Viimeksi julkaistu 26.2.2025 13.06

Valiokunnan mietintö StVM 4/2025 vp HE 171/2024 vp Sosiaali- ja terveysvaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi terveydenhuoltolain 22 §:n muuttamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi terveydenhuoltolain 22 §:n muuttamisesta (HE 171/2024 vp): Asia on saapunut sosiaali- ja terveysvaliokuntaan mietinnön antamista varten. Asia on lisäksi lähetetty perustuslakivaliokuntaan lausunnon antamista varten. 

Lausunto

Asiasta on annettu seuraava lausunto: 

  • perustuslakivaliokunta 
    PeVL 63/2024 vp

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • hallitussihteeri Ida Hakanen 
    sosiaali- ja terveysministeriö
  • lääkintöneuvos Taina Mäntyranta 
    sosiaali- ja terveysministeriö
  • erityisasiantuntija Saara Louko 
    liikenne- ja viestintäministeriö
  • erityisasiantuntija Monika Mutanen 
    liikenne- ja viestintäministeriö
  • toimitusjohtaja Pasi Nieminen 
    Autoliitto ry
  • edunvalvontajohtaja Hanna-Maija Kause 
    Hyvinvointiala HALI ry
  • juristi Julia Lumijärvi 
    Kuluttajaliitto ry
  • toiminnanjohtaja Ismo Partanen 
    Lääkäripalveluyritykset ry
  • asiantuntijalääkäri Kati Myllymäki 
    SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry

Valiokunta on saanut kirjalliset lausunnot: 

  • Poliisihallitus
  • Svenska Finlands folkting
  • Liikenne- ja viestintävirasto
  • Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (Valvira)
  • Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
  • HUS-yhtymä
  • Kainuun hyvinvointialue
  • Päihdelääketieteen yhdistys ry
  • Suomen Lääkäriliitto ry
  • Suomen yleislääketieteen yhdistys ry

Valiokunta on saanut ilmoituksen, ei lausuttavaa: 

  • Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL)

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi terveydenhuoltolakia. Esitys liittyy pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelmaan, jonka mukaan edistetään ammattihenkilöstön mahdollisuuksia kohdentaa työaikaa asiakastyöhön ja vähennetään ammattihenkilöstöltä vaadittavan kirjallisen työn, kuten säädösperäisten lausuntojen ja erilaisten todistusten, määrää. Esitys liittyy myös pääministeri Petteri Orpon hallituksen päätöksiin, joilla hallitus on sopinut vuosien 2025–2028 julkisen talouden suunnitelmasta. Päätöksiin sisältyy ajokorttitarkastusten rajaaminen pois hyvinvointialueiden järjestämisvastuun piiristä.  

Jatkossa hyvinvointialueella ei olisi perusterveydenhuollossa enää velvollisuutta huolehtia siitä, että sen asukas tai terveyskeskuksen potilas saa terveydentilaansa koskevan ajokorttilaissa tarkoitetun todistuksen tai lausunnon. Esityksen tavoitteena on vähentää hyvinvointialueiden lakisääteisen järjestämisvelvollisuuden piiriin kuuluvia tehtäviä ja siten osaltaan edistää hoitoon pääsyä sekä parantaa hyvinvointialueiden edellytyksiä tuottaa lakisääteiset palvelut käytettävissä olevilla henkilöstöresursseilla. Esityksellä pyritään myös osaltaan parantamaan julkisen talouden kestävyyttä ja luomaan edellytyksiä velkaantumisen kasvun taittamiseen.  

Esitys liittyy valtion vuoden 2025 talousarvioesitykseen ja täydentävään talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi niiden yhteydessä.  

Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2025. 

VALIOKUNNAN YLEISPERUSTELUT

Yleistä

(1) Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi terveydenhuoltolain 22 §:ää. Esityksen mukaan hyvinvointialueella ei ole jatkossa enää lakisääteistä velvollisuutta huolehtia siitä, että sen asukas tai terveyskeskuksen potilas saa ajokorttilaissa tarkoitetun lääkärinlausunnon perusterveydenhuollosta. Jatkossa ajokorttilausunto on lähtökohtaisesti hankittava yksityiseltä palveluntuottajalta. Lakiehdotus ei koske erikoissairaanhoitoa. 

(2) Esitys liittyy pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelmakirjaukseen asiakastyötä tekevien sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten hallinnollisen työn taakan vähentämisestä. Lisäksi esitys liittyy vuosien 2025—2028 julkisen talouden suunnitelmaa koskeviin pääministeri Petteri Orpon hallituksen päätöksiin, joihin sisältyy ajokorttitarkastusten rajaaminen pois hyvinvointialueiden järjestämisvastuun piiristä. 

