Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana muutoin, mutta esittää nestemäisten savuttomien nikotiinituotteiden lisäämistä verotuksen piiriin.
Yleistä
Esityksen tavoitteena on sisällyttää nikotiinipussit hallitusohjelman mukaisesti tupakkaverotuksen piiriin. Tämä vastaisi tupakkaverolain valtiontaloudellisen tavoitteen ohella tupakkaverolakiin kirjattua tavoitetta tukea tupakkalain tavoitteita. Tupakkalailla tavoitellaan paitsi tupakkatuotteiden myös muiden nikotiinipitoisten tuotteiden käytön loppumista.
Hallituksen esityksen mukaan nikotiinipussien verotuksen toteuttamistavassa otettaisiin huomioon se, että tällä hetkellä myytävistä nikotiinipusseista ei kanneta tupakkaveroa. Verotason asettamista ohjaa veron tuottotavoitteen ohella tasapainoilu sen välillä, että liian korkeaksi asetettu verotaso ohjaa kulutuksen siirtymistä pois verollisesta myynnistä ja että liian matalaksi asetettu verotaso ei vähennä nikotiinipussien kulutuksesta aiheutuvia haittoja.
Tavoitteena on ollut asettaa verotaso alkuvaiheessa maltilliselle tasolle ja pyrkiä ohjaamaan kulutusta kotimaiseen verolliseen myyntiin. Tätä kannatettiin myös valiokunnan asiantuntijakuulemisissa, joskin eräät kuultavat pitivät ehdotettua verotasoa joko liian korkeana tai liian matalana. Verotasoa korkeana pitävät katsoivat, että taso on liian korkea naapurimaihin verrattuna. Tähän liittyen tuotiin esille riski nikotiinipussien ja nuuskan matkustajatuonnista ja harmaasta taloudesta. Eräät kuultavat pitivät ylipäätään ehdotettua verorakennetta monimutkaisena, kilpailua rajoittavana ja hallinnollisesti raskaana.
Kuulemisessa korostettiin myös nikotiinin epäterveellisyyttä ja nostettiin erityisesti nuoret nikotiinituotteiden mahdollisina kohderyhminä. Kansanterveyden kannalta pidettiin tärkeänä ehkäistä nikotiinipussien yleistymistä nuorten keskuudessa. Jotta vero ohjaisi käytön lopettamiseen ja erityisesti siihen, että uudet käyttäjät eivät aloita käyttöä, esitettiin, että veron tulisi olla korkeampi.
Nikotiinipusseista aiheutuvien haittojen ehkäisy on kansantalouden ja kansanterveyden näkökulmasta tärkeää. Saadun selvityksen ja hallituksen esityksestä ilmenevien seikkojen perusteella valiokunta pitää perusteltuna ehdotettua veromallia ja veron tasoa. Valiokunta pitää kuitenkin myös tärkeänä, että nikotiinipussien verollisen kulutuksen, matkustajatuonnin ja laittoman välittämisen kehitystä seurataan, ja asetettua verotasoa tarkastellaan tarpeen mukaan jo lähivuosina.
Nestemäiset nikotiinituotteet
Valiokunnan asiantuntijakuulemisissa pidettiin hyvänä, että esityksessä on huomioitu myös markkinoille mahdollisesti myöhemmin tulevat niitä läheisesti muistuttavat tuotteet.
Tupakkaveron tarkoitus on osaltaan edistää tupakkalain tavoitteita, joten vero on perusteltua kohdistaa lähtökohtaisesti niihin tuotteisiin, jotka on myrkyllisyytensä ja riippuvuutta aiheuttavien ominaisuuksiensa vuoksi otettu tupakkalain piiriin ja joita koskevat tupakkalain vaatimukset ja rajoitukset. Esityksen tavoitteena on sekä valtiontaloudellisten että terveyspoliittisten syiden vuoksi toteuttaa hallitusohjelman kirjaus nikotiinipusseille säädettävästä tupakkaverosta mahdollisimman pikaisesti ja riippumatta sosiaali- ja terveysministeriön nikotiinipusseja koskevan lainsäädäntöhankkeen aikataulusta.
