Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Edustaja Rantanen, Piritta, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Vietämme tänään kansainvälistä opettajien päivää. Suomen osaavat, innostavat ja kannustavat opettajat ovat kansallinen ylpeyden aiheemme. Tällä hetkellä moni kuitenkin ihmettelee hallituksen tahtoa viedä uusilta, innokkailta opettajilta kesän toimeentulo. Kun vastavalmistunut, vielä vakipaikkaa vailla oleva opettaja aloittaa syksyllä uudessa tehtävässään, on kevätjuhlien jälkeen edessä täyden ansioturvan sijaan putoaminen peruspäivärahalle, minimiturvalle. Tämä siksi, että hallitus aikoo pidentää työssäoloehdon täyttymisaikaa. Ministeri Satonen, aikamoisen suvivirren te olette näille opettajille hallituksessa säveltäneet. Miksi te haluatte viedä näiltä vielä vakinaista työsuhdetta vailla olevilta opettajilta kesäansioturvan?
Kiitoksia. — Ministeri Satonen, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Tämä kysymys on kyllä hyvin monitahoinen. Jos me ajatellaan sitä, että henkilö on tehnyt täyden työvuoden, niin onko oikein, että hän putoaa työttömäksi kesän ajaksi ja sitten jatkaa syksyllä jälleen opettajan töitä, vai kuuluisiko hänelle esimerkiksi jo ensimmäisenä kesänä kesäloma niin kuin muillekin opettajille? [Välihuutoja vasemmalta] Okei, jos näin on, että kunnat toimivat niin, että he pitävät tämän määräaikaisena ja sen jälkeen kesällä ollaan työttömänä, niin on ihan totta, että sen jälkeen, kun tämä työssäoloehto muuttuu, niin ensimmäisenä kesänä he eivät saa tätä ansiosidonnaista, mutta toisena kesänä he kyllä saavat. Koska tämän 12 kuukauden työssäoloehdon saa täyttää 28 kuukauden aikana, niin silloin se kyllä täyttyy jo.
Kiitoksia. — Pyydän nyt niitä edustajia, jotka haluavat esittää lisäkysymyksiä, ilmoittautumaan painamalla V-painiketta ja nousemalla seisomaan. — Edustaja Rantanen, Piritta, olkaa hyvä.
Nuoret opettajat ovat tehneet töitä koko vuoden, niin kuin kollegansakin. Ministerin vastaus ei varmasti opettajia kovasti lämmitä, ja tämä teidän uusien opettajien kesäleikkaus on tonnin kuussa.
Ympäri Suomen opiskelijat ovat vallanneet kampuksia. He ovat huolissaan tulevaisuudestaan, ja heidän joukostaan löytyvät Suomen tulevat opettajat. Ymmärrän täysin heidän huolensa. Ensin leikataan opintotukea, sitten asumistuesta, ja työelämässä odottavat hallituksen muut heikennykset ja leikkaukset, kuten sairaussakko pienten nuhanenien kanssa työskenteleville. Ja sitten on vielä tämä kesälahja, tämä 1 000 euron kuukausittainen leikkaus kesän toimeentulosta. Ministeri Satonen, miksi te haluatte iskeä juuri opettajiin näin kipeästi, ja miten Suomen osaamistasoa nostaa se, että te leikkaatte opettajien ansioturvasta lähes tonnin kuussa?
Arvoisa puhemies! Se, miksi tätä työssäoloehtoa tullaan pidentämään kuudesta kuukaudesta 12 kuukauteen — ja se koskee siis kaikkia toimialoja — johtuu siitä, että tällä hetkellä kuuden kuukauden työssäololla voi saada 300 päivää työttömyysturvaa. Se on aika kova vakuutus, ja sen takia tätä pidennetään 12 kuukauteen.