(3) Esityksen tavoitteena on vähentää hyvinvointialueiden lakisääteisen järjestämisvelvollisuuden piiriin kuuluvia tehtäviä ja siten osaltaan edistää hoitoon pääsyä sekä parantaa hyvinvointialueiden edellytyksiä tuottaa lakisääteiset palvelut käytettävissä olevilla henkilöstöresursseilla. Esityksellä pyritään myös osaltaan parantamaan julkisen talouden kestävyyttä ja luomaan edellytyksiä velkaantumisen kasvun taittamiseen. Esityksen mukaan valtion rahoitusta hyvinvointialueille vähennetään poistuvan tehtävän myötä 3,2 milj. euroa. 

(4) Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan katsonut, että lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä. Koska ajokorttilain mukaisilta lääkärintodistuksilta ja -lausunnoilta puuttuu hallituksen esityksen mukaan välitön yhteys terveyden ylläpitämiseen, sairauksien hoitoon tai kuntoutukseen, kyseisten todistusten ja lausuntojen antamisessa ei ole perustuslakivaliokunnan mielestä kyse tehtävän luonteen vuoksi perustuslain 19 §:n 3 momentin piiriin kuuluvasta terveyspalvelusta, jota säännöksen mukainen turvaamisvelvollisuus koskee. Mainittujen lääkärintodistusten ja -lausuntojen antamisessa ei ole perustuslakivaliokunnan mielestä myöskään kysymys perustuslain 124 §:ssä tarkoitetusta julkisesta hallintotehtävästä. Perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaan sosiaali- ja terveysvaliokunnan tulisi kuitenkin vielä arvioida ajokorttitarkastusten yhdenvertaista saatavuutta eri puolilla maata. Lisäksi perustuslakivaliokunta korostaa, että muutoksen vaikutuksia tulee seurata tiiviisti ja mahdollisiin epäkohtiin puuttua sääntelyä muuttamalla. 

(5) Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää esityksen tavoitteita perusteltuina ja kannattaa lakiehdotuksen hyväksymistä muutettuna siten, että opiskelijat saavat edelleen opetuksen tai koulutuksen edellyttämän ajokorttilausunnon hyvinvointialueen perusterveydenhuollosta. Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön riittävyys ja saatavuus ovat heikentyneet voimakkaasti viime vuosina koko maassa. Lääkäreistä on vajetta koko Suomessa ja erityisesti perusterveydenhuollon lääkärivaje on huomattava. Suomen julkinen talous on heikentynyt ja julkista palvelujärjestelmää ja sen rahoittamista haastavat lisäksi enenevästi väestön ikääntymisestä ja muista syistä aiheutuva palvelutarpeiden kasvu. Hallituksen esityksessä esiin tuotujen perusterveydenhuollon lääkäreiden ajankäyttöselvitysten mukaan huomattava osa lääkäreiden työajasta käytetään välilliseen työhön kuten todistusten ja lausuntojen laatimiseen, mikä osaltaan pidentää hoitojonoja. Valiokunta pitää perusteltuna uudistaa lainsäädäntöä siten, että erilaisten todistusten ja lausuntojen laatimiseen käytettävä työaika vähenee. Valiokunta pitää perusteltuna myös sitä, että autoiluun liittyvistä kustannuksista, kuten ajokorttitodistuksista aiheutuvista kustannuksista, vastaavat lähtökohtaisesti ajo-oikeuden haltijat. 

Taloudelliset vaikutukset

(6) Ajokorttilausuntojen vuosikustannusten on arvioitu olevan hyvinvointialueilla nykyisin yhteensä 10,4 milj. euroa ja niistä perittävien asiakasmaksujen tuoman rahoituksen 7,2 milj. euroa, jolloin lausuntojen nettokäyttökustannukseksi jää 3,2 milj. euroa. Hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain (617/2021) 9 §:n mukaisesti valtion rahoitusta hyvinvointialueille vähennetään poistuvan tehtävän myötä täysimääräisesti eli mainitun 3,2 milj. euron verran. 

(7) Useat valiokunnan kuulemista asiantuntijoista kannattivat ajokorttilausuntojen rajaamista julkisen perusterveydenhuollon järjestämisvastuun piiristä, mutta valiokunnan asiantuntijakuulemisissa tuotiin esille myös huoli siitä, että ajoterveyden arviointivelvollisuuden siirtymisestä huolimatta rahoituksen pienentyminen tulee heikentämään palvelujen saatavuutta ja aiheuttamaan entisestään rahoitusvajetta perusterveydenhuoltoon. Valiokunta kuitenkin toteaa, että ottaen huomioon erityisesti perusterveydenhuollon lääkärivajeen, hyvinvointialueilla on lakiehdotuksen myötä paremmat mahdollisuudet edistää pääsyä muihin terveyspalveluihin, kun niukat henkilöstöresurssit kohdennetaan esimerkiksi sairauksien hoitoon lausuntoihin liittyvän hallinnollisen työn sijaan.  

