Arvoisa puhemies! Olemme valiokunnassa käsitelleet sairausvakuutuslain mukaisia uusia korvaustasoja, ja alkuun on syytä ottaa kertaus siitä, mitä kaikkea tämä esitys sisältää.
Esityksessä ehdotetaan siis sairausvakuutuslain muuttamista siten, että suuhygienistin hoito- ja tutkimuskäynnit on korvattava myös ilman hammaslääkärin lähetettä enintään kaksi kertaa kalenterivuodessa ja fysioterapeutin käynnit ilman lääkärin lähetettä enintään neljä kertaa vuodessa. Suuhygienistin tekemä suun ja hampaiden terveystarkastus korvataan kuitenkin vain kerran joka toinen kalenterivuosi.
Lisäksi lakiin ehdotetaan muutettavaksi se, että naistentautien ja synnytysten erikoislääkärin eli gynekologin antama hoito korvataan korkeamman erikoistaksan perusteella.
Esityksen yhteydessä hammashoidon ja mielenterveyspalveluiden korvaustasojen korottamiseen suunnataan määräaikaista lisärahoitusta.
Ehdotetut muutokset lisäävät sairausvakuutuksen sairaanhoitovakuutuksen menoja yhteensä noin 41 miljoonan euron määrän verran vuodessa, josta valtion rahoitusosuus on noin 21 miljoonaa. Vuositasolla fysioterapeuttikäyntien korvattavuuden arvioidaan lisäävän korvausmenoja seitsemällä ja puolella miljoonalla eurolla, suuhygienistin antaman hoidon korvaamisen ilman hammaslääkärin määräystä ja suuhygienistin palkkiotaksojen korottamisen noin viidellä miljoonalla eurolla, mielenterveyspalveluiden korvaustasojen korottamisen noin miljoonalla eurolla, naistentautien ja synnytysten erikoislääkärin vastaanottokäyntien korvaustaksan noston noin 15,5 miljoonalla sekä hammaslääkäreiden palkkiotaksan korotuksen noin 12 miljoonalla eurolla, ja tästä tulee siis tämä 41 miljoonaa euroa.
Sosiaali- ja terveysministeriöltä saadun tiedon mukaan tämä tarkoittaisi vakuutettujen rahoitusosuus ja niin sanottu kanavointiratkaisu huomioon ottaen yhteensä 633 miljoonan euron kokonaisrahoitusta. Kanavointiratkaisu muutti valtion ja vakuutettujen rahoitusosuuksien suhdetta sairausvakuutuksen sairaanhoitovakuutuksen rahoituksessa, joten kokonaisuutena käytettävä kokonaisrahoitus on avoinna.
Korvauksia uudistetaan vaiheittain. Nyt käsiteltävänä olevien muutosten lisäksi on jo korotettu vuoden 24 alusta yleis- ja erikoislääkärien sekä psykiatrien vastaanottojen, psykiatrian toimenpiteiden ja hammaslääkärien perustutkimuksen korvaustaksoja, ja vielä on tulossa malli, jota valmistellaan 65 vuotta täyttäneille.
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää näitä esityksen tavoitteita perusteltuina ja kannattaa lakiehdotusten hyväksymistä tässä mietinnössä esitetyin muutoksin ja huomioin. Niitä tässä nyt joitakin on, ja toivon, että ehdin ne tässä käymään läpi.
Valiokunta korostaa, että samanaikaisesti tulee totta kai huolehtia siitä, etteivät ehdotukset heikennä hyvinvointialueiden mahdollisia resursseja, ja kehittää myös julkisen terveydenhuollon palveluja. Valiokunta ehdottaa siis näitä muutoksia korjattavaksi muutamilta osin.
Ensinnäkin sairausvakuutuslain tarkoitusta koskevaan 1 luvun 1 §:ään on tulossa muutos. Sairaanhoitokorvauksia maksetaan esityksen mukaan myös ilman lääkärin ja hammaslääkärin lähetettä tehtävistä fysioterapeuttien ja suuhygienistien suoravastaanotoista. Siksi valiokunta nyt täsmentää vielä lakiin, että fysioterapeuttien ja suuhygienistien suoravastaanottoja koskevan säännöstön sisällön tulee olla siinä muodossa, että ne rajaavat ehdotettua paremmin korvattavuutta nimenomaan fysioterapian ja suun terveydenhuollon alan tutkimukseen ja hoitoon.
Arvoisa puhemies! Sairausvakuutuslain perusteella maksettavat korvaukset täydentävät julkista terveydenhuoltoa, mutta ne eivät luo vakuutetulle oikeuksia julkisen terveydenhuollon palveluvalikoimaa laajempaan palveluvalikoimaan. Esityksessä on käyty kattavasti läpi aikaisempia, viime hallituskauden ja sitä edeltävän hallituskauden, Sipilän hallituksen, eri korvausleikkauksia ja myöskin muuttunutta tilannetta sitten valinnanvapausmallin kariutumisen jälkeen. On myöskin tarkkaan huolehdittu siitä, että näitä vaikutuksia on seurattu, ja valiokunta onkin saanut tiedon myös siitä, että korvauksiin kohdistuneiden säästötoimenpiteiden seurauksena korvaustaso on saattanut laskea joidenkin korvausten osalta niin matalaksi, että korvaukset eivät ole enää tosiasiallisesti taloudellisesti potilaan mahdollisuuksia tukevia yksityisten terveydenhuollon palveluiden käyttämiseen.
