Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi covid-19-epidemian aiheuttaneen koronaviruksen tartuntaketjujen katkaisua tehostavasta tietojärjestelmästä koronavirukselle mahdollisesti altistuneiden tavoittamiseksi. Tavoitteena on, että väestölle tarjotun mobiilisovelluksen avulla henkilö voi itse osallistua koronaviruksen leviämisen estämiseen. Mobiilisovelluksella katsotaan voitavan tehostaa testaa, jäljitä, eristä ja hoida -mallin toimintaa. Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää mobiilisovelluksen käyttöönottoa ja ehdotettuja säädösmuutoksia tarpeellisina ja tarkoituksenmukaisina. Valiokunta ehdottaa lakiehdotuksen hyväksymistä eräin, erityisesti perustuslakivaliokunnan lausuntoon perustuvin, muutoksin. Lisäksi valiokunta ehdottaa, että eduskunta hyväksyy yhden lausuman.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää yksityisyyden suojan kannalta asianmukaisena ehdotettua mallia, joka perustuu muun muassa sovelluksen käytön vapaaehtoisuuteen, käyttäjän suostumukseen ja vain koronaviruksen ehkäisemiseen rajattuun käyttötarkoitukseen. Sosiaali- ja terveysvaliokunta korostaa myös sovelluksen ja taustajärjestelmän tietoturvallisuuden merkitystä. Riittävät ja tehokkaat tietoturvatoimenpiteet ovat välttämättömiä tietojen käytettävyyden, eheyden ja luottamuksellisuuden suojaamiseksi. Sosiaali- ja terveysvaliokunta kiinnittää lisäksi liikenne- ja viestintävaliokunnan lausuntoon viitaten huomiota siihen, että sovellusta kehitettäessä tai muutettaessa lakiehdotuksen 43 g §:n mukaisen arvioinnin jälkeen myös tehdyt muutokset ja päivitykset tulee arvioida vastaavalla tavalla. Tietoturvallisuuden kannalta merkityksellisiä ovat myös järjestelmän omistajan oma riskiarviointi ja tietoturvasuunnittelu sekä lainmukaisuuden valvonta.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta kiinnittää huomiota siihen, että sovelluksen on oltava riittävän kattavasti väestön käytössä, jotta siitä on väestötasolla hyötyä. Eri väestönosien mahdollisuudet sovelluksen käyttöön vaihtelevat valiokunnan käsityksen mukaan käytännössä paljon niin tarvittavien mobiililaitteiden kuin tiedollisten valmiuksienkin puolesta. Erityisesti sovelluksen käyttöönotto iäkkäiden riskiryhmään kuuluvien piirissä saattaa jäädä vähäiseksi. Valiokunta korostaa sitä hallituksen esityksessäkin mainittua seikkaa, että sovelluksen käytön tulee olla yksinkertaista ja että sovellusta ladattaessa informointi tietojen käsittelystä tulisi laatia selkokielellä, eri väestöryhmät huomioon ottaen. Myös yleisen tietosuoja-asetuksen näkökulmasta on huomiota kiinnitettävä esimerkiksi henkilötietojen käsittelystä annettavan informaation selkeyteen ja ymmärrettävyyteen.
Lisäksi mobiilisovelluksen käyttöönoton yhteydessä on erittäin tärkeää viestiä sovelluksesta ymmärrettävästi ja riittävän tehokkaasti. Sosiaali- ja terveysvaliokunta kiinnittää huomiota siihen, että viestinnällä on merkitystä paitsi pyrittäessä sovelluksen mahdollisimman laajaan käyttöönottoon myös sovelluksen käyttöönoton perustumiselle oikealle ja riittävälle tiedolle.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta kiinnittää huomiota siihen, että mobiilisovelluksella — varsinkin, jos se on laajasti käytössä — voi olla vaikutuksia tartunnan jäljitystoimintaan. Sovellus voi tehostaa jäljitystä mahdollistamalla altistuneiden tavoittamisen nykyistä laajemmin ja nopeammin. Yhteydenottojen ja mahdollisesti altistuneiden tilanteen selvittämisen sekä mahdollisten karanteenipäätösten tekemisen myötä aiheutuisi jäljitykseen liittyvää lisätyötä ja siten jäljitystoiminnan välittömien kustannusten lisääntymistä kunnissa ja sairaanhoitopiirien kuntayhtymissä. Tästä aiheutuisi jäljitystyöhön lisävoimavarojen tarvetta ja sitä kautta lisäkustannuksia. Lisätyöhön tulee valiokunnan mielestä varautua ennen sovelluksen käyttöönottoa ja kuntia ja sairaanhoitopiirejä on tarpeen ohjeistaa asiasta. Lisäksi on syytä kiinnittää huomiota päällekkäisen työn välttämisen mahdollisuuksiin.
Perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaan lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä, jos kiellosta käyttää sovelluksen kautta saatua tietoa julkisen vallan käytössä ja suostumusta koskevan sääntelyn ehdollisesta täydentämisestä tehdyt valtiosääntöoikeudelliset huomautukset otetaan asianmukaisesti huomioon.
Hallituksen esityksen (s. 31) mukaan henkilötietojen käsittely perustuisi yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan e alakohtaan ja erityisten henkilötietoryhmien osalta 9 artiklan 2 kohdan i alakohtaan. Perustuslakivaliokunnan mukaan sosiaali- ja terveysvaliokunnan on syytä tarkkaan varmistua perusteluissa mainitun käsityksen ja sitä myötä valitun sääntelymallin yhteensopivuudesta EU:n tietosuoja-asetuksen kanssa. Jos sosiaali- ja terveysvaliokunta katsoo, että lakiehdotuksen mukaisessa käsittelyssä ei tietosuoja-asetuksen mukaan ole kyse suostumukseen perustuvasta käsittelystä eikä 7 artikla tule sovellettavaksi, on lakiehdotuksen sääntelyä sovelluksen käytöstä täydennettävä tietosuoja-asetuksen suojatoimien sääntelylle sallimissa puitteissa tältä osin suostumusta koskevalla täsmällisellä sääntelyllä, johon sisältyvät säännökset suostumuksen antamisen ja sen peruuttamisen tavasta sekä suostumuksen aitouden ja vapaaseen tahtoon perustuvuuden varmistamisesta.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta jakaa hallituksen esityksen mukaisen käsityksen sääntelyn perustumisesta yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan e alakohtaan ja erityisten henkilötietoryhmien osalta 9 artiklan 2 kohdan i alakohtaan. Henkilön antama hyväksyntä tietojen siirtämiseen täydentäisi tätä oikeusperustaa henkilötietojen käsittelyn suojatoimena. Siten lakiehdotusta on perustuslakivaliokunnan lausunnon johdosta välttämätöntä täydentää suostumusta koskevalla sääntelyllä. Täydentämistä käsitellään tarkemmin yksityiskohtaisissa perusteluissa.
Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää lähtökohtaisesti hyvänä ja kannatettavana, että mobiiliteknologiaa pyritään hyödyntämään koronaviruksen tartuntaketjujen selvittämiseksi ja katkaisemiseksi, mutta kiinnittää huomiota siihen, että hankkeeseen liittyy väistämättä myös riskejä.
Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää mobiilisovelluksen lähdekoodin julkaisua avoimesti erittäin tärkeänä, jotta järjestelmän toimintaa ja turvallisuutta voidaan arvioida riippumattomasti. Sosiaali- ja terveysvaliokunta korostaa liikenne- ja viestintävaliokunnan tavoin sen tärkeyttä, että mobiilisovelluksen lähdekoodi julkaistaan avoimesti kaikilta niiltä osin kuin julkaisemisella ei ole tietoturvaa vaarantavia vaikutuksia. Tämä voisi lisätä järjestelmää kohtaan tunnettavaa luottamusta ja olla omiaan edistämään järjestelmän käyttöönottoa.
Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää tärkeänä, että jatkossa seurataan aktiivisesti eri maiden kehitystä ja eri jäsenvaltioiden sovellusten yhteentoimivuuteen liittyvää valmistelua. Sosiaali- ja terveysvaliokunta korostaa tätä näkökohtaa ja ehdottaa, että eduskunta hyväksyy liikenne- ja viestintävaliokunnan lausuntoon sisältyvän mukaisesti lausuman valtioneuvoston seurantavelvollisuudesta. (Valiokunnan lausumaehdotus)