Vaikutukset ajokorttitarkastusten yhdenvertaiseen saatavuuteen ja ajoturvallisuuteen

(8) Valiokunnan asiantuntijakuulemisissa osa kuultavista arvioi muutoksen kokonaismerkityksen jäävän vähäiseksi, sillä jo nykyisin merkittävä määrä ajoterveyslausuntoja hankitaan yksityisestä terveydenhuollosta. Osa valiokunnan kuulemista asiantuntijoista toi kuitenkin esille, että esitys asettaa syrjäseuduilla asuvat ja taloudellisesti heikoimmassa asemassa olevat ihmiset eriarvoiseen asemaan. Harvaan asutuilla alueilla yksityisten terveyspalvelujen saatavuus vaihtelee paljon ja ajoterveystarkastukseen päästäkseen voi joutua hakeutumaan pitkien matkojen päähän. Tuotiin myös esille, ettei pienituloisilla ole välttämättä taloudellisia mahdollisuuksia hankkia lausuntoa yksityiseltä palveluntuottajalta korkeiden kustannusten vuoksi. Koska yksityisiä terveyspalveluja on saatavilla vähemmän harvaan asutuilla alueilla eikä kilpailua synny, arvioitiin ajokorttitarkastusten ja -lausuntojen hintojen nousevan. Ajoturvallisuuteen liittyen tuotiin esille, että jos ajokorttitarkastuksista tulee kohtuuttoman kalliita tai vaikeasti saatavia, kasvaa riski siitä, että tarkastus jätetään tekemättä. Lisäksi osa kuultavista katsoi esityksen heikentävän lausuntojen laatua ja sen myötä ajoturvallisuutta, koska ajoterveyttä arvioiva yksityisen terveydenhuollon lääkäri ei välttämättä tunne potilaan sairaushistoriaa.  

(9) Valiokunta pitää tärkeänä sitä, että ajokorttitarkastuksia on saatavilla jatkossakin kattavasti ja yhdenvertaisesti siten, että esityksen vaikutukset ajo-oikeuden haltijoille ja ajokorttia hakeville pysyvät kohtuullisina. Saadun selvityksen mukaan ajokortteihin liittyvien yksityisten lausuntojen saatavuus ja käyttö on kuitenkin tälläkin hetkellä erittäin laajamittaista, joten ei ole perusteltua syytä arvioida, etteikö yksityistä palvelutuotantoa olisi jatkossakin saatavilla. Lausuntojen saatavuus voi toisaalta myös laajentua niihin kohdistuvan kysynnän kasvun myötä. Ajokorttilausunnon tarve ei ole lähtökohtaisesti myöskään vuosittainen, ja tarve on yleensä ennakoitavissa ajokortin voimassaoloon perustuen, jolloin asiakkaalla on mahdollisuuksia varautua asiaan. 

(10) Valiokunta toteaa, ettei ole estettä myöskään sille, että hyvinvointialueet ottavat edelleen hoitaakseen perusterveydenhuollossa ajokorttitarkastuksia esimerkiksi pitkäaikaissairauteen liittyvien käyntien yhteydessä, vaikkei tähän ole lakisääteistä velvollisuutta. Valiokunta toteaa, että myös esimerkiksi ajoterveyden seuranta erityisten sairausperusteiden vuoksi voi olla tietyissä tilanteissa perusteltua perusterveydenhuollossa. Valiokunta kuitenkin korostaa, että jos hyvinvointialue järjestää edellä todetulla tavalla perusterveydenhuollossa jatkossa ajoterveystarkastuksia, on niitä tarjottava yhdenvertaisin perustein. Erikoissairaanhoidossa laadittavien ajokorttilausuntojen saatavuus on turvattu jatkossakin julkisessa terveydenhuollossa, sillä erikoissairaanhoitoa koskeva velvollisuus tehdä ajokorttitarkastuksia ja antaa ajokorttilausuntoja säilyy esityksen mukaan entisellään. Erikoissairaanhoidossa tehdään erikoisalakohtaisia ajoterveyden arvioita ja siellä toimii myös moniammatillisia ajoterveyspoliklinikoita. Valiokunta painottaa, että lainmuutoksesta ei kuitenkaan seuraa sitä, että nykyisin perusterveydenhuollossa tehtävät ajokorttitarkastukset siirtyisivät erikoissairaanhoidossa tehtäviksi.  

