1. Laki raskauden keskeyttämisestä annetun lain muuttamisesta
1 §.
Pykälän rakennetta ja sisältöä ehdotetaan muutettavaksi siten, että 1 momentti koskee kahdennentoista raskausviikon loppuun saakka tehtäviä raskauden keskeytyksiä, 2 momentti raskaana olevan hengen tai terveyden vaaran perusteella tehtäviä keskeytyksiä kahdennentoista raskausviikon jälkeen sekä 3 ja 4 momentti perusteita, joiden perusteella Valvira voi myöntää luvan keskeytykseen kahdennentoista raskausviikon jälkeen kahdennenkymmenennen raskausviikon loppuun saakka.
Pykälän 1 momentin mukaisissa keskeytyksissä raskaana olevan ei tarvitse esittää mitään perusteluja raskauden keskeytykselle, vaan keskeytyksen saa omaan tahtoon ja pyyntöön perustuen. Valviran nykykäytäntöä vastaavasti kahdestoista raskausviikko katsotaan loppuvan, kun viikot ovat 12+0. Sen jälkeen ollaan yli kahdennentoista raskausviikon. Ehdotetun 1 momentin mukainen keskeytys on siten mahdollinen raskausviikolle 12+0.
Pykälän 1 momentissa tarkoitettu keskeytys on hoitotapahtuma, johon soveltuu pykälän 1 momentin sääntelyn sekä raskauden keskeyttämisestä annetun lain eräiden muiden säännösten lisäksi terveydenhuollon yleislainsäädäntö. Terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain (559/1994) 22 §:n mukaan laillistettu lääkäri päättää potilaan lääketieteellisestä tutkimuksesta, taudinmäärityksestä ja siihen liittyvästä hoidosta. Valiokunta toteaa, että raskauden keskeytystä koskevassa sääntely-yhteydessä mainittu säännös tarkoittaa, että keskeytyksen saaminen edellyttää lääkärin vastaanottoa, mutta lääkäri ei voi evätä raskauden keskeytyksen saamista.
Pykälän 2 momentin mukaisissa hengen tai terveyden vaaran perusteella tehtävissä keskeytyksissä lupapäätöksen keskeytyksiin antaa nykytilaa vastaavasti kaksi lääkäriä, mistä säädetään 5 §:n 2 momentissa sekä 6 §:ssä. Ehdotetun 1 §:n 2 momentin mukaiselle keskeytykselle ei ole säädettyä viimeistä raskausviikkorajaa, kuten ei voimassa olevassa laissakaan.
Pykälän 3 momenttiin ehdotetaan otettavaksi säännökset Valviran luvalla tehtävistä raskauden keskeytyksistä. Voimassa olevan lain 5 §:ssä säädetään, että muun syyn kuin naisella olevan sairauden tai ruumiinvian vuoksi raskautta ei saa keskeyttää kahdennentoista raskausviikon jälkeen. Terveydenhuollon oikeusturvakeskus (nykyisin Valvira) voi voimassa olevan pykälän mukaan kuitenkin, jollei nainen raskaaksi saatettaessa ollut täyttänyt seitsemäätoista vuotta tai jos siihen muuten on erityistä syytä, antaa luvan raskauden keskeyttämiseen myöhemminkin, ei kuitenkaan kahdennenkymmenennen raskausviikon jälkeen. Koska sääntelyä ehdotetaan edellä muutettavan siten, että kahdennentoista raskausviikon loppuun saakka keskeytyksen saisi omaan pyyntöön perustuen, edellytyksistä suorittaa keskeytys Valviran luvalla kahdennentoista raskausviikon jälkeen kahdennenkymmenennen raskausviikon loppuun saakka (eli viikot 12+1—20+0) ehdotetaan säädettävän 1 §:n 3 momentissa. Ehdotetun 3 momentin mukainen keskeytys on siten mahdollinen raskausviikolle 20+0.
Ehdotetun 3 momentin perusteet vastaavat eräin kielellisin tarkistuksin sisällöllisesti voimassa olevan lain 1 §:n mukaisia perusteita, joita voimassa olevan lain mukaan sovelletaan vastaavilla raskausviikoilla suoritettavissa keskeytyksissä. Tämän lisäksi 5 §:ssä edellytetään erityisen syyn olemassaoloa, tai edellytyksenä on, että raskaana oleva raskaaksi saatettaessa ei ollut täyttänyt seitsemäätoista vuotta. Valiokunta toteaa, että voimassa oleva säännös erityisen syyn vaatimuksesta ei ole kovinkaan tarkkarajainen. Näin ollen valiokunta ehdottaa tässä yhteydessä pykälän 4 momentiksi Valviran nykykäytäntöä vastaavaa säännöstä, jonka mukaan hakemuksessa on tuotava esiin ja perusteltava, miksi raskaus on havaittu myöhään tai miksi keskeytys on viivästynyt.
