Senast publicerat 03-11-2024 20:30

Betänkande EkUB 16/2024 rd RP 77/2024 rd Ekonomiutskottet Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning som kompletterar EU:s förordning om gröna obligationer

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning som kompletterar EU:s förordning om gröna obligationer (RP 77/2024 rd): Ärendet har remitterats till ekonomiutskottet för betänkande. 

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • konsultativ tjänsteman Milla Kouri 
    finansministeriet
  • regeringssekreterare Monika Vainio 
    finansministeriet
  • ledande expert Ossi Eräkivi 
    Finansinspektionen
  • rådgivare Karlo Kauko 
    Finlands Bank
  • juridisk rådgivare Raija-Leena Ojanen 
    WWF Finland.

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • biträdande professor Hanna Silvola 
    Hanken Svenska handelshögskolan
  • arbets- och näringsministeriet
  • miljöministeriet
  • Nordea
  • OP Gruppen
  • Börsstiftelsen i Finland
  • Finlands näringsliv rf
  • Finanssiala ry
  • Centralhandelskammaren
  • Finlands Revisorer rf.

Inget yttrande av 

  • Kommunfinans Abp.

PROPOSITIONEN

I propositionen föreslås det ändringar i lagen om Finansinspektionen, värdepappersmarknadslagen och lagen om handel med finansiella instrument. Syftet med propositionen är att ändra den nationella lagstiftningen med anledning av ikraftträdandet av EU:s förordning om gröna obligationer. 

Genom EU:s förordning om gröna obligationer upprättas för emittenter samt originatorer av värdepapperisering en frivillig standard för europeiska gröna obligationer, en så kallad EuGB-standard, och för andra emittenter av obligationer som betonar miljöaspekter upprättas frivilliga rapporteringsmallar. Det föreslås att Finansinspektionen ska få befogenheter att effektivt övervaka de skyldigheter som gäller emittenter och originatorer som avses i EU:s förordning om gröna obligationer samt att påföra påföljder vid försummelse av dessa skyldigheter. 

Lagarna avses huvudsakligen träda i kraft den 21 december 2024. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

Bakgrund och mål

Regeringen föreslår nationella bestämmelser som kompletterar Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/2631 om europeiska gröna obligationer. EU:s förordning om gröna obligationer är direkt tillämplig rätt i medlemsländerna, och det nationella handlingsutrymmet är mycket begränsat. Förordningen börjar tillämpas den 21 december 2024. 

Syftet med propositionen är att säkerställa att skyldigheterna och tillsynsramen enligt EU:s förordning om gröna obligationer genomförs på nationell nivå. Utgångspunkten för den föreslagna nationella lagstiftningen är att den så noggrant som möjligt motsvarar innehållet i EU-förordningen och inte innehåller ytterligare nationell reglering. Det föreslås ändringar i lagen om Finansinspektionen, värdepappersmarknadslagen och lagen om handel med finansiella instrument. 

EU:s förordning om gröna obligationer är en del av kommissionens bredare strategi för hållbar finansiering, vars syfte är att främja investeringar i en ekonomi som är mer hållbar med tanke på miljön, samhället och god förvaltning. Genom förordningen upprättas för emittenter samt originatorer av värdepapperisering en frivillig standard för europeiska gröna obligationer, en så kallad EuGB-standard. För andra emittenter av obligationer som betonar miljöaspekter upprättas frivilliga rapporteringsmallar. Gröna obligationer enligt förordningen baserar sig på jämförbara kriterier enligt EU:s taxonomi och övervakas och utvärderas på ett enhetligt sätt oberoende av vilken emitterad obligation investeraren gör en placering i. 

Även om investerarna under de senaste åren har visat ett allt större intresse för gröna obligationer och andra former av grön finansiering, behöves det i EU och Finland både investeringar i och finansiering för omställningen till ren energi i betydligt större utsträckning än i nuläget. Syftet med EU-regleringen om gröna obligationer är att göra gröna obligationer mer attraktiva genom att tillhandahålla jämförbar information om miljökonsekvenserna av projekt som finansieras med obligationerna, och genom att säkerställa att övervakningen av projekten och bedömningen av deras miljöhållbarhet bygger på enhetliga kriterier. I praktiken gäller regleringen stora företag som har möjlighet att emittera aktier eller obligationer. Gröna obligationer kan också användas för att finansiera offentliga projekt för vilka finansiering söks hos institutionella investerare. 

