4.2.1
Konsekvenser för statsfinanserna
För studiestödets bostadstillägg föreslås det under moment 29.70.55 reserveras 179,2 milj. euro i studiepenning och bostadstillägg för 2025. Av beloppet anslås uppskattningsvis 159 miljoner euro s för kostnaderna för överförandet av de studerande till bostadstillägget och återstoden för övriga utgifter för bostadstillägget.
Enligt Folkpensionsanstalten uppgår utgifterna för det allmänna bostadsbidraget i år till uppskattningsvis 1 760 miljoner euro, varav utgifterna för hushåll som får studiestöd är 440 miljoner euro. Besparingarna i bostadsbidraget uppgår enligt social- och hälsovårdsministeriet till uppskattningsvis 401 miljoner euro. Utgifterna för överförandet av de studerande till bostadstillägget uppgår fram till 2028 till 344 miljoner euro och nettoinbesparingen är därmed 57 miljoner euro (401–344).
Tabell 2. Konsekvenser för utgifterna för studiestöd och utkomstöd
| 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Utgifter för bostadstillägget mom. 29.70.55 - Den nya modellen | 159 | 353 | 346 | 338 |
Utgifter för utkomststöd Mom 33.10.57 | 2,7 | 6 | 6 | 6 |
Nettoeffekt | 161,7 | 359 | 352 | 344 |
De bedömningar av de fiskala konsekvenserna som presenteras i denna proposition baserar sig på kalkyler som gjorts av Folkpensionsanstalten och där utgångspunkten har varit den effekt de ändringar som föreslås antas få, jämfört med nuläget (Tabell 3). I beräkningarna har man antagit att andelen personer som bor i en delad bostad ökar, eftersom den föreslagna modellen medför att fler makar delar bostad och får bostadstillägg (+ 2 000). När det gäller bostadsbidraget har man antagit att även den som är make till en studerande som får studiepenning eller som utgör andra medlemmar i ett hushåll där det ingår studerande som får studiepenning blir utan bostadsbidrag när den eller de i hushållet som får studiepenning överförs till bostadstillägget. I fråga om de boendeutgifterna har strävan varit att beakta samtliga kända lagändringar som gäller det, inklusive RP 74/2023, och den målgrupp som överförs har fåtts genom att avgränsa sökningen i FPA:s databas till ”barnlösa mottagare av studiepenning”. FPA har beräknat antalet mottagare av bostadstillägg genom en jämförelse av nuläget och 2016, som är det senaste hela året under vilket studerande fick bostadstillägg. Då fick cirka 76 procent av de självständigt boende studerande utöver studiepenning också bostadstillägg. Också har man beaktat att en del av de studerande återbetalar bostadstillägg de lyft. Beräkningarna bygger också på antagandet att cirka 4 000 studerande som i annat fall skulle bo ensamma övergår till att dela bostad med andra. Även om antalet är dubbelt så stort som för närvarande, har det ingen större inverkan med tanke på utgifterna. Enligt studerandebarometern för 2022
Resultaten i rapporten över Studentbarometern (på finska) kan laddas ner på webbplatsen:
https://www.otus.fi/hanke/opiskelijabarometri/
ansåg fem procent av respondenterna den ideala typen av bostad vara att dela bostad med andra. Uppskattningsvis handlar det således om knappt fem procent av dem som skulle få bostadstillägg.
Tabell 3. Beräkningsgrunderna
Gränser för de maximala boendeutgifterna för bostadstillägg, e/mån. 1.8.2024 | antalet stödmottagare | i snitt €/mån. | Gränser för de maximala boendeutgifterna för allmänt bostadsbidrag för ensamboende, €/mån. 1 april 2024 | antalet stödmottagare | i snitt €/mån. |
Kommungrupp I: 370 Kommungrupp II: 310 Kommungrupp III: 270 | 54 000 105 100 49 400 | 291 247 214 | Kommungrupp I: 563 Kommungrupp II: 447 Kommungrupp III: 394 | 53 000 107 000 40 500 | 308 263 234 |
Totalt | 208 500 | | | 200 500 | |
Den föreslagna överföringen av studerande till bostadstillägget ökar utgifterna för studiestödets bostadstillägg under moment Studiepenning och bostadstillägg 29.70.55 med ca 159 miljoner euro år 2025, med ca 353 miljoner euro år 2026, med ca 346 miljoner euro år 2027 och med ca 338 miljoner euro år 2028. Nettokostnaden för reformen, inklusive statens utgifter för utkomststöd, uppgår till uppskattningsvis 344 miljoner euro fram till år 2028. Därtill medför ändringen i FPA:s verkställighetskostnader på årsnivå en besparing på ca 6.2 miljoner euro.
