1.1
1.1 Lagen om ändring av förvaltningslagen
5 §.Förhållande till annan lagstiftning. Förvaltningslagens förhållande till lagen om elektronisk kommunikation i myndigheternas verksamhet ses över på grund av de föreslagna ändringarna i 62 och 62 a § i förvaltningslagen. Det föreslås att 5 § 2 mom. i förvaltningslagen ska ses över med en bestämmelse om att bestämmelser om elektronisk kommunikation vid vanlig och bevislig elektronisk delgivning av beslut finns i lagen om elektronisk kommunikation i myndigheternas verksamhet (13/2003). Ändringen är nödvändig därför att det i 62 § och 62 a § i förvaltningslagen föreskrivs om verkställande av offentlig delgivning och offentlig kungörelse i det allmänna datanätet.
62 §.Offentlig delgivning. Vid offentlig delgivning ska den officiella tidningen inte längre komma i första hand. Utgångspunkten är att det ska meddelas på myndighetens webbplats i det allmänna datanätet om handlingar som finns tillgängliga.
Offentlig delgivning används enligt 55 § 1 mom. i förvaltningslagen när delgivningen inte kan verkställas som vanlig eller bevislig delgivning samt enligt 63 § 2 mom. när en delgivning som är avsedd för utlandet inte kan verkställas. Offentlig delgivning kan enligt 55 § 2 mom. i förvaltningslagen dessutom användas i situationer där en handling ska delges över trettio personer som är kända eller när personernas antal är okänt.
Det föreslås att det gällande 62 § 1 mom. kvarstår oförändrat. Vid offentlig delgivning hålls handlingarna en viss tid tillgängliga för mottagaren hos myndigheten. På motsvarande sätt som den gällande regleringen föreslås inga bestämmelser om hur längre handlingarna hålls tillgängliga. Utgångspunkten kan anses vara att tiden är skälig i förhållande till ärendets art och de omständigheter som hänför sig till det och att mottagaren garanteras reell möjlighet att bekanta sig med handlingen. Med att en handling hålls tillgänglig avses att mottagaren ges möjlighet att hos myndigheten bekanta sig med den handling som delgivningen gäller. Det är således inte fråga om att handlingen skulle sättas upp offentligen till påseende, utan delgivningens mottagare ska särskilt be att få se handlingen.
I 2 mom. föreskrivs om sättet att verkställa offentlig delgivning. Enligt förslaget är det förfarande som kommer i första hand att ett meddelande publiceras på myndighetens webbplats i det allmänna datanätet. Vid behov kan meddelandet utöver på myndighetens webbplats publiceras i den tidning ur vilken mottagaren kan antas bäst få information om saken. Behovet av mer omfattande tillkännagivande kan till exempel bero på att mottagaren inte bedöms ha förutsättningar att bekanta sig med saken på webbplatsen eller att det inte finns heltäckande nätförbindelse inom myndighetens verksamhetsområde. Informationens omfattning är beroende av myndighetens prövning från fall till fall. Lagen hindrar inte att myndigheten dessutom publicerar information om meddelandet till exempel i myndigheternas gemensamma nättjänst, om mer omfattande information på elektronisk väg betraktas som ändamålsenligt med tanke på informationsförmedlingen. När den prövningsrätt som bestämmelsen möjliggör utnyttjas ska särskild uppmärksamhet fästas vid mottagarnas rättsliga ställning och behov av information.
Om meddelandet inte kan publiceras på myndighetens webbplats på grund av störningar i datakommunikationerna eller av någon annan därmed jämförbar exceptionell orsak, ska det meddelas även i den officiella tidningen att handlingen finns tillgänglig. Meddelande i den officiella tidningen är i enlighet med bestämmelsens ordalydelse i dessa situationer avsedd att utgöra ett förfarande som kompletterar delgivningen via en tidning. För att säkerställa effektiv informationsförmedling ska det således alltid meddelas att handlingen finns tillgänglig både i den officiella tidningen och i en i 2 mom. avsedd tidning, om meddelandet inte kan publiceras på myndighetens webbplats.
När den officiella tidningen inte längre kommer i första hand och man inte längre sätter upp meddelanden på myndighetens anslagstavla förenklas och ajourförs det förfarande som iakttas vid offentlig delgivning samt effektiviseras tillgången till information. Meddelanden som sätts upp på en anslagstavla på myndighetens verksamhetsställe kan inte betraktas som ett effektivt sätt att göra en sak känd inom dagens förvaltning. De föreslagna bestämmelserna främjar delfåendet också i de situationer som omfattas av 63 § 2 mom. i förvaltningslagen, där delgivning till utlandet ska verkställas genom offentlig delgivning.