(11) Lakiehdotuksen on arvioitu mahdollisesti korottavan autoiluun liittyviä kustannuksia niiden henkilöiden osalta, jotka eivät ole tähän asti asioineet ajokorttiasioissa yksityisillä palveluntuottajilla. Valiokunta kuitenkin toteaa, että huomioiden autoilun kokonaiskustannukset vaikutuksen on arvioitu olevan vähäinen. Esityksen mukaan yksityisellä palveluntuottajalla voi saada ajokorttilausunnon halvimmillaan 60 eurolla tai jopa sen alle, minkä lisäksi tulee mahdollinen vastaanottomaksu. Hintahaitari on kuitenkin suuri ja esimerkiksi laajennettu lääkärinlausunto ajoterveydestä voi maksaa kalleimmillaan yli 260 euroa. Valiokunta toteaa, että lakiehdotus voi toisaalta myös lisätä hintakilpailua ajokorttilausuntojen tarjoamisessa, mikä voi hyödyttää kuluttajia. Asiakkaalla on lisäksi mahdollisuus tehdä hintavertailua ja valita käyttämänsä palveluntuottaja. 

(12) Valiokunta pitää ajokorttitarkastusten yhdenvertaisen saatavuuden näkökulmasta tärkeänä sitä, etteivät ajokorttitarkastuksista ja -lausunnoista aiheutuvat kustannukset kohoa jatkossa asiakkaille kohtuuttomiksi. Tähän liittyen valiokunta pitää hintakilpailun ja hintavertailun mahdollistamiseksi tärkeänä sitä, että yksityiset palveluntuottajat ilmoittavat ajokorttitarkastusten ja -lausuntojen kokonaishinnat selkeästi asiakkailleen. Kuluttajan asemaa yksityisten palveluntuottajien tarjoamien terveyspalvelujen markkinoinnissa turvaavat kuluttajansuojaoikeudelliset säännökset ja kuluttajan taloudellisen ja oikeudellisen aseman turvaamiseen liittyvistä tehtävistä huolehtivat Kilpailu- ja kuluttajavirasto, kuluttaja-asiamies sekä aluehallintovirastot. Kuluttaja-asiamies valvoo kuluttajansuojalainsäädännön noudattamista ja voi tehdä esityksiä ja aloitteita lainsäädännön muuttamiseksi valvontatoiminnassaan havaitsemiensa puutteiden korjaamiseksi. Hintojen ilmoittamista markkinoinnissa valvovat kuluttaja-asiamies ja aluehallintovirastot. Valiokunta pitää ajokorttilausuntojen markkinointiin liittyvää valvontaa tärkeänä asiakkaiden oikeuksien kannalta. 

(13) Valiokunta korostaa, että ajoturvallisuuden varmistamiseksi yksityisten palveluntuottajien tulee huolehtia lausunnonantajien riittävästä osaamisesta ajoterveysasioissa sekä lausuntojen riittävästä laadunseurannasta omavalvonnan keinoin. Valiokunta myös painottaa, että lääkärin ei tule ottaa kantaa ajoterveyteen, jos hänellä ei ole käytettävissään riittävästi tietoa henkilön terveydentilasta. Ajoturvallisuuden varmistamisen osalta valiokunta kiinnittää huomiota myös ajokorttilain 21 §:n mukaiseen lääkäreiden ja muiden terveydenhuollon ammattilaisten ilmoitusvelvollisuuteen tai -oikeuteen, jos ajokorttiluvan hakija tai ajo-oikeuden haltija ei täytä ajokorttilaissa säädettyjä ajoterveysvaatimuksia jatkuvan päihteiden käytön tai terveydentilan muun kuin tilapäisen heikentymisen takia. Lisäksi valiokunta korostaa ajoturvallisuuden edistämiseen liittyen myös ajokorttilausuntoja antaviin yksityisiin palveluntuottajiin ja ammattihenkilöihin kohdistuvan sosiaali- ja terveydenhuollon valvontaviranomaisten suorittaman valvonnan tärkeyttä. 

Valiokunnan kuulemisissa tuotiin esille, että esitys vaikuttaa kielteisesti suomen- ja ruotsinkielisen väestön kielelliseen yhdenvertaisuuteen, koska yksityisiin palveluntuottajiin ei sovelleta kielilakia. Tähän liittyen valiokunta toteaa, että vaikkei yksityisellä palveluntuottajalla ole lakisääteistä velvollisuutta järjestää ajokorttitarkastuksia suomen tai ruotsin kielellä, yksityiseen palveluntuottajaan sovelletaan kuitenkin potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (785/1992) säännöksiä potilaan äidinkielen huomioon ottamisesta (3 §:n 3 momentti) ja tulkitsemisesta mahdollisuuksien mukaan (5 §:n 2 momentti). Saadun selvityksen mukaan ajokorttitarkastukseen hakeutuvalla on kyseessä olevan tehtävän luonne huomioiden verrattain hyvät mahdollisuudet valita ajokorttitarkastusta varten palveluntuottaja, joka tuottaa palveluja myös potilaan äidinkielellä tai hänen käyttämällään kielellä. 

