan näitä uusia nopeita traktoreita koskisi vaatimus kuorma-autokortista ja kuorma-autonkuljettajan ammattipätevyydestä. Sen sijaan valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että ehdotusta, jonka mukaan LT-luokassa traktoreita saisi jatkossa käyttää tavarankuljetuksiin ilman ammattipätevyyttä, tulee seurata erittäin tiiviisti. Asiantuntijakuulemisessa on tuotu esille perusteltu huoli siitä, että näille rakenteelliselta nopeudeltaan 40—60 km/h olevilla traktoreilla saattaa ammattipätevyysvaatimuksen puuttumisesta johtuen syntyä selkeä kilpailuetu, mikäli traktoreita käytetään kilpailussa tavarankuljetuksista esimerkiksi kuorma-autokuljetusten kanssa. Valiokunta edellyttää, että mahdollisiin markkinoiden epätasapuolisiin ilmiöihin kiinnitetään tehokkaasti huomiota ja tarvittaessa valmistellaan säädösmuutokset ripeässäkin aikataulussa mahdollisten epäkohtien korjaamiseksi. Valiokunta pitää markkinoiden tasapuolisia kilpailuedellytyksiä ja kuljetusyritysten tasapuolista kohtelua erittäin tärkeänä ja korostaa myös liikennevalvonnan ja harmaan talouden torjunnan merkitystä näiden tavoitteiden toteuttamisen kannalta.
Valiokunta toteaa, että nopeiden rakenteelliselta nopeudeltaan yli 60 km/h ja yli 3 500 kg painoisten traktorien osalta tulisi jatkossa selvittää, onko vaadittava C-kortti mahdollista suorittaa kuorma-auton sijasta sillä ajoneuvolla, jonka ajo-oikeus on tarkoitus saada. Valiokunta peräänkuuluttaa myös sääntelyn ja sen käytännön soveltamisen osalta joustavuutta siten, että esimerkiksi pieniä työmaakuljetussiirtoja voitaisiin tehdä ilman tarpeettoman tiukkoja vaatimuksia.
Valiokunta ei pidä esitystä täysin ongelmattomana. Valiokunta edellyttää, että hallituksen esityksen sääntelyn vaikutuksia ja sääntelystä saatavia käytännön kokemuksia tulee seurata ja arvioida kattavasti ja tulee myös ottaa esityksen käsittelyn yhteydessä esille tulleet kehittämistarpeet huomioon lähiaikoina vireille tulevissa säädöshankkeissa.