Kiitoksia, arvoisa rouva puhemies! Käsittelyssä on hallituksen esitys, jossa esitetään uutta lakia verkon välityspalveluiden valvonnasta ja muutoksia eräisiin siihen liittyviin lakeihin. Tämä esitys liittyy viime vuoden lopulla voimaan tulleeseen EU:n digipalveluasetukseen, jonka soveltaminen alkaa täysimääräisesti ensi vuoden helmikuussa. Hallituksen esityksen tarkoituksena on toimeenpanna digipalveluasetuksen valvonta Suomessa, ja kansallisesti on säädettävä muun muassa valvovista viranomaisista ja viranomaisten toimivaltuuksista epäillyissä asetuksen rikkomistilanteissa.
EU:n digipalveluasetuksella pyritään parantamaan verkoissa käyttämiemme kaupallisten palveluiden avoimuutta ja turvallisuutta. Digipalveluasetuksen tavoitteena on parantaa palveluiden käyttäjien asemaa suhteessa internetissä toimiviin välityspalvelujen tarjoajiin, kun esimerkiksi verkkoalustan palveluja käytetään sisällön luomiseen, sosiaaliseen mediaan tai kun elinkeinonharjoittaja käyttää toiminnassaan markkinapaikkaverkkoalustan palveluja. Asetus parantaa myös kuluttajien asemaa markkinapaikkaverkkoalustoilla.
Digipalveluasetus asettaa verkon välityspalveluille huolellisuusvelvollisuuksia, jotta palvelut olisivat entistä avoimempia. Käyttäjä tietää entistä paremmin, miksi palvelu näyttää hänelle tiettyä sisältöä tai tiettyjä mainoksia. Digipalveluasetuksen myötä käyttäjä saa tietää, jos palveluntarjoaja rajoittaa juuri hänen palveluun tallentamansa sisällön näkyvyyttä. Palveluilla tulee olla myös julkinen yhteyspiste käyttäjien yhteydenottoja varten. Digipalveluasetus sääntelee myös tiettyjen henkilötietojen perusteella kohdennettua mainontaa verkkoalustoilla. Palveluiden turvallisuutta lisää se, että palveluntarjoajalle voi ilmoittaa laittomasta sisällöstä palvelussa, ja sen jälkeen palveluntarjoajalla on velvollisuus käsitellä ilmoitus ja tarvittaessa ryhtyä toimenpiteisiin laittoman sisällön poistamiseksi.
Asetuksen velvoittamia niin sanottuja digijättejä, joilla on vähintään 45 miljoonan käyttäjämäärä EU:n alueella, valvoo lähtökohtaisesti Euroopan komissio. Näille digijäteille digipalveluasetus asettaa korotettuja huolellisuusvelvollisuuksia, joiden tavoitteena on vähentää näiden yritysten palvelujen aiheuttamia riskejä. Esimerkkejä näiden palvelujen riskeistä ovat mahdollinen negatiivinen vaikutus nuorten mielenterveyteen, disinformaation nopea leviäminen tai vaaleihin vaikuttaminen.
Suomeen sijoittautuneita välityspalvelun tarjoajia, joilla on pienemmät käyttäjämäärät, valvovat suomalaiset viranomaiset. Suomessa lainvalvontatehtävä annettaisiin hallituksen esityksen mukaan Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille. Se toimisi Suomessa digitaalisten palvelujen koordinaattoriviranomaisena, joka tekee EU:n laajuista yhteistyötä digipalveluasetuksen valvonnassa muiden jäsenvaltioiden vastaavien viranomaisten sekä komission kanssa. Verkon välityspalveluita voidaan tarjota valtioiden rajojen yli, mitä tavoitetta digipalveluasetuksen yhtenäinen sääntely osaltaan edistää. Toisaalta rajat ylittävä toiminta korostaa sitä, että toimijoiden valvonnassa EU:ssa eri maiden viranomaisten yhteistyö on tärkeää. Muita valvovia viranomaisia Suomessa olisivat esityksen mukaan kuluttaja-asiamies sekä tietosuojavaltuutettu, joilla on asetuksen tiettyihin velvoitteisiin liittyvää asiantuntemusta.
Asetuksen edellyttämällä tavalla hallituksen esityksessä esitetään valvoville viranomaisille tehokkaita toimivaltuuksia valvoa Suomeen sijoittuneita verkon välityspalvelun tarjoajia mukaan lukien toimivalta määrätä harkinnanvaraisia seuraamusmaksuja. Maksuille olisi määritelty enimmäismäärä, joka olisi suhteutettu rikkomukseen syyllistyneen palveluntarjoajan liikevaihtoon. Yksittäistapauksissa seuraamusmaksun suuruus perustuisi kokonaisarviointiin, ja siinä huomioitaisiin rikkomuksen luonne ja muut olennaiset olosuhteet. Yhä useammassa uudessa lainsäädännössä esitetään viranomaisille toimivaltaa määrätä seuraamusmaksuja säännösten rikkomistilanteissa.
Perustuslakivaliokunta on katsonut, että määrältään huomattavista seuraamusmaksuista tulisi päättää monijäsenisissä elimissä, ja tämän vuoksi ehdotuksessa esitetäänkin, että jatkossa Traficomissa kaikki yli 100 000 euron seuraamusmaksut käsiteltäisiin monijäsenisessä seuraamuskollegiossa sen sijaan, että yksi virkamies tai esimerkiksi viraston pääjohtaja tekisi tästä päätöksen.
Nyt käsiteltävän digipalveluasetuksen viranomaisvalvonnan järjestämistä koskevan hallituksen esityksen valmistelussa on ollut mukana työryhmä, jonka työskentelyyn ovat osallistuneet edustajat oikeusministeriöstä, työ- ja elinkeinoministeriöstä, sisäministeriöstä, valtiovarainministeriöstä, ulkoministeriöstä sekä Liikenne- ja viestintävirastosta ja Kilpailu- ja kuluttajavirastosta. Myös tietosuojavaltuutettu osallistui työryhmän työhön.
Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:Edustaja Malm.