Lisäksi esityksen mukaan yksityisten lääkäri- ja hammaslääkäripalkkioiden sekä tutkimuksen ja hoidon korvaukset keskittyvät keski- ja suurituloisille, jotka käyttävät yksityislääkäripalveluita pienituloisia enemmän. Esityksen mukaan alueellisesti tarkasteltuna yksityisen terveydenhuollon korvauksia maksetaan eniten erityisesti Etelä- ja Länsi-Suomen suurissa kaupungeissa. Vähiten taas tätä tarvetta korvauksiin on ollut Kainuussa, Keski-Pohjanmaalla, Pohjois-Karjalassa ja Lapissa.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa tuotiin esille, että esityksen tavoite perusterveydenhuollon vahvistamisesta voitaisiin saavuttaa yksityisen hoidon korvausten kehittämistä yhdenvertaisemmin niin alueellisesti kuin väestöryhmiltäänkin vahvistamalla hyvinvointialueiden rahoitusta, koska hyvinvointialueilla on lakisääteinen velvoite palveluiden yhdenvertaiseen järjestämiseen. Valiokunta on myöskin pitänyt tärkeänä, että yksityisen terveydenhuollon sairaanhoitokorvausten kehittämistä arvioidaan laaja-alaisesti ja koko sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmän näkökulmasta.
Asiantuntijakuulemisissa on tuotu esille, että sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmän kokonaisuuden kannalta ei ole tarkoituksenmukaista pitää sairaanhoitokorvausten avulla yllä hyvinvointialueiden palveluille päällekkäistä rahoitusjärjestelmää, koska julkinen ja yksityinen terveydenhuolto kilpailevat samasta työvoimasta ja henkilöstövaje on keskeinen haaste palveluiden järjestämisessä.
Valiokunta korostaa myöskin jatkuvuutta ja pitkäjänteisyyttä. On todettava, että sairaanhoitokorvauksiin ehdotetut muutokset on tarkoitettu pysyviksi, mutta tosiasiassa uudistukselle on varattu lisärahoitusta vain vuosille 25—27, minkä johdosta tietenkin käytännössä korvaustasojen alentuminen saattaa olla edessä vuoden 27 jälkeen, ellei korvauksiin osoitettua lisärahoitusta ole tarjolla myöhemmille vuosille.
Näistä arvioinnin tarpeista ja niihin liittyvistä seurannoista valiokunta kirjelmöi varsin pitkästi tässä. Yksi keskeinen kysymys on sairaanhoitokorvauksien hintojen nousun hillintä, sillä saadun selvityksen mukaan on tarkoitus jatkossa selvittää sairaanhoitokorvausten uudistamisen seuraavassa vaiheessa, millä tavalla näitä hillinnän elementtejä tähän mukaan saadaan. Valiokunta toteaa, että samassa yhteydessä tulisi selvittää myös yksityisen terveydenhuollon toimistomaksujen raportointivelvollisuuden toteutumista. Lisäksi on todettava, että näissä ehdotettujen muutosten vaikutuksissa eri asiakasryhmiin ja julkisen terveydenhuollon palveluiden saatavuuteen on paljon arvioimista. Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on tuotu myöskin esiin riski osaavan työvoiman siirtymisestä julkisesta terveydenhuollosta yksityiseen näiden korvausten noston myötä.
Arvoisa puhemies! Myöskin voimaantulon osalta alun perin tämä oli tarkoitus käsitellä budjettilakina, mutta koska tämä esitys myöhästyi niin pitkälle, että valiokunta oli jo saamassa budjettilait valmiiksi, niin käytännön syistä emme enää voineet tätä asiaa käsitellä ennen joulua. Lisäksi ensimmäinen osa näitä muutoksia oli perustuslakivaliokunnan käsittelyssä nimenomaan perustuslaillisuuteen liittyvien kysymysten vuoksi. Tämän johdosta olemme nyt sitten käsitelleet tätä esitystä. Esitys on irrotettu siis käytännössä viime vuoden talousarvioesityksestä, ja siksi kiire on saada tämä lisätalousarvioesitykseen. Täten valiokunta ehdottaa, että voimaantulo ei olisi 1.4., vaan nämä uudet korvaustaksat tulisivat voimaan 1.5. ottaen huomioon tämän päätöksen aikataulun.
Tässä on, arvoisa puhemies, todella paljon sitten yksityiskohtaisia viilauksia ja muutoksia, mutta tässä aikataulussa en valitettavasti niitä nyt enää ehdi käsittelemään, joten varmasti keskustelussa sitten voidaan näistä keskustella lisää.
On todettava, arvoisa puhemies, että tämä esitys sisältää myöskin kaksi eri vastalausetta, joissa näitä korvauksia ja tätä mallia on vastustettu. — Kiitoksia.
Puhemies Jussi Halla-aho
:Kiitoksia. — Edustaja Nurminen, olkaa hyvä.