(14) Ottaen huomioon esityksen vaikutusten arvioinnissa, valiokunnan asiantuntijakuulemisissa sekä perustuslakivaliokunnan lausunnossa esiin tuodut seikat, valiokunta pitää tärkeänä sitä, että uudistuksen vaikutuksia ajoterveystarkastusten yhdenvertaiseen saatavuuteen, ajoturvallisuuteen ja ajokorttitodistusten ja -lausuntojen hintakehitykseen seurataan. Jos esimerkiksi valvontaviranomaisten valvontatoiminnassa nousee esiin mahdollisia epäkohtia lainmuutokseen liittyen, valiokunta toteaa perustuslakivaliokunnan lausuntoon yhtyen, että valtioneuvoston on arvioitava säädösmuutosten tarvetta ja puututtava epäkohtiin tarvittaessa sääntelyä muuttamalla. 

(15) Valiokunta pitää perusteltuna sitä, että jatkossa sosiaali- ja terveydenhuollossa tarkastellaan laajemminkin mahdollisuuksia vähentää erilaisten todistusten ja lausuntojen laatimiseen käytettäviä voimavaroja. Valiokunta toteaa, että tähän liittyen olisi perusteltua tarkastella myös muussa kuin sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännössä (kuten ajokorttilaissa) säädettyjen velvoitteiden tarkoituksenmukaisuutta siltä osin kuin velvoitteet kytkeytyvät sosiaali- ja terveydenhuollon todistuksiin ja lausuntoihin. 

Ajokorttilausunnot opiskeluterveydenhuollossa

(16) Voimassa olevan oppilas- ja opiskelijahuoltolain (1287/2013) mukaan hyvinvointialue on velvollinen järjestämään alueellaan sijaitsevien oppilaitosten opiskelijoille koulu- ja opiskeluterveydenhuollon, joka on opiskelijoille maksutonta. Esityksen myötä hyvinvointialueilta poistuisi kuitenkin velvollisuus järjestää perusterveydenhuollossa ajokorttitarkastuksia ja antaa ajokorttilausuntoja, vaikka opetukseen tai koulutukseen osallistuminen edellyttäisi sitä. Ottaen huomioon hyvinvointialueen järjestämisvastuu koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta valiokunta pitää tarkoituksenmukaisempana säilyttää hyvinvointialueen järjestämisvastuu opiskelijoiden ajokorttilausuntojen osalta ja ehdottaa esityksen tarkentamista siten, että hyvinvointialue vastaa perusterveydenhuollossa jatkossakin opetuksen tai koulutuksen edellyttämien ajokorttilausuntojen antamisesta oppilas- ja opiskelijahuoltolain 1 §:ssä tarkoitetussa opetuksessa ja koulutuksessa oleville oppilaille ja opiskelijoille. 

(17) Edellä ehdotettu muutos lisää vähäisesti hyvinvointialueiden velvoitteita hallituksen esityksessä esitettyyn nähden, mutta saadun selvityksen mukaan ehdotetulla muutoksella ei ole juurikaan vaikutusta esityksen taloudellisiin vaikutuksiin ottaen huomioon lakiehdotuksen taloudellisten vaikutusten arviointiin liittyvä epävarmuus ja opetuksen tai koulutuksen edellyttämien ajokorttilausuntojen suhteellisen pieni osuus hyvinvointialueen perusterveydenhuollossa laadittavien ajokorttilausuntojen arvioidusta kokonaismäärästä. Ehdotettu muutos koskee saadun selvityksen mukaan lähinnä vain osaa logistiikan, metsäalan tai rakennusalan perustutkintoa suorittavista opiskelijoista, joilta edellytetään ryhmän 2 ajokorttia. Logistiikan perustutkinnon tai sen osia aloittaa noin 5 000 opiskelijaa, rakennusalan perustutkinnon tai sen osia noin 4 000 opiskelijaa ja metsäalan perustutkinnon tai sen osia noin 1 000 opiskelijaa vuosittain. 

VALIOKUNNAN YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

22 §. Todistukset.

Valiokunta ehdottaa lisättäväksi 2 momenttiin säännöksen siitä, että hyvinvointialue vastaa jatkossakin oppilas- ja opiskelijahuoltolain 1 §:ssä tarkoitetussa opetuksessa ja koulutuksessa olevan oppilaan ja opiskelijan opetuksen tai koulutuksen edellyttämän ajokorttitodistuksen ja -lausunnon antamisesta perusterveydenhuollossa, vaikka siltä poistuu velvollisuus laatia muilta osin mainittuja todistuksia ja lausuntoja perusterveydenhuollossa.  

