Viimeksi julkaistu 29.11.2024 14.30

Valiokunnan mietintö TyVM 15/2024 vp HE 120/2024 vp Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain ja valmiuslain muuttamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain ja valmiuslain muuttamisesta (HE 120/2024 vp): Asia on saapunut työelämä- ja tasa-arvovaliokuntaan mietinnön antamista varten. Asia on lisäksi lähetetty perustuslakivaliokuntaan ja hallintovaliokuntaan lausunnon antamista varten. 

Lausunto

Asiasta on annettu seuraavat lausunnot: 

  • perustuslakivaliokunta 
    PeVL 55/2024 vp
  • hallintovaliokunta 
    HaVL 20/2024 vp

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • johtava asiantuntija Ville Heinonen 
    työ- ja elinkeinoministeriö
  • erityisasiantuntija Riku Hurme 
    työ- ja elinkeinoministeriö
  • johtava lakimies Marjaana Sauvola-Lukkari 
    Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto
  • johtaja Pirjo Juntunen 
    Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto
  • palvelujohtaja Päivi Laine 
    Satakunnan TE-toimisto
  • koulutus- ja työllisyysasioiden päällikkö Mikko Heinikoski 
    Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
  • ekonomisti Tom-Henrik Sirviö 
    STTK ry
  • asiantuntija Mikko Räsänen 
    Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry
  • muutoskoordinaattori Seija Lehtonen 
    Suomen Kuntaliitto
  • työllisyys- ja sosiaalipolitiikan asiantuntija Patrik Tötterman 
    Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT
  • toiminnanjohtaja Jukka Haapakoski 
    Työttömien Keskusjärjestö ry
  • asiantuntija Reetta Pietikäinen 
    Into - etsivä nuorisotyö ja työpajatoiminta ry
  • edunvalvontapäällikkö Anne Perälahti 
    SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry

Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • oikeusministeriö
  • valtiovarainministeriö
  • tietosuojavaltuutetun toimisto
  • yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto
  • KEHA-keskus
  • Etelä-Karjalan työllisyysalue
  • Akava ry
  • Helsingin kaupunki
  • Tampereen kaupunki
  • HUS-yhtymä
  • Ahvenanmaan maakunnan hallitus
  • Vammaisfoorumi ry

Valiokunta on saanut ilmoituksen, ei huomautettavaa: 

  • Suomen Yrittäjät ry

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi työvoimapalveluiden järjestämisestä annettua lakia ja valmiuslakia. 

Työvoimaviranomainen voisi myöntää palkkatukea kunnalle tai kuntayhtymälle ainoastaan alentuneesti työkykyisen henkilön tai 60 vuotta täyttäneen pitkään työttömänä olleen henkilön palkkaamiseen. Palkkatuen myöntäminen kunnalle tai kuntayhtymälle ammatillisen osaamisen parantamiseen ei olisi enää mahdollista. Työvoimaviranomainen voisi kuitenkin myöntää palkkatukea ammatillisen osaamisen parantamiseen Helsingin kaupungille siltä osin kuin työllistettävä henkilö työllistyisi sellaisiin tehtäviin, joista muualla Suomessa vastaa hyvinvointialue. Palkkatukea voitaisiin myöntää edelleen myös hyvinvointiyhtymälle. 

Palkkatukeen ehdotettavilla muutoksilla toteutettaisiin pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelmassa linjattua 37 miljoonan euron työllisyysmäärärahojen tason alentamista vastaava muutos kuntien tehtäviin. Samalla palkkatukea kohdennettaisiin hallitusohjelman mukaisesti erityisesti yksityiselle ja kolmannelle sektorille. 

Valmiuslakiin tehtäisiin työvoimapalveluiden järjestämisvastuun siirrosta johtuvat viranomaisten tehtäviä ja työvelvollisuusrekisteriä koskevat muutokset. 

Esitys liittyy valtion vuoden 2025 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.  

Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2025. 

VALIOKUNNAN YLEISPERUSTELUT

Yleistä

Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi työvoimapalveluiden järjestämisestä annettua lakia (380/2023) kunnalle tai kuntayhtymälle myönnettävän palkkatuen edellytysten ja siihen liittyvien säännösten osalta sekä valmiuslakia (1552/2011) työnvälityspakkoon ja työvelvollisuuden toimeenpanoon liittyvien asioiden osalta. 

Esityksen tavoitteena on sopeuttaa julkisen talouden menoja. Palkkatukeen ehdotettavilla muutoksilla toteutetaan hallitusohjelmassa linjattua 37 miljoonan euron työllisyysmäärärahojen tason alentamista vastaava muutos kuntien tehtäviin. Samalla palkkatukea kohdennetaan hallitusohjelman mukaisesti erityisesti yksityiselle ja kolmannelle sektorille, millä tavoitellaan palkkatuen käytön vaikuttavuuden parantamista.  

Esityksen tavoitteena on lisäksi saattaa työvoimaviranomaista koskeva sääntely valmiuslaissa vastaamaan työvoimapalveluiden järjestämisvastuun siirron myötä viranomaisissa tapahtuvia muutoksia. Lisäksi tavoitteena on tarkentaa työvelvollisuusrekisterin rekisterinpitäjyyttä ja rekisteriin liittyviä tiedonsaantioikeuksia sekä selkeyttää työnvälityspakon ja työvelvolliselle työmääräyksen antamisen toimeenpanovaltaa Ahvenanmaan maakunnassa. 

Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä osittain muutettuina jäljempänä esitettävin huomioin. 

Palkkatuki

Palkkatuki on työttömän työnhakijan työllistymisen edistämiseksi tarkoitettu tuki, jonka työvoimaviranomainen voi myöntää työnantajalle palkkakustannuksiin. Palkkatuella tuetun työn tarkoituksena on edistää työttömän työnhakijan työllistymistä avoimille työmarkkinoille parantamalla hänen ammatillista osaamistaan. Palkkatuella edistetään myös alentuneesti työkykyisen sekä 60 vuotta täyttäneen pitkään työttömänä olleen mahdollisuuksia saada työtä ja osallistua työelämään. Voimassa olevan sääntelyn mukaan palkkatukea voidaan myöntää kunnalle, kuntayhtymälle, hyvinvointialueelle, muulle yhteisölle ja työnantajalle, mutta ei kuitenkaan valtion virastolle tai laitokselle. Palkkatuki on työttömän työnhakijan työllistymisen edistämiseksi tarkoitettu harkinnanvarainen tuki eikä työnantajan taloudellisen tuen tarve tai työnantajan toimintaedellytysten turvaaminen ole peruste myöntää palkkatukea. 

Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että kunnalle tai kuntayhtymälle palkkatukea voidaan jatkossa myöntää tai jatkaa ainoastaan työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain 87 §:n (työllistettävä alentuneesti työkykyinen) tai 89 §:n (työllistettävä 60 vuotta täyttänyt pitkään työttömänä ollut henkilö) nojalla. Esityksen mukaan palkkatuen myöntäminen kunnalle tai kuntayhtymälle ammatillisen osaamisen parantamiseen ei ole enää mahdollista jatkossa. Työvoimaviranomainen voi kuitenkin myöntää palkkatukea ammatillisen osaamisen parantamiseen Helsingin kaupungille siltä osin kuin työllistettävä henkilö työllistyy sellaisiin tehtäviin, joista muualla Suomessa vastaa hyvinvointialue. Samassa yhteydessä säännöstä tarkennetaan siten, että palkkatukea ammatillisen osaamisen parantamiseen voi myöntää jatkossakin hyvinvointiyhtymälle. 

Esityksen mukaan palkkatuen myöntäminen kunnalle tai kuntayhtymälle vähentyy muutosten myötä arviolta noin 35—53 miljoonaa euroa vuodessa. Työvoimapalveluiden järjestämistehtävän supistuessa tältä osin momentille 28.90.30 (Valtionosuus kunnille peruspalvelujen järjestämiseen) tehdään 37 miljoonan euron vähennys, joka asettuu vaihteluvälin alarajan lähelle. Siirtymävaiheesta johtuen vaikutus ei kuitenkaan ole täysimääräinen vielä vuonna 2025, vaan toteutuu arviolta 21—37 miljoonan euron suuruisena. Muutokset ehdotetaan kuitenkin siirtymävaiheesta riippumatta huomioitavaksi vuoden 2025 talousarviossa 37 miljoonan euron säästöä vastaavasti. Esityksen mukaan siirtymävaiheessa on epätodennäköisempää, että toteutuva säästö on 37 miljoonan euron suuruinen, vaikka se mahtuukin arvioidun vaihteluvälin sisälle. Pitkällä aikavälillä säästö saattaa kuitenkin olla arvioitua suurempi, jolloin myöhempien vuosien valtionosuudet kompensoivat vuoden 2025 mahdollisesti alimitoitettua valtionosuutta. 

Esityksellä ei arvioida olevan merkittäviä negatiivisia työllisyysvaikutuksia sen perusteella, että tutkimusten mukaan julkisen sektorin palkkatukityöllistämisen vaikuttavuus tuloihin ja työllisyyteen palkkatuetun työn päättymisen jälkeen on jäänyt vähäiseksi. Valiokunta pitääkin perusteltuna esityksessä valittua ratkaisua kohdentaa työvoimapalveluihin tehtävät säästöt siten, että vaikutukset työllisyyteen jäisivät mahdollisimman vähäisiksi.  

Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että ehdotetut muutokset voivat vähentää joidenkin työttömien työnhakijoiden mahdollisuuksia päästä työllistymistä edistäviin palveluihin, jos heille ei ole tarjolla muuta soveltuvaa palvelua kuin työllistäminen kuntaan tai kuntayhtymään. Vuosina 2019—2023 kuntiin ja kuntayhtymiin ammatillisen osaamisen parantamiseen myönnetyllä palkkatuella on ollut vuosittain työllistettynä keskimäärin noin 4 200—5 500 henkilöä. Uusien aloitettujen jaksojen määrä on vuodessa vaihdellut noin 4 800—8 400 aloituksen välillä. Palkkatuen rajaaminen esityksen mukaisesti koskee arviolta edellä kuvatun suuruista joukkoa työttömiä työnhakijoita. Muutos ei sinänsä estä kuntia tai kuntayhtymiä palkkaamasta heikossa työmarkkina-asemassa olevia henkilöitä, mutta työllistämistä ei jatkossa enää lueta työvoimapalveluiden järjestämistehtävän toteuttamiseksi. Muutos saattaa myös lisätä muiden työvoimapalveluiden kysyntää. 

Ehdotetut muutokset eivät koske kuntien omistamia yhtiöitä, mutta muutoksella on merkittäviä vaikutuksia kunnallisesti toimiviin työpajoihin, jotka tarjoavat yksilöllistä tukea, osaamisen kasvattamista ja työllistymisen mahdollisuuksia esimerkiksi heikossa asemassa oleville nuorille. Työpajatoiminnassa kuntouttavan työtoiminnan ja työkokeilun osuus on kuitenkin palkkatuetun työn osuutta korkeampi. Muutos ei vaikuta myöskään kolmannella sektorilla toimiviin työpajoihin, joiden rooli työpajatoiminnassa voi mahdollisesti kasvaa.  

Perustuslakivaliokunta tarkastelee esityksestä työelämä- ja tasa-arvovaliokunnalle antamassaan lausunnossa (PeVL 55/2024 vp) palkkatukea koskevia muutoksia perustuslain 18 §:n 2 momentin (julkisen vallan velvoite edistää työllisyyttä ja pyrkiä turvaamaan jokaiselle oikeus työhön), 6 §:n 1 momentin (yhdenvertaisuusperiaate), 6 §:n 2 momentin (syrjintäkielto) sekä 121 §:ään sisältyvän rahoitusperiaatteen näkökulmasta. Perustuslakivaliokunnan mukaan sääntely ei ole ongelmallista edellä mainittujen lainkohtien kannalta. 

Valmiuslaki

Valmiuslaissa säädetään työvoimaviranomaisen tehtäviksi työnvälityspakko ja työvelvollisuuden toimeenpano tietyissä poikkeusoloissa. Työnvälityspakolla tarkoitetaan tilannetta, jossa poikkeusoloissa eräiden erityisen merkityksellisten toimialojen työvoiman saatavuuden turvaamiseksi muulla kuin tällaisella toimialalla toimiva työnantaja saa palkatessaan uusia työntekijöitä ottaa palvelukseensa vain työvoimaviranomaisten osoittamia työnhakijoita. Poikkeusoloissa työnantajan irtisanomisoikeutta voidaan myös rajoittaa tietyin edellytyksin. Työvelvollisuudella tarkoitetaan tilannetta, jossa työnvälityspakko ja irtisanomisoikeuden rajoittaminen eivät ole riittäviä toimenpiteitä laissa tarkoitetun erityisen merkityksellisen tuotannon turvaamiseksi, jolloin jokainen Suomessa asuva 18—67-vuotias henkilö, jolla on kotikunta Suomessa, on velvollinen tekemään valmiuslain tarkoituksen toteuttamiseksi välttämätöntä työtä. Valmiuslaissa ei kuitenkaan ole määritelty, mitä työvoimaviranomaisella tarkoitetaan. Nykyisin sen on katsottu tarkoittavan TE-toimistoja, ELY-keskuksia, KEHA-keskusta sekä työ- ja elinkeinoministeriötä. TE-toimistojen lakkauttamisen myötä säännöksiä ehdotetaan tältä osin esityksessä muutettavan. 

