Senast publicerat 06-06-2024 12:00

Betänkande AjUB 7/2024 rd RP 37/2024 rd Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning om ändring av lagar som har samband med omorganiseringen av arbetskraftsservicen

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning om ändring av lagar som har samband med omorganiseringen av arbetskraftsservicen (RP 37/2024 rd): Ärendet har remitterats till arbetslivs- och jämställdhetsutskottet för betänkande. 

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • ledande sakkunnig Anna Aaltonen 
    arbets- och näringsministeriet
  • specialsakkunnig Ville Heinonen 
    arbets- och näringsministeriet
  • socialråd Virva Juurikkala 
    social- och hälsovårdsministeriet
  • utvecklingschef Elina Korpi 
    Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland
  • gruppchef Katariina Hepoaho 
    UF-centret
  • servicechef Meeri Haapakoski 
    Nylands arbets- och näringsbyrå
  • ledande sakkunnig Timo Aulanko 
    Helsingfors stad
  • specialsakkunnig Ellen Vogt 
    Välfärdsområdesbolaget Hyvil Ab
  • chefsjurist Tarja Krakau 
    Finlands Kommunförbund
  • TYP-nätverkschef Anna-Liisa Lämsä 
    det rikstäckande nätverket för sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen
  • huvudförtroendeman Kari Reponen 
    Fackförbundet Pro rf
  • förhandlingschef Petri Toiviainen 
    Förhandlingsorganisationen för offentliga sektorns utbildade FOSU rf
  • chef för juridiska ärenden Jussi-Pekka Rantanen 
    Keva
  • arbetsmarknadsjurist Johanna Antikainen 
    Kommun- och välfärdsområdesarbetsgivarna KT
  • ledande expert Milka Kortet 
    Arbetsgivarna för servicebranscherna PALTA rf
  • chef för intressebevakning Anne Perälahti 
    SOSTE Finlands social och hälsa rf
  • verksamhetsledare Jukka Haapakoski 
    Työttömien Keskusjärjestö ry.

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • justitieministeriet
  • Dataombudsmannens byrå
  • Folkpensionsanstalten
  • Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC rf
  • STTK rf
  • Akava ry
  • Företagarna i Finland rf
  • Arbetslöshetskassornas Samorganisation rf.

Inget yttrande av 

  • Statens arbetsmarknadsverk
  • Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL rf.

PROPOSITIONEN

I propositionen föreslås ändringar i lagen om ordnande av arbetskraftsservice, lagen om införande av lagen om ordnande av arbetskraftsservice och vissa lagar som har samband med den, lagen om sektorsövergripande främjande av sysselsättningen, lagen om utkomstskydd för arbetslösa, lagen om tillämpning av Europeiska unionens lagstiftning om samordning av de sociala trygghetssystemen, lönegarantilagen, lagen om lönegaranti för sjömän, lagen om inkomstdatasystemet, lagen om statsandel för kommunal basservice, lagen om närings-, trafik- och miljöcentralerna, lagen om kundinformationssystemet för företagstjänster samt lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice. 

Vissa ändringar föreslås i den lagstiftning som gäller omorganiseringen av arbetskraftsservicen. Ändringarna är avsedda att bidra till en smidig överföring av organiseringsansvaret för arbetskraftsservice. 

Enligt propositionen kan en arbetskraftsmyndighet genom avtal överföra sådana uppgifter som ingår i dess behörighet till en annan kommuns eller samkommuns tjänsteinnehavare. Denna möjlighet utvidgas från att gälla de uppgifter som arbetskraftsmyndigheter har enligt lagen om ordnande av arbetskraftsservice till att även omfatta uppgifter som de har enligt någon annan lag. 

Det föreslås preciseringar i bestämmelserna om behandling av kunduppgifter, bestämmelserna om användarrättigheter och bestämmelserna om tillägg som arbetskraftsmyndigheterna skaffar. Enligt förslaget utökas de nuvarande ändamålen för vilka kunduppgifter får behandlas till att omfatta utvecklings- och förvaltningscentrets lagstadgade uppgift att sköta tjänster för internationell rekrytering samt den riksomfattande informationen och rådgivningen om arbetskraftsservice och utkomstskydd för arbetslösa. Den rätt som utvecklings- och förvaltningscentret har att förbjuda att tillägg skaffade av arbetskraftsmyndigheter tas in i den riksomfattande helheten av kundinformationssystem föreslås bli utökad till fall där tillägget överlappar den riksomfattande helhet av informationssystem som omfattas av användningsskyldighet. På motsvarande sätt föreslås utvecklings- och förvaltningscentret ha rätt att stänga av tillägg på de villkor som anges i lagen. I förslaget ingår även kompletteringar av utvecklings- och förvaltningscentrets rätt till information. 

I övergångsbestämmelserna om överföringen av organiseringsansvar föreslås kompletteringar som gäller överföring av personal samt överföring av avtal, stödbeslut och ersättningsbeslut med tillhörande ansvar. När en person övergått från staten till en kommun som ett led i arrangemang för produktion av arbetskraftsservice och den personen överförs till en annan kommun inom sysselsättningsområdet föreslås det att denna överföring under 2025 ska betraktas som överlåtelse av rörelse. I fråga om de avtal som överförs föreslås staten ha och bekosta sådana avtalsbaserade ansvar som gäller tiden före överföringen av organiseringsansvaret. Enligt förslaget ska staten inom ramen för statsbudgeten ersätta kostnaderna för enskilda beslut om stöd, subvention och ersättning som arbetskraftsmyndigheterna övertar ansvaret för, när det stöd eller den subvention eller ersättning som arbetskraftsmyndigheten börjar betala gäller tiden före överföringen av organiseringsansvaret. I övergångsbestämmelserna föreslås det att anställda hos kommuner eller samkommuner ska kunna få användarrättigheter till det riksomfattande kundinformationssystemet för arbetskraftsservice innan organiseringsansvaret överförs, för att säkerställa att kundservicen löper problemfritt och utan avbrott. 

Genom propositionen genomförs dessutom den i regeringsprogrammet inskrivna föresatsen att utöka sakkunnigas prövningsrätt i serviceprocessen för arbetssökande. För arbetssökande vars arbetslöshet är på väg att upphöra inom tre månader eller som är på väg att inleda beväringstjänst, civiltjänst eller familjeledighet inom tre månader föreslås huvudregeln vara att inget samtal om jobbsökning eller kompletterande samtal om jobbsökning ordnas. Denna regel föreslås bli underställd tilläggsvillkoren att arbetslösheten ska upphöra för minst tre månader eller att beväringstjänsten, civiltjänsten eller familjeledigheten ska vara minst tre månader samt att det inte ska krävas något samtal för att den arbetssökandes servicebehov ska kunna tillgodoses eller jobbsökningsskyldighet föreläggas. När jobbsökningsskyldighet föreläggs en sådan arbetssökande som nämns ovan ska den arbetssökandes möjligheter att få kortvarigt arbete beaktas. 

Propositionen hänför sig till den andra tilläggsbudgetpropositionen för 2024 och avses bli behandlad i samband med den. 

De föreslagna lagarna avses träda i kraft i huvudsak den 1 januari 2025. Den föreslagna ändring i lagen om ordnande av arbetskraftsservice som gäller samarbete mellan kommuner avses dock träda i kraft så snart som möjligt. Ändringarna i införandelagen avses träda i kraft den 1 augusti 2024. Ändringarna i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice och vissa av ändringarna i lagen om utkomstskydd för arbetslösa avses träda i kraft den 1 september 2024. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

Allmänt

I propositionen föreslås vissa ändringar i lagstiftningen om omorganiseringen av arbetskraftsservicen. Syftet är att bidra till en smidig överföring av organiseringsansvaret för arbetskraftsservice. Enligt propositionen kan en arbetskraftsmyndighet genom avtal överföra sådana uppgifter som ingår i dess behörighet till tjänsteinnehavare i en annan kommun eller samkommun. Denna möjlighet utvidgas från att gälla de uppgifter som arbetskraftsmyndigheter har enligt lagen om ordnande av arbetskraftsservice till att även omfatta uppgifter som de har enligt någon annan lag. 

I propositionen föreslås preciseringar i bestämmelserna om behandling av kunduppgifter, bestämmelserna om användarrättigheter och bestämmelserna om tillägg som arbetskraftsmyndigheterna skaffar. Enligt propositionen utökas de nuvarande ändamålen för vilka kunduppgifter får behandlas till att omfatta utvecklings- och förvaltningscentrets lagstadgade uppgift att sköta tjänster för internationell rekrytering samt den riksomfattande informationen och rådgivningen om arbetskraftsservice och utkomstskydd för arbetslösa. 

I övergångsbestämmelserna om överföringen av organiseringsansvar föreslås kompletteringar som gäller överföring av personal samt överföring av avtal, stödbeslut och ersättningsbeslut med tillhörande ansvar. När en person övergått från staten till en kommun som ett led i arrangemang för produktion av arbetskraftsservice och den personen överförs till en annan kommun inom sysselsättningsområdet ska denna överföring under 2025 betraktas som överlåtelse av rörelse. I fråga om de avtal som överförs ska staten ha sådana avtalsbaserade ansvar som gäller tiden före överföringen av organiseringsansvaret och även bekosta dessa. Staten ska inom ramen för statsbudgeten ersätta kostnaderna för sådana enskilda beslut om stöd, subvention och ersättning som arbetskraftsmyndigheterna övertar ansvaret för, när det stöd eller den subvention eller ersättning som arbetskraftsmyndigheten börjar betala gäller tiden före överföringen av organiseringsansvaret. I övergångsbestämmelserna ska det föreskrivas att anställda hos kommuner eller samkommuner ska kunna få användarrättigheter till det riksomfattande kundinformationssystemet för arbetskraftsservice innan organiseringsansvaret överförs, för att säkerställa att kundservicen löper problemfritt och utan avbrott. 

Genom propositionen genomförs dessutom den i regeringsprogrammet inskrivna föresatsen att utöka sakkunnigas prövningsrätt i serviceprocessen för arbetssökande. För arbetssökande vars arbetslöshet är på väg att upphöra inom tre månader eller som är på väg att inleda beväringstjänst, civiltjänst eller familjeledighet inom tre månader ska huvudregeln vara att inget samtal om jobbsökning eller kompletterande samtal om jobbsökning ordnas. Det krävs också att arbetslösheten ska upphöra för en tid på minst tre månader eller att beväringstjänsten, civiltjänsten eller familjeledigheten ska vara minst tre månader samt att det inte ska krävas något samtal för att den arbetssökandes servicebehov ska kunna tillgodoses eller jobbsökningsskyldighet föreläggas. När jobbsökningsskyldighet föreläggs en sådan arbetssökande som nämns ovan ska den arbetssökandes möjligheter att få kortvarigt arbete beaktas. 

Utskottet tillstyrker lagförslagen, men med följande ändringar och kommentarer. 

Serviceprocessen för arbetssökande

Serviceprocessen för arbetssökande ändrades i maj 2022 när den så kallade nordiska modellen för arbetskraftsservice trädde i kraft (RP 167/2021 rd, AjUB 17/2021 rd). I samband med propositionen godkändes också tre uttalanden. I det första står följande: ”Riksdagen förutsätter att regeringen noga följer vilka konsekvenser reformen har för sysselsättningsutvecklingen och för hur servicen lyckas och hur kommunförsöken framskrider samt för hur resurserna räcker och hur de inriktas, och i det sammanhanget lägger särskild vikt vid hur den detaljerade regleringen fungerar, samt att regeringen lämnar en rapport till arbetslivs- och jämställdhetsutskottet om de ovannämnda omständigheterna före utgången av 2023. Riksdagen förutsätter att regeringen vid behov vidtar åtgärder för att se över lagstiftningen.” 

Av en utredning som lämnades till arbetslivs- och jämställdhetsutskottet i december 2023 framgick det att utfallet av den nuvarande kundservicemodellen i fråga om kundbesök och jobbsökningsskyldigheter har varit en tredjedel lägre än beräknat. Enligt personalen vid arbets- och näringsbyråerna och inom kommunförsöken gör modellen det inte möjligt att tillhandahålla individuella tjänster för de kunder som skulle dra störst nytta av tjänsterna. Den största kritiken från personalen riktades mot att serviceprocessen är schablonmässig och att den leder till byråkrati som kräver resurser som personalen annars kunde använda för sin kärnuppgift, att stödja kundernas sysselsättning. Samma iakttagelser lyftes fram i Statens revisionsverks utredning hösten 2023. Revisionsverket rekommenderade att man genom lagstiftning och eventuella anvisningar främjar att arbets- och näringstjänsternas personalresurser i högre grad fördelas enligt kundens servicebehov samt förenklar lagstiftningen och anvisningarna om den kvantitativa jobbsökningsskyldigheten. 

Den lagstadgade serviceprocessen inom arbetskraftsservicen ska enligt regeringsprogrammet förenklas så att de begränsade resurserna kan användas på ett mer ändamålsenligt och kundorienterat sätt. Satsningar ska göras på den inledande kartläggningen och personlig kontakt. Tjänstemannen ges större prövningsrätt och åläggs att främja individanpassad sysselsättning. 

Syftet med de föreslagna ändringarna i serviceprocessen för arbetssökande är att öka de sakkunnigas prövningsrätt i processen. Det är första etappen i översynen av bestämmelserna om serviceprocessen för arbetssökande. Arbets- och näringsministeriet har tillsatt en arbetsgrupp som ska bereda genomförandet av regeringsprogrammets åtgärder för att reformera arbetskraftsservicen. Arbetsgruppens mandatperiod är den 2 oktober 2023—31 mars 2027. 

Enligt propositionen utökas de sakkunnigas prövningsrätt när det gäller att inom ramen för serviceprocessen ordna möten med arbetssökande och förelägga jobbsökningsskyldighet. Ändringen gäller under vissa ytterligare förutsättningar arbetssökande som inom tre månader kommer att bli arbetslösa eller kommer att inleda beväringstjänst, civiltjänst eller familjeledighet. 

De arbetssökande ska enligt propositionen ha kvar sin skyldighet att främja sin sysselsättning under den tid som de är kunder hos arbets- och näringsbyrån (från ingången av 2025 hos arbetskraftsmyndigheten) och omfattas av systemet för utkomstskydd för arbetslösa. Detta innebär att en jobbsökningsskyldighet föreläggs. När skyldigheten föreläggs ska den arbetssökandes möjligheter att få kortvarigt arbete beaktas och skyldigheten kan fullgöras också genom att personen söker arbete som varar kortare tid än två veckor. På de grunder som anges i lag går det att sänka antalet arbetstillfällen som ska sökas eller så kan man frångå skyldigheten helt och hållet. En arbetssökande förlorar sin rätt till arbetslöshetsförmåner antingen för viss tid eller tills vidare, om han eller hon lämnar felaktiga eller bristfälliga uppgifter eller på något annat motsvarande sätt genom sitt förfarande orsakar att det inte ordnas samtal med honom eller henne på det sätt som avses i lag. 

Sakkunniga har ställt sig bakom förslaget om att underlätta serviceprocessen för arbetssökande och ansett att det gör det möjligt att i någon mån mer ändamålsenligt fördela arbetskraftsmyndigheternas begränsade sakkunnigresurser. Många har ansett att förändringen går i rätt riktning, men att den inte är tillräcklig. Sakkunniga har också framfört att man vid utvecklandet av jobbsökningsskyldigheten bör överväga att fastställa en kvantitativ skyldighet i anvisningarna för till-lämpning av sysselsättningstjänsterna och genom individuell prövning i stället för genom lagstiftning (t.ex. Sverige och Danmark har enligt uppgift inte på lagnivå fastställt någon kvantitativ jobbsökningsskyldighet), dock så att likabehandling säkerställs. Dessutom har det betonats att digitala tjänster för arbetssökande i Finland så snart som möjligt bör tillhandahållas på en tydlig webbplats och i en behändig mobilapplikation. Man har också menat att sysselsättningsområdenas gränser inte får utgöra ett hinder för att söka jobb över områdesgränserna. 

Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet ser det som angeläget att utöka de sakkunnigas prövningsrätt vid bedömningen av kundens servicebehov så att stödet kan riktas till de kunder som mest behöver och drar nytta av hjälp med att hitta jobb. Betydelsen av bedömningen av servicebehovet accentueras ytterligare i och med de ändringar som görs i utkomstskyddet för arbetslösa. Arbetslösa arbetssökande som behöver stöd för sin sysselsättning måste effektivare än tidigare kunna hänvisas till en servicekedja som leder till sysselsättning i stället för att hamna i en fattigdomsfälla. Utskottet understryker att arbetskraftsservicens kärnuppgift är att hjälpa arbetssökande in i arbetslivet. Serviceprocessen bör utvecklas så att den stöder detta mål på ett optimalt sätt, så att resurserna inte används till byråkrati kring arbetslöshet i stället för att främja sysselsättningen. Viktigare än antalet möten och kontakter är att de är ändamålsenliga och att tjänsterna är av god kvalitet samt att det finns lämpliga indikatorer för att bedöma vilken genomslagskraft serviceprocessen har i fråga om sysselsättningen. 

Enligt uppgift till utskottet bereder arbets- och näringsministeriet en mer omfattande ändring i serviceprocessen för arbetssökande. En proposition om detta ska enligt planerna lämnas till riksdagen hösten 2025. Avsikten är att införa de lagändringar som behövs för att genomföra de skrivningar i regeringsprogrammet som gäller serviceprocessen för arbetssökande. Avsikten är också att i ändringsförslagen beakta riksdagens uttalanden och slutsatserna av de utredningar som gjorts med anledning av dem. Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet framhåller att man i samband med de ändringar som nu görs och i fortsättningen när serviceprocessen lättas upp måste säkerställa en korrekt fördelning av de resurser som frigörs för att nå de ovannämnda målen. 

Överföring av ansvaret för att ordna arbetskraftsservice

Enligt propositionen ska möjligheten att avtala om utövandet av den behörighet som hör till arbetskraftsmyndigheten i enlighet med 54 § i kommunallagen (410/2015) utvidgas. Syftet med ändringen är att arbetskraftsmyndigheternas verksamhet ska ordnas på ett ändamålsenligt sätt. I propositionen kompletteras dessutom bestämmelserna om överföring av personal. Överföringar av tidigare statsanställd personal mellan kommunerna i ett sysselsättningsområde i samband med arrangemang som gäller produktionen av arbetskraftstjänster ska betraktas som överlåtelse av rörelse fram till utgången av 2025. Lösningarna kring produktionen av arbetskraftsservice och den anknytande placeringen av personal behöver nämligen sannolikt preciseras ännu efter det att personalen har överförts från staten till en kommun eller samkommun. 

Avsikten är att genom propositionen förtydliga bestämmelserna om de stöd- och ersättningsbeslut som arbetskraftsmyndigheterna ska överta ansvaret för. Staten svarar för de förbindelser som följer av de avtal som överförs och som gäller tiden före överföringen av organiseringsansvaret. Staten ska sköta de inköpsfakturor som behandlas enligt prestationsprincipen i statens bokföring, även om fakturan anländer 2025. Inom ramen för statsbudgeten ska staten ersätta arbetskraftsmyndigheterna för de stöd, subventioner och ersättningar som ska betalas av dem och som hänför sig till tiden före överföringen av organiseringsansvaret. 