Det är möjligt att bekanta sig med meddelanden på en webbplats oberoende av myndighetens verksamhetsställes öppettider. Myndigheten har dock fortfarande möjlighet att utöver på webbplatsen publicera meddelanden även på till exempel sin egen elektroniska anslagstavla. Även kunden har fortfarande möjlighet att på eget initiativ höra sig för hos myndigheten om de ärenden som en offentlig delgivning gäller och be att få se den handling som hänför sig till meddelandet.
Meddelanden ska publiceras på ett tydligt och urskiljbart sätt på myndighetens webbplats. Vid publiceringen ska kraven på god förvaltning iakttas, såsom myndighetens serviceprincip, kundorientering samt god informationsförvaltning. Meddelandesättet ska vara effektivt, och meddelandet får inte förväxlas med annan information som finns på myndighetens webbplats. På samma sätt som den tid som en handling ska hållas tillgänglig enligt 1 mom. kan utgångspunkten anses vara att meddelandet finns på myndighetens webbplats en skälig tid i förhållande till ärendets art och de omständigheter som sammanhänger med det. Mottagaren ska således garanteras en reell möjlighet att bekanta sig med handlingen och utnyttja sin rätt att söka ändring eller någon annan procedurmässig rätt som är bunden till tidsfristen.
Enligt 3 mom. ska det av meddelandet på samma sätt som enligt den gällande bestämmelsen framgå vad saken gäller samt var och när handlingen finns tillgänglig. I meddelandet ska utgångspunkterna för behandlingen av den sak som delgivningen gäller samt vilken typ av handling det är fråga om beskrivas i allmänna drag. I meddelandet får det däremot inte i detalj redogöras för handlingens innehåll eller för utgången i ärendet. Avsikten är endast att underrätta mottagaren om delgivningen och möjligheten att bekanta sig med den handling som delgivningen gäller. Vid offentlig delgivning är det inte ändamålsenligt att på myndighetens webbplats utöver meddelandet publicera även de handlingar som ska delges, såsom fallet är vid offentliga kungörelser.
I momentet föreskrivs dessutom om tidpunkten för delgivningen när offentlig delgivning används. I meddelandet ska nämnas den tidpunkt då det har publicerats på myndighetens webbplats och uttryckligen anges att delfåendet anses ha skett den sjunde dagen efter publiceringstidpunkten i fråga. För delgivningen är publiceringen på myndighetens webbplats således avgörande även i det fallet att meddelandet enligt myndighetens prövning publiceras också i en tidning. Bestämmelser om beräkning av tidsfrister finns i lagen om beräkning av laga tid (150/1930).
Om meddelandet på grund av störningar i datakommunikationerna ändå inte har kunnat publiceras på myndighetens webbplats, ska det anges i meddelandet att delfåendet har skett den sjunde dagen efter det att meddelandet publicerades i den officiella tidningen. För sådana exceptionella situationer är det nödvändigt att behålla den officiella tidningens ställning som det meddelandesätt som bestämmer tidpunkten för delfåendet på samma sätt som enligt den gällande regleringen. Övriga meddelandesätt i anslutning till verkställandet av offentlig delgivning är sådana att de endast stödjer delfåendet.
62 a §. Offentlig kungörelse. I paragrafen föreskrivs om det förfarande som ska iakttas vid offentliga kungörelser. Paragrafen ersätter den gällande lagen om offentliga kungörelser.
I förslaget till 62 a § 1 mom. sägs att om en handling enligt någon annan lag ska delges genom en offentlig kungörelse, verkställs delgivningen genom att kungörelsen och den handling som kungörs publiceras på myndighetens webbplats i det allmänna datanätet. Bestämmelsen ger alltså inte myndigheten behörighet att verkställa offentlig kungörelse, utan detta förutsätter även i fortsättningen en särskild behörighetsbestämmelse i någon annan lag.