Esityksen mukaan valmiuslain käytännön soveltamistilanteet ovat osoittaneet, ettei valmiuslain sääntely työvelvollisuusrekisterin rekisterinpitäjyydestä sekä työ- ja elinkeinoministeriön ja KEHA-keskuksen tehtävistä ole täysin ajan tasalla. Tästä syystä myös työvelvollisuusrekisterin rekisterinpitäjyys ja edellä mainittujen viranomaisten tehtävät on tarpeen saattaa ajan tasalle valmiuslakiin. Lisäksi valmiuslain 103 §:n 3 momentissa säädetään työvoimaviranomaisen tiedonsaantioikeuksista työvelvollisuusrekisteriä varten tarpeellisista tiedoista, mutta laista ei käy ilmi millä viranomaisella tai viranomaisilla on momentissa tarkoitettu tiedonsaantioikeus, sillä työvoimaviranomaista ei, kuten edellä todettiin, määritellä valmiuslaissa. 

Työnvälityspakon ja työvelvolliseksi määräämisen osalta Ahvenanmaan itsehallintolaissa (1144/1991) tai valmiuslaissa ei nykyisin täsmennetä valtakunnan viranomaisten ja Ahvenanmaan maakunnan viranomaisten välistä toimivaltaa. Toimeenpanon osalta on ollut epäselvää, mikä nykyisin valmiuslaissa tarkoitettu työvoimaviranomainen pystyy käytännössä toteuttamaan tehtävät myös Ahvenanmaan maakunnassa niin, että toimeenpano toimii sujuvasti poikkeusoloissa. 

Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että työvoimapalveluiden järjestämisestä annetussa laissa tarkoitetut työvoimaviranomaiset vastaavat työnvälityspakkoa ja työvelvolliseksi määräämistä koskevista tehtävistä TE-toimistojen lakkauttamisen jälkeen. Lisäksi ehdotetaan, että työvelvollisuusrekisterin yhteisrekisterinpitäjiä ovat työ- ja elinkeinoministeriö, KEHA-keskus sekä työvoimaviranomainen. Työvelvollisuusrekisteriin ja työvelvollisuuden toimeenpanoon liittyviä tiedonsaantioikeuksia täsmennetään niin, että niistä käy nykyistä selkeämmin ilmi tiedonsaantiin nimenomaisesti oikeutetut viranomaiset. 

Hallintovaliokunta toteaa esityksestä antamassaan lausunnossa (HaVL 20/2024 vp), että työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan on syytä vielä varmistua siitä, ovatko ehdotetut yhteisrekisterinpitäjien vastuunjakoa ja viranomaisten tiedonsaantioikeutta koskevat säännökset riittävän selkeitä. Myös oikeusministeriö kiinnitti työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan asiantuntijakuulemisissa huomiota henkilötietojen suojaa koskeviin säännöksiin ja tiedonluovutussäännösten täsmentämistarpeeseen. Oikeusministeriö nosti esiin työvelvollisuusrekisterin osalta (valmiuslain 103 §:n 1 ja 3 momentti), että ehdotettu sääntely ei täsmällisesti säädä vastuunjaosta liittyen muun muassa eheyden ja luottamuksellisuuden periaatteeseen, läpinäkyvyyteen ja rekisteröidyn informointiin, sisäänrakennettuun ja oletusarvoiseen tietosuojaan, käsittelyn turvallisuuteen tai tietosuojaa koskevaan vaikutustenarviointiin, ja katsoi, ettei tämän vuoksi voida varmistua siitä, onko yhteisrekisterinpitäjien välisestä vastuunjaosta säädetty riittävän täsmällisesti. 

Valiokunnalle antamassaan lausunnossa oikeusministeriö nosti myös esille, että epäselväksi jää onko ehdotetun valmiuslain 103 a §:n 1 momentin tarkoituksena mahdollistaa tiedonsaanti rekisteröidyltä itseltä sekä muilta mainituilta tahoilta. Lisäksi huomiota kiinnitettiin siihen, että työvoimaviranomaisilla ei olisi oikeutta saada tietoja rekisteröidyltä itseltään 1 momentin perusteella ja tältä osin tulee varmistaa, että tiedonsaantioikeus on riittävän kattava työvelvollisuuden hoitamiseen.  

Edelleen oikeusministeriö toi esiin, että ehdotetussa valmiuslain 103 a §:ssä olisi hyvä määritellä onko tietojen luovuttamiseen suoraan velvollisuus vai luovutettaisiinko ne pyynnöstä. Oikeusministeriö ehdotti myös muutosta valmiuslain 103 a §:n 3 momenttiin. Tältä osin työelämä- ja tasa-arvovaliokunta pitää muutosehdotusta perusteltuna ja ehdottaa, että valmiuslain 103 a §:n 3 momenttia muutetaan jäljempänä yksityiskohtaisissa perusteluissa tarkemmin kuvatulla tavalla. 

Saamansa selvityksen perusteella työelämä- ja tasa-arvovaliokunta toteaa, että työvoimaviranomaisten rooli rekisterinpitäjänä perustuu niille valmiuslaissa säädettyyn tehtävään, eli työvelvollisuuden toimeenpanoon valmiuslain 14 luvun perusteella. Työvoimaviranomaiset vastaavat työvelvollisuuden toimeenpanoon liittyvistä tehtävistä ja käyttävät työvelvollisuusrekisterin tietoja lakisääteisten tehtävien hoitamiseen. Lisäksi ne tallentavat rekisteriin tietoja valmiuslaissa tarkoitettujen tehtävien hoitamiseksi. Työvoimaviranomaisen vastuu rajautuu kunkin työvoimaviranomaisen osalta siten, että kukin työvoimaviranomainen vastaa tietojen käsittelystä omien asiakkaiden osalta. Yhteisrekisterinpitäjien vastuunjaon osalta KEHA-keskus vastaa valmiuslain 103 §:n 3 momentin mukaisesti rekisterin yleisestä toiminnasta ja käytettävyydestä, tietojen eheydestä, suojaamisesta ja säilyttämisestä sekä rekisteriin liittyvien palvelujen teknisestä toteuttamisesta. Nämä tehtävät sisältävät työvelvollisuusrekisterin osalta muun muassa yleisen tietosuoja-asetuksen 12 artiklan 1 ja 2 kohdassa tarkoitetut rekisterinpitäjän velvollisuudet, 25 artiklassa tarkoitetun sisäänrakennetun ja oletusarvoisen tietosuojan, 32 artiklassa tarkoitetun käsittelyn turvallisuudesta vastaamisen, 35 artiklassa tarkoitetun tietosuojaa koskevan vaikutusten arvioinnin sekä 36 artiklan ennakkokuulemisen sekä sellaiset yleiset tehtävät, jotka koskevat työvelvollisuusrekisterin tietoturvallisuutta. Näin ollen KEHA-keskus rekisterin perustajana vastaa työvelvollisuusrekisterin osalta esiin nostetuista yleisessä tietosuoja-asetuksessa tarkoitetuista velvollisuuksista.  