Mutta minulla on teille myös hyvä uutinen. Teidän aikananne on säädetty sellainen laki, että kesäaikana näiden opettajien, jotka ovat siis sen muutaman kuukauden työttömänä, pitää hakea vielä työpaikkoja ja heitä haastatellaan työvoimahallinnossa moneen kertaan. [Perussuomalaisten ryhmästä: Ohhoh! — Kyykyttämistä!] Tämä järjestelmä on tarkoitus uudistaa samassa yhteydessä, kun työttömyysturvaa tullaan uudistamaan ensi syksynä. Valmistelu on jo käynnissä, että huomioidaan se, että jos henkilöllä on työpaikka tiedossa, niin ei tällaista turhaa byrokratiaa kesäaikana järjestetä, vaan uskotaan siihen, että ne työt syksyllä jatkuvat. [Timo Heinonen: Tällaisenko vasemmistohallitus aikanaan halusi? — Ben Zyskowicz: Kyllä, kepun tuella!]
Kiitoksia. — Edustaja Tuppurainen, olkaa hyvä.
Arvoisa herra puhemies! Nyt on siis maailman opettajien päivä, ja me muistamme kaikki opettajien työn tärkeyttä ja opettajien työssäjaksamista. Ja kyllä, tässä maassa on aina arvostettu opettajia ja sivistystä. Jo Snellman sanoi, että sivistys on pienen maan turva.
Mutta nyt täällä tapahtuu kyllä kummia. Yliopistoilla opiskelijat osoittavat mieltään, koska ovat huolissaan hallituksen leikkausten vaikutuksesta heidän opiskeluaikaiseen toimeentuloonsa. Työssä olevilta te tulette poistamaan aikuiskoulutustuen, mahdollisuudet kehittää itseänsä eteenpäin. [Jukka Kopra: Kyllä itseään voi silti kehittää!] Ja sitten vielä tämä: vastavalmistuneilta, vailla vakituista virkaa olevilta opettajilta te aiotte viedä kesäaikaisen toimeentulotuen minimitoimeentulolle, peruspäivärahalle. Millaisen viestin tämä, ministeri Satonen, lähettää opettajille maailman opettajien päivänä? Ennen opettajia pidettiin kansankynttilöinä, joita arvostettiin. Ministeri Satonen, poltatteko te nyt kansankynttilät loppuun?
Arvoisa puhemies! On hienoa, että tämä asia otetaan esille maailman opettajien päivänä, ja itsekin olen ammatiltani opettaja, niin että arvostan kyllä opettajia hyvin paljon. Mutta täytyy nyt tässäkin asiassa nähdä se, että tässähän nyt häntä heiluttaa koiraa. Elikkä kun tehdään vain lyhytaikainen työsopimus ja työnantaja ei maksa kesän ajalta palkkaa vaan tullaan työttömyysturvalle, vaikka sama työ jatkuu syksyllä, niin sitten asian ongelma tulee siitä, että työssäoloehto ei ehkä täyty. Sehän riippuu tietysti myös siitä, minkälaista työhistoriaa on aikaisemmilta ajoilta, kuten kerroin. Eli tämän työssäoloehdon voi täyttää 28 kuukauden aikana, jos on ollut 12 kuukautta eli vajaa puolet töissä. Silloin on oikeus ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan. Jos on sitä lyhyempi, niin silloin ei ole. Tämä on yleinen muutos, koska nyt hyvin lyhyellä työssäololla on saanut 300 päivän työttömyysturvan.
Kiitoksia. — Edustaja Siponen, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Tänään maailman opettajien päivänä Suomi painii kasvavan opettajapulan kanssa. Pula on kovaa vauhtia laajenemassa kaikille koulutusasteille ja kaikkiin opettajaryhmiin. Kukaan ei tiedä, paljonko maassamme on esimerkiksi fysiikanopettajia tai opettajia, jotka pystyvät opettamaan ruotsin kielellä. Ongelman juurisyy on se, että Suomessa ei ole kenelläkään ajantasaista tietoa kelpoisten opettajien määrästä. Opettajarekisteri mahdollistaisi luotettavan tutkimuksen sekä tiedonsaannin ja ennakoinnin koulutustarpeesta. Rekisterin avulla opettajankoulutuksen aloituspaikkoja voidaan kohdentaa todellisen tarpeen mukaisesti ja näin tuoda helpotusta koko maata kurittavaan opettajapulaan. Selvitys opettajarekisteristä on valmistunut jouluna 2021.