Utgångspunkten för regleringen är att på myndighetens webbplats publiceras alltid även den handling som kungörs vid sidan av kungörelsen. Som komplement till detta förfarande kan kungörelsen vid behov utöver på myndighetens webbplats publiceras i en tidning som utkommer i det område som påverkas av ärendet eller på något annat sätt som myndigheten beslutar. Behov av att publicera kungörelsen dessutom i en tidning eller på något annat sätt som myndigheten beslutar kan bero på att myndigheten övervägt att det finns ett större informationsbehov. När myndigheten överväger kompletterande kungörelsesätt måste den beakta informationsbehovet och mottagarnas rättsliga ställning. Kungörandets omfattning är beroende av myndighetens prövning.
Som ett sådant annat sätt som avses i bestämmelsen kan betraktas till exempel meddelande på myndighetens traditionella eller elektroniska anslagstavla eller att kungörelsen publiceras på den ort där en fastighet som utgör materiellt objekt finns. Lagen hindrar inte att myndigheten dessutom publicerar information om meddelandet till exempel i myndigheternas gemensamma nättjänst, om mer omfattande information på elektronisk väg betraktas som ändamålsenligt med tanke på informationsförmedlingen. Det viktiga är att ett sådant annat sätt som avses i bestämmelsen är behövligt med avseende på informationen. Kunden har möjlighet att på eget initiativ höra sig för hos myndigheten om de ärenden som en offentlig kungörelse gäller och be att få se den handling som hänför sig till den.
Om kungörelsen inte kan publiceras på myndighetens webbplats på grund av störningar i datakommunikationerna eller av någon annan därmed jämförbar exceptionell orsak, ska den dessutom publiceras i den officiella tidningen. Publicering i den officiella tidningen är i sådana situationer en metod som kompletterar publicering i en tidning eller något annat kungörelsesätt som myndigheten använder. För att säkerställa en effektiv informationsmedling ska kungörelsen vid sidan av i den officiella tidningen alltid publiceras även i en i momentet avsedd tidning eller på något annat sätt som myndigheten beslutar, om kungörelsen inte kan publiceras på myndighetens webbplats.
I 2 mom. föreskrivs att kungörelsen och den handling som kungörs ska hållas framlagda på myndighetens webbplats i det allmänna datanätet i 14 dygn. Tiden för tillgänglighållande ska i tillämpliga delar gälla även situationer där kungörelsen eller de handlingar som kungörs inte har kunnat publiceras på myndighetens webbplats. De handlingar som kungörs ska då hållas offentligt tillgängliga i 14 dygn på den plats som nämns i kungörelsen. Exempelvis stora kartor kan inte nödvändigtvis alltid datatekniskt publiceras på ändamålsenligt sätt på en webbplats, och då kan de hållas tillgängliga hos myndigheten.
Tiden för tillgänglighållande på 14 dygn enligt bestämmelsen motsvarar den gällande kungörelselagen samt bestämmelserna om tillkännagivande i kommunallagen och förslaget till landskapslag. Om en tid för sökande av ändring eller någon annan tidsfrist som påverkar mottagarens rätt börjar löpa från delfåendet av handlingen, ska kungörelsen och den handling som kungörs enligt bestämmelsen dock hållas offentligt tillgängliga tills den nämnda tidsfristen går ut.
På det sätt som angetts i detaljmotiveringen till 62 § ska även kungörelser publiceras på ett tydligt och urskiljbart sätt på myndighetens webbplats. Vid publiceringen ska kraven på god förvaltning iakttas, såsom serviceprincipen, kundorientering samt god informationsförvaltning. Kungörelsen får till exempel inte förväxlas med annan information som finns på myndighetens webbplats. Myndigheten ska också se till att kungörelsen och de handlingar som kungörs finns på myndighetens webbplats under hela tiden för tillgänglighållande.
Enligt 3 mom. ska det framgå av kungörelsen vad saken gäller och var och till vilken tidpunkt handlingen finns tillgänglig. I momentet föreskrivs dessutom när delfåendet anses ha skett. Den gällande kungörelselagen innehåller inga bestämmelser om när delfåendet av kungörelsen anses ha skett. En del speciallagstiftning innehåller bestämmelser om tidpunkten för delfåendet. Det föreslås en uttrycklig bestämmelse om tidpunkten för delfåendet, eftersom genom offentlig kungörelse delges även beslut som det är möjligt att söka ändring i eller så kan någon annan tidsfrist som påverkar mottagarens rätt börja löpa från delfåendet.