Voimassa olevan lain 1 §:n 4 kohta on jaettu 1 §:n 3 momentin 5 ja 6 kohdaksi, koska 4 momentissa säädetään eräistä lisämenettelyistä keskeytettäessä raskaus. Voimassa olevan lain 5 §:n 2 momentin mukaan se, että raskaana oleva raskaaksi saatettaessa ei ollut täyttänyt seitsemäätoista vuotta, on itsessään peruste myöntää lupa keskeytykseen kahdennentoista raskausviikon jälkeen. Pykälän 4 momentissa viitataan niihin 3 momentin perusteisiin, joiden esilläolon lisäksi on hakemuksessa esitettävä ja perusteltava, miksi raskaus on havaittu myöhään tai miksi keskeytys on viivästynyt.
Valiokunta ehdottaa lisäksi pykälän 3 momentista poistettavaksi eräitä vanhentuneita ilmaisuja. Voimassa olevan lain 6 kohdan mukaan raskaus voidaan keskeyttää "kun jommankumman tai kummankin vanhemman sairaus, häiriytynyt sieluntoiminta tai muu niihin verrattava syy vakavasti rajoittaa heidän kykyään hoitaa lasta". Valiokunta ehdottaa, että 3 momentin 2 kohdaksi siirretystä vastaavasta säännöksestä poistetaan tarpeettomana ilmaisu "häiriintynyt sieluntoiminta". Kyseisen kohdan sanamuoto "sairaus tai muu niihin verrattava syy" kattaa sellaiset mielenterveyden ongelmat, joihin vanhentunut ilmaisu viittaa. Muutoksella ei siten ole tarkoitus kaventaa kohdan soveltamisalaa.
Vastaavasti 3 momentin 6 kohdasta (voimassa olevan lain 1 §:n 5 kohta) ehdotetaan poistettavaksi ilmaisu, joka viittaa mahdollisuudesta raskauden keskeytykseen, kun on syytä otaksua, että lapsi olisi "vajaamielinen". Kohtaan jäävä ilmaisu, "kun on syytä otaksua, että lapsella olisi tai lapselle kehittyisi vaikea sairaus tai ruumiinvika" viittaa valiokunnan näkemyksen mukaan kattavasti sikiön vaikeisiin kehityshäiriöihin. Näin ollen tälläkään muutoksella ei ole tarkoitus muuttaa kohdan soveltamisalaa.
Selvyyden vuoksi valiokunta toteaa, että raskaus voidaan keskeyttää myös ennen kahdennentoista raskausviikon päättymistä raskaana olevan terveyteen liittyvistä syistä (ehdotettu 2 momentti) tai keskeytyksen takana on jokin 3 momentissa tarkoitettu syy, mutta lain sääntelyn logiikassa tällöin kyse on 1 momentin mukaisesta omaan pyyntöön perustuvasta keskeytyksestä riippumatta keskeytyksen syystä, jolloin ei siis tule noudatettavaksi laissa säädetty Valviran tai lääkärien lupaan liittyvä menettely.
4 §.
Valiokunta ehdottaa, että edellä yleisperusteluissa ilmenevistä syistä johtuen pykälän 1 momenttiin lisätään säännös, jonka mukaan raskauden keskeytystä pyytävällä tai sitä harkitsevalla sekä toisella vanhemmalla on oikeus saada hänen tarvitsemansa psykososiaalinen tuki.
5 §.
Pykälästä ehdotetaan poistettavaksi voimassa olevan 2 ja 3 momentin sääntely 1 §:ään tehtyjen muutosten johdosta. Sen sijaan 2 momentissa ehdotetaan säädettäväksi siitä, että raskauden vaarantaessa raskaana olevan hengen tai terveyden (ehdotettu 1 §:n 2 momentti) keskeytys edellyttää kahden lääkärin päätöstä. Sääntely siirretään voimassa olevan 6 §:n 1 momentin 1 kohdasta, ja asiallisesti se vastaa nykytilaa. Säännöksessä tarkoitetuille keskeytyksille ei säädetä yläaikarajaa. Myös tältä osin sääntely vastaa nykytilaa.
Pykälän 3 momentissa ehdotetaan säädettäväksi viikkorajasta, johon asti Valvira voi myöntää luvan 1 §:n 3 momentissa tarkoitettuun keskeytykseen. Viikkorajaa koskeva sääntely vastaa asiallisesti voimassa olevaa 5 §:n 3 momentin sääntelyä.
