Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana.
Esityksen tavoitteena on aiempaa kattavamman kuvan saaminen valtiontalouden kokonaisuudesta. Lisäksi tavoitteena on saattaa asetuksen- ja määräyksenantovaltuudet vastaamaan perustuslain täsmällisyys- ja tarkkarajaisuusvaatimuksia.
Esityksen mukaan valtion tilinpäätöksen yhteydessä esitetään jatkossa valtiontalouden yhdistellyt laskelmat, jotka kattavat valtion talousarviotalouden, talousarvion ulkopuolella olevat valtion rahastot ja valtion liikelaitokset. Laskelmat sisältävät tuottoja ja kuluja kuvaavan tuotto- ja kululaskelman, varainhoitovuoden päättymisajankohdan taloudellista asemaa kuvaavan taseen ja rahavirtoja kuvaavan rahoituslaskelman. Yhdistellyt laskelmat eivät kata valtion määräysvallassa olevia yhteisöjä, joten kyse ei ole valtion konsernitilinpäätöksestä. Yhdistellyt laskelmat liitteineen laatii Valtiokonttori, jonka työmäärää uusi lakisääteinen tehtävä lisää noin yhdellä henkilötyövuodella.
Yhdisteltyihin laskelmiin liittyvät talousarviolain muutokset sivuavat hallituksen vuosikertomukseen liittyvää sääntelyä. Hallituksen vuosikertomusta koskeva sääntely jakaantuu jatkossakin talousarviolakiin ja valtioneuvostosta annettuun lakiin (173/2003), jäljempänä valtioneuvostolakiin, siten, että valtioneuvostolaki sisältää hallituksen vuosikertomusta koskevan perussäännöksen sekä viittauksen talousarviolain täydentävään sääntelyyn. Talousarviolaissa säädetään valtiovarainministeriön toimialaan kuuluvista julkista taloutta, valtiontaloutta sekä valtion toimintaa ja sen yhteiskunnallista vaikuttavuutta ja tuloksellisuutta koskevista tiedoista ja laskelmista. Tästä jaosta aiheutuen valtioneuvostolakiin ehdotetaan lisättäväksi asetuksenantovaltuus hallituksen vuosikertomukseen sisällytettävistä tiedoista koskien hallituksen toimintaa ja vuosikertomuksen laatimisessa noudatettavasta menettelystä.
Esitys myös täsmentää ja täydentää talousarviolain nykyisiä asetuksenantovaltuuksia ja siirtää asetuksenantovaltuudet asiaa koskevien pykälien yhteyteen. Talousarviolakiin esitetään otettavaksi valtioneuvoston, ministeriöiden ja Valtiokonttorin määräyksenantovaltuuksia ja vastaavasti ne kumotaan talousarvioasetuksesta. Näillä muutoksilla ei ole tarkoitus muuttaa nykyisiä tehtäviä ja toimivaltuuksia.
Talousarviolain lisäksi esitetään muutettavaksi 12 muuta lakia. Talousarvion ulkopuolella olevien valtion rahastojen osalta esitetään, että rahastojen tilinpäätökset tulisi vahvistaa yhdenmukaisesti huhtikuun 15. päivään mennessä. Valtion liikelaitoksista annettuun lakiin (1062/2010) esitetään muutoksena, että eduskunta päättää valtion talousarvioesityksen käsittelyn yhteydessä liikelaitoksen seuraavalla tilikaudella tehtävien investointisitoumusten enimmäismäärästä. Voimassa olevan lain mukaan eduskunta hyväksyy erikseen seuraavan tilikauden investointien enimmäismäärän ja valtuutuksen myöhemmille tilikausille sitoumuksia aiheuttavista menoista. Muutos joustavoittaa sitoumusten tekoa ja sitä esitetään sovellettavaksi valtion vuoden 2026 talousarvioesityksestä lähtien.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa esitystä pidettiin tarpeellisena ja yhdisteltyjen laskelmien sisällöllistä kuvausta riittävänä laskelmien laatimiseksi. Niin ikään yhdisteltyihin laskelmiin sisältyvien kirjanpitovelvollisten rajausta talousarviotalouteen, talousarvion ulkopuolisiin rahastoihin ja liikelaitoksiin pidettiin perusteltuna.
Asiantuntijakuulemisessa nostettiin kuitenkin esiin, että jatkossa on tarpeen arvioida uudistusta ja sen perusteella jatkaa kehitystyötä sekä mahdollisesti laajentaa yhdistellyt laskelmat koskemaan myös valtion määräysvallassa olevia yhteisöjä. Näin valtion konsernitilinpäätös olisi laajuudeltaan yhtenäinen kuntien ja hyvinvointialueiden tilinpäätösten kanssa.
Hallituksen esityksestä ilmenevien seikkojen ja saadun selvityksen perusteella valiokunta pitää ehdotettuja muutoksia tarpeellisina ja tarkoituksenmukaisina.