Enligt 3 mom. ska i kungörelsen nämnas den tidpunkt då den har publicerats på myndighetens webbplats och anges uttryckligen att delfåendet anses ha skett den sjunde dagen efter publiceringstidpunkten i fråga. Om en kungörelse publiceras till exempel både på webbplatsen och i en tidning, och vid olika tidpunkter, räknas delfåendet även i detta fall från publiceringen på webbplatsen. Bestämmelser om beräkning av tidsfrister finns i lagen om beräkning av laga tid.
Om kungörelsen inte har kunnat publiceras på myndighetens webbplats, ska det anges att delfåendet har skett den sjunde dagen efter det att kungörelsen publicerades i den officiella tidningen. Det ska då framgå uttryckligen av kungörelsen när den har publicerats i den officiella tidningen, för att tidpunkten för delfåendet klart ska framgå.
62 b §.Publicering av uppgifter vid verkställande av offentlig delgivning och offentlig kungörelse
De handlingar som en offentlig delgivning enligt 62 § i förvaltningslagen och en offentlig kungörelse enligt 62 a § i den lagen gäller kan innehålla personuppgifter eller andra uppgifter som omfattas av skyddet av privatlivet eller uppgifter om till exempel en privat företagshemlighet. I 62 b § i förvaltningslagen föreslås därför bestämmelser om publicering av uppgifter vid verkställande av offentlig delgivning och offentliga kungörelse. Bestämmelsen ska betraktas som viktig med tanke på skyddet av privatlivet och personuppgifter när delgivningssätten utvidgas till publicering i datanätet. Bestämmelser om kraven på innehållet i meddelanden om att handlingar finns tillgängliga och i kungörelser finns i 62 § 3 mom. och i 62 a § 3 mom.
Enligt den första meningen i förslaget till 62 b § får uppgifterna i ett meddelande om att en handling finns tillgänglig samt i en offentlig kungörelse och den kungjorda handlingen publiceras endast om inte något annat följer av sekretessbestämmelserna. Bestämmelser om sekretessgrunder finns i 24 § i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet, och dessutom kan särskilda sekretessbestämmelser ingå i annan lagstiftning. I meddelanden om att handlingar finns tillgängliga samt i offentliga kungörelser och de kungjorda handlingarna får således publiceras endast sådana uppgifter som inte ska hemlighållas med stöd av någon annan lag.
Det föreslås dessutom det att publiceringen av personuppgifter begränsas så att i meddelanden om att handlingar finns tillgängliga samt i offentliga kungörelser och de kungjorda handlingarna får publiceras endast sådana personuppgifter som är nödvändiga för tillgången till information. En i sak motsvarande begränsning ingår i 140 § 1 mom. och 142 § 1 mom. i kommunallagen. När det blir möjligt att använda det allmänna datanätet vid verkställande av delgivning bör särskild uppmärksamhet fästas vid omständigheter som gäller behandling av personuppgifter. Vid behandling av personuppgifter måste man beakta de nämnda principerna för behandling av personuppgifter i artikel 5 i allmän dataskyddsförordning, särskilt uppgiftsminimering och lagringsminimering. Då ska man särskilt försäkra sig om att de personuppgifter som läggs ut på nätet är nödvändiga för tillgången till information på det sätt som avses i 62 b §. För tillgången till information räcker det i många fall med att de handlingar som publiceras i datanätet inte innehåller personuppgifter.
Myndigheters rätt att behandla personuppgifter ska bedömas utifrån Europeiska unionens allmänna dataskyddsförordning och den nationella lagstiftningen om behandling av personuppgifter. Behandlingen av personuppgifter ska vara sakligt motiverad med hänsyn till myndighetens verksamhet. Som behandlingsgrund enligt allmänna dataskyddsförordningen kan i fråga om offentlig delgivning betraktas artikel 6.1 c eller 6.1 e. Här är det fråga om situationer där behandlingen är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse som åvilar den personuppgiftsansvarige (artikel 6.1 c) eller behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i den personuppgiftsansvariges myndighetsutövning (artikel 6.1 e).
När kraven i artikel 6.1 c eller 6.1 e är uppfyllda får medlemsstaterna i enlighet med artikel 6.2 och 6.2 behålla eller införa mer specifika bestämmelser för att anpassa tillämpningen av bestämmelserna i förordningen genom att närmare fastställa specifika krav för uppgiftsbehandlingen och andra åtgärder för att säkerställa en laglig och rättvis behandling. Bestämmelserna ska uppfylla ett mål av allmänt intresse och vara proportionella mot det mål som eftersträvas.