Valiokunta toteaa saamansa selvityksen perusteella myös, että valmiuslain 103 a §:n 1 momentin on tarkoitus mahdollistaa KEHA-keskukselle sekä työ- ja elinkeinoministeriölle tiedonsaantioikeus rekisteröidyltä itseltä sekä momentissa mainituilta viranomaisilta. Työvoimaviranomaiset toimeenpanevat työvelvollisuutta valmiuslain 14 luvun perusteella työvelvollisuusrekisterissä olevien tietojen pohjalta. Lisäksi työvoimaviranomaiset saavat rekisteröidyltä lisätietoja lakisääteistä tehtävää hoitaessaan ja rekisterinpitäjän roolissa. Valiokunta toteaa valmiuslain 103 a §:n osalta, että vakiintunut tarkoitus on, että tiedot luovutetaan pyynnöstä, koska valmiuslaissa säädetty työvelvollisuuden toimeenpano ja työvelvollisuusrekisteri eivät ole normaalioloissa voimassa ja rekisteri on muutenkin tyhjä. 

Perustuslakivaliokunta toteaa esityksestä antamassaan lausunnossa valmiuslain osalta, että valmiuslaki on säädetty poikkeuslakina perustuslain säätämisjärjestyksessä. Poikkeuslakia voidaan perustuslakivaliokunnan mukaan muuttaa tavallisessa lainsäätämisjärjestyksessä, jollei muutos laajenna alkuperäistä poikkeusta. Perustuslakivaliokunnan vakiintuneen käytännön mukaan myös sellaiset kokonaisuuden kannalta epäolennaiset lisäykset ja muutokset, jotka sinänsä merkitsevät perustuslakipoikkeuksen vähäistä laajentamista, voidaan toteuttaa tavallisessa lainsäätämisjärjestyksessä, jos perustuslakipoikkeuksena aikanaan säädetyn kokonaisjärjestelyn luonnetta ei tällä tavoin muuteta toisenlaiseksi. Perustuslakivaliokunta toteaa, että nyt käsiteltävässä hallituksen esityksessä ehdotetaan toimivaltaisia viranomaisia koskevia muutoksia valmiuslain 91 §:ään ja 14 lukuun sekä työvelvollisuusrekisteriä koskevaan sääntelyyn. Muutokset eivät perustuslakivaliokunnan mukaan laajenna valmiuslaissa tehtyjä poikkeuksia perustuslaista ja ne voidaan näin ollen käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä. 

Ahvenanmaa

Esityksessä valmiuslain työnvälityspakkoa (91 §) ja työmääräyksen antamista (97 §) koskevaa sääntelyä täsmennetään niin, että laissa säädetään erikseen Ahvenanmaan maakunnassa toimivaltaisesta viranomaisesta. Esityksen mukaan KEHA-keskus vastaa työnvälityspakosta ja työvelvolliselle työmääräyksen antamisesta Ahvenanmaan maakunnassa tietyissä poikkeusoloissa. Tämä on esityksen mukaan tarpeen, jotta tehtävät voidaan siirtää sopimusasetuksella Ahvenanmaan maakunnan viranomaiselle. 

Työ- ja elinkeinoministeriö on hallituksen esityksen valmistelun yhteydessä pyytänyt lausunnon Ahvenanmaan valtuuskunnalta. Ahvenanmaan valtuuskunnan lausunnon mukaan ehdotettua työnvälityspakkoa koskevaa säännöstä on soveltamisalaltaan ja tarkoitukseltaan pidettävä Ahvenanmaan itsehallintolaissa tarkoitettuna poikkeusoloihin varautumisena, eikä normaalina työnvälityksenä. Säännös kuuluu siten valtakunnan toimivaltaan. Valtuuskunta kiinnittää lausunnossa lisäksi huomiota siihen, ettei valtakunnalla ole toimivaltaa säätää velvollisuuksia maakunnan hallitukselle, sen alaisille viranomaisille tai Ahvenanmaan virkamiehille. 

Perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaan työnvälityspakkoa koskevan sääntelyn lisäksi myös työmääräyksen antamista koskevaa sääntelyä on syytä arvioida samoin kuin Ahvenanmaan valtuuskunnan lausunnossa on tehty. Valmiuslain 91 ja 97 §:n säännökset toimivaltaisesta viranomaisesta Ahvenanmaan maakunnassa eivät perustuslakivaliokunnan mukaan vaikuta lakiehdotuksen käsittelyjärjestykseen. 

Perustuslakivaliokunnan käsityksen mukaan valmiuslain soveltamiseen Ahvenanmaalla voi kuitenkin liittyä käytännöllisiä ongelmia. Perustuslakivaliokunnan mukaan työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan tulisi varmistua siitä, että valmiuslaissa nyt säädettäväksi ehdotettua voidaan tosiasiallisesti myös soveltaa asianmukaisesti Ahvenanmaan maakunnassa. Soveltamisessa tulee perustuslakivaliokunnan mukaan ottaa huomioon myös se, että Ahvenanmaan maakunta on yksikielisesti ruotsinkielinen.  

Saamansa selvityksen perusteella työelämä- ja tasa-arvovaliokunta toteaa, että esityksessä ehdotetaan, että KEHA-keskus on työvelvollisuusrekisterin yhteisrekisterinpitäjä sekä perustaja. Rekisterin osalta nykytilan soveltaminen saatetaan samalla lainsäädännön tasolle. KEHA-keskuksella on siis jo liittymäpintaa työvelvollisuutta koskeviin asioihin ja osaltaan tämän vuoksi valmiuslakitehtäviä Ahvenanmaan maakunnassa ehdotetaan valtakunnan viranomaisista juuri KEHA-keskukselle, vaikkakaan se ei normaalioloissa vastaa työnvälityksestä Ahvenanmaalla. Yhteisrekisterinpitäjyys sekä rekisterin perustamistehtävä kuitenkin tukevat myös esitettyjen tehtävien hoitamista Ahvenanmaan maakunnassa poikkeusoloissa.  

Saadun selvityksen perusteella valiokunta kiinnittää huomiota myös siihen, että työ- ja elinkeinoministeriön ja KEHA-keskuksen välisessä tulossopimuksessa on tarkoitus sopia KEHA-keskuksen valmiuslain mukaisten tehtävien asianmukaisesta hoitamisesta. Tarvittaessa tulossopimuksen jatkovalmistelussa voidaan sopia täsmentävästi valmiuslaissa KEHA-keskukselle säädettyjen tehtävien hoitamisesta tulevaisuudessa. Työ- ja elinkeinoministeriö seuraa tulossopimuksen toteutumista, joten tämän perusteella on mahdollista varmistaa, että KEHA-keskus pystyy myös tosiasiallisesti hoitamaan Ahvenanmaan maakunnassa sille ehdotetut valmiuslaissa säädetyt tehtävät. Valiokunta korostaa, että KEHA-keskuksen tulee valtion viranomaisena noudattaa kielilakia (423/2003) toiminnassaan, joten sen tulee jo nykyisin hoitaa tehtäviään myös ruotsin kielellä.  