Kysynkin: Aikooko hallitus edistää opettajarekisterin perustamista, kuten tehty selvitys suositteli, ja millä aikataululla? Mitä hallitus aikoo tehdä varmistaakseen, että opettajien koulutusmäärät perustuvat tietoon eivätkä vanhentuneisiin olettamuksiin? [Puhemies koputtaa] Millä muilla toimilla hallitus vastaa kelpoisten opettajien saatavuusongelmaan eri puolilla Suomea?
Kiitoksia. — Muistutan puheajasta. — Ministeri Henriksson, olkaa hyvä.
Kiitos, arvoisa puhemies! Tänään on opettajien päivä, ja opetusministerinä haluan myös viestittää kaikille opettajille: he tekevät hyvin, hyvin arvokasta työtä joka päivä tämän maan ja meidän nuorten ja lasten eteen.
Mitä tähän opettajarekisteriin tulee, niin tämä selvitys on aikaisemmin tehty, ja nyt mietitään, onko tarvetta, onko mahdollista, onko viisasta perustaa tällainen rekisteri, ja tähän asiaan saadaan varmasti palata vielä.
Kaikki sellainen toiminta, joka vie asioita eteenpäin ja joka varmistaisi sen, että meillä olisi tulevaisuudessa enemmän varhaiskasvatuksen opettajia ja myös perusopetuksen ja lukion ja toisen asteen opettajia, on hyväksi. Sen takia on äärimmäisen tärkeätä, että opettajat myös omassa työssään saavat tuntea, että heistä välitetään ja että myös välitetään työhyvinvoinnista, ja siihen hallitus haluaa myös panostaa.
Kiitoksia. — Edustaja Sarkkinen, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Tänä päivänä moni työikäinen ei pärjää koko työuraansa nuorena hankitulla koulutuksella, sillä työelämä ja ihmisten elämäntilanteet ymmärrettävästi vuosikymmenten saatossa voivat muuttua. Osaamista pitääkin päivittää, ja uutta koulutusta täytyy hankkia myös työuran aikana. Aikuiskoulutustuki on ollut merkittävä väylä, jolla osaamista ja koulutusta on voinut täydentää työuran aikana. Nyt hallitus on kuitenkin lakkauttamassa koko aikuiskoulutustuen. Tämä luo merkittäviä ongelmia monille, jotka syystä tai toisesta vaihtavat alaa tai täydentävät osaamista. Tämä luo merkittäviä ongelmia myös työvoiman saatavuudelle, erityisesti kasvatusalalla ja sote-alalla. Perheellisille aikuisille ei käytännössä usein ole mahdollista opiskella opintotuella, ymmärrettävistä syistä. Lakkautuksen vaihtoehto olisi tuen uudistaminen esimerkiksi niin, että matalasti koulutetuille olisi paremmat tukiehdot tai että määräaikaisessa työsuhteessa olevat pääsisivät helpommin tuen piiriin.
Arvoisa puhemies! Miksi te olette lakkauttamassa aikuiskoulutustuen?
Ministeri Satonen, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Aikuiskoulutustuki tullaan lakkauttamaan hallitusohjelman mukaisesti elokuun alusta 2024, ja syy on ihan selkeä. Suuri osa tuen saajista on sellaisia, joilla on jo valmiina korkeakoulututkinto, ja huomattavalla osalla niistä, jotka aikuiskoulutustukea ovat käyttäneet, ei työmarkkina-asema tai tulotaso ole parantunut tämän tuen ansiosta. Mutta kysyjä on siinä kyllä oikeassa, että on tiettyjä lähinnä julkisen sektorin aloja — esimerkiksi tällaisia kuin hoiva-avustajasta lähihoitajaksi tai opettajasta erityisopettajaksi — joilla aikuiskoulutustuki on ollut sinänsä tarpeellinen, tai joku tukimuoto, jolla tämä asia voidaan ratkaista, on tarpeellinen. Sitä varten olemme perustaneet työryhmän, joka miettii asiaa nimenomaan tästä näkökulmasta. Siinä on useita ministeriöitä mukana, sitä vetää valtiosihteeri Laura Rissanen, ja kehysriiheen mennessä odotamme ehdotuksia, miten tämä asia ratkaistaan.