Oppilas- ja opiskelijahuoltolain 9 §:n 1 momentin mukaan koulutuksen järjestäjän on järjestettävä opiskeluhuolto yhteistyössä opetustoimen ja sosiaali- ja terveystoimen opiskeluhuoltopalveluista vastuussa olevien viranomaisten kanssa siten, että opiskeluhuollosta muodostuu toimiva ja yhtenäinen kokonaisuus. Lain 9 §:n 5 momentin mukaan opiskelijalla on oikeus saada maksutta sellainen opiskeluhuolto, jota opetukseen tai koulutukseen osallistuminen edellyttää. Lain 3 §:n 3 momentin perusteella opiskeluhuoltoon sisältyvät muun muassa koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelut. Lain 9 §:n 4 momentin mukaan hyvinvointialue, jonka alueella oppilaitos sijaitsee, vastaa koulu- ja opiskeluterveydenhuollon järjestämisestä terveydenhuoltolaissa säädetyn mukaisesti. 

Edellä todettujen säännösten perusteella hyvinvointialue on velvollinen järjestämään alueellaan sijaitsevien oppilaitosten opiskelijoille koulu- ja opiskeluterveydenhuollon, joka on opiskelijoille maksutonta. Valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena sitä, että jos opetukseen tai koulutukseen osallistuminen edellyttää opiskelijalta ajokorttia, hyvinvointialueilla on jatkossakin velvollisuus järjestää perusterveydenhuollossa tätä varten ajokorttitarkastuksia ja antaa ajokorttitodistuksia ja -lausuntoja.  

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muutettuna hallituksen esitykseen HE 171/2024 vp sisältyvän lakiehdotuksen. (Valiokunnan muutosehdotus) Eduskunta hyväksyy yhden lausuman. (Valiokunnan lausumaehdotus) 

Valiokunnan muutosehdotus

Laki terveydenhuoltolain 22 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
lisätään terveydenhuoltolain (1326/2010) 22 §:ään, sellaisena kuin se on laissa 581/2022, uusi 2 momentti seuraavasti:  
22 § 
Todistukset 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Poiketen siitä, mitä 1 momentissa säädetään, hyvinvointialue ei ole velvollinen huolehtimaan siitä, että perusterveydenhuollossa laaditaan ajokorttilain (386/2011) 3 §:n 14 kohdassa tarkoitettuja lääkärintodistuksia ja -lausuntoja. Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Hyvinvointialue on kuitenkin velvollinen huolehtimaan siitä, että oppilas- ja opiskelijahuoltolain 1 §:ssä tarkoitetussa opetuksessa ja koulutuksessa oleva oppilas ja opiskelija saa perusterveydenhuollossa opetuksen tai koulutuksen edellyttämän, ajokorttilain 3 §:n 14 kohdassa tarkoitetun lääkärintodistuksen ja -lausunnon. Muutosehdotus päättyy 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20  . 
 Lakiehdotus päättyy 

Valiokunnan lausumaehdotus

Eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto seuraa ajokorttitodistuksia ja -lausuntoja koskevan lainmuutoksen vaikutuksia erityisesti lausuntojen ja todistusten yhdenvertaiseen saatavuuteen, ajoturvallisuuteen sekä lausuntojen ja todistusten hintakehitykseen sekä ryhtyy mahdollisten epäkohtien ilmetessä tarvittaviin korjaustoimiin. 
Helsingissä 26.2.2025 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Krista Kiuru sd 
 
varapuheenjohtaja 
Mia Laiho kok 
 
jäsen 
Kim Berg sd (osittain) 
 
jäsen 
Maaret Castrén kok 
 
jäsen 
Bella Forsgrén vihr 
 
jäsen 
Hanna-Leena Mattila kesk 
 
jäsen 
Ville Merinen sd 
 
jäsen 
Ilmari Nurminen sd 
 
jäsen 
Aino-Kaisa Pekonen vas 
 
jäsen 
Minna Reijonen ps 
 
jäsen 
Anne Rintamäki ps 
 
jäsen 
Päivi Räsänen kd 
 
jäsen 
Pia Sillanpää ps 
 
jäsen 
Markku Siponen kesk 
 
jäsen 
Ville Väyrynen kok 
 
jäsen 
Henrik Wickström 
 
varajäsen 
Milla Lahdenperä kok (osittain) 
 
varajäsen 
Henrik Vuornos kok (osittain) 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Pirjo Kainulainen  
 