Lopuksi valiokunta nostaa vielä esille, että valmiuslakiin ehdotettavat muutokset mahdollistavat valmiuslakitehtävien siirron Ahvenanmaan itsehallintolain 32 §:ssä tarkoitetulla sopimusasetuksella Ahvenanmaan maakunnan viranomaiselle, jos tämä katsotaan tarkoituksenmukaiseksi. Sopimusasetuksella tehtäviä voidaan siirtää vain valtakunnan viranomaisilta. Sopimusasetus ja sen sisältö kuitenkin valmistellaan erikseen, jos sopimukseen päästään valtakunnan ja Ahvenanmaan välillä. (Valiokunnan lausumaehdotus) 

VALIOKUNNAN YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

2. Laki valmiuslain muuttamisesta

Lain johtolause.

Valiokunta ehdottaa lain johtolauseeseen lakiteknistä korjausta. 

14 luku. Työvelvollisuus

103 a §. Tiedonsaantioikeus ja tietojen luovuttaminen.

Esityksessä ehdotetun 103 a §:n 3 momenttiin siirretään nykyisin valmiuslain 103 §:n 4 momentissa oleva säännös. Tiedonsaantioikeutta säännöksessä ei ole sidottu tarpeellisuusvaatimukseen, eikä sitä näin ollen ole muotoiltu perustuslakivaliokunnan vakiintuneessa käytännössä edellytetyllä tavalla (esim. PeVL 28/2014 vp). Valiokunta ehdottaa tämän vuoksi tarpeellisuusvaatimuksen lisäämistä momenttiin seuraavasti: ”Työvelvollisuusrekisteristä voidaan sen estämättä, mitä tietojen salassapidosta säädetään, luovuttaa 95 §:n 2 momentissa tarkoitettujen henkilöiden tietoja sosiaali- ja terveysministeriölle sekä aluehallintovirastolle, siltä osin kuin tiedot ovat tarpeellisia 95 §:n 2 momentissa tarkoitetun työvelvollisuuden suunnittelua ja järjestämistä varten”. 

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 120/2024 vp sisältyvän 1. lakiehdotuksen. Eduskunta hyväksyy muutettuna hallituksen esitykseen HE 120/2024 vp sisältyvän 2. lakiehdotuksen. (Valiokunnan muutosehdotukset) Eduskunta hyväksyy yhden lausuman. (Valiokunnan lausumaehdotus) 

Valiokunnan muutosehdotukset

1. Laki työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
muutetaan työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain (380/2023) 83 §:n 1 momentti, 91 §:n 1 momentin 1 kohta sekä 95 ja 98 §, sellaisena kuin niistä on 95 § osaksi laissa 280/2024, seuraavasti: 
83 § 
Työnantajaan liittyvät palkkatuen edellytykset 
Palkkatukea voidaan myöntää hyvinvointialueelle, hyvinvointiyhtymälle, Helsingin kaupungille sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen eriytettäviin tehtäviin sekä muulle yhteisölle ja työnantajalle, ei kuitenkaan valtion virastolle tai laitokselle. Kunnalle ja kuntayhtymälle voidaan myöntää palkkatukea vain 87 ja 89 §:n nojalla, lukuun ottamatta Helsingin kaupunkia sen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen eriytettävien tehtävien osalta. Luonnolliselle henkilölle palkkatukea voidaan myöntää vain taloudelliseen toimintaan.  
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
91 § 
Tuella palkatun siirtäminen 
Palkkatuen saaja voi siirtää tuella palkatun työsopimuslain 1 luvun 7 §:n 3 momentin mukaisesti toisen työnantajan (käyttäjäyritys) tehtäviin, jos työvoimaviranomainen on myöntänyt luvan tuella palkatun siirtoon. Siirron edellytyksenä on, että: 
1) käyttäjäyritys täyttää 83 §:n 1 momentissa sekä 3 momentin 1 ja 3—5 kohdassa tarkoitetut työnantajaa koskevat palkkatuen myöntämisen edellytykset; 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
95 § 
55 vuotta täyttäneiden työllistämistuki 
Työvoimaviranomainen myöntää työnantajalle työllistämistukea 55 vuotta täyttäneen, vähintään 24 kuukautta tuen myöntämistä välittömästi edeltäneiden 28 kuukauden aikana työttömänä olleen työnhakijan palkkaamiseen työsuhteeseen. Tuki myönnetään kunnalle, kuntayhtymälle, hyvinvointialueelle taikka muulle yhteisölle tai työnantajalle, ei kuitenkaan valtion virastolle tai laitokselle. Luonnolliselle henkilölle työllistämistukea voidaan myöntää vain taloudelliseen toimintaan. 
Työllistämistuen myöntäminen edellyttää lisäksi, että työsuhteeseen palkattavan työsopimuksen mukainen työaika on vähintään 25 tuntia viikossa tai, jos alan säännöllinen enimmäistyöaika on alle 37,5 tuntia viikossa, vähintään 65 prosenttia säännöllisestä enimmäistyöajasta. Työnantajan on myös sitouduttava maksamaan vähintään kyseiseen työsuhteeseen sovellettavan työehtosopimuksen mukaista palkkaa tai, jollei sovellettavaa työehtosopimusta ole, tavanomaista ja kohtuullista palkkaa kyseisestä työstä. 
Työllistämistukea ei myönnetä, jos: 
1) työnantaja on tuen hakemista edeltäneiden 12 kuukauden aikana irtisanonut tuotannollisista tai taloudellisista syistä työntekijöitä, eikä työnantaja ole tämän jälkeen palkannut työntekijöitä siten, että työnantajaan työsuhteessa olevien työntekijöiden määrä tuen myöntämishetkellä on vähintään yhtä suuri kuin työntekijöiden määrä irtisanomisajankohtana; 
2) työnantaja on laiminlyönyt palkanmaksuvelvollisuuttaan tai velvollisuuksiaan suorittaa veroja tai lakisääteisiä maksuja; 
3) työnantaja on syyllistynyt 83 §:n 3 momentin 4 kohdassa tarkoitettuun menettelyyn; 
4) työnantajalle on aiemmin myönnetty 55 vuotta täyttäneiden työllistämistukea tai 81 §:ssä tarkoitettua palkkatukea saman henkilön työsuhteesta aiheutuviin palkkakustannuksiin ja tuen päättymisestä on kulunut alle kolme vuotta; 
5) työnantajalle on myönnetty saman henkilön palkkakustannuksiin muuta tukea; 
6) tuella palkattavan palkka määräytyisi yksinomaan työn tuloksen perusteella; tai 
7) työsuhde, jota varten tuki on tarkoitettu, on alkanut ennen kuin tuen myöntämisestä on tehty päätös. 
98 § 
Tuki työolosuhteiden järjestelyyn 
Työvoimaviranomainen voi myöntää tukea työnantajalle työolosuhteiden järjestelyyn (työolosuhteiden järjestelytuki), jos työhön palkattavan tai työssä olevan henkilön vamma tai sairaus edellyttää työvälineiden hankkimista tai työpaikalla tehtäviä muutoksia ja hankinnasta tai muutoksesta työnantajalle aiheutuvia kustannuksia on pidettävä työnantajan taloudellinen tilanne huomioon ottaen merkittävinä. Työolosuhteiden järjestelytukea voidaan myöntää myös korvaamaan toisen työntekijän antamaa apua. 
Tuki myönnetään kunnalle, kuntayhtymälle, hyvinvointialueelle taikka muulle yhteisölle tai työnantajalle, ei kuitenkaan valtion virastolle tai laitokselle. Luonnolliselle henkilölle työolosuhteiden järjestelytuki voidaan myöntää vain taloudelliseen toimintaan. Taloudellista toimintaa harjoittavalle työnantajalle työolosuhteiden järjestelytuki myönnetään valtiontukien yleisen ryhmäpoikkeusasetuksen mukaisena tukena. 
Työolosuhteiden järjestelytukena korvattavista kustannuksista sekä tuen enimmäismäärästä ja -kestosta säädetään valtioneuvoston asetuksella. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaanpäivänäkuuta 20
 Lakiehdotus päättyy 