Kiitoksia. — Edustaja Razmyar, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Tänään todellakin vietetään kansainvälistä opettajien päivää. Kiitollisuuden ja arvostuksen opettajia kohtaan tulisi olla päivittäistä, ei juhlapuheita. Meidän opettajat näkevät yhteiskunnan kaikki ilmiöt meidän lasten ja nuorten kautta, niin hyvät kuin pahatkin. On siis perusteltua kysyä, miten me todella huolehditaan opettajien jaksamisesta ja hyvinvoinnista mutta ennen kaikkea myös tulevaisuuden taitojen ylläpitämisestä. Mitkä ovat teidän keinonne siihen? Esimerkkinä: viime hallituskaudella erittäin myönteisenä asiana pidettiin opettajankoulutusfoorumia, joka nyt valitettavasti on päättymässä tämän vuoden lopulla. Arvoisa ministeri Henriksson, miksi näin on tapahtumassa, osaatteko kertoa? Nimenomaan näillä foorumeilla ja näillä sidosryhmillä on valtavan suuri merkitys opettajien koulutuksen vahvistamisessa ja sen laajuuden ymmärtämisessä.
Kiitoksia. — Ministeri Henriksson, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Erittäin hyvä kysymys, ja tämä on myös asia, jossa minunkin pitää selvittää nyt sitä, miksi tätä ollaan lakkauttamassa, koska minulla ei ole sitä tietoa. Sen myönnän tässä suoraan. [Välihuutoja vasemmalta — Perussuomalaisten ryhmästä: Rehellinen vastaus!] — Joo, kyllä.
OAJ:n kanssa ollaan käyty hyvää keskustelua, ja ylipäänsä olen ollut hyvin aktiivinen siihen suuntaan, että haluan kuulla, mitä opettajat itse ovat mieltä asioista. Ja opettajakentältä on kuulunut myös paljon positiivisia uutisia. Ollaan ilahtuneita siitä, että tämä hallitus panostaa perusopetukseen ja että tällä hallituskaudella tulee 200 miljoonaa euroa lisää, ja halutaan vahvistaa oppilaitten tukea ensi vuonna. Myös tasa-arvorahoitukseen tulee lisää rahaa 50 miljoonaa. Tällä rahoituksella saadaan enemmän aikuisia kouluun, saadaan enemmän opettajia, ja sitä kautta voidaan myös vähentää oppilaitten määrää luokissa. [Puhemies koputtaa] Tällä tavalla luodaan myös työrauhaa, ja mielestäni myös se tulee vaikuttamaan positiivisesti opettajien jaksamiseen.
Kiitoksia. — Edustaja Lindtman, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Mitkään tämänkin hallituksen ja varmasti tämän salin jakamista tavoitteista siitä, että pitää saada koulutustaso nousuun ja tulevaisuuden kasvuun osaamisen perusta, ei toteudu ilman, että meillä on motivoituneita, hyvinvoivia opettajia. Nyt kun kuuntelee hallitusta, jään kysymään, tietääköhän hallitus omien päätöstensä vaikutuksia opettajille.