Vastalause 1

Perustelut

Esityksen mukaan hyvinvointialueilta, Helsingin kaupungilta ja HUS-yhtymältä poistetaan velvollisuus huolehtia siitä, että sen asukas tai terveyskeskuksen potilas saa perusterveydenhuollossa terveydentilaansa koskevan ajokorttilaissa tarkoitetun todistuksen tai lausunnon. Jatkossa ajokorttilausunto olisi lähtökohtaisesti hankittava yksityiseltä palveluntuottajalta. Lakiehdotus ei koskisi erikoissairaanhoitoa. Tavoitteena on vähentää hyvinvointialueiden lakisääteisen järjestämisvelvollisuuden piiriin kuuluvia tehtäviä ja näin myös edistää hoitoon pääsyä sekä parantaa hyvinvointialueiden edellytyksiä tuottaa lakisääteiset palvelut käytettävissä olevilla henkilöstöresursseilla. Esitys liittyy kokonaisuuteen, jonka tavoitteena on kohdentaa työaikaa asiakastyöhön ja vähentää ammattihenkilöstöltä vaadittavan kirjallisen työn, kuten säädösperäisten lausuntojen ja erilaisten todistusten, määrää. Pidämme tätä sinänsä kannatettavana tavoitteena, mutta valiokunnan saamien asiantuntijalausuntojen perusteella esityksellä ei välttämättä saavuteta toivottua vaikutusta. Sen sijaan esitys saattaa heikentää ajoterveystodistusten laatua ja heikentää myös rahoituksen pienentymisen myötä palvelujen saatavuutta julkisessa perusterveydenhuollossa. On myös arvioitu, että esitys lisäisi taloudellista ja alueellista eriarvoisuutta sekä heikentäisi ajoterveyttä ja liikenneturvallisuutta. Esityksellä pyritäänkin myös parantamaan julkisen talouden kestävyyttä ja esitykselle on laskettu 3,2 milj. euron nettosäästö. Laskelmiin liittyy sosiaali- ja terveysministeriön mukaan kuitenkin epävarmuutta. 

Pidämme tärkeänä, että vaikka lainsäädännön muutoksella poistetaan julkiselta terveydenhuollolta velvollisuus tehdä ajokorttilausunto aina sitä pyydettäessä, ei lainsäädäntö kuitenkaan estä arvioiden ja lausuntojen tekemistä julkisessa terveydenhuollossa. Etenkin tilanteissa, joissa arvion tekeminen on olennainen osa tutkimuksen ja hoidon kokonaisuutta, tämä on tärkeää. Esitämme, että näissä tapauksissa velvollisuudesta edelleen säädettäisiin laissa. Näin voidaan myös turvata lääkärinlausunnon laatua, kun potilaan toimintakyky ja terveydentila on paremmin lausunnon laatijan tiedossa. 

Esityksessä todetaan, että ajoterveydestä annettavien lääkärinlausuntojen hintahaitari on suuri. Nettihakujen perusteella vaikuttaa siltä, että hallituksen esityksessä halvimpina esitetyt hinnat eivät ole valtavirtaa, vaan hinnat mm. maan suurimmilla yksityisillä palveluntuottajilla ovat selkeästi julkista palvelua kalliimmat, etenkin kun kokonaisuuteen lisätään lääkärintarkastus- ja toimistomaksut. Esityksessä arvioidaan, että perustasolla myönnettävien todistusten siirtäminen kokonaan yksityiseksi palveluksi voi lisätä hintakilpailua, toisaalta arvioidaan, että hinnat voivat lähteä nousuun. Mietinnössä korostetaan hintaseurannan merkitystä, mutta keinot hinnoitteluun puuttumiseen ovat vähäiset. Valiokunnan mietinnössä pidetään hintakilpailun ja -vertailun mahdollistamiseksi tärkeänä sitä, että yksityiset palveluntuottajat ilmoittavat ajokorttitarkastusten ja -lausuntojen kokonaishinnat selkeästi asiakkailleen. Pidämme tätä ei vain tärkeänä, vaan välttämättömänä.  

Esityksellä voi olla kielteisiä vaikutuksia niin liikenneturvallisuuteen, palvelujärjestelmään kuin ihmisten väliseen yhdenvertaisuuteen. On tärkeää, että mahdollisesti ilmeneviin ongelmiin puututaan nopeasti ja ryhdytään säädösmuutoksiin.  

Kannatamme valiokunnan tekemää muutosta, jonka mukaan opiskelijat saavat edelleen opetuksen tai koulutuksen edellyttämän ajokorttilausunnon hyvinvointialueen perusterveydenhuollosta.  