2. Laki valmiuslain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan valmiuslain (1552/2011) 91 §:n 1 momentti, 99 §:n 2 momentti ja 103 §,  
sellaisina kuin niistä ovat 99 §:n 2 momentti laissa 1455/2016 ja 103 § laissa 706/2022, sekä  
lisätäänValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi lakiin uusi  Poistoehdotus päättyy97 §:Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi ää Muutosehdotus päättyyn Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi uusi Muutosehdotus päättyy 2 momentti ja Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi lakiin uusi Muutosehdotus päättyy 103 a §, seuraavasti:  
91 § 
Työnvälityspakko 
Maanpuolustuksen, väestön suojaamisen, terveydenhuollon tai toimeentulon taikka huoltovarmuuden kannalta erityisen merkityksellisten toimialojen työvoiman saatavuuden turvaamiseksi muulla kuin tällaisella toimialalla toimiva työnantaja saa palkatessaan uusia työntekijöitä 3 §:n 1 ja 2 kohdassa tarkoitetuissa poikkeusoloissa ottaa palvelukseensa vain työvoimapalveluiden järjestämisestä annetussa laissa (380/2023) tarkoitettujen työvoimaviranomaisten (työvoimaviranomainen) osoittamia työnhakijoita (työnvälityspakko). Ahvenanmaan maakunnassa työnvälityspakosta vastaa elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten kehittämis- ja hallintokeskus. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
14 luku 
Työvelvollisuus 
97 § 
Työmääräys 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Ahvenanmaan maakunnassa 1 momentissa tarkoitetun työmääräyksen antaa elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten kehittämis- ja hallintokeskus. 
99 § 
Työmääräystä annettaessa huomioon otettavat seikat 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Alle seitsemänvuotiaan tai pysyvästi taikka pitkäaikaisesti sairaan lapsen huoltajalle saadaan antaa työmääräys työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain 10 §:ssä tarkoitetun työssäkäyntialueen ulkopuolelle vain, jos maanpuolustuksen kannalta tärkeän tuotannon ylläpitäminen sitä henkilön erityinen koulutus tai muu siihen rinnastettava syy huomioon ottaen välttämättä vaatii. 
103 § 
Työvelvollisuusrekisteri 
Työ- ja elinkeinoministeriö päättää työvelvollisuusrekisterin perustamisesta 3 §:n 1, 2 ja 4—6 kohdassa tarkoitetuissa poikkeusoloissa työvelvollisuuden täytäntöönpanoa ja työvoiman ohjausta varten. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten kehittämis- ja hallintokeskus vastaa rekisterin perustamisesta. 
Työvelvollisuusrekisteri sisältää tietoja työvelvollisista ja työnantajista. Rekisteriin tallennetaan työvelvollisen tunnistetiedot. Rekisteriin voidaan lisäksi tallentaa tietoja työvelvollisen ammatista, koulutuksesta ja työllisyydestä sekä huoltovelvollisuudesta, työkyvystä ja käytettävyydestä. Rekisteriin tallennetaan lisäksi tietoja työnantajien nimistä ja tuotanto- tai palvelutoimialoista sekä toimipaikkojen sijainnista. Työkykyyn liittyvät terveydentilaa tai vammaisuutta koskevat tiedot saa tallentaa, jos tietojen käsittely on välttämätöntä niiden huomioon ottamiseksi 99 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla. Rekisteriin tallennettavat tiedot ovat salassa pidettäviä. 
Työ- ja elinkeinoministeriö, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten kehittämis- ja hallintokeskus sekä työvoimaviranomaiset ovat työvelvollisuusrekisterin yhteisrekisterinpitäjiä. Työvoimaviranomaiset vastaavat luonnollisten henkilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelyssä sekä näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta ja direktiivin 95/46/EY kumoamisesta annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU) 2016/679 (yleinen tietosuoja-asetus) rekisterinpitäjälle säädetyistä velvoitteista siltä osin kuin ne käsittelevät rekisterin tietoja tässä laissa säädettyjen tehtävien hoitamiseksi. Kehittämis- ja hallintokeskus vastaa 1 momentissa säädetyn lisäksi rekisterin yleisestä toiminnasta ja käytettävyydestä, tietojen eheydestä, suojaamisesta ja säilyttämisestä sekä rekisteriin liittyvien palvelujen teknisestä toteuttamisesta. Kukin työvoimaviranomainen vastaa rekisterinpitäjän tehtävistä käsittelyvastuullaan olevien tietojen osalta. Työ- ja elinkeinoministeriö vastaa yleisessä tietosuoja-asetuksessa rekisterinpitäjälle säädetyistä velvoitteista siltä osin, kun se päättää rekisterin perustamisesta. Lisäksi kehittämis- ja hallintokeskus vastaa tietojen luovuttamisesta työvelvollisuusrekisteristä niille tahoille, joille on laissa säädetty oikeus saada salassapitosäännösten estämättä tietoja työvelvollisista. Rekisteröity voi kuitenkin käyttää yleisen tietosuoja-asetuksen mukaisia oikeuksiaan suhteessa kuhunkin rekisterinpitäjään ja kutakin rekisterinpitäjää vastaan. 
Tiedot poistetaan työvelvollisuusrekisteristä kuuden kuukauden kuluttua siitä, kun tämän lain II osan soveltaminen on päättynyt. Poistettavat tiedot arkistoidaan. Arkistotoimen tehtävistä ja arkistoon siirrettävistä asiakirjoista on voimassa, mitä arkistolaissa (831/1994) tai sen nojalla säädetään tai määrätään. 
103 a § 
Tiedonsaantioikeus ja tietojen luovuttaminen 
Työ- ja elinkeinoministeriöllä ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten kehittämis- ja hallintokeskuksella on oikeus salassapitosäännösten estämättä saada 103 §:n 2 momentissa tarkoitettuja tietoja rekisteröidyn lisäksi väestö- ja eläketurvarekistereistä sekä lääkintä- ja terveydenhuollossa työskentelevien henkilöiden tietoja Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston rekistereistä, jos tiedot ovat tarpeen niille tässä laissa säädettyjen tehtävien hoitamista varten. 
Työ- ja elinkeinoministeriöllä, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten kehittämis- ja hallintokeskuksella ja työvoimaviranomaisella on oikeus salassapitosäännösten estämättä saada muilta viranomaisilta tietoja yritysten tai muiden yhteisöjen merkityksestä maanpuolustukselle tai maan talouselämän jatkuvuuden turvaamiselle, jos tiedot ovat tarpeen työvelvollisuuden tarkoituksenmukaisen toteuttamisen kannalta. 
Työvelvollisuusrekisteristä voidaan sen estämättä, mitä tietojen salassapidosta säädetään, luovuttaa 95 §:n 2 momentissa tarkoitettujen henkilöiden tietoja sosiaali- ja terveysministeriölle sekä aluehallintovirastolleValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi , siltä osin kuin tiedot ovat tarpeellisia Muutosehdotus päättyy 95 §:n 2 momentissa tarkoitetun työvelvollisuuden suunnittelua ja järjestämistä varten. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaanpäivänäkuuta 20
 Lakiehdotus päättyy 