Esityksessä ehdotetulla savuttoman nikotiinituotteen määritelmällä on tavoiteltu muun ohella sitä, että tupakkavero kohdistuisi tupakkalain kattamiin eikä sen ulkopuolelle jääviin tuotteisiin. Tästä syystä savuttoman nikotiinituotteen määritelmän ulkopuolelle on esityksessä rajattu nestemäiset tuotteet. Valiokunnan asiantuntijakuulemisissa nostettiin esille sosiaali- ja terveysministeriön lausunnolle lähettämä hallituksen esitysluonnos tupakkalain muuttamisesta, jossa savuttomien nikotiinituotteiden määritelmästä ei nestemäisiä tuotteita ole kuitenkaan rajattu pois.
Jotta tupakkaverosta annettu laki kattaisi tupakkalakiin ehdotettua määritelmää vastaavasti myös nestemäiset savuttomat nikotiinituotteet, valiokunta ehdottaa, että savuttoman nikotiinituotteen määritelmästä poistettaisiin muuta kuin nestemäistä olomuotoa koskeva edellytys. Tätä koskeva muutos tehtäisiin lakiehdotuksen 7 §:n 5 momenttiin. Muutoksella varauduttaisiin siihen, että nestemäisiä savuttomia nikotiinituotteita tulisi jossain vaiheessa Suomen markkinoille.
Valiokunta ehdottaa, että nestemäisille savuttomille nikotiinituotteille lisättäisiin lain verotaulukkoon oma tuoteryhmä 10. Nestemäisistä tuotteista kannettaisiin vastaavaa veroa kuin sähkösavukenesteistä eli 30 senttiä millilitralta. Saadun selvityksen mukaan pelkkä yksikkövero olisi tältä osin perusteltu, sillä oletettavaa on, että mahdolliset nestemäiset nikotiinituotteet olisivat markkinoilla marginaalinen tuoteryhmä. Ei myöskään ole tietoa siitä, olisivatko tuotteet nikotiinipusseja vastaavasti siinä määrin yhdenmukainen tuoteryhmä, että arvoperusteisen veron osan sisältävä yhdistelmävero soveltuisi niihin.
Valiokunnan ehdottaman muutoksen vuoksi lakiehdotuksen 8 §:n 2 momenttia täsmennettäisiin siten, että se koskisi muussa kuin nestemäisessä olomuodossa olevia savuttomia nikotiinituotteita. Nestemäisten savuttomien nikotiinituotteiden osalta vero suoritettaisiin vain yksikköverona. Tätä koskeva säännös lisättäisiin tupakkaverosta annetun lain 8 §:n 3 momenttiin.
Koska nestemäisten savuttomien nikotiinituotteiden verossa ei olisi arvoperusteista veron osaa, eivät vähittäismyyntihintaan liittyvät tupakkaverosta annetun lain 9 §, 11 § ja 13 § koskisi niitä. Samasta syystä lakiehdotuksen voimaantulosäännöksen 4 momenttia täsmennettäisiin siten, että se koskisi vain muita kuin nestemäisiä savuttomia nikotiinituotteita.
Lakiehdotuksen voimaantulosäännöksen 3 momenttia täsmennettäisiin puolestaan siten, että se koskisi hallituksen esityksessä tarkoitettuja muita kuin nestemäisiä savuttomia nikotiinituotteita. Valiokunnan ehdottamien nestemäisten savuttomien nikotiinituotteiden osalta lakia sovellettaisiin lain voimaantulon jälkeen Suomessa kulutukseen luovutettuihin tuotteisiin.
Lopuksi
Tupakkavero on merkittävin osin arvoperusteinen, minkä lisäksi tupakkaveroon on tehty ja esitetään tehtäväksi säännöllisiä yleisen hinta- ja tulokehityksen ylittäviä veronkorotuksia. Tupakkaverossa ei lähtökohtaisesti ole vastaavaa ongelmaa kuin muissa valmisteveroissa, joissa verotuksen taso ei seuraa yleistä hinta- tai tulokehitystä.