Lagen om statsandel för kommunal basservice (618/2021) preciseras i fråga om indexjusteringar av de ersättningar som betalas till kommunerna för det utvidgade finansieringsansvaret för arbetslöshetsförmåner. Både den justering som görs vid fastställandet till 2024 års nivå och de justeringar av ersättningarna som görs senare årligen enligt lagen om folkpensionsindex (456/2001) knyts till de indexjusteringar av arbetslöshetsförmånerna som ligger till grund för finansieringsansvaret. Dessutom föreslås en rad korrigeringar och kompletteringar bland annat i bestämmelserna om användning av kunduppgifter, det riksomfattande kundinformationssystemet, samarbetsmodellen för sektorsövergripande stöd, arbetsförmedlingsnätverket Eures och rätten att få information. 

Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet anser att regleringen behöver kompletteras i enlighet med propositionen så att överföringarna av tidigare statsanställd personal mellan kommunerna inom ett sysselsättningsområde betraktas som överlåtelse av rörelse fram till utgången av 2025. Kompletteringen behövs för att säkerställa villkoren för den personal som överförs från staten, eftersom organiseringen av arbetskraftsservicen pågår och arrangemang mellan kommunerna fortfarande kan göras efter tidpunkten för överföringen. 

Vid utskottets sakkunnigutfrågning uttrycktes det ovisshet om rätten att använda kundinformationssystemet. Utifrån inkommen utredning konstaterar utskottet att användarrättigheter kan beviljas en person som är anställd hos arbetskraftsmyndigheten. Detta gäller både personer i arbetsavtalsförhållande och personer i tjänsteförhållande, så det är inte nödvändigt att fastställa i vilka situationer en person i tjänsteförhållande och en person i arbetsavtalsförhållande kan beviljas användarrättigheter. I lagen anges vilka uppgifter en person i anställningsförhållande ska ha hand om för att kunna beviljas användarrättigheter. Användarrättigheterna måste i vilket fall som helst avgränsas till innehåll, omfattning och behörigheter enligt vad som är nödvändigt för att personen ska kunna sköta sina arbetsuppgifter. Den som har beviljats användarrättigheter får behandla endast sådana uppgifter som är nödvändiga för arbetsuppgifterna och behandla dem endast på ett för arbetsuppgifterna nödvändigt sätt. Huruvida personen anställs i tjänste- eller arbetsavtalsförhållande bestäms utifrån typen av arbetsuppgifter. Enbart användning av informationssystemet utgör inte nödvändigtvis utövning av offentlig makt, så användarrättigheter beviljas inte enbart tjänsteinnehavare. 

I 120 § 1 mom. i lagen om ordnande av arbetskraftsservice (380/2023) står det att utvecklings- och förvaltningscentret ansvarar för att utveckla och förvalta den nationella informationsresursen för arbetskraftsservice, den nationella serviceplattformen för arbetskraftsservice och den riksomfattande helheten av kundinformationssystem för arbetskraftsservice samt de gränssnitt som behövs för att man ska kunna ansluta sig till helheten av kundinformationssystem (riksomfattande informationssystemtjänster för arbetskraftsservice). De riksomfattande informationssystemtjänsterna för arbetskraftsservice ska enligt samma moment utvecklas i samarbete med arbetskraftsmyndigheterna och med beaktande av tillgängliga anslag. 

Vid utskottets sakkunnigutfrågning framfördes det att det hittills inte har fastställts eller finns något sätt att genomföra detta samarbete på ett överblickbart, rättidigt och planmässigt sätt. Vidare ansågs det att arbetskraftsmyndigheterna bör känna till processen och arbetssätten för att få sina eventuella behov av informationssystem upp på utvecklingsagendan samt också de kriterier utifrån vilka utvecklingsprojekten prioriteras. Enligt propositionen sker samarbetet genom gemensam utveckling och kan konkret genomföras i en sektion för gemensam utveckling inrättad för ändamålet inom den delegation för främjande av sysselsättningen som avses i 22 § i lagen om ordnande av arbetskraftsservice. Utvecklings- och förvaltningscentret har förberett en modell för gemensam utveckling som ska göra det möjligt för arbetskraftsmyndigheterna att i framtiden lyfta fram idéer och behov av att utveckla informationssystemen, erfar utskottet. Målet är att skapa en modell där slutanvändaren, som också bäst känner till kraven inom kundarbetet, får möjlighet att specificera krav och delta i processen. Arbets- och näringsministeriet håller på att ta fram en förordning för att närmare föreskriva om delegationens sektioner. 

DETALJMOTIVERING

1. Lagen om ändring av lagen om ordnande av arbetskraftsservice

3 och 42 § Definitioner samt Mål och allmänna principer för arbetsförmedling.

Utskottet föreslår en liten teknisk korrigering i paragraferna. Ändringen i 42 § påverkar inte den svenska texten. 

112 §. Användningsändamål för kunduppgifter.

Den ändring som riksdagen godkänt utifrån RP 8/2024 rd och AjUB 5/2024 rd beaktas i 1 mom. 2 punkten. 

125 §. Beviljande av användarrättigheter till den riksomfattande helheten av kundinformationssystem.

Den ändring som riksdagen godkänt utifrån RP 8/2024 rd och AjUB 5/2024 rd beaktas i 1 mom. 6 punkten. 

2. Lagen om ändring av lagen om införande av lagen om ordnande av arbetskraftsservice och vissa lagar som har samband med den

14 §. Rätt till information och behandling av kunduppgifter när verkställigheten bereds.

Vid utskottets sakkunnigutfrågning framkom det att paragrafens bestämmelser om arbetskraftsmyndigheternas rätt att få information och behandling av kunduppgifter när verkställigheten bereds behöver preciseras. I propositionen är paragrafen formulerad så att arbetskraftsmyndigheten har rätt att få de uppgifter som närmare anges i paragrafen och som är nödvändiga vid beredningen av verkställigheten. Arbetskraftsmyndigheterna bildas emellertid först den 1 januari 2025. 

Utskottet föreslår därför att paragrafen preciseras i fråga om definitionen av arbetskraftsmyndighet så att ”arbetskraftsmyndighet” ersätts med ”kommun eller samkommun” när de ansvarar för ordnandet av arbetskraftsservicen. 

3. Lagen om ändring av 9 och 12 § i lagen om sektorsövergripande främjande av sysselsättningen

9 §. Organisering av samarbetsmodellen för sektorsövergripande stöd.

Vid utskottets sakkunnigutfrågning ansågs 2 mom. vara vilseledande. Frasen ”ledningsgruppen ska ingå ett samarbetsavtal” kan orsaka missförstånd, eftersom de ärenden som ska avtalas är av det slaget att de ska avgöras enligt beslutsstrukturen i var och en av de organisationer som deltar i samarbetsmodellen. 

Utskottet föreslår en omformulering så att det i stället föreskrivs att de i ledningsgruppen ingående välfärdsområdena, arbetskraftsmyndigheterna och Folkpensionsanstalten i samarbetsavtalet ska avtala om organiseringen av och resursallokeringen för samarbetsmodellen. 

4. Lagen om ändring och temporär ändring av lagen om utkomstskydd för arbetslösa

11 kap. Bestämmelser om verkställighet

4 a §. Arbetskraftspolitiskt utlåtande av närings-, trafik- och miljöcentralernas utvecklings- och förvaltningscenter.

Utskottet föreslår tekniska korrigeringar i paragrafen i den finska versionen. 

9. Lagen om ändring av lagen om lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice

1 kap. Allmänna bestämmelser

3 §. Definitioner.

Utskottet föreslår en smärre teknisk korrigering i paragrafen. 

2 kap. Serviceprocessen för arbetssökande

6 §. Ordnande av samtal om jobbsökning och kompletterande samtal om jobbsökning.

I 1 mom. 1 punkten har det av misstag utelämnats en passus om att samtal om jobbsökning i regel ska hållas med två veckors mellanrum. En motsvarande formulering ingår i det föreslagna 32 § 1 mom. i lagen om ordnande av arbetskraftsservice. Utskottet föreslår att felet korrigeras genom att orden ”i regel” fogas till 2 kap. 6 § 1 mom. 1 punkten. 

10. Lagen om ändring av 3 a § i lagen om närings-, trafik- och miljöcentralerna samt om närings-, trafik- och miljöcentralernas utvecklings- och förvaltningscenter

3 a §. Utvecklings- och förvaltningscentrets uppgifter.

Den ändring som riksdagen godkänt utifrån RP 8/2024 rd och AjUB 5/2024 rd beaktas i 2 mom. 7 punkten. 

12. Lagen om ändring av 10 § i lagen om kundinformationssystemet för företagstjänster

Utskottet föreslår en teknisk ändring i ingressen i den finska versionen. 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Arbetslivs- och jämställdhetsutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner lagförslag 5—8, 11 och 13 i proposition RP 37/2024 rd utan ändringar. Riksdagen godkänner lagförslag 1—4, 9, 10 och 12 i proposition RP 37/2024 rd med ändringar. (Utskottets ändringsförslag) 

Utskottets ändringsförslag

1. Lag om ändring av lagen om ordnande av arbetskraftsservice 

I enlighet med riksdagens beslut 
upphävs i lagen om ordnande av arbetskraftsservice (380/2023) 48 § 1 mom. 6 punkten och 120 § 3 mom., av dem 48 § 1 mom. 6 punkten sådan den lyder i lag 997/2023, 
ändras 3 § 1 mom. 1 och 12 punkten, 13 § 2 mom., 32 § 1 Utskottet föreslår en ändring mom. 1—3 punkten Slut på ändringsförslaget och 3 mom., 33 § 1 mom. 2 punkten, 42 § 3 mom., 45 § 1 punkten, 46 § 2 mom. och 46 § 3 mom. 3 punkten, 47 § 1 och 3 mom., 112 § mom. 2 punkten, 114 § 1 mom. 3 punkten, 114 § 2 mom. 2 punkten och 114 § 3 mom. 2 punkten, 120 § 1 mom. samt det inledande stycket och 6 punkten i 125 § 1 mom. och 125 § Utskottet föreslår en strykning 2 Slut på strykningsförslagetUtskottet föreslår en ändring 3 Slut på ändringsförslaget mom., 
av dem 33 § 1 mom. 2 punkten och 47 § 3 mom. sådana de lyder i lag 691/2023Utskottet föreslår en ändring  samt 112 § 1 mom. 2 punkten och 125 § 1 mom. 6 punkten sådana de lyder i lag /  Slut på ändringsförslaget, och 
fogas till 32 §, sådan den lyder delvis ändrad i lag 691/2023, ett nytt 4 mom., till 44 §, sådan den lyder delvis ändrad i lag 691/2023, ett nytt 4 mom., till lagen en ny 120 a § och till 125 § 1 mom.Utskottet föreslår en ändring , sådant det lyder delvis ändrat i lag / , Slut på ändringsförslaget en ny 3 a-punkt som följer: 
3 § 
Definitioner 
I denna lag avses med 
1) arbetskraftsmyndighet den myndighet vid kommunen eller samkommunen som ansvarar för att ordna arbetskraftsservice inom sitt verksamhetsområde, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
12) de minimis-stöd stöd som omfattas av kommissionens förordning (EU) Utskottet föreslår en ändring 2023/2831 Slut på ändringsförslaget om tillämpningen av artiklarna 107 och 108 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt på stöd av mindre betydelse, kommissionens förordning (EU) nr 1408/2013 om tillämpningen av artiklarna 107 och 108 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt på stöd av mindre betydelse inom jordbrukssektorn eller kommissionens förordning (EU) nr 717/2014 om tillämpningen av artiklarna 107 och 108 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt på stöd av mindre betydelse inom fiskeri- och vattenbrukssektorn, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
13 § 
Samarbete mellan kommuner för att fullfölja organiseringsansvaret 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Servicen ska organiseras och produceras med beaktande av den befintliga verksamheten i de kommuner som deltar i samarbetet, befolkningsstrukturen i sysselsättningsområdet, kundernas servicebehov och andra omständigheter avseende tillhandahållandet av service. Trots 8 § 2 mom. 5 punkten i kommunallagen kan en arbetskraftsmyndighet avtala om att överföra en uppgift som myndigheten har enligt denna lag till en annan kommuns eller samkommuns tjänsteinnehavare, med iakttagande av bestämmelserna i 54 § i kommunallagen om avtal om skötseln av en myndighetsuppgift. Också en uppgift som arbetskraftsmyndigheten har enligt någon annan lag kan genom avtal överföras till en annan kommuns eller samkommuns tjänsteinnehavare. 
32 § 
Ordnande av samtal om jobbsökning och kompletterande samtal om jobbsökning 
Arbetskraftsmyndigheten ska med beaktande av den arbetssökandes behov av service och omständigheterna ordna följande samtal på mest ändamålsenliga sätt: 
1) för en arbetssökande som är arbetslös eller hotas av arbetslöshet, fem kompletterande samtal om jobbsökning med i regel två veckors mellanrum efter den inledande intervjun; om ett kompletterande samtal om jobbsökning har föregått den inledande intervjun ska myndigheten dock ordna fyra kompletterande samtal om jobbsökning, 
2) för en arbetssökande som är arbetslös eller hotas av arbetslöshet eller som antingen är anställd på deltid eller permitterad genom förkortad arbetstid, ett samtal om jobbsökning alltid när tre månader har förflutit från den inledande intervjun, det senaste samtalet om jobbsökning enligt denna punkt eller det senaste kompletterande samtalet om jobbsökning enligt 1 punkten, 
3) för en arbetssökande som är arbetslös, två kompletterande samtal om jobbsökning inom en månads tid alltid när sex månader har förflutit från den inledande intervjun, det senaste kompletterande samtalet om jobbsökning enligt denna punkt eller det senaste kompletterande samtalet om jobbsökning enligt 1 punkten, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Samtal om jobbsökning och kompletterande samtal om jobbsökning enligt 1 mom. 1 och 3 punkten ordnas inte om arbetslösheten kommer att upphöra inom tre månader av någon annan orsak än arbetskraftsutbildning, frivilliga studier som stöds med arbetslöshetsförmån enligt 9 kap. eller 28–32 § i lagen om främjande av integration, lönesubventionerat arbete eller deltidsarbete i vilket arbetstiden motsvarar högst 80 procent av den inom branschen tillämpade maximala arbetstiden för heltidsanställda eller om den arbetssökande inom tre månader kommer att inleda beväringstjänst, civiltjänst eller familjeledighet. För att bestämmelsen ovan ska tillämpas krävs dessutom att arbetslösheten upphör för minst tre månader eller att beväringstjänsten, civiltjänsten eller familjeledigheten varar minst tre månader och att det inte behöver ordnas något samtal för att jobbsökningsskyldighet ska kunna föreläggas enligt 44 § 4 mom. i denna lag eller med hänsyn till personens servicebehov i övrigt. Samtalen ska dock alltid ordnas om den arbetssökande begär det. 
Om den arbetssökande är permitterad ordnas de kompletterande samtal om jobbsökning som avses i 1 mom. 1 punkten endast om den arbetssökande begär det. 
33 § 
Undantag som gäller samtal om jobbsökning och kompletterande samtal om jobbsökning 
Även om en arbetssökande är arbetslös eller hotas av arbetslöshet ordnas inte samtal om jobbsökning eller kompletterande samtal om jobbsökning enligt 32 § 1 mom. 1 och 3 punkten, om den arbetssökande 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
2) efter grundskolan eller gymnasiet inte har genomgått någon utbildning som leder till examen och som ger yrkesfärdigheter (person som saknar utbildning) och den arbetssökande deltar i frivilliga studier som stöds med arbetslöshetsförmån på det sätt som avses i 9 kap. i denna lag eller i 28—32 § i lagen om främjande av integration och som beräknas fortgå längre än en månad, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
42 § 
Mål och allmänna principer för arbetsförmedling 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Arbetsförmedling bedrivs nationellt och internationellt. Arbetskraftsmyndigheterna är Euresmedlemmar enligt vad som avses i artikel 7 c i i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/589 om ett europeiskt nätverk för arbetsförmedlingar (Eures), om arbetstagares tillgång till rörlighetstjänster och om ytterligare integration av arbetsmarknaderna samt om ändring av förordningarna (EU) nr 492/2011 och (EU) nr 1296/2013. Närmare bestämmelser om arbetskraftsmyndigheters uppgifter när det gäller arbetsförmedling från Finland till utlandet och från utlandet till Finland samt om internationell praktik får utfärdas genom förordning av statsrådet. 
44 § 
Jobbsökningsskyldighet 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Om en arbetssökandes arbetslöshet kommer att upphöra inom tre månader av någon annan orsak än arbetskraftsutbildning, frivilliga studier som stöds med arbetslöshetsförmån enligt 9 kap. eller 28–32 § i lagen om främjande av integration, lönesubventionerat arbete eller deltidsarbete i vilket arbetstiden motsvarar högst 80 procent av den inom branschen tillämpade maximala arbetstiden för heltidsanställda, eller om den arbetssökande inom tre månader kommer att inleda beväringstjänst, civiltjänst eller familjeledighet, ska jobbsökningsskyldighet föreläggas för granskningsperioder på en hel månad åt gången eller utelämnas från sysselsättningsplanen, med beaktande av den arbetssökandes möjligheter att få kortvarigt arbete innan arbetslösheten upphör eller innan beväringstjänsten, civiltjänsten eller familjeledigheten inleds. För att bestämmelsen ovan ska tillämpas krävs dessutom att arbetslösheten upphör för minst tre månader eller att beväringstjänsten, civiltjänsten eller familjeledigheten varar minst tre månader. 
45 § 
Verksamhet som fullgör jobbsökningsskyldigheten 
Jobbsökningsskyldigheten kan fullgöras genom att den arbetssökande 
1) söker ett arbete i anställningsförhållande som den arbetssökande med fog kan förvänta sig att få och som varar minst två veckor; undantag från det krav som gäller hur länge ett anställningsförhållande varar kan göras i en sådan situation som avses i 44 § 4 mom., om undantaget överenskommits i sysselsättningsplanen, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
46 § 
Undantag som gäller tidpunkten när jobbsökningsskyldighet inträder 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
För permitterade inträder jobbsökningsskyldighet när tre månader har förflutit sedan permitteringen började. 
Jobbsökningsskyldighet inträder från och med att ett i 33 § 2 mom. avsett samtal om jobbsökning har ordnats, om den arbetssökande 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
3) är i lönesubventionerat arbete som beräknas fortgå längre än en månad och i vilket arbetstiden överstiger 80 procent av den inom branschen tillämpade maximala arbetstiden för heltidsanställda, eller 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
47 § 
Undantag som gäller antal och granskningsperiod i fråga om arbetsmöjligheter som ska sökas 
Om inte något annat följer av 44 § 3 eller 4 mom. eller 48 §, ska det i sysselsättningsplanen för en arbetssökande som är deltidsanställd i minst två veckor eller vars permittering genomförs i form av förkortad arbetstid anges granskningsperioder på tre månader under vilka den arbetssökande ska söka en arbetsmöjlighet. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Om inte något annat följer av 1 mom., 44 § 3 eller 4 mom. eller 48 §, ska sysselsättningsplanen för en arbetssökande som saknar utbildning och som på i 9 kap. i denna lag eller i 28–32 § i lagen om främjande av integration avsett sätt deltar i frivilliga studier som stöds med arbetslöshetsförmån omfatta under studierna infallande granskningsperioder på tre månader var, under vilka den arbetssökande ska söka tre arbetsmöjligheter. Bestämmelserna i 1 mom. och i 44 och 48 § tillämpas på jobbsökningsskyldigheten från det att ett i 33 § 2 mom. avsett samtal om jobbsökning har ordnats för den arbetssökande. 
112 § 
Användningsändamål för kunduppgifter 
Uppgifter om kunder och om producenter av arbetskraftsservice får användas 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
2) för skötsel av de uppgifter som i lagen om främjande av integration, lagen om utkomstskydd för arbetslösa, Utskottet föreslår en strykning lagen om alterneringsledighet,  Slut på strykningsförslagetlagen om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte, lagen om yrkesutbildning och lagen om Jobbkanalen Ab föreskrivs för arbetskraftsmyndigheter eller för utvecklings- och förvaltningscentret samt för skötsel av sådana uppgifter avseende tjänster för internationell rekrytering och av sådan rådgivning avseende arbetskraftsservice och utkomstskydd för arbetslösa som föreskrivs för utvecklings- och förvaltningscentret i lagen om närings-, trafik- och miljöcentralerna samt om närings-, trafik- och miljöcentralernas utvecklings- och förvaltningscenter (897/2009), 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
114 § 
Uppgifter som får behandlas 
I fråga om enskilda kunder får följande uppgifter behandlas: 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
3) uppgifter som gäller kundrelationen inom arbetskraftsservice, uträttandet av ärenden hos arbetskraftsmyndigheten eller utvecklings- och förvaltningscentret samt eventuella specialarrangemang som krävs för att kunden ska kunna uträtta ärenden, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Följande uppgifter som gäller arbetsgivare som ansöker om eller får arbetskraftsservice får behandlas: 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
2) uppgifter som gäller kundrelationen inom arbetskraftsservice och hur arbetsgivaren uträttar ärenden hos arbetskraftsmyndigheten eller utvecklings- och förvaltningscentret, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Följande uppgifter som gäller producenter av arbetskraftsservice får behandlas: 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
2) uppgifter som gäller hur producenten uträttar ärenden hos arbetskraftsmyndigheten eller utvecklings- och förvaltningscentret, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
120 § 
Riksomfattande informationssystemtjänster för arbetskraftsservice 
Utvecklings- och förvaltningscentret ansvarar för att utveckla och förvalta den nationella informationsresursen för arbetskraftsservice, den nationella serviceplattformen för arbetskraftsservice och den riksomfattande helheten av kundinformationssystem för arbetskraftsservice samt de gränssnitt som behövs för att man ska kunna ansluta sig till helheten av kundinformationssystem (riksomfattande informationssystemtjänster för arbetskraftsservice). De riksomfattande informationssystemtjänsterna för arbetskraftsservice ska utvecklas i samarbete med arbetskraftsmyndigheterna och med beaktande av tillgängliga anslag. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
120 a § 
Tillägg till helheten av kundinformationssystem 
Arbetskraftsmyndigheter kan skaffa tillägg som kompletterar den i 120 § 2 mom. avsedda helheten av kundinformationssystem. Ett tillägg kan tas in i den helheten förutsatt att tillägget 
1) uppfyller de tekniska krav och krav avseende datasäkerhet som utvecklings- och förvaltningscentret har definierat, 
2) inte överlappar den helhet av kundinformationssystem som den i det momentet föreskrivna användningsskyldigheten avser. 
Om de gränssnitt som behövs för att ta in tillägget eller de övriga tekniska kraven eller kraven avseende datasäkerhet inte har definierats, fattar utvecklings- och förvaltningscentret beslut om huruvida ett gränssnitt ska genomföras med beaktande av de övriga utvecklingsbehoven inom de riksomfattande informationssystemtjänsterna för arbetskraftsservice. 
På behandling av personuppgifter som sker i ett tillägg tillämpas bestämmelserna om användningsändamål för kunduppgifter i 112 § och bestämmelserna om uppgifter som får behandlas i 114 §. När personuppgifter behandlas i ett tillägg är det arbetskraftsmyndigheten som svarar för de skyldigheter och uppgifter som föreskrivs för personuppgiftsansvariga i den allmänna dataskyddsförordningen. 
Utvecklings- och förvaltningscentret kan stänga förbindelsen mellan ett tillägg och den informationsresurs för kunduppgifter som avses i 120 §, om tillägget äventyrar datasäkerheten eller integritetsskyddet eller om personuppgifter behandlas i strid med 3 mom. 
125 § 
Beviljande av användarrättigheter till den riksomfattande helheten av kundinformationssystem 
Användarrättigheter till den riksomfattande helheten av kundinformationssystem får beviljas personer anställda vid kommuner, samkommuner, utvecklings- och förvaltningscentret, arbets- och näringsministeriet eller regionförvaltningsverk som sköter 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
3 a) uppgifter inom sådana tjänster för internationell rekrytering eller sådan riksomfattande rådgivning inom arbetskraftsservice eller utkomstskydd för arbetslösa som avses i lagen om närings-, trafik- och miljöcentralerna samt närings-, trafik- och miljöcentralernas utvecklings- och förvaltningscenter, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
6) uppgifter inom tillsyn, utveckling, uppföljning, statistikföring, prognostisering eller styrning och som hänför sig till sådana tjänster, stöd eller kundprocesser som avses i 1—3 punkten eller 3 a-punktenUtskottet föreslår en strykning , Slut på strykningsförslagetUtskottet föreslår en ändring  eller Slut på ändringsförslaget till systemet för utkomstskydd för arbetslösaUtskottet föreslår en strykning  eller till systemet för alterneringsledighet Slut på strykningsförslaget, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Arbetskraftsmyndigheten beviljar användarrättigheter som gäller den riksomfattande helheten av kundinformationssystem till anställda hos kommunen eller samkommunen samt till anställda hos i 2 mom. 3 punkten avsedda producenter av arbetskraftsservice, när det är fråga om tjänster som arbetskraftsmyndigheten har upphandlat. Utvecklings- och förvaltningscentret beviljar användarrättigheter till sina anställda samt till anställda vid arbets- och näringsministeriet och vid regionförvaltningsverken. Centret beviljar dessutom användarrättigheter till personer anställda hos en i 2 mom. avsedd aktör som inte är verksam inom arbetskraftsservice, när det är fråga om service som centret eller arbets- och näringsministeriet har beställt eller upphandlat. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

2. Lag om ändring av lagen om införande av lagen om ordnande av arbetskraftsservice och vissa lagar som har samband med den 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om införande av lagen om ordnande av arbetskraftsservice och vissa lagar som har samband med den (383/2023) 6 § 1 och 2 mom.Utskottet föreslår en ändring , Slut på ändringsförslagetUtskottet föreslår en strykning och Slut på strykningsförslaget 11 § 2 mom. Utskottet föreslår en ändring och 14 § Slut på ändringsförslaget och 
fogas till 10 § ett nytt 2 mom.Utskottet föreslår en strykning , Slut på strykningsförslagetUtskottet föreslår en ändring  och Slut på ändringsförslaget till 11 § ett nytt 3 mom. Utskottet föreslår en strykning och till 14 § ett nytt 3 mom.  Slut på strykningsförslagetsom följer: 
6 § 
Överföring av personal 
Överföringen från arbets- och näringsbyråerna, närings-, trafik- och miljöcentralerna och utvecklings- och förvaltningscentret till kommuner och samkommuner av de uppgifter som kommunerna i och med omorganiseringen av arbetskrafts- och företagsservicen får organiseringsansvaret för samt överföringen av den personal som sköter uppgifterna ska betraktas som överlåtelse av rörelse. Om flera kommuner som ett led i arrangemang för produktion av arbetskraftsservice avtalar om att en person som varit statsanställd överförs inom sysselsättningsområdet till anställning hos en annan kommun ska denna överföring trots 25 § 1 mom. i lagen om tjänsteinnehavare i kommuner och välfärdsområden (304/2003) betraktas som överlåtelse av rörelse fram till utgången av 2025. 
Med avvikelse från vad som i 4 § i lagen om tjänsteinnehavare i kommuner och välfärdsområden föreskrivs om offentligt ansökningsförfarande får en kommun eller samkommun anställa en arbetstagare som vid ikraftträdandet av lagen om ordnande av arbetskraftsservice är anställd hos kommunen eller samkommunen i arbetsavtalsförhållande i ett motsvarande tjänsteförhållande utan offentligt ansökningsförfarande. Anställning i tjänsteförhållande utan offentligt ansökningsförfarande förutsätter att personens anställningsförhållande har fortgått utan avbrott efter ikraftträdandet av den lagen. Anställning i tjänsteförhållande enligt ovannämnda undantag är möjlig fram till utgången av 2025. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
10 § 
Överföring av bindande avtal och ansvar 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Staten ansvarar för de förpliktelser som hänför sig till avtalen till den del de gäller tiden före den 1 januari 2025. 
11 § 
Lagstiftning som tillämpas på service ordnad eller på beslut fattade med stöd av lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Arbetskraftsmyndigheten sköter de åtgärder som gäller utbetalning och återkrav av i 1 mom. avsedda stöd, subventioner eller ersättningar, med undantag för sysselsättningspolitiskt understöd och gruppansvarsförsäkring, i fråga om vilka utvecklings- och förvaltningscentret sköter utbetalning och återkrav. Staten ersätter inom ramen för statsbudgeten de stöd, subventioner och ersättningar som ska betalas på basis av de beslut som arbetskraftsmyndigheterna övertar ansvaret för, till den del stöden, subventionerna och ersättningarna gäller tiden före den 1 januari 2025. 
Med avvikelse från 1 mom. tillämpas 60 § i lagen om ordnande av arbetskraftsservice på i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice avsedd träning och prövning från och med den 1 januari 2025. 
14 § 
Rätt till information och behandling av kunduppgifter när verkställigheten bereds 
En Utskottet föreslår en strykning arbetskraftsmyndighet  Slut på strykningsförslagetUtskottet föreslår en ändring kommun eller samkommun som organiseringsansvaret övergår till  Slut på ändringsförslaget har trots sekretessbestämmelserna rätt att av arbets- och näringsbyrån, närings-, trafik- och miljöcentralen, utvecklings- och förvaltningscentret och en kommun som deltar i kommunförsöket för främjande av sysselsättningen få för beredning av verkställigheten av arbetskraftsservicen nödvändiga 
1) uppgifter om de kunder som överförs till arbetskraftsmyndigheten, dock inte kunduppgifter inom arbetskraftsservice i större omfattning än vad som krävs för att säkerställa kontinuiteten i kundens serviceprocess och service, 
2) uppgifter om i 6 § avsedd personal, 
3) uppgifter om i 8 och 10 § avsedda avtal, 
4) andra uppgifter än de som avses i 1–3 punkten. 
När den bereder verkställigheten får Utskottet föreslår en strykning arbetskraftsmyndigheten Slut på strykningsförslagetUtskottet föreslår en ändring kommunen eller samkommunen Slut på ändringsförslaget endast i den omfattning det är nödvändigt för beredningen behandla de personuppgifter som ingår i de i 1 mom. avsedda uppgifterna. 
Uppgifter som avses i 1 mom. får lämnas ut genom att användarrättigheter beviljas till den riksomfattande helheten av kundinformationssystem för arbetskraftsservice och till kundinformationssystemet för samarbetsmodellen för sektorsövergripande stöd. Den Utskottet föreslår en strykning arbetskraftsmyndighet  Slut på strykningsförslagetUtskottet föreslår en ändring kommun eller samkommun Slut på ändringsförslaget som ansvarar för att ordna arbetskraftsservice beviljar användarrättigheter till de anställda hos kommunen eller samkommunen som har till uppgift att bereda verkställigheten. Utvecklings- och förvaltningscentret svarar för det tekniska aktiverandet av användarrättigheterna på basis av en anmälan från den arbetskraftsmyndighet som beviljat användarrättigheterna. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

3. Lag om ändring av 9 och 12 § i lagen om sektorsövergripande främjande av sysselsättningen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om sektorsövergripande främjande av sysselsättningen (381/2023) 9 § 1 Utskottet föreslår en ändring och 2  Slut på ändringsförslagetmom. Utskottet föreslår en strykning och Slut på strykningsförslagetUtskottet föreslår en ändring samt Slut på ändringsförslaget 12 § 4 mom. som följer: 
9 § 
Organisering av samarbetsmodellen för sektorsövergripande stöd 
Inom verksamhetsområdet för varje välfärdsområde ska det för organisering av samarbetsmodellen för sektorsövergripande stöd finnas minst en ledningsgrupp för sektorsövergripande stöd, dock högst motsvarande antal sådana ledningsgrupper som antalet arbetskraftsmyndigheter med organiseringsansvar i området. Välfärdsområdet, arbetskraftsmyndigheterna inom välfärdsområdets verksamhetsområde och Folkpensionsanstalten ska förhandla om antalet ledningsgrupper och gruppernas verksamhetsområden innan de tillsätts. Arbetskraftsmyndigheten ska tillsätta ledningsgruppen och utse de personer som ska leda organiseringen av samarbetsmodellen för sektorsövergripande stöd inom de ramar som ledningsgruppen anger. En ledningsgrupp som består av flera arbetskraftsmyndigheter kan bildas endast om arbetskraftsmyndigheterna kommer överens om vilken arbetskraftsmyndighet som ska tillsätta ledningsgruppen och utse den ledande personen samt ordföranden för ledningsgruppen. Ledningsgruppen ska godkänna ledande de ledande personerna innan de utses. 
Arbetskraftsmyndigheten, välfärdsområdet och Folkpensionsanstalten ska anvisa tillräckligt med personal för samarbetsmodellen för sektorsövergripande stöd med beaktande av antalet personer som behöver sådan service. Utskottet föreslår en strykning Ledningsgruppen ska ingå ett samarbetsavtal som gäller organisering av samarbetsmodellen för sektorsövergripande stöd och allokering av resurser inom ledningsgruppens verksamhetsområde. Slut på strykningsförslagetUtskottet föreslår en ändring De i ledningsgruppen ingående arbetskraftsmyndigheterna, välfärdsområdena och Folkpensionsanstalten ska i ett samarbetsavtal avtala om organiseringen av och resursallokeringen för samarbetsmodellen inom ledningsgruppens verksamhetsområde. Slut på ändringsförslaget 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
12 § 
Kunddatamaterial och kundinformationssystem för samarbetsmodellen för sektorsövergripande stöd 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Användning av kundinformationssystemet förutsätter personliga användarrättigheter. Utvecklings- och förvaltningscentret får bevilja användarrättigheter till personer som är anställda hos en kommun, en samkommun, ett välfärdsområde eller Folkpensionsanstalten och sköter i denna lag avsedda uppgifter 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

4. Lag om ändring och temporär ändring av lagen om utkomstskydd för arbetslösa 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om utkomstskydd för arbetslösa (1290/2002) 1 kap. 5 § 1 mom. 16 punkten, 11 kap. 2 § 2 mom. och 11 kap. 4 a § 1 mom., sådana de lyder i lag 385/2023, och 
fogas temporärt till 2 a kap. 9 § 1 mom., sådant det lyder i lagarna 1380/2021 och 684/2022, en ny 1 a-punkt som följer: 
1 kap. 
Allmänna bestämmelser 
5 § 
Definitioner 
I denna lag avses med 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
16) arbetskraftsmyndighet den myndighet vid kommunen eller samkommunen som avses i lagen om ordnande av arbetskraftsservice och som inom sitt verksamhetsområde ansvarar för att ordna arbetskraftsservice, samt tjänsteinnehavare som med stöd av ett sådant avtal som avses i 13 § 2 mom. i den lagen sköter uppgifter som arbetskraftsmyndigheter har enligt denna lag. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
2 a kap. 
Förfaranden som är arbetskraftspolitiskt klandervärda 
9 § 
Förfaranden i samband med jobbsökning och arbetskraftsservice 
En arbetssökande har under sju dagar efter en underlåtelse eller ett annat förfarande inte rätt till arbetslöshetsförmån, om han eller hon som arbetslös eller i lönesubventionerat arbete eller som mottagare av arbetslöshetsförmån enligt 3 kap. 3 § 3 mom. utan sådan orsak som avses i 11–14 § eller en med dessa jämställbar giltig orsak under en period på 12 månader en andra gång 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
1 a) med sitt eget förfarande, genom att uppge oriktiga eller bristfälliga uppgifter eller på något annat motsvarande sätt, är orsak till att det för honom eller henne inte ordnas ett sådant samtal om jobbsökning eller ett sådant kompletterande samtal om jobbsökning som avses i 2 kap. 6 och 7 § i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
11 kap. 
Bestämmelser om verkställighet 
2 § 
Skyldighet att lämna uppgifter 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Den som ansöker om en arbetslöshetsförmån ska på det sätt som arbetskraftsmyndigheten eller närings-, trafik- och miljöcentralernas utvecklings- och förvaltningscenter bestämmer till arbetskraftsmyndigheten eller närings-, trafik- och miljöcentralernas utvecklings- och förvaltningscenter lämna de utredningar som behövs för myndighetens och centrets utlåtande och som berör honom eller henne personligen. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
4 a § 
Arbetskraftspolitiskt utlåtande av närings-, trafik- och miljöcentralernas utvecklings- och förvaltningscenter 
Närings-, trafik- och miljöcentralernas utvecklings- och förvaltningscenter ger ett arbetskraftspolitiskt utlåtande enligt 1 kap. 4 § 3 mom. om de förutsättningar för erhållande av arbetslöshetsförmåner som avses i följande bestämmelser i denna lag: 
1) 2 kap. 4 § 2 mom. om arbete som inte utförs i anställningsförhållande, 
2) 2 kap. 5 § om sysselsättning som företagare eller på motsvarande sätt i eget arbete längre än två veckor utan avbrott, med undantag för tillämpningen av 2 kap. 5 a § och förutsättningarna för erhållande av arbetslöshetsförmåner enligt den paragrafen, 
3) 2 kap. 6 § om upphörande med arbete i företag, 
4) 2 kap. 7 § om företagares familjemedlemmars upphörande med arbete, 
5) 2 kap. 8 § upphörande med företagsverksamhet, 
6) 2 kap. 9 § om upphörande med eget arbete, 
7) 2 kap. 10 och 11 § om studier och upphörande med heltidsstudier, med undantag för tillämpningen av 2 kap. 10 a § 3 mom. 3 punkten och 10 b § och de förutsättningar för erhållande av arbetslöshetsförmåner som avses i dem, 
8) 2 kap. 13 § 1—3 mom. samt 14 och 15 § om förutsättningar som gäller unga personer som saknar utbildning, 
9) 2 a kap. om förfaranden som är arbetskraftspolitiskt klandervärda, med undantag för 2 a kap. 10 § 2 och 3 mom. om återställande av rätten till förmån. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
Bestämmelsen i 2 a kap. 9 § 1 mom. 1 a-punkten träder dock i kraft den 1 september 2024 och gäller till och med den 31 december 2024. 
På en arbetssökandes förfarande som ägt rum före ikraftträdandet av denna lag tillämpas de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet av denna lag. 
 Slut på lagförslaget 

5. Lag om ändring av 6 och 11 § i lagen om tillämpning av Europeiska unionens lagstiftning om samordning av de sociala trygghetssystemen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om tillämpning av Europeiska unionens lagstiftning om samordning av de sociala trygghetssystemen (352/2010) 6 § och det inledande stycket i 11 § 5 mom., sådana de lyder i lag 401/2023, som följer: 
6 § 
Utsedda behöriga institutioner för vissa fall av sökande av arbete 
I grundförordningens artikel 1 q led iii avsedda behöriga institutioner i Finland som utses av den behöriga myndigheten är de arbetskraftsmyndigheter som avses i lagen om ordnande av arbetskraftsservice (380/2023), när artikel 55.4 i tillämpningsförordningen och artikel 64.1 led a i grundförordningen tillämpas. 
I Finland är de i 1 mom. avsedda arbetskraftsmyndigheterna samt närings-, trafik- och miljöcentralernas utvecklings- och förvaltningscenter de arbetsförmedlingar som avses i grundförordningen och tillämpningsförordningen. 
11 § 
Hur intyg och andra portabla handlingar ska utfärdas 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
I lagen om ordnande av arbetskraftsservice avsedda arbetskraftsmyndigheter ska utfärda följande intyg: 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

6. Lag om ändring av 10 § i lönegarantilagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lönegarantilagen (866/1998) 10 § 1 mom., sådant det lyder i lag 999/2023, som följer: 
10 § 
Ansökan och sökande 
Ansökan ska inlämnas till utvecklings- och förvaltningscentret eller till en i lagen om ordnande av arbetskraftsservice (380/2023) avsedd arbetskraftsmyndighet. I landskapet Åland ska ansökan dock inlämnas till utvecklings-och förvaltningscentret. En ansökan kan utomlands också inlämnas till en finsk beskickning. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

7. Lag om ändring av 9 § i lagen om lönegaranti för sjömän 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om lönegaranti för sjömän (1108/2000) 9 § 1 mom., sådant det lyder i lag 1000/2023, som följer: 
9 § 
Ansökan och sökande 
Ansökan ska inlämnas till utvecklings- och förvaltningscentret eller till en i lagen om ordnande av arbetskraftsservice (380/2023) avsedd arbetskraftsmyndighet. I landskapet Åland ska ansökan dock inlämnas till utvecklings-och förvaltningscentret. En ansökan kan utomlands också inlämnas till en finsk beskickning. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

8. Lag om ändring av 13 § i lagen om inkomstdatasystemet 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om inkomstdatasystemet (53/2018) 13 § 1 mom. 23 och 34 punkten, sådana de lyder i lag 402/2023, som följer: 
13 § 
Uppgiftsanvändares rätt att få uppgifter ur inkomstdatasystemet 
Inkomstregisterenheten förmedlar och lämnar ut sådana uppgifter ur inkomstregistret som en uppgiftsanvändare trots sekretessbestämmelserna och andra begränsningar som gäller erhållande av uppgifter, med stöd av någon annan lag har rätt att få av prestationsbetalaren eller av andra uppgiftsanvändare, som följer: 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
23) till närings-, trafik- och miljöcentralernas utvecklings- och förvaltningscenter för verkställighet av lönegarantilagen (866/1998) och lagen om lönegaranti för sjömän (1108/2000), för produktion av i 120 § 1 mom. i lagen om ordnande av arbetskraftsservice avsedda riksomfattande informationssystemtjänster för arbetskraftsservice och för skötseln av den i lagen om närings-, trafik- och miljöcentralerna samt om närings-, trafik- och miljöcentralernas utvecklings- och förvaltningscenter (897/2009) avsedda uppgift som gäller produktion, utvärdering och uppföljning av information om arbetskraftsservicens funktion, resultat och effekter, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
34) till kommuner och samkommuner, för verkställighet av uppgifter som gäller sådan utbildning inom omställningsskyddet, sådan lönesubvention, sådant sysselsättningsstöd avseende personer som fyllt 55 år, sådan startpeng och sådant stöd för lönekostnader för arbete ordnat på basis av sysselsättningsskyldighet som avses i lagen om ordnande av arbetskraftsservice, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

9. Lag om ändring av lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice 

I enlighet med riksdagens beslut 
upphävs i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice (916/2012) 3 kap. 7 § 1 mom. 6 punkten, sådan den lyder i lag 996/2023, 
ändras 1 kap. 3 § 1 mom. 8 punkten, 2 kap. 6 § 1 Utskottet föreslår en ändring mom. 1—3 punkten  Slut på ändringsförslagetoch 3 mom. samt 3 kap. 4 § 1 punkten, 5 § 2 mom., 5 § 3 mom. 3 punkten och 6 § 1 och 3 mom., 
sådana de lyder, 1 kap. 3 § 1 mom. 8 punkten i lag 1366/2014, 2 kap. 6 § 1 Utskottet föreslår en ändring mom. 1—3 punkten Slut på ändringsförslaget och 3 mom., 3 kap. 4 § 1 punkten och 5 § 3 mom. 3 punkten i lag 1379/2021, 3 kap. 5 § 2 mom. ochUtskottet föreslår en strykning . Slut på strykningsförslaget 6 § 1 mom. i lag 683/2022 och 3 kap. 6 § 3 mom. i lag 1132/2022, och 
fogas till 2 kap. 6 §, sådan den lyder i lag 1379/2021, ett nytt 4 mom. och till 3 kap. 3 §, sådan den lyder i lag 1379/2021, ett nytt 4 mom. som följer: 
1 kap. 
Allmänna bestämmelser 
3 § 
Definitioner 
I denna lag avses med 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
8) de minimis-stöd stöd som omfattas av kommissionens förordning (EU) Utskottet föreslår en ändring 2023/2831 Slut på ändringsförslaget om tillämpningen av artiklarna 107 och 108 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt på stöd av mindre betydelse, kommissionens förordning (EU) nr 1408/2013 om tillämpningen av artiklarna 107 och 108 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt på stöd av mindre betydelse inom jordbrukssektorn eller kommissionens förordning (EU) nr 717/2014 om tillämpningen av artiklarna 107 och 108 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt på stöd av mindre betydelse inom fiskeri- och vattenbrukssektorn, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
2 kap. 
Serviceprocessen för arbetssökande 
6 § 
Ordnande av samtal om jobbsökning och kompletterande samtal om jobbsökning 
Arbets- och näringsbyrån ska med beaktande av den arbetssökandes behov av service och omständigheterna ordna följande samtal på mest ändamålsenliga sätt: 
1) för en arbetssökande som är arbetslös eller hotas av arbetslöshet, fem kompletterande samtal om jobbsökning med Utskottet föreslår en ändring i regel Slut på ändringsförslaget två veckors mellanrum efter den inledande intervjun; om ett kompletterande samtal om jobbsökning har föregått den inledande intervjun ska byrån dock ordna fyra kompletterande samtal om jobbsökning, 
2) för en arbetssökande som är arbetslös eller hotas av arbetslöshet eller som antingen är anställd på deltid eller permitterad genom förkortad arbetstid, ett samtal om jobbsökning alltid när tre månader har förflutit från den inledande intervjun, det senaste samtalet om jobbsökning enligt denna punkt eller det senaste kompletterande samtalet om jobbsökning enligt 1 punkten, 
3) för en arbetssökande som är arbetslös, två kompletterande samtal om jobbsökning inom en månads tid alltid när sex månader har förflutit från den inledande intervjun, det senaste kompletterande samtalet om jobbsökning enligt denna punkt eller det senaste kompletterande samtalet om jobbsökning enligt 1 punkten, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Samtal om jobbsökning och kompletterande samtal om jobbsökning enligt 1 mom. 1 och 3 punkten ordnas inte om arbetslösheten kommer att upphöra inom tre månader av någon annan orsak än arbetskraftsutbildning, frivilliga studier som stöds med arbetslöshetsförmån enligt 6 kap. eller 22—24 § i lagen om främjande av integration, lönesubventionerat arbete eller deltidsarbete i vilket arbetstiden motsvarar högst 80 procent av den inom branschen tillämpade maximala arbetstiden för heltidsanställda eller om den arbetssökande inom tre månader kommer att inleda beväringstjänst, civiltjänst eller familjeledighet. Ett ytterligare villkor är att den arbetssökande inte hotas av arbetslöshet vid inledandet av arbetet eller studierna och att det inte krävs något samtal för att jobbsökningsskyldighet ska kunna föreläggas i enlighet med 3 kap. 3 § 4 mom. eller med hänsyn till personens servicebehov i övrigt. Samtalen ska dock alltid ordnas om den arbetssökande begär det. 
Om den arbetssökande är permitterad ordnas de kompletterande samtal om jobbsökning som avses i 1 mom. 1 punkten endast om den arbetssökande begär det. 
3 kap. 
Arbetsförmedling 
3 § 
Jobbsökningsskyldighet 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Om en arbetssökandes arbetslöshet kommer att upphöra inom tre månader av någon annan orsak än arbetskraftsutbildning, frivilliga studier som stöds med arbetslöshetsförmån enligt 6 kap. eller 22–24 § i lagen om främjande av integration, lönesubventionerat arbete eller deltidsarbete i vilket arbetstiden motsvarar högst 80 procent av den inom branschen tillämpade maximala arbetstiden för heltidsanställda, eller om den arbetssökande inom tre månader kommer att inleda beväringstjänst, civiltjänst eller familjeledighet, ska jobbsökningsskyldighet föreläggas för granskningsperioder på en hel månad åt gången eller utelämnas från sysselsättningsplanen, med beaktande av den arbetssökandes möjligheter att få kortvarigt arbete innan arbetslösheten upphör eller innan beväringstjänsten, civiltjänsten eller familjeledigheten inleds. Ett ytterligare villkor är att den arbetssökande inte hotas av arbetslöshet vid inledandet av arbetet eller studierna. 
4 § 
Verksamhet som fullgör jobbsökningsskyldigheten 
Jobbsökningsskyldigheten kan fullgöras genom att den arbetssökande 
1) söker ett arbete i anställningsförhållande som den arbetssökande med fog kan förvänta sig att få och som varar minst två veckor; undantag från det krav som gäller hur länge ett anställningsförhållande varar kan göras i en sådan situation som avses i 3 § 4 mom. om undantaget överenskommits i sysselsättningsplanen, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
5 § 
Undantag som gäller tidpunkten för jobbsökningsskyldighetens inträde 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
För permitterade inträder jobbsökningsskyldigheten när tre månader har förflutit sedan permitteringen började. 
Jobbsökningsskyldigheten inträder från och med att ett i 2 kap. 7 § 2 mom. avsett samtal om jobbsökning har ordnats, om den arbetssökande 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
3) är i lönesubventionerat arbete i vilket arbetstiden överstiger 80 procent av den inom branschen tillämpade maximala arbetstid för heltidsanställda och som beräknas fortgå längre än en månad, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
6 § 
Undantag i fråga om antalet möjliga jobb som ska sökas och granskningsperioden 
Om inte något annat följer av 3 § 3 eller 4 mom. eller 7 §, ska det i sysselsättningsplanen för en arbetssökande som är deltidsanställd i minst två veckor eller vars permittering genomförs i form av förkortad arbetstid anges granskningsperioder på tre månader under vilka den arbetssökande ska söka en arbetsmöjlighet. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Om inte något annat följer av 1 mom., 3 § 3 eller 4 mom. eller 7 §, ska sysselsättningsplanen för en arbetssökande som saknar utbildning och som på i 6 kap. i denna lag eller i 22–24 § i lagen om främjande av integration avsett sätt deltar i frivilliga studier som stöds med arbetslöshetsförmån omfatta under studierna infallande granskningsperioder på tre månader var, under vilka den arbetssökande ska söka tre arbetsmöjligheter. Bestämmelserna i 1 mom. i denna paragraf och i 3 och 7 § i detta kapitel tillämpas på jobbsökningsskyldigheten från det att ett i 2 kap. 7 § 2 mom. avsett samtal om jobbsökning har ordnats för den arbetssökande. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

10. Lag om ändring av 3 a § i lagen om närings-, trafik- och miljöcentralerna samt om närings-, trafik- och miljöcentralernas utvecklings- och förvaltningscenter 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om närings-, trafik- och miljöcentralerna samt om närings-, trafik- och miljöcentralernas utvecklings- och förvaltningscenter (897/2009) 3 a § 1 mom. och 2 mom. 6 och 7 punkten, sådana de lyder, 3 a § 1 mom. och 2 mom. 6 punkten i lag 382/2023 och 3 a § 2 mom. 7 punkten i lag Utskottet föreslår en strykning 692/2023 Slut på strykningsförslagetUtskottet föreslår en ändring  /  Slut på ändringsförslaget, som följer: 
3 a § 
Utvecklings- och förvaltningscentrets uppgifter 
Utvecklings- och förvaltningscentret sköter närings-, trafik- och miljöcentralernas gemensamma personalförvaltnings- och ekonomiförvaltningsuppgifter och andra motsvarande serviceuppgifter, allmänna förvaltningsuppgifter och uppgifter inom informationsförvaltning samt ger allmänna administrativa anvisningar och styr tillämpningen av dem vid närings-, trafik- och miljöcentralerna. Utvecklings- och förvaltningscentret sköter dessutom uppgifter i enlighet med 12, 19, 21 och 22 § i statsunderstödslagen (688/2001) i fråga om utbetalning och återkrav av statsunderstöd som närings-, trafik- och miljöcentralerna beviljat direkt med stöd av statsunderstödslagen samt tillsynsuppgifter i enlighet med 15 § i den lagen utöver de tillsynsuppgifter enligt den paragrafen som närings-, trafik- och miljöcentralen sköter, Utvecklings- och förvaltningscentret kan sköta närings-, trafik- och miljöcentralernas uppgifter som gäller utbetalning, övervakning av användningen och återkrav i fråga om understöd som beviljats med stöd av speciallagstiftning samt uppgifter som gäller statliga ersättningar på det sätt som det föreskrivs om särskilt i fråga om uppgifterna. 
Utvecklings- och förvaltningscentret ska dessutom 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
6) sköta riksomfattande information och rådgivning som hänför sig till offentlig arbetskraftsservice, utkomstskydd för arbetslösa och inledande och utveckling av företagsverksamhet, 
7) ge arbetskraftsmyndigheterna stöd när det gäller att utveckla systemet med arbetskraftsservice och ge dem juridisk rådgivning med avseende på verkställigheten av lagen om ordnande arbetskraftsservice (380/2023), lagen om sektorsövergripande främjande av sysselsättningen (381/2023) lagen om utkomstskydd för arbetslösaUtskottet föreslår en strykning , lagen om alterneringsledighet (1305/2002) Slut på strykningsförslaget och lagen om främjande av integration (681/2023), och 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

11. Lag om ändring av 2 a kap. 9 § i lagen om utkomstskydd för arbetslösa 

I enlighet med riksdagens beslut 
fogas till 2 a kap. 9 § 1 mom. i lagen om utkomstskydd för arbetslösa (1290/2002), sådant det lyder i lagarna 1380/2021, 385/2023 och 685/2023, en ny 1 a-punkt som följer: 
2 a kap. 
Förfaranden som är arbetskraftspolitiskt klandervärda 
9 § 
Förfaranden i samband med jobbsökning och arbetskraftsservice 
En arbetssökande har under sju dagar efter en underlåtelse eller ett annat förfarande inte rätt till arbetslöshetsförmån, om han eller hon som arbetslös eller i lönesubventionerat arbete eller som mottagare av arbetslöshetsförmån enligt 3 kap. 3 § 3 mom. utan sådan orsak som avses i 11—14 § eller en med dessa jämställbar giltig orsak under en period på 12 månader en andra gång 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
1 a) med sitt eget förfarande, genom att uppge oriktiga eller bristfälliga uppgifter eller på något annat motsvarande sätt, är orsak till att det för honom eller henne inte ordnas ett sådant samtal om jobbsökning eller ett sådant kompletterande samtal om jobbsökning som avses i 32 och 33 § i lagen om ordnande av arbetskraftsservice, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20. På en arbetssökandes förfarande som ägt rum före ikraftträdandet av denna lag tillämpas den bestämmelse i 2 a kap. 9 § 1 mom. 1 a punkten som gällde vid ikraftträdandet. 
 Slut på lagförslaget 

12. Lag om ändring av 10 § i lagen om kundinformationssystemet för företagstjänster 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om kundinformationssystemet för företagstjänster (293/2017) 10 § 1 mom., sådant det lyder i lag 394/2023, som följer: 
10 § 
Utlämnande av uppgifter ur kundinformationssystemet 
I 7 § 2 och 3 mom. avsedda uppgifter som är behövliga för tillhandahållande av företagstjänster, dock inte de uppgifter som avses i artikel 107.1 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt, får oberoende av sekretessbestämmelserna och andra bestämmelser om användningen av uppgifter lämnas ut till arbets- och näringsministeriet, jord- och skogsbruksministeriet, utrikesministeriet, beskickningar som hör till Finlands utrikesrepresentation, närings-, trafik- och miljöcentraler, närings-, trafik- och miljöcentralernas utvecklings- och förvaltningscenter, Innovationsfinansieringsverket Business Finland, Business Finland Ab, statens specialfinansieringsbolag, Livsmedelsverket och i enlighet med 28 § i lagen om finansiering av projekt inom regionutveckling och Europeiska unionens regional- och strukturpolitik till sådana förmedlande organ som avses i 4 § 13 punkten i den lagen. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

13. Lag om ändring av 31 a § i lagen om statsandel för kommunal basservice 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om statsandel för kommunal basservice (618/2021) 31 a § 4 och 5 mom., sådana de lyder i lag 384/2023, som följer: 
31 a § 
Ersättning för kommunens utvidgade finansieringsansvar för arbetslöshetsförmåner 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Ersättningarna enligt denna paragraf bestäms på basis av de uppgifter om utbetalningen av arbetslöshetsförmåner år 2023 som fram till utgången av 2023 samlats hos arbetslöshetskassorna och Folkpensionsanstalten. Ersättningarna justeras år 2024 i enlighet med en indexjustering av de arbetslöshetsförmåner som ligger till grund för finansieringsansvaret och i överensstämmelse med lagen om folkpensionsindex (456/2001). I ersättningarna beaktas dessutom de ändringar i storleken på utkomstskyddets grunddel som träder i kraft 2024. I ersättningarna beaktas de ändringar i storleken på utkomstskyddets grunddel som träder i kraft 2024. Folkpensionsanstalten ska lämna finansministeriet sådana uppgifter om utbetalningen av arbetslöshetsförmåner som behövs för att ersättningarna ska kunna fastställas. 
Beloppet av de ersättningar som avses i denna paragraf justeras årligen i enlighet med en indexjustering av de arbetslöshetsförmåner som ligger till grund för finansieringsansvaret och i överensstämmelse med lagen om folkpensionsindex. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 5.6.2024 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Saara-Sofia Sirén saml 
 
vice ordförande 
Lauri Lyly sd 
 
medlem 
Miko Bergbom saf 
 
medlem 
Fatim Diarra gröna 
 
medlem 
Tuomas Kettunen cent 
 
medlem 
Mikko Lundén saf 
 
medlem 
Niina Malm sd 
 
medlem 
Anders Norrback sv 
 
medlem 
Olga Oinas-Panuma cent 
 
medlem 
Karoliina Partanen saml 
 
medlem 
Jorma Piisinen saf 
 
medlem 
Mikko Polvinen saf 
 
medlem 
Piritta Rantanen sd (delvis) 
 
medlem 
Tere Sammallahti saml 
 
medlem 
Timo Suhonen sd. 
 

Sekreterare var

plenarråd 
Miika Suves.