Bostadstillägget för dem som bor i en bostad som hyrts av eller ägs av en förälder var fram till den 31 augusti 2017 högst 58,87 euro/mån. Beloppet kan enligt förslaget vara högst 83 euro i månaden. Summan motsvarar det boendevederlag (3 euro/kvadratmeter) som vanligtvis tas ut för en etta på ca 25 kvadratmeter. Enligt förslaget riktas detta bostadstillägg till cirka 5 200 studerande och utgör ett mindre belopp än det stöd som möjliggörs genom allmänt bostadsbidrag eller normalt bostadstillägg. I fråga om allmänt bostadsbidrag har det inte spelat någon roll om bostaden har hyrts ut av en förälder till den studerande. Utgiftsökningen ifråga om bostäder som studerande hyr av en förälder föreslås uppgå till 0,8 miljoner euro (24 euro x 6 mån. x 5 200). Utan begränsningen skulle utgifterna annars uppgå till 8,2 miljoner euro (260 euro x 6 mån. x 5 200 = 8,2).
Enligt FPA:s uppskattning skulle ca 19 000 studiestödsmottagare vara i behov av utkomststöd på grund av den föreslagna övergången till bostadstillägg, vilket innebär utgifter på 6 miljoner euro på årsnivå. Hälften av utgifterna för utkomststödet täcks av staten. I kommungrupp I skulle utkomststöd under en tremånadersperiod i snitt betalas till 4 000 studerande till ett belopp av i snitt 100 euro, i kommungrupp II till 13 000 studerande till ett belopp av i snitt 114 euro och i kommungrupp III till 2 000 studerande till ett belopp av i snitt 93 euro.
4.2.2
Konsekvenser för den studerandes utkomst och ställning
Genomförandet av den föreslagna reformen innebär att största delen av de studerande som omfattas av allmänt bostadsbidrag övergår till att omfattas av studiestödets bostadstillägg. Sammanlagt övergår ca 208 500 studerande som får studiestöd till att omfattas av bostadstillägg. Av dessa är 156 000 ensamboende och 52 500 andra studerande. Antalet studerande som enligt förslaget skulle få bostadstillägg uppgår till uppskattningsvis 27 600 fler än det antal studerande som för närvarande får allmänt bostadsbidrag.
På grund av skillnaderna mellan systemen förändras nivån på stödet för boendet för studerande, eftersom bostadstillägget är individuellt och inte gäller hela hushållet. Dessutom blir det förändringar på grund av skillnaderna ifråga om de godtagbara maximala boendeutgifterna och i fråga om hur stödet bestäms, i synnerhet med avseende på modellen för vilka slags inkomster som beaktas.
Det bostadstillägg som föreslås är ett individuellt, mer schablonmässigt stöd, som möjliggör att den studerande har större inkomster utan de påverkar stödbeloppet. Nivån är dock lägre än i fråga om allmänt bostadsbidrag. Även om bostadsbidraget kan betalas för högst 12 månader per år, betalas det i snitt för 8,6 månader för ensamboende och 7,3 månader för andra. Bostadstillägg lyfts vanligtvis i snitt 6,6 månader per år. (Tabell 4)
I regel är det bostadstillägg de studerande enligt förslaget skulle få mindre än det nuvarande allmänna bostadsbidraget. Det föreslagna bostadstillägget kan uppgå till högst 3 552 euro (12 mån. x 370 x 0,8), medan bostadsbidragets nuvarande maximibelopp är 4 729 euro (12 mån. x 563 x 0,7). Skillnaden är således högst 1 177 euro per år. En studiestödsmottagare som bor ensam på hyra har vanligen fått bostadsbidrag i 8,6 månader och studiestöd i 6,6 månader per år. På årsnivå är den schablonmässigt uppskattade skillnaden för en studerande som bor ensam på hyra högst ca 1 435 euro (8,6 mån. x 563 x 0,7–6,6 mån. x 370 x 0,8).