Tässä ministeri totesi, että opettajatkin ansaitsevat kesäloman. No, siitähän tässä just on kysymys, ja olemme samaa mieltä tästä. Mutta toisaalta niiden sosiaaliturvaleikkausten osalta, joita viette läpi, Kuntaliitto on arvioinut, että ne heikentävät kuntataloutta ja entistä vaikeampi on kuntien mahdollistaa näitä kokoaikaisia sopimuksia. Eli leikkaatte tätä kautta, aikuiskoulutustuen viette pois, ja nyt heräätte, että tämä onkin tärkeä monille opettajille. Ja sitten on tämä opettajien kesäajan toimeentulo, 1 000 euroa kuukaudessa. Ministeri Satonen, oletteko te arvioineet hallituksen leikkausten vaikutuksia opettajiin, ja oletteko valmis tarkistamaan näitä päätöksiä, koska kyllähän tässä tulee nyt kohtuuttomia tilanteita?
Arvoisa puhemies! Tuntuu, että tässä on jo aika monta kertaa vastattu tähän yksityiskohtaan, joka siis koskee ainoastaan niitä opettajia, joilla on vajaa yksi vuosi työuraa takana ja joille työnantaja ei maksa sitä kesäpalkkaa. Se on tärkeä asia, että nuoret opettajat pääsevät mukaan, ja siitä olen edustaja Lindtmanin kanssa täysin samaa mieltä, että se, että opettajien ammattia arvostetaan ja siihen panostetaan, on suomalaisen koulutusjärjestelmän keskeinen osa.
Vielä mitä tulee aikuiskoulutustukeen, niin hyvin pitkälle tätä asiaa on mietitty ja arvioitu. Kyseessähän on siis se, että me menetämme 8 000 henkilötyövuotta vuodessa tämän nykyisen järjestelmän kautta, [Välihuutoja] ja sen takia meidän täytyy nyt etsiä toinen tapa toteuttaa tästä se osa, joka on välttämätöntä. Se voidaan toteuttaa esimerkiksi niin, että se opiskelu ei edellytä samalla tavalla kokoaikaista poissaoloa työelämästä kuin tähän asti.
Kiitoksia. — Edustaja Heinonen, olkaa hyvä.
Arvoisa herra puhemies! Meillä on Suomessa maailman parhaat opettajat. Haluan onnitella ja kiittää heitä kaikkia tänään kansainvälisenä opettajan päivänä. Olen itsekin opettaja taustaltani ja saanut tehdä sitä työtä, ja tiedän, miten tärkeää työtä joka päivä kouluissamme tehdään. [Jenna Simula: Opeta nyt oppositiota vähän!] He tekevät kovaa työtä, ja tässä talossa toivottavasti jokainen arvostaa sitä. Opettajia arvostavat kunnat kyllä palkkaavat opettajansa koko vuodeksi.
Kysyisin teiltä, opetusministeri Henriksson: Kun äsken kerroitte näitä toimia, joita olette koulutuksen saralle tekemässä, niin millä tavalla tämä hallitus näkee tämän opinpolun alun ja sinne tehtävät panostukset? Meillä on käynyt tällä hetkellä niin, että resurssit eivät ole riittäviä siellä varhaiskasvatuksessa, peruskoulun alussa. Oletteko tämän tunnistaneet, ja miten tähän ongelmaan olette puuttumassa?
Kiitos, arvoisa puhemies! Juuri tähän tullaan panostamaan. Jokainen lapsi on arvokas ja jokainen lapsi tarvitsee myös tukea niin varhaiskasvatuksessa kuin myös sitten koulupolulla riippuen siitä, missä tilanteessa lapsi on.
Tämä hallitus aikoo panostaa varsinkin siihen, että jokainen lapsi oppii lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan. Meillä on tänä päivänä tilanne sellainen, että Pisa-tulokset näyttävät, että lukutaidossa ollaan tultu alaspäin. Hallitus haluaa nostaa suomalaisten osaamistasoa, ja sen takia juuri näihin varhaisiin vuosiin tullaan panostamaan lisää tunteja, kaksi—kolme vuosiviikkotuntia lisää siihen, että saadaan enemmän aikaa opetella rauhassa lukemista, kirjoittamista ja laskutaitoa. Tähän hallitus panostaa, ja sen takia kokonaispanostus tällä kaudella tulee olemaan se 200 miljoonaa euroa. [Ben Zyskowicz: Koulutuksen kunnianpalautus!]