Pykälän uudeksi 4 momentiksi ehdotetaan voimassa olevaa 10 §:n 1 momenttia tarkempaa asetuksenantovaltuutusta asetuksella säädettävästä hakemusmenettelystä.
Voimassa olevan lain 15 §:ssä on valtuussäännös antaa lomakkeista säännöksiä sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella. Valiokunnan näkemyksen mukaan lain 15 §:n valtuutuksen nojalla voidaan tehdä tarvittavat muutokset raskauden keskeyttämistä ja steriloimista koskevista lomakkeista annettuun sosiaali- ja terveysministeriön asetukseen (1063/2008).
5 a §.
Pykälään ehdotetaan tehtäväksi tekninen pykäläviittaustarkennus sekä muutetaan Valviran nimi ajantasaiseksi. Selvyyden vuoksi valiokunta toteaa, että pykälän mukainen keskeytys on mahdollinen raskausviikolle 24+0.
6 §.
Pykälän 1 momentin sääntely ehdotetaan poistettavaksi, koska sen sääntely on osin tarpeeton raskauden keskeytyksen ollessa mahdollista omaan pyyntöön perustuen kahdennentoista raskausviikon loppuun saakka ja osin päällekkäistä 1 §:n 2—4 momentin sekä 5 §:n 2 ja 3 momentin säännösten kanssa.
Pykälän 2 momentin sääntely siirtyy 1 momentiksi ja siihen tehdään teknisluonteinen pykäläviittausmuutos. Edellä esitettyjen muutosten johdosta säännöksen soveltamisala muuttuu, kun jatkossa sääntely koskee vain tilannetta, jossa raskauden keskeytystä haetaan raskauden vaarantaessa raskaana olevan hengen tai terveyden.
Pykälän 3 momentin sääntely siirtyy 2 momentiksi. Momentista poistetaan viittaus yhden lääkärin menettelyyn, koska jatkossa voi olla vain kahden lääkärin kielteisiä päätöksiä. Lisäksi muutetaan Valviran nimi ajantasaiseksi.
7 §.
Valiokunta ehdottaa, että pykälän 1 momenttia muutetaan säännösten keskinäisen loogisuuden vuoksi siten, että isän kuulemista koskeva velvoite rajataan koskemaan lain 1 §:n 2 ja 3 momentissa sekä 5 a §:ssä tarkoitettuja raskauden keskeytyksiä.
Pykälän 2 momenttiin tehdään tekninen muutos pykäläviittaukseen sekä muutetaan ajantasaiseksi 2 ja 3 momentin ilmaisuja.
8 §.
Valiokunta ehdottaa, että pykälän 1 momentti kumotaan. Säännöksen mukaan lausunnonantajalääkärinä voi toimia jokainen valtion tai hyvinvointialueen palveluksessa oleva lääkäri taikka muu lääkäri, jolle Valvira on myöntänyt tehtävään luvan. Muussa terveydenhuollon sääntelyssä ei edellytetä erillistä viranomaislupaa tietyn yksittäisen terveydenhuollon tehtävän hoitamiseen, eikä säännös siten ole enää ajantasainen. Kumoamisen myötä niin julkisen kuin yksityisen terveydenhuollon lääkärit voivat antaa lausuntoja ilman erillistä Valviran lupaa.
Valiokunta toteaa, että pykälän 2 momentin sääntely siitä, että raskauden keskeyttäminen suoritetaan keskeyttämissairaalassa, ei enää vastaa nykyisiä hoitokäytäntöjä. Saadun selvityksen mukaan raskaudenkeskeytyksistä 97 prosenttia tehdään lääkkeellisesti eikä keskeytys pääsääntöisesti edellytä sairaalahoitoa. Valiokunta ehdottaa, että 2 momentti kumotaan.
9 §.
Pykälästä ehdotetaan edellä 8 §:n 2 momentin kumoamisen johdosta poistettavaksi viittaus kyseiseen säännökseen.
10 a §.
Jotta raskaudenkeskeytyshakemukset voidaan raskauden keskeyttämis- ja steriloimislautakunnassa käsitellä lain kirjauksen mukaisesti viivytyksettä, toimii lautakunta valiokunnan saaman selvityksen mukaan nykyisin myös etäyhteyksin. Selvyyden vuoksi valiokunta ehdottaa, että lakiin lisätään uusi pykälä, jossa säädetään mahdollisuudesta tehdä päätöksiä etäkokouksessa (sähköinen kokous). Ehdotettu säännös vastaa kuntalain (410/2015) 98 §:ää ja kliinisestä lääketutkimuksesta annetun lain (983/2021) 21 §:ää.
