Yleistä
Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana.
Voimassa olevan lain mukaan tuloverotuksen ja kiinteistöverotuksen julkisia tietoja ovat säännönmukaisen verotuksen tiedot verotettavan tulon määrästä, verovuodelta määrättyjen verojen ja maksujen kokonaismäärästä, ennakoiden yhteismäärästä ja tieto maksettavan tai palautettavan veron määrästä siten kuin verotustietojen julkisuudesta ja salassapidosta annetussa laissa tarkemmin säädetään. Verotuksen julkisista tiedoista käy siten ilmi verovelvollisen verotuksen tilanne verotuksen päättymishetkellä. Julkiset verotustiedot eivät vastaa kaikilta osin tosiasiallista verotuksen lopputulosta niissä tilanteissa, joissa verotusta on muutettu verotuksen päättymisen jälkeen.
Esityksessä ehdotetaan, että tuloverotuksessa ja kiinteistöverotuksessa myös verotuksen päättymisen jälkeen tehdyt muutokset verotukseen tulisivat julkisiksi. Muutosverotuksen tietojen julkisuus vastaisi laajuudeltaan nykyisin julkisia säännönmukaisen tuloverotuksen tai kiinteistöverotuksen tietoja lukuun ottamatta ennakoiden määrää koskevaa tietoa tuloverotuksessa. Ennakoiden määrää koskeva tieto poistettaisiin tuloverotuksen julkisista tiedoista. Ennakoiden määrää koskevan tiedon merkitys muiden julkisten tietojen rinnalla on vähäinen, ja ennakkoverojen hyväksi lukemista koskevissa säännöksissä tapahtuneet muutokset ovat myös osaltaan heikentäneet ennakoiden määrää koskevan tiedon merkitystä julkisena tietona. Ennakoiden määrää koskeva tieto voi nykyisin sisältää myös sellaisia määrättyjä ennakkoveroja, joita verovelvollinen ei ole maksanut.
Valiokunta pitää ehdotettua muutosta tarpeellisena. Muutos parantaisi julkisten tietojen laatua ja oikeellisuutta sekä edistäisi osaltaan avoimuutta.
Muutosverotuksen julkisista tiedoista voitaisiin tehdä havaintoja niistä tapauksista, joissa verovelvollisen tuloihin on lisätty aiemmin verottamatta jäänyttä tuloa tai hänen suoritettavakseen on muusta syystä määrätty jälkikäteen veroja. Verovelvollisen verotettavan tulon tai verojen määrän lisääntymisestä julkisissa tiedoissa ei sinällään voida päätellä sitä, että kysymys olisi esimerkiksi ollut harmaasta taloudesta. Hallituksen esityksessä on arvioitu, että vain vähäinen osa verotuksen muutostilanteista liittyisi harmaan talouden ilmiöihin. Muuttuneiden verotustietojen julkisiksi tulemisen vaikutuksia verovelvollisten käyttäytymiseen harmaata taloutta ehkäisevästi onkin erittäin haastavaa arvioida, mutta valiokunta katsoo, että uusi sääntely omalta osaltaan ehkäisee myös veronvälttelyä ja harmaata taloutta.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa julkisten verotietojen laajentamista myös muuttuneisiin verotustietoihin on pääosin kannatettu. Seuraavassa on käsitelty eräitä kuulemisessa esille nousseita kysymyksiä.
Päätöksen lainvoimaisuuden merkitys
Asiantuntijakuulemisissa on esitetty, että muuttuneiden verotustietojen tulisi olla julkisia vasta sen jälkeen, kun muutosta koskenut päätös on saanut lainvoiman.