Tabell 4. De viktigaste skillnaderna mellan bostadstillägget och bostadsbidraget
| Studiestödets bostadstillägg | Allmänt bostadsbidrag |
Stödmottagare | individer | hushåll |
Stödtid | studietid som berättigar till studiestöd (vanligtvis 9 mån./år) | året om |
Stödtid per år vanligtvis | 6,6 månader | 8,6 månader |
Genomsnittlig hyra
Tabellen gäller genomgående en studerande som bor ensam | 535 e/mån | 535 e/mån |
Den maximala hyra som beaktas e/mån. | Kommungrupp I: 370 Kommungrupp II: 310 Kommungrupp III: 270 | Kommungrupp I: 563 Kommungrupp II: 447 Kommungrupp III: 394 |
Genomsnittligt stöd (modell med 3 boendeutgiftsgränser) | 255 e/mån. och 1 680 euro per år | 281 euro/mån. och 2 415 euro per år |
Stödets belopp högst e/mån. | Kommungrupp I: 296 Kommungrupp II: 248 Kommungrupp III: 216 | Kommungrupp I: 394,10 Kommungrupp II: 312,90 Kommungrupp III: 275,80 |
Inkomsterna börjar minska stödet |
1560 e/mån.
Bostadstillägg för 9 stödmånader | 780 e/mån |
Inkomster som utgör ett hinder för stöd | 2 978 e/mån. | Kommungrupp I: 1 844 e/mån. Kommungrupp II: 1 612 e/mån. Kommungrupp III: 1 540 e/mån. |
Antalet stödmottagare | 224 500 personer (varav 208 500 sådana som överförs) | 196 900 personer |
Källa: FPA
Om boendeutgifterna för de studerande som övergår till bostadstillägget kvarstår på nuvarande nivå, minskar stödet för boendet för ca 156 000 studerande (tabellerna 5–7). Slopandet eller minskningen av stödet för boendet är minst 300 euro per år för 140 0000 studerande, dvs. för 70 procent av dem som får bostadstilllägg. Enligt förslaget minskar stödet för boendet med över 700 euro per år för 100 000 studerande, vilket är 50 procent av dem som får bostafstilllägg. Stödet förblir oförändrat eller ökar för ca 45 000 studerande, vilket är knapp fjärdedel av dem som får bostadstillägg.
Förändringarna i antalet stödmottagare och penningbelopp som anges i tabellerna 5–7 visar de förändringar som sker, om de studerandes bostadssituation och inkomster är oförändrade. De reella effekterna kan endast analyseras i efterhand.
Största delen av dem som skulle gå miste om stöd är kvinnliga studerande. Samtidigt skulle stödet höjas för fler kvinnor än män. Om makens inkomster inte längre ska beaktas, höjs bostadstillägget något mer för kvinnliga studerande än för manliga, eftersom män troligen i snitt har högre inkomster än kvinnor. (Tabell 5)
Tabell 5: Förändringar i stödbeloppen för kvinnor och män kommungruppvis
| Stödmottagare som får mindre stöd | Kvinnor | Män | Stödmottagare som får mer stöd | Kvinnor | Män |
Kommungrupp I | 38 000 | 22 500 | 15 500 | 14 000 | 8 000 | 6 000 |
Kommungrupp II | 87 000 | 51 000 | 36 000 | 23 000 | 13 000 | 10 000 |
Kommungrupp III | 31 000 | 15 500 | 15 500 | 8 000 | 4 300 | 3 700 |
Sammanlagt | 156 000 | 89 000 | 67 000 | 45 000 | 25 300 | 19 700 |
Källa: FPA
Ser man till utbildningsstadium finns det bland dem som studerar på högskolenivå fler som vinner på den föreslagna reformen än sådana som förlorar på den, eftersom det troligen finns fler par bland dessa studerande. Högskolestuderande har dock i regel högre inkomster än de som studerar vid läroanstalter på andra stadiet, och därför kan bostadstillägget i synnerhet för dem som är ensamboende bli mindre för dem än för studerande vid läroanstalter på andra stadiet. (Tabell 6)
Tabell 6: Ändringar enligt utbildningsstadium kommungruppvis
| Stödmottagare som får mindre stöd | Högskolestadiuvägande | Andra stadiet | Stödmottagare som får mer stöd | Högskolestadium | Andra stadiet |
Kommungrupp I | 38 000 | 30 500 | 7 500 | 14 000 | 11 500 | 2 500 |
Kommungrupp II | 87 000 | 67 500 | 19 500 | 23 000 | 19 500 | 3 500 |
Kommungrupp III | 31 000 | 18 500 | 12 500 | 8 000 | 5 000 | 3 000 |
Sammanlagt | 156 000 | 116 500 | 39 500 | 45 000 | 36 000 | 9000 |
Källa: FPA
Den föreslagna övergången till bostadstillägg gagnar par som bor tillsammans och studerande som bor i en delad bostad, dvs. bor i s.k. kompisbostad. För gifta och sambopar ökar stödet med i snitt 105/88 euro i månaden beroende på om vardera maken får studiepenning eller inte. På årsnivå stiger stödet för dem som bor med sin make med i snitt något under 800 euro. (Tabell 7)
För närvarande bor cirka 3 900 personer som omfattas av bostadsbidrag i en delad bostad. I fortsättningen kommer uppskattningsvis minst 8 000 sådana studerande att omfattas av bostadstillägget. Inom denna grupp ökar stödet för boendet med i snitt 73 euro i månaden och med nästan 1 000 euro på årsnivå. Antalet personer som bor i en delad bostad kan dock bli högre än väntat, vilket kan bidra till minskade utgifter för bostadstillägget. (Tabell 7)
Genom den föreslagna ändringen sänks stödet för boendet mest för studerande som har höga boendeutgifter och för ensamboende studerande, eftersom bostadstillägget ska beakta boendeutgifter på lägre nivå än bostadsbidraget gör, och eftersom bostadstillägg endast betalas för studiemånaderna. I den föreslagna modellen med tre hyresgränser är bostadstillägget för ensamboende i snitt 29 euro mindre per månad än bostadsbidraget. (Tabell 7)
Tabell 7. Förändringarna i vissa studerandegrupper
Studerande som omfattas av bostadstillägg | Bostadstillägg €/mån 2025 | Bostadsbidrag €/mån 2025 | Förändring på årsnivå (e) | Antalet stödmottagare ändring |
Ensamboende på hyra (totalt) | 252 | 281 | -763 | +14 300 |
Kommungrupp I | 291 | 323 | -734 | +3 300 |
Kommungrupp II | 246 | 275 | -729 | +6 500 |
Kommungrupp III | 213 | 241 | -664 | +900 |
Bor med maken, båda får bostadstillägg | 247 | 159 | +776 | +4000 |
Bor med maken, den ena får bostadstillägg | 254 | 149 | +771 | +8 000 |
Bor i en delad bostad | 248 | 175 | +979 | +4 100 |
Män | 251 | 265 | -460 | -600 |
Kvinnor | 253 | 269 | -766 | +9 000 |
Källa: FPA Obs! Antalet stödmottagare kan inte räknas samman.
I och med reformen minskar det stöd i pengar som den studerande får av samhället på grund av att andelen stöd för boendet minskar. Låneandelen av maximibeloppet blir i fortsättningen minst 60 procent. Den föreslagna ändringen påverkar situationen lite olika för personer i olika regioner. (Tabell 6. Studiestöd och bostadstillägg 2024 och 2025)
Tabell 8: Studiestöd och bostadsbidrag 2024 och 2025
- stöd till en studerande som bor ensam och är myndig, högst e/mån.
| studiepenning | studielån | sammanlagt | stöd för boende 2024 bostadstillägg 2025 | sammanlagt | låneandel | andel av stödet för boendet, % | studiepenningens andel, % |
1.8.2024 | 279,38 | 850 | 1 129 | 394 313 276 | 1 5231 4421 405 | 565960 | 262220 | 181920 |
1.8.2025 | 279,38 | 850 | 1 129 | 296 248 216 | 1 4251 3771 345 | 606263 | 211816 | 19 2021 |
På grund av de föreslagna villkoren för bostadstillägg kommer största delen av dem som får studiestöd att behöva en förmånligare bostad. Om den studerande har behov av att hålla kvar boendeutgifterna på nuvarande nivå, innebär det minskade stödet för boendet t.ex. att löneinkomsterna för en ensamboende studerande i normalfall bör öka med ca 800 euro per år. Ökningen motsvarar ca tio dagars arbetsinsats. Det ekonomiska stödet för studerande som bor självständigt minskar med några procent, men samtidigt förbättras de studerandes möjligheter att utöka sin utkomst med löneinkomster.
