Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi sähköisen viestinnän palveluista annetun lain muuttamisesta (HE 44/2024 vp): Asia on saapunut liikenne- ja viestintävaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Valiokunta on kuullut:
Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon:
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi sähköisen viestinnän palveluista annettua lakia. Esityksen mukaan laissa säädetystä siirtovelvoitteesta poistettaisiin verkkopalvelua kaapelitelevisioverkossa tarjoavan teleyrityksen sekä yhteisantennijärjestelmän ylläpitäjän velvoite siirtää Yleisradion julkisen palvelun radio-ohjelmistot.
Esityksen tavoitteena on mahdollistaa kaapeliverkoissa tehokkaampi verkon käyttö ja laadullisesti parempien yhteyksien tarjoaminen. Lisäksi saatetaan kansallinen siirtovelvoitesääntely vastaamaan EU-sääntelyn asettamia vaatimuksia.
Lisäksi lakiin tehtäisiin pienempiä täydennyksiä ja teknisluonteisia muutoksia.
Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.7.2024.
(1) Esityksessä ehdotetaan Yleisradion julkisen palvelun ohjelmistojen radiolähetysten kaapelijakelun siirtovelvoite poistettavaksi. Radiolähetyksiä kuuntelee Suomessa kaapeliteitse arviolta noin 25 000—50 000 kotitaloutta ja yli 90 % radion kuuntelusta tapahtuu muiden jakelukanavien kautta. Saadun selvityksen mukaan radiolähetysten kaapelijakelun ylläpitäminen on teknisesti haastavaa, koska tähän tarvittava tekniikka on osin vanhentunutta, laite- ja ohjelmistotukea ei enää ole ja varaosia ei ole saatavilla. Vanhentuneen tekniikan käyttö myös rajoittaa palvelujen kehittämistä muiden kaapelilaajakaistan käyttötarpeiden osalta. Lisäksi on arvioitu, että radiolähetysten siirtovelvoite ei enää täytä teledirektiivissä asetettuja siirtovelvoitetta koskevia edellytyksiä.
(2) Asiantuntijakuulemisessa siirtovelvoitteen poistoa koskevaa ehdotusta on osin kannatettu. Osa asiantuntijoista taas on pitänyt ehdotusta ennenaikaisena ja katsonut, että ehdotus voisi vaarantaa vaaratiedotteiden välittymisen radiota kaapelijakelun kautta tällä hetkellä kuunteleville. Ehdotettua siirtymäaikaa on osin pidetty asiantuntijakuulemisessa tärkeänä ja osin taas on katsottu, että siirtovelvoite tulisi poistaa mahdollisimman pian ilman siirtymäaikaa.
(3) Valiokunta katsoo saamansa selvityksen perusteella, että kokonaisuutena arvioiden radiolähetysten siirtovelvoitteen poistaminen kaapelijakelusta on tässä vaiheessa tarpeen esityksessä ehdotetulla tavalla. Valiokunta pitää esityksessä ehdotettua vuoden siirtymäaikaa muihin radiolähetysten vastaanottotapoihin, kuten antenni- tai laajakaistavastaanottoon siirtymistä varten, erittäin tärkeänä. Valiokunta painottaa lisäksi aktiivisen kansalaistiedottamisen ja ohjeistamisen tärkeyttä, jotta muutokseen osataan varautua ja reagoida ajoissa. Hallitun muihin vastaanottotapoihin siirtymisen kautta voidaan pyrkiä varmistamaan myös erityisryhmien tarpeiden huomioiminen ja mahdollisimman kattava vaaratiedotteiden perille meneminen. Saadun selvityksen mukaan siirtymisestä ei aiheudu kansalaisille merkittäviä kustannuksia.
(4) Hätäkeskuslaitos toi esiin lausunnossaan, että nykyisin käytössä olevilla menetelmillä vaaratiedotteet tavoittavat kohteena olevan väestön enintään 50 prosenttisesti ja että radion kautta vaaratiedotteiden kohderyhmästä tavoitetaan noin 6—8 prosenttia. Valiokunta pitää tarpeellisena, että viranomaistiedotteiden ja vaaratiedotteiden välittämistä kehitetään jatkossa kansallisen turvallisuuden varmistamiseksi turvallisuusympäristössä tapahtuneet muutokset huomioon ottavalla tavalla ja varmistutaan tiedotteiden mahdollisimman kattavasta perille menosta koko väestölle.
(5) Valiokunta pitää esityksen ehdotusta radiolupien peruuttamisesta kansalliseen turvallisuuteen liittyvällä perusteella tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena.
Liikenne- ja viestintävaliokunnan päätösehdotus:
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut