(1)Stora utskottet betonar att kommissionens förslag (COM (2023) 232 final) till Europaparlamentets och rådets förordning om patent som är väsentliga för standarden (essentialpatent) är av särskild betydelse för Finland, eftersom Nokia äger omkring 50 procent av de europeiska essentialpatenten. Förslaget till förordning innehåller mycket detaljerade och komplicerade specialbestämmelser för en bransch som länge har varit beroende av allmänna patent-, avtals- och konkurrensbestämmelser. Bestämmelsen skulle avsevärt förändra rättsläget.
(2)Stora utskottet konstaterar att kostnaderna och fördelarna med förslaget skulle bli ojämnt fördelade i Europa. Enligt kommissionens konsekvensbedömning skulle merparten av fördelarna komma de europeiska företagen som använder standarderna till godo,, medan merparten av kostnaderna för systemet drabbar innehavarna av standardessentiella patent. Kostnaderna och fördelarna mellan medlemsstaterna i EU fördelar sig så att alla andra medlemsstater förutom Finland, Sverige och Luxemburg gynnas av förslaget. Uppskattningsvis 75 procent av nettofördelarna av systemet för standardessentiella patent kommer tyska, italienska och franska företag till godo. Vid ekonomiutskottets hörande av sakkunniga (EkUU 21/2023) har det framförts att de årliga kostnaderna för systemet för de två största innehavarna av essentiella patent, Nokia och Ericsson, kan vara av samma klass eller större än de årliga nettofördelarna med hela förslaget.
(3)Det handlar inte bara om direkta administrativa kostnader för systemet, utan förordningen har bedömts ha sannolika negativa konsekvenser också för licensinkomsterna. Kommissionen har i sin konsekvensbedömningar konstaterat att effekterna på licensinkomsterna inte är kända. Ekonomiutskottet bedömer i sitt utlåtande att förslaget genom minskade licensinkomster kan ha negativa konsekvenser också för forsknings- och utvecklingsverksamheten. Enligt erhållen utredning genererar FRAND-royaltyer exempelvis för Nokia en tredjedel av de medel som företaget använder för FoU-investeringar.
(4)Stora utskottet förhåller sig i likhet med statsrådet mycket kritiskt till förslaget till förordning och instämmer i statsrådets och ekonomiutskottets synpunkter på de problematiska punkterna i förslaget. Utskottet anser att målen med förordningen att effektivisera licensieringen av standardessentiella patent och öka öppenheten är viktiga, men anser att den föreslagna regleringen inte till alla delar är förenlig med proportionalitetsprincipen. Stora utskottet går i detta utlåtande, utifrån ekonomiutskottets utlåtande, igenom de viktigaste frågorna där det behövs ändringar om förslaget till förordning för att förordningen ska kunna godkännas av Finland.
Retroaktiv reglering och delegering av lagstiftningsbefogenheter
(5)Stora utskottet förhåller sig särskilt kritiskt till retroaktiv reglering. Enligt förslaget ska förordningen under vissa förutsättningar tillämpas också på standarder eller delar av dem som har offentliggjorts innan denna förordning träder i kraft, och till att kommissionen avser fastställa sådana standarder genom delegerade akter. Stora utskottet anser att Finland vid behandlingen av förslaget bör verka för att regleringen inte möjliggör retroaktiv tillämpning. I förhandlingarna bör det dessutom säkerställas att de befogenheter som överförs till kommissionen är tillräckligt exakt avgränsade, proportionerliga, ändamålsenliga och motiverade.
Registreringsförfaranden, fastställande av sammanlagd royalty och den administrativa bördan av regleringen
(6)Enligt förslaget ska patentinnehavare inte kunna genomföra sina essentiella patent eller kräva royalty eller skadestånd innan patent registreras. Stora utskottet konstaterar att kostnaderna för de föreslagna förfarandena och den administrativa bördan är betydande för patentinnehavarna. Likaså kan konsekvenserna av försummelser i anslutning till registreringsförfarandet anses vara oproportionerliga med tanke på syftet med regleringen. Patenthavaren kan inte heller kräva skadestånd eller andra avgifter på grund av intrång för tiden före registreringen.
(7)Stora utskottet anser också att det föreslagna fastställandet av sammanlagd royalty är problematisk. Det har bedömts att det inte skulle vara möjligt att på ett så tidigt stadium fastställa de sammanlagda royaltyerna, och att förfarandet skulle kunna leda till spekulativ prissättning i stället för öppenhet och förutsägbarhet och strida mot förordningens mål. Stora utskottet fäster också uppmärksamhet vid att kravet på att fastställa sammanlagd royalty enligt ekonomiutskottets bedömning sannolikt gynnar aktörer inom 5G- och 6G-branschen utanför Europa.
(8)Stora utskottet anser att det är viktigt att noggrant bedöma vilka konsekvenser förslaget har för den europeiska innovationsverksamheten, tillväxten och konkurrenskraften. Ur denna synvinkel är det väsentligt vilken regleringsbörda förslaget skulle medföra för de europeiska företagen, hur denna regleringsbörda skulle belasta företagen och vilka spridningseffekter detta skulle ha på licensinkomsterna och företagens möjligheter att investera i forskning och utveckling. I kommissionens konsekvensbedömning har man inte utvärderat hur särskilt den betydande regleringsbörda som innehavarna av ett essentiellt patent utsätts för skulle påverka innovationsverksamheten och de europeiska företagens vilja att delta i utvecklingen av internationella standarder. Stora utskottet anser det vara viktigt att denna bedömning ännu görs innan förhandlingarna framskrider till avgörande skeden.
(9)Stora utskottet välkomnar att en av prioriteringarna i kommissionens arbetsprogram för 2024 är att minska företagens administrativa börda för att förbättra de europeiska företagens konkurrenskraft. Utskottet anser det vara viktigt att regleringen om essentiella patent är förenlig med detta allmänna mål att minska regleringsbördan.
Fastställande av FRAND-villkor och obligatorisk förlikningsförfarande
(10)I propositionen föreslås ett obligatoriskt förlikningsförfarande utanför domstol för att fastställa FRAND-villkoren för licensiering av essentiella patent. Detta skulle innebära att innehavaren av ett essentiellt patent måste vidta åtgärder för att fastställa FRAND-villkoren innan talan om intrång i ett patent väcks vid en domstol i en medlemsstat.
(11)Stora utskottet förhåller sig i likhet med statsrådet mycket kritiskt till ett sådant obligatoriskt förlikningsförfarande. I förhandlingarna bör det säkerställas att regleringen inte oskäligt begränsar rätten att få sin sak behandlad av en domstol, som garanteras som en grundläggande rättighet. I förhandlingarna bör det dessutom säkerställas att de föreslagna förfarandena är i enlighet med villkoren i Världshandelsorganisationen WTO:s TRIPS-avtal om handelsrelaterade aspekter av immateriella rättigheter.
(12)Enligt ekonomiutskottets bedömning kan förslaget i praktiken gynna aktörer som inte omfattas av FRAND-åtaganden, eftersom skyldigheterna enligt förordningen inte gäller dem. Det skulle också kunna minska viljan att delta i standardiseringsorganisationernas arbete. Detta skulle också kunna leda till att de rättsliga förfarandena för essentiella patent kanaliseras utanför EU. Frivilligheten att fastställa FRAND-villkor och möjligheten att genomföra dem parallellt med domstolsförfarandet är ett sätt att trygga tillgången till rättsskydd.
Avslutningsvis
(13)En central utgångspunkt för bedömningen av om den föreslagna regleringen är godtagbar är huruvida de problem som identifierats som bakgrund till förslaget är verkliga och, om så är fallet, huruvida den föreslagna regleringen är en lösning på dessa problem i enlighet med proportionalitetsprincipen. Stora utskottet instämmer med ekonomiutskottets ståndpunkt att ett tungt system som i betydande grad begränsar rättigheterna för innehavare av essentialpatent inte är motiverat och inte till alla delar är ett sätt att utveckla licensieringen förenligt med proportionalitetsprincipen.
(14)Enligt utredning till utskottet skulle en reglering av den typ som nu föreslås sannolikt försvaga de europeiska företagens vilja att delta i utvecklandet av internationella standarder. Eftersom särskilt mobil teknik är långt standardiserad kan förslaget ha en betydande negativ inverkan på utvecklingen av 5G- och 6G-tekniker i Finland och inom EU. Ekonomiutskottet bedömer att förslaget gynnar aktörer utanför EU på ett sätt som också strider mot målen för EU:s strategiska autonomi och ekonomiska säkerhet.
(15)Vid förhandlingarna bör det säkerställas att regleringen inte inverkar negativt på innovationsverksamheten och investeringsviljan i Europa. Särskild uppmärksamhet bör fästas vid att regleringen inte strider mot EU:s mål att stärka den strategiska autonomin, med tanke på att 90 procent av de essentiella patenten avser mobilteknik. Kommissionen bör utvärdera dessa effekter innan förhandlingarna går in i avgörande skeden.
(16)Stora utskottet noterar att beslut om rättsakten fattas i rådet med kvalificerad majoritet. Finland bör vid förhandlingarna arbeta lösningsorienterat och aktivt så att förslaget åtminstone inte genomförs till de mest problematiska delarna.