Enligt förslaget ska studerande ansöka om bostadstillägg i samband med studiestödet i stället för med en separat ansökan, som nu är fallet. Reformen gör det enklare för studiestödsmottagare att bedöma sådana faktorer som påverkar deras utkomst. I modellen påverkas bostadstilläggets belopp inte längre av inkomsterna som övriga personer som bor i samma bostad har, vilket innebär att behovsprövningen lindras och systemet gynnar att man bor tillsammans med andra. De studerande har även möjlighet att täcka sina levnads- och boendeutgifter med inkomster som är högre än det allmänna bostadsbidraget medger.
Den föreslagna reformen ökar antalet studerande som får stöd för sitt boende, men för många av dem kan stödbeloppet för boendet minska, om de inte har möjlighet att skaffa sig en förmånligare bostad.
För en del studerande blir möjligheterna att studera på heltid bättre i och med att statsborgen för studielån och bostadsbidraget höjdes den 1 augusti 2024. För andra kan samhällets ekonomiska stöd för studietiden dock försämras, om de saknar löneinkomster och inte har möjlighet att ta studielån. Då kan de ha behov av utkomststöd.
Under studietiden kan en studerande övergå till omfattas av allmänt bostadsbidrag, om han eller hon inte är berättigad till studiestöd, exempelvis på grund av att den maximala stödtiden har löpt ut, studieframgången är otillräcklig eller han eller hon får sjukdagpenning. Studerande återgår till bostadstillägget när de på nytt kan beviljas studiestöd. Enligt FPA:s statistik beräknas antalet studerande som övergår från bostadstillägg till bostadsbidrag uppgå till cirka 12 800 per år, av vilka ca hälften kommer att omfattas av bostadsbidrag på grund av otillräckliga framsteg i studierna. Studiestöd beviljas årligen till ca 315 000 studerande, av vilka ca 215 000 är högskolestuderande och 100 000 andra studerande.
Studerande som är vårdnadshavare för ett barn
När ett barn föds i en studerandefamilj, kunde familjen få allmänt bostadsbidrag. Stödet för deras boende kan då öka eller minska beroende på hushållets boendeutgifter och inkomster. Vårdnadshavaren till ett barn under 18 år har rätt till studiepenningens försörjarförhöjning, varvid studiepenningens belopp är 421,01 euro/mån. I ett hushåll med två vårdnadshavare kan vardera få studiepenningens försörjarförhöjning. Allmänt bostadsbidrag kan medge större boendeutgifter, och där beaktas även antalet barn i inkomstgränserna.
I det allmänna bostadsbidraget beaktas hushållets storlek så att gränsen för de maximala boendeutgifterna för ett hushåll med tre personer är 1 019 euro/mån. i kommungrupp I, 828 euro/mån. i kommungrupp II och 734 euro/mån. i kommungrupp III. När ett hushåll består av en vuxen och ett barn, kan bostadsbidrag beviljas när inkomsterna i understiger 2 630 euro/mån. i kommungrupp I, 2 318 euro/mån. i kommungrupp II och 2 162 euro/mån. i kommungrupp III.
Studiestödet för ensamförsörjare är 1 271 euro/mån. Därutöver får han eller hon ha inkomster på 1 560 euro/mån under ett normallångt läsår utan att studiestödet sänks. Studielån och studiepenningens försörjarförhöjning beaktas inte som inkomst i bostadsbidraget, så om en ensamförsörjare till exempel har inkomster på cirka 2 000 euro kan han eller hon få nedsatt bostadsbidrag för boendeutgifter som är högre än dem som medges för bostadstillägg.
Om ett hushåll består av två vuxna och ett barn, kan bostadsbidrag beviljas när inkomsterna i understiger 3 146 euro/mån. i kommungrupp I, 2 764 euro/mån. i kommungrupp II och 2 576 euro/mån. i kommungrupp III. Ett hushåll som består av två vårdnadshavare kan i normalfall ha tillgång till cirka 2 500 euro i studiestöd (2 personer x 1 271 = 2 542 euro/mån.). Om båda två har andra inkomster till det belopp av 1 560 euro/månad som maximalt är möjligt, utöver studiestödet för nio månader av året, är de inkomster som ska beaktas vid beviljandet av bostadsbidrag ca 3 678 euro/mån. (279,38 x 2 personer + 1 560 x 2 personer). Därmed är de inte berättigade till bostadsbidrag till fullt belopp. Hushåll med de lägsta inkomsterna föreslås dock kunna få stöd för betydligt högre boendeutgifter.
