Yleistä
Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annettua lakia (44/2006, jäljempänä valvontalaki) ja eräiden teknisten laitteiden vaatimustenmukaisuudesta annettua lakia. Lakeihin tehdään markkinavalvonnasta ja tuotteiden vaatimustenmukaisuudesta annetusta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksesta johtuvat välttämättömät muutokset. Lisäksi ehdotetaan muutettavaksi tulotietojärjestelmästä annettua lakia.
EU-asetuksen edellyttämien muutosten lisäksi esityksessä ehdotetaan, että työsuojeluviranomaisen ilmoitusvelvollisuus poliisille esitutkintaa varten laajennetaan koskemaan tapauksia, joissa on kyse ihmiskaupasta tai törkeästä ihmiskaupasta. Lisäksi viranomaisen on tehtävä ilmoitus poliisille tapauksista, joissa havaitaan työntekijän terveyttä tai turvallisuutta työpaikalla koskevien EU:n kemikaaliturvallisuussäännösten vastaista menettelyä. Esityksellä myös laajennetaan työsuojeluviranomaisen oikeutta saada salassa pidettäviä tietoja toisilta viranomaisilta työolosuhteiden valvontaa varten. Muutoksen myötä tulorekisterin tietoja on mahdollista hyödyntää myös työolosuhdevalvonnassa.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella työelämä- ja tasa-arvovaliokunta pitää hallituksen esitystä tärkeänä ja tarkoituksenmukaisena ja puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina.
Työsuojeluviranomaisen toimivalta
Työsuojeluviranomaisen on valvontalain 50 §:n 1 momentin mukaan tehtävä ilmoitus poliisille esitutkintaa varten muun muassa rikoslain 47 luvussa rangaistaviksi säädetyistä työsyrjinnästä ja kiskonnantapaisesta työsyrjinnästä. Ilmoitusvelvollisuutta ei sen sijaan ole rikoslain 25 luvun 3 §:n mukaisesta ihmiskaupasta tai 3 a §:n mukaisesta törkeästä ihmiskaupasta.
Työsuojeluviranomainen tekee poliisille vuosittain useita ilmoituksia kiskonnantapaisesta työsyrjinnästä. Jos tapaukseen liittyy ihmiskaupparikoksen tunnusmerkistön mukaisia piirteitä, työsuojeluviranomainen voi tehdä siitä maininnan ilmoituksessa, mutta velvoitetta sen tekemiseen ei ole. Lisäksi tarkastajat antavat ihmiskauppaan viittaavista valvontahavainnoista vihjetietoa poliisille ja rajavartiolaitokselle.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta on eri yhteyksissä kiinnittänyt huomiota työsuojeluviranomaisten suppeaan mahdollisuuteen vaikuttaa työperäisen ihmiskaupan selvittämiseen ja tutkintaan. Yhdenvertaisuusvaltuutetun kertomuksesta (K 6/2018 vp) antamassaan mietinnössä työelämä- ja tasa-arvovaliokunta katsoi, että valtioneuvoston tulee selvittää lainsäädännön muutostarpeet, jotka koskevat työsuojeluviranomaisen toimivallan laajentamista ihmiskaupparikoksiin (EK 45/2018 vp).
Hallituksen esityksessä valvontalain 50 §:n 1 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi viittaukset rikoslain 25 luvun 3 ja 3 a §:ään sekä 44 luvun 1 §:n 1 momentin 3 kohtaan. Jatkossa työsuojeluviranomainen on siten velvollinen tekemään ilmoituksen poliisille myös epäilemästään ihmiskaupasta ja törkeästä ihmiskaupasta sekä työntekijöiden terveyttä ja turvallisuutta työpaikalla koskevien EU:n kemikaaliturvallisuussäännösten rikkomisesta.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta pitää ehdotettuja lisäyksiä tärkeinä ja tarpeellisina ja katsoo, että työsuojeluviranomaisen ilmoitusvelvollisuuden laajentaminen ihmiskaupparikoksiin edistää viranomaisen asiantuntemuksen tehokasta hyödyntämistä näiden rikosten paljastamisessa ja selvittämisessä sekä osaltaan ihmiskaupparikosten nykyistä parempaa tunnistamista rikosprosessin käynnistyessä ja sen kuluessa.
Valvontalain 50 §:n 2 momentin mukaan työsuojeluviranomaiselle on varattava tilaisuus tulla kuulluksi ilmoitusvelvollisuuden piiriin kuuluvaa tekoa koskevassa esitutkinnassa ja syyttäjän on varattava työsuojeluviranomaiselle tilaisuus lausunnon antamiseen ennen syyteharkinnan päättämistä. Asiaa tuomioistuimessa suullisesti käsiteltäessä työsuojeluviranomaisella on läsnäolo- ja puheoikeus. Valiokunta pitää työsuojeluviranomaisten laajaa kuulemista ilmoitusvelvollisuuden piiriin kuuluvissa tapauksissa tärkeänä ja tarpeellisena. Valiokunta huomauttaa, että työsuojeluviranomaisen kuuleminen mahdollisimman kattavasti on tärkeätä myös ilmoitusvelvollisuuden piiriin kuulumattomissa tilanteissa, joissa on toimittu työsuojeluviranomaisen valvottavana olevien säännösten vastaisesti.
Työsuojeluviranomaisen ilmoitusvelvollisuus on 50 §:n 1 momentin mukaan rajattu siten, että rikoslain 25 luvun 3 ja 3 a §:ssä sekä 44 luvun 1 §:n 1 momentin 3 ja 9 kohdassa tarkoitettujen tekojen osalta se koskee vain sellaisia tekoja, joissa on menetelty työsuhteen vähimmäisehtoja tai työnteon turvallisuutta ja terveellisyyttä koskevien säännösten vastaisesti taikka joissa on kyse työsuojeluviranomaisen valvottavana olevasta teknisestä laitteesta.
Valiokunta pitää ehdotettua työsuojeluviranomaisen ilmoitusvelvollisuuden rajausta tarkoituksenmukaisena, mutta kiinnittää vakavaa huomiota siihen, että ihmiskauppa ilmiönä muuttuu kaiken aikaa ja henkilöistä pyritään hyötymään monin eri tavoin. Työnantaja voi esimerkiksi hyväksikäyttää samaa uhria sekä työssä että työn ulkopuolella samalla, kun raja työn ja vapaa-ajan välillä hämärtyy. Valiokunta painottaa, että viranomaisten on puututtava ihmiskaupparikollisuuteen tehokkaasti. Valiokunta korostaa, että työsuojeluviranomaisten tarkastuksilla tai muutoin havaitsemat ihmiskauppaan viittaavat teot tulee kaikissa tapauksissa saattaa poliisin tietoon.
Työsuojeluviranomaiset valvovat yhdenvertaisuuslain noudattamista työsuhteessa ja julkisoikeudellisessa palvelussuhteessa sekä työharjoittelussa ja muussa vastaavassa toiminnassa työpaikalla sekä työhönotossa. Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että esityksen vaikutusten arvioinnissa ei ole erikseen ole selvitetty ehdotettujen muutosten vaikutusta ihmiskaupan tai työperäisen hyväksikäytön uhrien yhdenvertaisuuteen.
Valiokunta pitää tärkeänä, että uusista työsuojeluviranomaisten toimivaltuuksista tiedotetaan laajasti ja tehokkaasti tahoille, jotka saattavat työssään kohdata ihmiskaupan uhreja. Lisäksi valiokunta painottaa, että työsuojeluviranomaisella tulee olla riittävät resurssit tehtäviensä hoitami-seksi.