Den viktigaste uppgiften för förfarandet vid offentlig delgivning är att säkerställa att myndigheten kan sköta sitt delgivningsuppdrag också när det inte är möjligt på något annat delgivningssätt enligt förvaltningslagen. Bestämmelserna kan således anses uppfylla ett mål av allmänt intresse enligt artikel 6 i dataskyddsförordningen och vara proportionella mot det mål som eftersträvas. Grunderna för god förvaltning, som framgår av 2 kap. i förvaltningslagen, styr dessutom myndighetens prövning även när bestämmelserna om förfarandet vid offentlig delgivning tillämpas. För bedömningen är det viktigt att förvaltningslagen är en procedurlag, så behörigheten att utföra de uppgifter som ligger till grund för delgivningsskyldigheten följer alltid av någon annan lag.
Dessutom bör det påpekas att behörighetsregel för att använda offentlig delgivning också kan följa av en uttrycklig bestämmelse i en speciallag. Behörigheten att använda offentlig kungörelse följer alltid av annan lagstiftning. Behandlingsgrunden och dess förhållande till dataskyddsförordningen bör i de sistnämnda fallen klarläggas i samband med lagstiftningen i fråga, om det kan vara fråga om behandling av personuppgifter som hör till området för dataskyddsförordningen.
Enligt förslaget ska personuppgifter få publiceras trots vad som föreskrivs i 16 § 3 mom. i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet. Enligt 16 § 3 mom. i offentlighetslagen får personuppgifter ur en myndighets personregister, om inte något annat särskilt bestäms i lag, lämnas ut i form av en kopia eller en utskrift eller i elektronisk form om mottagaren enligt bestämmelserna om skydd för personuppgifter har rätt att registrera och använda sådana personuppgifter. Enligt bestämmelsen får uppgifter lämnas ut om mottagaren enligt bestämmelserna om skydd för personuppgifter har rätt att registrera och använda sådana personuppgifter.
Bestämmelsen i 62 b § i förvaltningslagen om undantag från 16 § 3 mom. i förvaltningslagen behövs, eftersom personuppgifter i ett meddelande om att en handling hålls tillgänglig eller i en offentlig kungörelse eller den handling som kungörs, såsom namnet på den som beslutet gäller, kan vara en del av en myndighets personregister. Då är det fråga om sådana situationer som avses i 16 § 3 mom. i offentlighetslagen. Då en uppgift lämnas ut via det allmänna datanätet kan myndigheten inte försäkra sig om att mottagaren har rätt att använda personuppgiften, eftersom vem som helst som använder det allmänna datanätet har tillgång till uppgiften. Då kan man inte försäkra sig om senare användningsändamål. Man är tvungen att avvika från ändamålsbegränsningen även när ett meddelande om att en handling finns tillgänglig publiceras i en tidning eller i den officiella tidningen, men i de sistnämnda situationerna är utlämnandet av uppgifter mera begränsat än vid förfarandet i det allmänna datanätet.
Artikel 86 i dataskyddsförordningen gör det möjligt att jämka samman behandlingen av personuppgifter och handlingsoffentligheten för utförandet av en uppgift av allmänt intresse. Syftet med förfarandet vid offentlig delgivning är att nå mottagaren och säkerställa att myndigheten fullgör sin delgivningsskyldighet. Användning av det allmänna datanätet vid offentlig delgivning kan inte alltid motiveras med offentlighetsgrunden enligt artikel 86 även fast delgivningen gäller en större personkrets. På grund av det stora användningsområdet för offentlig delgivning kan det emellertid bli aktuellt att använda den också i ovannämnda syfte när förvaltningsområdesspecifik lagstiftning tillämpas.
Enligt artikel 6.3 i dataskyddsförordningen ska den grund för behandlingen som avses i punkt 1 c och e fastställas i enlighet med unionsrätten, eller i en medlemsstats nationella rätt som den personuppgiftsansvarige omfattas av. Enligt punkten kan den rättsliga grunden innehålla särskilda bestämmelser för att anpassa tillämpningen av bestämmelserna i förordningen, bland annat de allmänna villkor som ska gälla för den personuppgiftsansvariges behandling och ändamålsbegränsningar. Medlemsstaternas nationella rätt ska uppfylla ett mål av allmänt intresse och vara proportionell mot det legitima mål som eftersträvas.