Ekonomiutskottet har i sitt utlåtande EkUU 36/2021 rdU 43/2021 rd tagit ställning till förslaget till EU-förordning om gröna obligationer. I sitt utlåtande bedömer utskottet att en harmoniserad EuGB-standard är en metod för att förbättra funktionen på marknaden för gröna obligationer, öka trovärdigheten i fråga om miljökonsekvenserna av de projekt som är föremål för finansieringen samt minska risken för grönmålning. En nära koppling till EU:s taxonomi innebär att lösningar som gäller taxonomin avgör för hurdana projekt obligationer enligt EU:s förordning om gröna obligationer i praktiken kan utnyttjas. 

Nationella bestämmelser som kompletterar EU:s förordning om gröna obligationer

I propositionen föreslås det bestämmelser om en nationell behörig myndighet och dess befogenheter samt administrativa påföljder vid försummelse av skyldigheterna enligt förordningen. Enligt förslaget är Finansinspektionen den nationella behöriga myndighet som avses i förordningen. De nationella behöriga myndigheterna utövar tillsyn över emittenter och originatorer av europeiska gröna obligationer. Myndigheternas behörighet sträcker sig dock inte till offentliga samfund som emitterar gröna obligationer eller emittenter vars värdepapper villkorslöst och oåterkalleligen garanteras av ett offentligt samfund. 

I EU:s förordning om gröna obligationer föreskrivs det också om vissa skyldigheter som gäller de behöriga myndigheter som avses i EU:s prospektförordning och EU:s värdepapperiseringsförordning. Finansinspektionen är behörig myndighet också enligt dessa förordningar och svarar för de skyldigheter som hänför sig till dem. 

Enligt EU:s förordning om gröna obligationer ska de behöriga myndigheterna i nationell lagstiftning ges åtminstone de tillsyns- och utredningsbefogenheter som anges i förordningen samt befogenheter att påföra effektiva, proportionella och avskräckande administrativa sanktioner. Den behöriga nationella myndigheten ska också följa bestämmelserna om tystnadsplikt, överklagande och förebyggande åtgärder i förordningen. Myndigheten ska dessutom se till att Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten (Esma) underrättas om administrativa påföljder och andra administrativa åtgärder på det sätt som förordningen förutsätter. 

Ekonomiutskottet konstaterar att de förslag som gäller den behöriga myndigheten och dess befogenheter samt administrativa påföljder är motiverade som en del av det nationella verkställandet av EU-regleringen om gröna obligationer. De föreslagna bestämmelserna har i sig ansetts motiverade också i de sakkunnigyttranden som utskottet fått. Sakkunniga har dock föreslagit vissa ändringar i de enskilda bestämmelser om Finansinspektionens befogenheter som ingår i propositionen. I fråga om ändringsförslagen hänvisar utskottet till finansministeriets svar av den 26 september 2024, enligt vilket 15 kap. 2 § 6 mom. (påföljdsavgift) och 17 kap. 1 b § (förbud mot marknadsföring av värdepapper) i värdepappersmarknadslagen behöver preciseras utifrån de anmärkningar som framförts i sakkunnigyttrandena. I övrigt är det inte möjligt att beakta de ändringsförslag som ingår i sakkunnigyttrandena, eftersom de inte till alla delar motsvarar de strikta krav som ställs på genomförandet av EU:s förordning om gröna obligationer, eller så skulle de innebära ytterligare nationell reglering. 

I några sakkunnigyttranden föreslås det ändringar i enskilda bestämmelser i lagen om Finansinspektionen. I yttrandena konstateras det att vissa bestämmelser i lagen har blivit mycket svårbegripliga på grund av att det har gjorts flera ändringar i dem. Utskottet hänvisar till sitt betänkande EkUB 8/2024 rdRP 31/2024 rd av den 7 juni 2024, där utskottet fäster allvarlig uppmärksamhet vid att vissa bestämmelser i lagen om Finansinspektionen är svårbegripliga. Utskottet hänvisar också till finansministeriets svar av den 26 september 2024, enligt vilket finansministeriet har för avsikt att utreda behovet av att revidera till exempel 41 a § i lagen om Finansinspektionen. Utskottet anser det vara ändamålsenligt att de ändringar som sakkunniga har föreslagit i enskilda bestämmelser bedöms i samband med en mer omfattande översyn av lagen om Finansinspektionen. 