Voimaantulo- ja siirtymäsäännökset.
Valiokunnan edellä esittämät 1 §:n 3 momentin 3 kohdan sekä 8 §:n muutosehdotukset on yhteensovitettu 1.1.2023 voimaan tulevan rikoslain muutoksen (730/2022) sekä vastaavasti vuoden 2023 alusta voimaan tulevan sosiaali- ja terveydenhuollon uudistukseen liittyvän lakimuutoksen (586/2022) kanssa. Näin ollen nyt ehdotettu laki tulee saattaa valiokunnan näkemyksen mukaan voimaan mahdollisimman pian, mutta aikaisintaan 1.1.2023. Valiokunta toteaa, että lain voimaantuloajassa on tarpeen huomioida lisäksi, että lakimuutokset edellyttävät raskauden keskeyttämisestä annetun asetuksen sekä raskauden keskeyttämistä ja steriloimista koskevista lomakkeista annetun sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen uudistamista. Näille muutoksille on siten voimaantuloa määritettäessä varattava tarvittava aika.
Raskauden keskeyttämistä koskeva asia voi olla vireillä Valvirassa tai terveydenhuollon toimintayksikössä ehdotetun lain voimaan tullessa. Valiokunta ehdottaa, että lakiin lisätään käsittelyä koskevana pääsääntönä siirtymäsäännös, jonka mukaan Valvirassa vireillä olevat asiat käsitellään lain voimaan tullessa olleiden säännösten mukaisesti. Tällöin ennen lain voimaantuloa tulleiden hakemusten käsittelyä Valvirassa voidaan jatkaa siten, ettei esimerkiksi niitä koskien tarvitse toimittaa uusia, lakiuudistuksen myötä uudistettavia lomakkeita.
Valiokunta ehdottaa, että edellä todetusta pääsäännöstä säädetään poikkeus koskien ns. sikiöperusteisia raskauden keskeytyksiä, joissa raskaus ei ole edennyt yli kahdennentoista raskausviikon. Voimassa olevassa sääntelyssä säädetään, että Valvira käsittelee tällaiset keskeytykset aina, myös siis raskausviikoilla 0—12. Valiokunta pitää yhdenvertaisuuden näkökulmasta ongelmallisena, jos keskeytystä ei saisi näissä tilanteissa omaan pyyntöön perustuen. Valiokunta ehdottaa siirtymäsäännöstä, jonka mukaan kyseisissä tilanteissa ennen ehdotetun lain voimaan tuloa tehty hakemus raukeaa ja sovelletaan ehdotettuja säännöksiä.
On kuitenkin mahdollista, että kahdennentoista raskausviikon raja lähestyy niin pian, ettei keskeytys enää käytännössä ole mahdollinen ennen kyseisen raskausviikon loppua. Valiokunta ehdottaa, että Valvira voi tässä tapauksessa käsitellä hakemuksen loppuun lain voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten mukaisesti.
Siirtymäsäännöksessä on syytä säätää poikkeussäännökset myös tilanteisiin, joissa toimivalta kumoutuvien säännösten nojalla on yhdellä tai kahdella lääkärillä ja keskeytysasian käsittely terveydenhuollon toimintayksikössä on kesken. Jos raskaus ei ole edennyt yli kahdennentoista raskausviikon lopun, ei valiokunnan näkemyksen mukaan ole perusteltua, että lausuntopäätösmenettely saatetaan loppuun, koska ehdotetun 1 §:n 1 momentin mukaan raskauden keskeytyksen saisi omaan tahtoon perustuen. Jos kuitenkin vireillä on asia, jossa keskeytystä haetaan raskaana olevan terveyteen liittyvien syiden perusteella ja raskaus on edennyt yli kahdennentoista raskausviikon, tulee käsittely saattaa päätökseen. Jos raskaus ei ole edennyt tämän viikkorajan yli, keskeytyksen saa ehdotetun 1 §:n 1 momentin mukaisesti, eli lääkärit eivät voi kieltää raskauden keskeytystä. Jos lausunnonantaja- ja suorittajalääkärin lausuntomenettely on tällaisessa tilanteessa kesken, kiinnittää valiokunta huomiota siihen, että keskeytykseen liittyvä hoito terveydenhuollossa ei katkea sovellettavien säännösten muuttumisesta huolimatta, koske kyse on raskaana olevan terveydentilan vuoksi suoritettavasta keskeytyksestä.