Kiitoksia. — Edustaja Hamari, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Koulutus ja osaaminen on yksi Suomen menestystekijöistä. Indeksijäädytykset ja asumisen tuen leikkaukset osuvat kipeästi juuri opiskelijoihin. Siellä on tänään opiskelijoiden mielenosoitus meneillään, satoja opiskelijoita tuolla Eduskuntatalon portailla pian. Ministeri Satonen, miten aiotte varmistaa, että Suomen osaamistaso säilyy ja opiskelijat voivat hyvin? Siellä on myös opettajaksi opiskelevia. Miten varmistatte, että Suomessa on jatkossakin osaavia opettajia, ja miten varmistatte heidän hyvinvointinsa?
Ministeri Multala, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! On selvää, että kun valtiontaloutta tämän hallituskauden aikana kuusi miljardia sopeutetaan, on vaikea välttää sitä, että myös osa leikkauksista osuu opiskelijoihin — jotka nytkin, tänäänkin täällä mieltään osoittavat. Ymmärrän erityisesti nuorten huolen tulevaisuudesta. Olen varmasti itse, kuten meistä moni tässä salissa, sitä kokenut nuorena. Silti haluan kuitenkin vakuuttaa kaikille, että Suomessa jatkossakin pidetään kiinni siitä, että jokaisella on mahdollisuus opiskella, ja sen vuoksi nyt opintotukeen tehdään myös parannuksia, vaikka kyllä myös indeksijäädytys sinne on tulossa.
Arvoisa puhemies! Mielestäni on hyvä myös huomata, että korkeakoulututkinto on Suomessa erittäin hyvä investointi ja varmuus siitä, että tulevaisuudessa työllistyy. Sen vuoksi tämä hallitus panostaa merkittävät määrärahat lisää tutkimukseen, tuotekehitykseen ja myös koulutukseen kaikilla asteilla.
Kiitoksia. — Edustaja Seppänen, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Tiedämme, että opiskelijoiden toimeentulo voi tässä inflaatiotilanteessa olla todella haastava. Kysyn kuitenkin asuntotilanteeseen liittyen, arvoisa ministeri Satonen: eikö ole niin, että edullisia opiskelija-asuntoja on tarjolla keskeisillä opiskelupaikkakunnilla? Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla edullisia soluasuntoja on runsaasti vapaana myös tällä hetkellä.
Ministeri Mykkänen, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Mitä tulee siis valtion tukeman asuntotuotannon ja sitä kautta erityisryhmien, tässä tapauksessa opiskelijoiden, asuntojen tilanteeseen, niin on totta, että viime vuosina on soluasuntokannassa ollut väljyyttä. Sitä on osin kyllä paikannut se, että erityisesti kansainvälisten opiskelijoiden keskuudessa pääkaupunkiseudulla soluasunnot ovat menneet kaupaksi ja ovat sitä kautta käytössä. Sinänsä tällä hetkellä ollaan myös investoimassa opiskelija-asuntoyhteisöjen toimesta uusiin opiskelija-asuntoihin. Osin tähän liittyen itse asiassa hallitus budjettiriihessään myös lisäsi 20 miljoonaa euroa pohjaesitykseen investointiavustuksiin erityisryhmille, jolla pystytään aloituksia ensi vuodelle lisäämään verrattuna pohjaan. Totta on myös se, että opiskelijoilla sinänsä asuntotuotanto viimeisinä kymmeninä vuosina on toki vastannut tarpeisiin, ja myös se, että yleisen asumistuen opiskelijoille kuulumisen aikana vapailla vuokramarkkinoilla asuminen on opiskelijoiden keskuudessa merkittävästi lisääntynyt.
Kiitoksia. — Edustaja Hiltunen, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Tosiaan tänään opettajien päivänä, itsekin viime kevääseen asti opettajana työskennelleenä, aihe on hyvin ajankohtainen ja itselle tärkeä.