DETALJMOTIVERING

1. Lagen om ändring av lagen om Finansinspektionen

Ingressen.

Utskottet föreslår ändringar i ingressen. 

5 §. Andra finansmarknadsaktörer.

I paragrafen föreligger ett behov av samordning. Utskottet föreslår att de ändringar som tidigare gjorts i paragrafen (lagen om ändring av lagen om Finansinspektionen RSv 74/2024 rd) beaktas i 41—43 punkten. 

41 §. Påförande av påföljdsavgift.

I 3 mom. föreligger ett behov av samordning. Utskottet föreslår att de ändringar som tidigare gjorts i paragrafen (lagen om ändring av lagen om Finansinspektionen RSv 74/2024 rd) beaktas i momentet. 

43 §. Offentliggörande av administrativa påföljder och andra beslut.

Till paragrafen fogas enligt propositionen ett nytt moment med bestämmelser om offentliggörandet av beslutet om påförande av en offentlig varning eller påföljdsavgift på grund av en överträdelse av EU:s förordning om gröna obligationer. Momentet innehåller också motsvarande bestämmelser som gäller prospektförordningen, gräsrotsfinansieringsförordningen, förordningen om marknader för kryptotillgångar och värdepapperiseringsförordningen. Utskottet föreslår med avvikelse från propositionen att bestämmelser om detta utfärdas genom en ändring av 5 mom., eftersom det i 5 mom. redan föreskrivs om offentliggörande av beslut med stöd av EU:s DORA-förordning. Utskottet påpekar att det i paragrafen föreligger ett behov av samordning och föreslår att de ändringar som tidigare gjorts i paragrafen (lagen om ändring av lagen om Finansinspektionen RSv 74/2024 rd) beaktas i 5 mom. 

2. Lag om ändring av värdepappersmarknadslagen

15 kap. Administrativa påföljder

2 §. Påföljdsavgift.

Utskottet föreslår att 6 mom. preciseras så att det i momentet i stället för närmare bestämmelser om de bestämmelser som avses i 1–3 mom. hänvisas till närmare bestämmelser om de bestämmelser som avses i 1–4 mom. 

17 kap. Tillsynsbefogenheter

1 b §. Förbud mot marknadsföring av värdepapper.

Utskottet föreslår en precisering av ordalydelsen i paragrafen. 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Ekonomiutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner lagförslag 3 i proposition RP 77/2024 rd utan ändringar. Riksdagen godkänner lagförslag 1 och 2 i proposition RP 77/2024 rd med ändringar. (Utskottets ändringsförslag) 