Ehdotus

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että lakiehdotus hyväksytään muutoin valiokunnan mietinnön mukaisena paitsi lakiehdotuksen 22 § muutettuna. (Vastalauseen muutosehdotus) 

Vastalauseen muutosehdotus

Laki terveydenhuoltolain 22 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
lisätään terveydenhuoltolain (1326/2010) 22 §:ään, sellaisena kuin se on laissa 581/2022, uusi 2 momentti seuraavasti:  
22 § 
Todistukset 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Poiketen siitä, mitä 1 momentissa säädetään, hyvinvointialue ei ole velvollinen huolehtimaan siitä, että perusterveydenhuollossa laaditaan ajokorttilain (386/2011) 3 §:n 14 kohdassa tarkoitettuja lääkärintodistuksia ja -lausuntojaValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi , ellei todistus tai lausunto liity kiinteästi potilaan hoitoon Muutosehdotus päättyy. Hyvinvointialue on kuitenkin velvollinen huolehtimaan siitä, että oppilas- ja opiskelijahuoltolain 1 §:ssä tarkoitetussa opetuksessa ja koulutuksessa oleva oppilas ja opiskelija saa perusterveydenhuollossa opetuksen tai koulutuksen edellyttämän, ajokorttilain 3 §:n 14 kohdassa tarkoitetun lääkärintodistuksen ja -lausunnon. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20  . 
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 26.2.2025
Ilmari Nurminen sd 
 
Kim Berg sd 
 
Krista Kiuru sd 
 
Ville Merinen sd 
 

Vastalause 2

Perustelut

Hallituksen esityksen mukaan hyvinvointialueella ei jatkossa olisi perusterveydenhuollossa enää velvollisuutta huolehtia siitä, että sen asukas tai terveyskeskuksen potilas saa terveydentilaansa koskevan ajokorttilaissa tarkoitetun todistuksen tai lausunnon. Vastaavasti valtion rahoitusta hyvinvointialueille vähennettäisiin poistuvan tehtävän myötä täysimääräisesti eli kyse on jälleen yhdestä hyvinvointialueiden rahoitukseen kohdistuvasta leikkauksesta. 

Esitykselle asetetut tavoitteet ovat ristiriidassa esityksen sisällön ja todellisten vaikutuksien kanssa. Väitetysti tavoitteena on edistää hoitoon pääsyä sekä parantaa hyvinvointialueiden edellytyksiä tuottaa lakisääteiset palvelut käytettävissä olevilla henkilöstöresursseilla. Esitys ei kuitenkaan millään tavalla edistä edellä kuvattuja tavoitteita, sillä poistuvaan tehtävään laskennallisesti käytettävä rahoitus vähennetään alueilta täysimääräisesti. Osa valiokunnan kuulemista asiantuntijoista, kuten esimerkiksi Lääkäriliitto, on myös arvioinut, että tehtävän poisto ei todellisuudessa tuo laskelmien mukaisia säästöjä alueille, jolloin alueiden rahoitusvaje kasvaa. 

Esitys uhkaa myös heikentää liikenneturvallisuutta. Muun muassa potilastietojen hankalan saatavuuden vuoksi yksityisvastaanotoilla ei välttämättä kyetä perehtymään asiakkaan sairauksien merkitykseen ajokyvyn kannalta, jolloin todistuksien laatu kärsii. Ajokykyyn vaikuttavia sairauksia on paljon ja niiden hoitovastuu tavallisesti on julkisessa terveydenhuollossa, jossa sairauksien vaikutus ajokykyyn pystytään arvioimaan osana potilaan hoitokokonaisuutta turvallisemmin kuin yksittäisillä yksityislääkärin vastaanotoilla. Lausunnossaan myös Poliisi on pitänyt liikenneturvallisuudelle koituvia riskejä huolestuttavina. 

On tärkeää, että kansalaisilla on yhdenvertaiset mahdollisuudet hankkia lain edellyttämä ajokorttilausunto taloudellisesta tilanteesta ja asuinpaikasta riippumatta. Esitys vaikuttaisi kielteisesti etenkin harvaan asutuilla alueilla asuvien, pienituloisten, pitkäaikaissairaiden ja ikäihmisten asemaan. Harvaan asutuilla alueilla mahdollisuus auton käyttöön on usein tärkeä arjen toimivuuden, osallisuuden sekä hyvinvoinnin ja terveyden kannalta. Myös pitkät etäisyydet yksityisiin terveyspalveluihin voivat esityksen myötä muodostua ongelmaksi. Erityisesti esitys lisää taloudellista eriarvoisuutta, sillä pienituloisilla ei ole välttämättä taloudellisia mahdollisuuksia hankkia lausuntoa yksityiseltä palveluntuottajalta korkeiden kustannuksien vuoksi. 

Ehdotus

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että lakiehdotus hylätään. 
Helsingissä 26.2.2026
Aino-Kaisa Pekonen vas 
 
Bella Forsgrén vihr