I artikel 6.4 i dataskyddsförordningen ges möjlighet att nationellt avvika från ändamålsbegränsningsprincipen förutsatt att den nationella lagstiftningen utgör en nödvändig och proportionell åtgärd i ett demokratiskt samhälle för att skydda de mål som avses i artikel 23.1 i dataskyddsförordningen. Sådana mål är bland annat unionens eller en medlemsstats viktiga mål av generellt allmänt intresse, särskilt ett av unionens eller en medlemsstats viktiga ekonomiska eller finansiella intressen, däribland penning-, budget- eller skattefrågor samt folkhälsa och social trygghet.
Offentlig delgivning kan gälla vilket förvaltningsbeslut som helst eller vilken handling som helst som påverkar behandlingen. Syftet med offentlig delgivning är att säkerställa att myndigheten kan fullgöra sin delgivningsskyldighet i de situationer där det inte är möjligt på något annat delgivningssätt. Med tanke på rättsskyddet är det viktigt att delgivning verkställs i synnerhet i situationer där en tid för sökande av ändring eller någon annan tidsfrist som påverkar mottagarens rätt börjar löpa från delfåendet. Det är möjligt att anse att offentlig delgivning i datanätet når mottagaren med större sannolikhet än meddelande i den officiella tidningen och på en anslagstavla eller i en tidning enligt den gällande lagstiftningen. På så vis kan man bättre än i nuläget försäkra sig om att mottagaren har förutsättningar att effektiv utnyttja sin rätt att söka ändring eller någon annan tidsfrist.
Förfarandet vid offentlig delgivning kan anses uppfylla unionens eller en medlemsstats viktiga mål av generellt allmänt intresse enligt artikel 23.1 e i dataskyddsförordningen. Bestämmelserna kan dessutom anses vara nödvändiga och proportionella med beaktande av att i ett meddelande som hålls tillgängligt får publiceras endast personuppgifter som är nödvändiga för tillgången till information.
Eftersom behörigheten att verkställa offentliga kungörelser alltid följer av en bestämmelse i en speciallag, bör förhållandet mellan den föreslagna 62 b § och dataskyddsförordningen även i sistnämnda avseende bedömas i samband med annan relevant lagstiftning, om det är möjligt att kungörelser och kungjorda handlingar som publiceras i det allmänna datanätet kan innehålla personuppgifter.
All behandling av personuppgifter ska vara berättigad och nödvändig under hela den tid som uppgifter behandlas. Efter att meddelandetiden och kungörelsetiden upphört upphör också myndighetens grund för och behov av att behandla personuppgifter i det allmänna datanätet. Personuppgifterna ska i enlighet med den sista meningen i förslaget till 62 b § avlägsnas från det allmänna datanätet när den tid för tillgänglighållandet som avses i 62 § 3 mom. eller 62 a § 2 mom. löper ut. Vid offentlig delgivning ska alltså personuppgifter som ingår i meddelandet avlägsnas från det allmänna datanätet när den tid för tillgänglighållande som myndigheten beslutat löper ut. Om en tid för sökande av ändring eller någon annan tidsfrist som påverkar mottagarens rätt börjar löpa från delfåendet av det ärende som den offentliga kungörelsen gäller, ska personuppgifter i den offentliga kungörelsen och de kungjorda handlingarna avlägsnas när den nämnda tiden löper ut. I annat fall ska personuppgifterna avlägsnas från myndighetens webbplats i det allmänna datanätet 14 dagar efter det att kungörelsen och de kungjorda handlingarna publicerades. Detta gäller också situationer där det någon annanstans i lag har föreskrivits på om tiden för tillgänglighållande på ett sätt som avviker från 62 a § 2 mom. i förvaltningslagen.
Den behöriga myndigheten är ansvarig för verkställandet av delgivningen och för att sekretessbelagda uppgifter inte publiceras i meddelanden enligt 62 § om att en handling hålls tillgänglig eller i kungörelser och handlingar som kungörs enligt 62 a §, och för att personuppgifter i dem avlägsnas från det allmänna datanätet efter utsatt tid. Behandlingen av personuppgifter och sekretessbelagda uppgifter kräver särskild uppmärksamhet av myndigheten i samband med offentliga kungörelser, där även de kungjorda handlingarna publiceras på myndighetens webbplats.