Nyt kun puhutaan nuorista opettajista, niin ensin he ovat opiskelijoita, ja opettajat eivät valmistu korkeapalkkaiseen ammattiin. Heillä voi olla kovat lainat maksettavana opintolainapainotteisuuden noustessa. Sen jälkeen, kun he pääsevät työsuhteeseen, he ovat määräaikaisessa työsuhteessa, joka kestää koko vuoden. He tekevät saman työmäärän kuin virassa oleva opettaja, jopa kovemman, koska vasta aloittelevat työuraansa. Kun tulee kevät ja kesä, niin he ovat työttöminä. Onko teidän viestinne tosiaan näille nuorille opettajille se, että menkää kesäksi töihin ja jatkakaa opettajan työtä syksyllä? — Kiitos. [Vasemmalta: Mäkkäriin vaan!]
Arvoisa puhemies! Tässä täytyy nyt ymmärtää tämä iso kuva. Tässähän kyse on siitä, että työssäoloehtoa tullaan pidentämään kaikilla aloilla kuudesta kuukaudesta 12 kuukauteen, ja nyt me puhutaan yhdestä pienestä yksityiskohdasta, joka on toki sinänsä varmaan tärkeä henkilölle, jota se koskee. [Välihuutoja] Mutta kun me ei tiedetä, kuinka monella opettajalla, jota tämä tilanne koskee, on aiempaa työuraa jo takana ja tämä työssäoloehto kertynyt, niin todennäköisesti hyvin moni saa siltä ekaltakin kesältä sen ansiosidonnaisen päivärahan. Ja kaiken lisäksi: Eihän tämä nyt ole työttömyysturvajärjestelmän vika, jos työnantaja ei suostu maksamaan palkkaa kesältä. [Välihuutoja] Se varsinainen syyhän tässä on se, että silloin pitää katsoa, ovatko nämä opettajien työehdot kunnossa. Jokainen voi itse kuntapäättäjänä vaikuttaa siihen, millä tavalla omassa kunnassa näitä nuoria opettajia kohdellaan.
Kiitoksia. — Viimeinen lisäkysymys tähän aiheeseen liittyen, edustaja Tuppurainen, olkaa hyvä. [Ben Zyskowicz: Mites Oulussa?]
Herra puhemies! Opettajien työehtojen pitää olla kunnossa. Opettajilla pitää olla oikeus kesälomaan. Mutta sen sijaan, että te korjaisitte tätä asiaa, te entisestään heikennätte opettajien kesäajan toimeentuloa — te heikennätte. Pohditteko te, ministeri Satonen, näitä vaikutuksia yksittäisen opettajan toimeentuloon ja arkeen, kun te lähditte tekemään esityksiä työssäoloehdon pidentämisestä? Siis opettajat, vastavalmistuneet, työssään innokkaana toimivat opettajat, ajautuvat peruspäivärahalle, minimiturvalle, kesäajalta. Se on 1 000 euroa vähemmän kuukaudessa kuin aiemmin. Oletteko te olleet tietoinen näistä seurauksista? Ja kun nyt kuulette nämä seuraukset, voitteko perua tämän opettajien osalta? [Ben Zyskowicz: Miten asia on Oulussa?]
Arvoisa puhemies! Siis te tarkoitatte, että jos meillä on joitakin tiettyjä kuntia, jotka eivät suostu maksamaan palkkaa kesältä näille opettajille, vaan he ovat työttömiä, ja sitten heidät palkataan syksyllä uudelleen, niin sen takia koko uudistus, joka koskee tätä työssäoloehtoa, jolla on tuhansien työllisyysvaikutus ja valtava julkisen talouden vaikutus, täytyisi perua tämän takia. Eihän se näin voi olla. Tässähän häntä heiluttaa koiraa ihan totaalisesti. Kysehän on siitä, että työssäoloehtoa on pidennettävä, koska tällainen järjestelmä, jossa kuuden kuukauden työllä voi saada 300 päivän työttömyysturvan, on aivan kohtuuton tilanne.
Kysymyksen käsittely päättyi.