Valiokunnan lausumaehdotus

Eduskunta edellyttää, että hallitus yhdessä Ahvenanmaan maakunnan kanssa löytää valmiuslain kokonaisuudistuksen yhteydessä ratkaisun valmiuslain toimivaltuuksien soveltamisesta myös Ahvenanmaalla. 
Helsingissä 29.11.2024 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Saara-Sofia Sirén kok 
 
varapuheenjohtaja 
Lauri Lyly sd 
 
jäsen 
Miko Bergbom ps 
 
jäsen 
Fatim Diarra vihr 
 
jäsen 
Jessi Jokelainen vas 
 
jäsen 
Atte Kaleva kok 
 
jäsen 
Mikko Lundén ps 
 
jäsen 
Niina Malm sd 
 
jäsen 
Anders Norrback 
 
jäsen 
Olga Oinas-Panuma kesk 
 
jäsen 
Karoliina Partanen kok 
 
jäsen 
Jorma Piisinen ps 
 
jäsen 
Mikko Polvinen ps 
 
jäsen 
Piritta Rantanen sd 
 
jäsen 
Tere Sammallahti kok 
 
jäsen 
Timo Suhonen sd 
 
varajäsen 
Markku Siponen kesk (osittain) 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

istuntoasiainneuvos  
Miika  Suves 
 

Vastalause 1

Perustelut

1. lakiehdotus työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain muuttamisesta

Poistamalla palkkatuetun työn käytön työllistämiskeinona hallitus vaikeuttaa tukityöllistettyjen mahdollisuuksia työllistyä avoimille työmarkkinoille. Palkkatuettu työ on ollut tärkeä väline ja väylä avoimille työmarkkinoille pääsyyn ja työllistymiseen. Monelle se on ollut ensimmäinen askel kohti työelämää.  

Palkkatuetun työn käytön lopettamisella on myös suora vaikutus vaikeimmin työllistyvien työllistymismahdollisuuksiin. Hallitus vaikeuttaa toimellaan osaltaan myös työvoimaviranomaisen työtä, kun työllistämisen keinovalikoimaa jälleen rajataan. Heikennys osuu huonoon ajankohtaan, kun työttömyys on erittäin korkealla tasolla. Ja kun tehdään TE-uudistus, jonka perusteella palvelut siirtyvät kunnille vuoden 2025 alusta. Tällaisessa tilanteessa olisi kaikki työllistämiskeinot syytä pitää käytettävissä. 

Monelle palkkatuettua työtä tekevälle henkilölle kunnat ja kuntayhtymät ovat käytännössä olleet ainoat työllistymispaikat. Vaikeimmin työllistyvien osalta avoimille työmarkkinoille työllistyminen voi olla vaikeaa esimerkiksi alentuneen työkyvyn tai sairauden vuoksi. Kuntien ja kuntayhtymien käyttämä palkkatuettu työ on mahdollistanut pitemmällä aikavälillä mahdollisuuden työllistyä yksityiselle sektorille. Kunnat ovat työllistäneet palkkatuen avulla esimerkiksi vaikeimmin työllistyviä ja pitkäaikaistyöttömiä yksityistä sektoria enemmän. Lisäksi kunnalla on ollut merkittävä rooli sosiaalisessa työllistämisessä. 

Hallituksen esityksen mukaan työvoimaviranomainen voisi edelleen myöntää palkkatukea kunnalle tai kuntayhtymälle ainoastaan alentuneesti työkykyisen henkilön tai 60 vuotta täyttäneen pitkään työttömänä olleen henkilön palkkaamiseen. Palkkatuen myöntäminen kunnalle tai kuntayhtymälle ammatillisen osaamisen parantamiseen ei kuitenkaan olisi enää mahdollista. Jatkossa kunnat ja kuntayhtymät olisivat rajattu palkkatuen käytön ulkopuolelle. Kuntien valtionosuuksista leikataan 37 miljoonaa euroa työllisyysmäärärahoja. Leikkaus osuu erittäin huonoon aikaan työttömyyden edelleen kasvaessa.  

Tukityöllistyneistä 80—90 prosenttia on ollut ammatillisen osaamisen parantamisessa, mikä on johtanut tukityöllistettyjen työllistymismahdollisuuksien kasvamiseen ja mahdollisuuksien lisääntymiseen työllistyä avoimille työmarkkinoille. 

Kuitenkaan tukityöllistetyn henkilöiden työpanosta ei ole huomioitu mitenkään laskelmissa, vaikka he tekevät normaalia työtä normaaleilla työehdoilla. Tukityöllistettyjen työpanos on ollut arvokasta ja tarpeellista. Kunnissa ja kuntayhtymissä on ollut palkkatuetussa työssä noin 10 000—12 000 henkeä. Todennäköistä on, että tästä henkilömäärästä iso osa ei nyt työllisty avoimille työmarkkinoille, etenkään tässä työllisyystilanteessa.  

Edellä mainittujen syiden takia palkkatukea pitäisi voida käyttää jatkossakin väylänä päästä työelämään kiinni ja edistää tukityöllistettyjen työllistymismahdollisuuksia. Työllistämiskeinovalikoimaa ei tulisi rajata, vaan päinvastoin. Parempi työllisyystilanne auttaa pitemmällä välillä aikavälillä sekä julkista taloutta että tukityöllistettyjä saamaan työpaikan avoimelta sektorilta.  

Työllisyysmäärärahojen leikkausta 37 miljoonalla eurolla ei pidä tehdä.  

2. lakiehdotus valmiuslain muuttamisesta

Valmiuslain muuttamiseen ei ole huomautettavaa.  