I samband med familjetillökning övergår den studerande till att delvis eller på viss tid omfattas av de förmåner (t.ex. föräldrapenning, stöd för vård av barn) som betalas på basis av föräldraskap eller det faktum att den studerande har familj. Dagpenning och stöd för vård av barn kan betalas samtidigt med studiepenning. Dagpenningen är skattepliktig inkomst och beaktas som inkomst i studiestödet. Syftet med studiepenningens försörjarförhöjning är att förbättra försörjningen för studerande som är vårdnadshavare för ett barn. Därför sänker den inte andra förmåner som betalas till studerande som är vårdnadshavare, vilket bostadsbidrag eller militärunderstödet gör. Försörjarförhöjningen höjer inte heller de utgifter som vården av barnet medför för studeranden som är vårdnadshavare för ett barn, eftersom den inte inverkar på avgifterna för småbarnspedagogik eller på hemvårdsstöd eller på stöd för privat vård av barnet.
De åländska studerandes ställning
Studiesociala förmåner för personer bosatta på Åland tryggas med stöd av landskapslagen (Ålands författningssamling 2006:71) om studiestöd, och därför gäller de ändringar som föreslås i propositionen inte Åland. I regel omfattas åländska studerande av sitt eget studiestödssystem. En åländsk studerande har inte heller rätt till allmänt bostadsbidrag i Finland, om han eller hon har rätt till åländskt studiestöd. Om en studerande har rätt till åländskt studiestöd men inte vill ansöka om det, har den studerande, när han eller hon studerar i riket i princip rätt till studiestöd enligt finsk lag om studiestöd. En åländsk studerande kan således välja antingen finländskt studiestöd eller åländskt, men inte finländskt allmänt bostadsbidrag. För åländska studerande som studerar och bor i Finland och som väljer finländskt studiestöd i stället för åländskt ska omkostnaderna för deras studiestöd täckas med det anslag som reserveras för studiestödets bostadstillägg. I fjol hade 106 ålänningar valt finländskt studiestöd. Den 1 augusti 2024 kan en åländsk studerande som är myndig få studiestöd till ett belopp av högst 1 340 euro, varav studiepenningens andel är 370 euro per månad, låneborgen 701 euro per månad och bostadstilläggets andel 269 euro per månad.
Studier i landskapet Åland
Andra än åländska studerande som bor och studerar på Åland har i regel rätt till studiestöd och bostadstillägg enligt lagen om studiestöd. Året 2023 studerade 116 studiestödsmottagare på Åland, och 79 studerande fick bostadstillägg. Den som studerar på Åland beviljas dock inte bostadstillägg, om den studerande bor tillsammans med sitt eget eller sin makes barn. Sådana studerande får det allmänna bostadsbidrag som beviljas personer bosatta på Åland. För dem som bor och studerar på Åland beviljas enligt förslaget i fortsättningen högst 216 euro i månaden, i stället för nuvarande schablonmässiga bostadstillägg på högst 210 euro i månaden.
Reformen i relation till utbildningspolitikens mål
Den föreslagna reformen innebär att tyngdpunkten för samhällets stöd i pengar förskjuts från att stödja boendet i riktning mot att stödja studierna. Inom ramen för studiestödet är ett villkor för bostadstillägg utöver stödbehovet även studier på heltid och framsteg i studierna, medan allmänt bostadsbidrag däremot beviljas utan någon skyldighet att studera. Således kan det föreslagna systemet medföra en förbättring i fråga om att sporra de studerande till studier. Å andra sidan kan lägre bostadsbidrag medföra mer jobb vid sidan om studierna, vilket kan minska tiden som anslås för studier. Reformen medför således motstridiga konsekvenser med avseende på studiernas framskridande, och den sammanlagda effekten med tanke på t.ex. studiernas längd är oklar. Reformens konsekvenser för studierna bör följas upp.