Hallituksen esityksessä muuttuneiden verotustietojen julkisuutta ei ole sidottu päätösten lainvoimaisuuteen. Kysymys on tällöinkin verotuksen lopputulosta koskevista tiedoista, kuten esimerkiksi verotettavan tulon ja maksuunpantujen verojen yhteismäärästä, jotka ovat muuttuneet verotuksen muuttamista koskevan päätöksen johdosta. Kysymys ei siten ole yksittäisen verotuksen muuttamista koskevan päätöksen julkistamisesta. Tämän vuoksi myöskään muuttuneiden verotustietojen julkisiksi tulemista ei ole pidetty perusteltuna sitoa yksittäisten verotusta koskevan päätöksen lainvoimaiseksi tulemiseen.
Jo nykyään voimassa olevan lain mukaan julkiset säännönmukaisen verotuksen tiedot tulevat julkisiksi ennen kuin verotuspäätös on saanut lainvoiman. Verotuksessa muutoksenhaku- ja oikaisuajat ovat myös verrattain pitkät. Huomattava myös on, että vaikka yksittäistä verotuskysymystä koskeva päätös, kuten oikaisulautakunnan päätös, on tullut lainvoimaiseksi, muilta osin verotuspäätökseen voidaan mahdollisesti vielä hakea muutosta.
Edellä mainitut seikat huomioon ottaen ja kun otetaan huomioon myös esityksen tavoite lisätä verotustietojen julkisuutta sekä parantaa julkisten tietojen oikeellisuutta, valiokunta pitää perusteltuna hallituksen esityksessä valittua mallia, jossa muuttuneiden verotustietojen julkisuus ei ole sidottu päätösten lainvoimaisuuteen.
Tieto päätösten lainvoimaisuudesta
Asiantuntijakuulemisissa esitettiin myös, että julkisissa verotustiedoissa tulisi näkyä, onko kyse lainvoimaisesta tiedosta. Myös tähän liittyy kysymys siitä, että vaikka yksittäistä verokysymystä koskeva päätös olisi lainvoimainen, verotuspäätökseen voidaan mahdollisesti muilta osin vielä hakea muutosta. Julkisiin verotustietoihin ei voida tehdä merkintää lainvoimaisuudesta yksittäistä verokysymystä koskevan päätöksen pohjalta. Käytännössä merkintä lainvoimaisuudesta voitaisiin tehdä vasta siinä vaiheessa, kun julkisiin verotustietoihin ei voisi miltään osin tulla enää muutosta, jolloin ajallisesti tämä voisi tulla kysymykseen vuosia säännönmukaisen verotuksen toimittamisen jälkeen.
Ottaen myös huomioon sen, että Verohallinnolla ei ole kattavaa ja reaaliaikaista tietoa muutoksenhaun kohteena olevien päätösten lainvoimaisuudesta eikä Verohallinto verotusta toimittaessaan myöskään tarvitse tietoa päätösten lainvoimaisuudesta, jolloin tietojen systemaattiselle keräämiselle ei ole ollut tarvetta, valiokunta ei pidä esitettyä vaatimusta perusteltuna.
Julkisuuden rajoittaminen vain viimeisimpään muutokseen
Eräät asiantuntijat esittivät, että vain viimeisimmän verotustietoihin tehdyn muutoksen tulisi olla julkinen. Valiokunta katsoo, että alkuperäisten säännönmukaisen verotuksen tietojen ja sen jälkeen tehtyjen muutosten, mukaan lukien välivaiheen muutosten, julkisuus toteuttaisi parhaiten avoimuutta ja tietojen julkisuutta ja puoltaa hallituksen esityksessä ehdotettua mallia.
Julkisten verotustietojen sisällön laajentaminen
Eräät asiantuntijat esittivät myös julkisten verotustietojen sisällön laajentamista verovapaisiin tuloihin, kuten verovapaisiin osinkoihin, perintöihin ja lahjoihin. Valiokunta toteaa tältä osin, että nyt tarkoituksena on toteuttaa hallitusohjelmaan kirjattu tavoite verotuksen päättymisen jälkeen muuttuneiden tietojen tulemisesta julkisiksi. Verotustietojen julkisuuden tietosisällön laajentaminen uusiin tietoihin on oma erillinen kysymyksensä, jota ei ole tässä yhteydessä ollut mahdollista selvittää.