Ehdotus

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että 1. lakiehdotus hylätään ja että 2. lakiehdotus hyväksytään valiokunnan mietinnön mukaisena
Helsingissä 29.11.2024
Lauri Lyly sd 
 
Piritta Rantanen sd 
 
Niina Malm sd 
 
Timo Suhonen sd 
 
Jessi Jokelainen vas 
 
Fatim Diarra vihr 
 

Vastalause 2

Perustelut

Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että työvoimaviranomainen voisi jatkossa myöntää palkkatukea kunnalle tai kuntayhtymälle ainoastaan alentuneesti työkykyisen henkilön tai 60 vuotta täyttäneen pitkään työttömänä olleen henkilön palkkaamiseen. Työvoimaviranomainen voisi kuitenkin myöntää palkkatukea ammatillisen osaamisen parantamiseen Helsingin kaupungille siltä osin kuin työllistettävä henkilö työllistyisi sellaisiin tehtäviin, joista muualla Suomessa vastaa hyvinvointialue. Palkkatukea voitaisiin myöntää jatkossa edelleen hyvinvointialueille.  

Hallituksen tavoitteena on, että esitys tuottaa 37 miljoonan euron säästöt ja että palkkatuki kohdistuisi nykyistä merkittävämmin yksityiselle ja kolmannelle sektorille. 

Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan työ- ja elinkeinoministeriöstä saaman tiedon mukaan vuosina 2019—2023 kunnissa ja kuntayhtymissä on ollut palkkatuetussa työssä noin 10 000—12 000 eri henkilöä. Heidän työllistymisensä yksityiselle tai kolmannelle sektorille voi olla haastavaa lyhyellä aikavälillä ja työttömyyden kasvettua muutoinkin viime kuukausina. 

Suomessa on Euroopan kolmanneksi korkein työttömyys, joka pahenee toiseksi nopeimmin. Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan tänä vuonna lokakuun lopussa oli yhteensä 285 200 työtöntä työnhakijaa. Tämä on 29 100 enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Uusia avoimia työpaikkoja oli 26 700 vähemmän kuin edellisvuonna. Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan 15—74-vuotiaita työllisiä oli vuoden 2024 lokakuussa 19 000 vähemmän kuin vuosi sitten. 15—74-vuotiaita työttömiä oli vuoden 2024 lokakuussa 38 000 enemmän vuoden takaiseen verrattuna. 

Keskusta on huolissaan hallituksen keinoista puuttua kasvavaan työttömyyteen. Hallituksen politiikasta puuttuvat kokonaan työllisyyden kasvua edistävät ja vaikuttavat kasvutoimet. Päinvastoin monet hallituksen päätökset vaikeuttavat uusien työntekijöiden palkkaamista ja ihmisten kouluttautumista uudelleen. 

Kunnat on myös jätetty hallituksen toimesta oman onnensa nojaan. Hallitus leikkaa kuntien rahoituksesta samalla kun työllisyys- ja elinkeinopalvelut siirtyvät kuntien vastuulle 1.1.2025. Hallituksen olisi pitänyt keventää kuntien tehtäviä rahoitusleikkauksien ohessa, mutta nyt toimitaan päinvastoin. Keskusta vaatii, että hallituksen tulee osoittaa lupaustensa mukaisesti kuntien uusiin tehtäviin ja velvoitteisiin täysimääräinen rahoitus. Nyt näin ei ole TE-uudistuksen käynnistyessä käymässä. Tämä uhkaa TE-uudistuksen siirron toteutumista sujuvasti ja palvelutaso säilyttäen. 

Kuntaliitto on todennut työelämä- ja tasa-arvovaliokunnalle antamassaan lausunnossa, että lakiehdotuksessa on kysymys yksinomaan palkkatuen rahoitukseen kohdistuvasta leikkauksessa, eikä kysymys ole tarkoituksenmukaisuuden tai esimerkiksi normien purkumielessä tehdyistä muutoksista. Kuntaliiton mukaan tavoitteena ei ole vähentää kuntien tehtäviä, vaan kuntien työllisyysmäärärahoja ja tehdyillä leikkauksilla vaikeutetaan tulevien työvoimaviranomaisten mahdollisuuksia edistää työllisyyttä. 

Kuntaliitto toteaa valiokunnalle antamassaan lausunnossaan myös, että alentuneesti työkykyisten ja yli 60-vuotiaiden pitkään työttömänä olleiden osalta työvoimaviranomaisen ei edellytetä arvioivan palkkatuella tuetun työn parantavan palkkatuella työllistetyn mahdollisuuksia työllistyä avoimille työmarkkinoille. Tämä on ristiriidassa TE24-uudistuksen ja siihen kytketyn kannustavan rahoitusmallin kanssa. Kuntaliitto muistuttaa, että niin uudistus kuin siihen kytketty rahoitusmalli edellyttävät työvoimaviranomaisen toimivan mahdollisimman tehokkaasti ja vaikuttavasti. Tällöin palveluiden vaikuttavuutta arvioidaan nimenomaan siitä näkökulmasta, miten ne edistävät työnhakijaa työllistymään avoimille työmarkkinoille. 

Kuntaliiton lausunnosta käy ilmi, että tämän vuoden syyskuussa työttömyyden keston perusteella palkkatuella kuntiin työllistettyjä oli noin 6 100. Lausunnossa on arvioitu, että heistä noin 69 prosenttia (noin 4 200) tippuisi pois palkkatuelta. Kuntaliitto huomauttaa, että jos nämä henkilöt siirtyvät työttömyysetuuden piiriin, syntyy heistä kunnille arviolta 9—16 miljoonaan vuosittaiset lisäkulut. Hallituksen esitys ei tunnista näitä lisääntyviä etuuskuluja. 

Keskustan valiokuntaryhmä kannattaa lakiehdotuksen hyväksymistä, mutta edellyttää, että valtioneuvosto seuraa sen vaikutuksia ja tuo tarvittaessa eduskuntaan pikaisesti korjaavat lakimuutokset, jos palkkatuen rajaus lisää merkittävästi työttömäksi jäävien henkilöiden määrää ja siten kuntien kustannuksia muun muassa sakkomaksujen kasvun vuoksi. Pidämme erittäin hyvänä, että palkkatuen rajaus ei koske yli 60-vuotiaita eikä osatyökykyisiä työntekijöitä, joiden työllistyminen on muutoinkin vaikeampaa. 

Ehdotus

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että hyväksytään yksi lausuma. (Vastalauseen lausumaehdotus) 

Vastalauseen lausumaehdotus

Eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto seuraa lakimuutoksen vaikutuksia ja tuo eduskuntaan viivyttelemättä lakimuutoksen, mikäli lakimuutos lisää merkittävästi työttömäksi jäävien henkilöiden määrää ja kuntien kustannuksia.  
Helsingissä 29.11.2024
Olga Oinas-Panuma kesk 
 
Markku Siponen kesk