Utskottets ändringsförslag

1. Lag om ändring av lagen om Finansinspektionen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om Finansinspektionen (878/2008) 5 § Utskottet föreslår en strykning 1 mom.  Slut på strykningsförslagetUtskottet föreslår en strykning 41 punkten  Slut på strykningsförslagetUtskottet föreslår en ändring 42 punkten Slut på ändringsförslaget, 40 § 2 mom. 10 punkten, 41 § 3 mom. Utskottet föreslår en strykning och  Slut på strykningsförslaget41 a § 16, 20 och 21 mom. Utskottet föreslår en ändring och 43 § 5 mom. Slut på ändringsförslaget, sådana de lyder, 5 § Utskottet föreslår en strykning 1 mom. Slut på strykningsförslagetUtskottet föreslår en strykning 41 punkten Slut på strykningsförslagetUtskottet föreslår en ändring 42 punkten Slut på ändringsförslagetUtskottet föreslår en ändring , 41 § 3 mom. och 43 § 5 mom. i lag /  Slut på ändringsförslaget,41 a § 16, 20 och 21 mom. Utskottet föreslår en strykning och 41 § 3 mom.  Slut på strykningsförslageti lag 403/2024 och 40 § 2 mom. 10 punkten i lag 214/2022, och 
fogas till 5 § Utskottet föreslår en strykning 1 mom. Slut på strykningsförslaget, sådant Utskottet föreslår en ändring den Slut på ändringsförslaget lyder i lagarna 752/2012, 902/2012, 254/2013, 170/2014, 198/2015, 520/2016, 737/2016, 1442/2016, 228/2017, 575/2017, 893/2017, 1071/2017, 241/2018, 1229/2018, 215/2019, 296/2019, 517/2019, 574/2019, 963/2019, 316/2020, 524/2021, 599/2021, 205/2022, 184/2023, 192/2023Utskottet föreslår en strykning  och Slut på strykningsförslagetUtskottet föreslår en ändring ,  Slut på ändringsförslaget403/2024 Utskottet föreslår en ändring och /  Slut på ändringsförslaget en ny Utskottet föreslår en strykning 42 punkt Slut på strykningsförslagetUtskottet föreslår en ändring 43 punkt Slut på ändringsförslaget, till 41 a §, sådan den lyder i lagarna 241/2018, 524/2021, 954/2021, 205/2022, 214/2022, 192/2023 och 403/2024, ett nytt 11 mom., varvid de nuvarande 11–15 mom., det ändrade 16 mom., de nuvarande 17–19 mom., det ändrade 20 och 21 mom. och det nuvarande 22 mom. blir 12–23 mom.Utskottet föreslår en strykning , till 43 §, sådan den lyder i lagarna 176/2016, 1071/2017 och 524/2021, ett nytt 5 mom. Slut på strykningsförslaget samt till lagen en ny 50 y § som följer: 
5 § 
Andra finansmarknadsaktörer 
Med andra finansmarknadsaktörer avses i denna lag 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Utskottet föreslår en strykning 41) den som med stöd av artikel 41.1 och 41.2 samt artikel 83.1 och 83.2 i EU:s förordning om marknader för kryptotillgångar är skyldig att göra en anmälan till Finansinspektionen om förvärv och avyttring av innehav, Slut på strykningsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring 42) sådana tredjepartsleverantörer av IKT-tjänster som avses i artikel 3.19 i EU:s DORA-förordning, Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en strykning 42 Slut på strykningsförslagetUtskottet föreslår en ändring 43 Slut på ändringsförslaget) emittenter av sådana europeiska gröna obligationer som avses i artikel 3 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/2631 om europeiska gröna obligationer och frivilligt upplysningslämnande för obligationer som marknadsförs som miljömässigt hållbara och för hållbarhetslänkade obligationer, nedan EU:s förordning om gröna obligationer , sådana originatorer av europeiska gröna obligationer som avses i artikel 16 i den förordningen samt sådana emittenter som använder mallar som avses i artikel 21 i den förordningen i fråga om dessa mallar. 
40 § 
Påföljdsavgift 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Påföljdsavgift ska också påföras den som uppsåtligen eller av oaktsamhet försummar eller bryter mot 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
10) bestämmelserna i artikel 4.1–4.5 i förordningen om hållbarhetsrelaterade upplysningar om transparens på webbplatser i fråga om negativa konsekvenser för hållbar utveckling på enhetsnivå, bestämmelserna i artikel 6 i den förordningen om transparens i fråga om integreringen av hållbarhetsrisker i upplysningar som lämnas innan avtal ingås, bestämmelserna i artikel 7 i den förordningen om transparens i fråga om negativa konsekvenser för hållbar utveckling i upplysningar som lämnas innan avtal ingås med avseende på finansiella produkter, bestämmelserna i artikel 8.1 eller 8.2 i den förordningen om transparens i fråga om främjandet av miljörelaterade eller sociala egenskaper i den information som lämnas innan avtal ingås, bestämmelserna i artikel 9.1–9.4 i den förordningen om transparens i fråga om hållbar investering i upplysningar som lämnas innan avtal ingås, bestämmelserna i artikel 10.1 i den förordningen om transparens i fråga om främjandet av miljörelaterade eller sociala egenskaper och av hållbar investering på webbplatser, bestämmelserna i artikel 11.1 eller 11.2 i den förordningen om transparens i fråga om främjandet av miljörelaterade eller sociala egenskaper och av hållbara investeringar i regelbundna rapporter eller bestämmelserna i artikel 13.1 i den förordningen om marknadsföringsmaterial, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
41 § 
Påförande av påföljdsavgift 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Om det är fråga om överträdelse av förordningen om referensvärden, ska utöver bestämmelserna i 2 mom. även förfarandets inverkan på realekonomin beaktas vid bedömningen av påföljdsavgiftens belopp. Om det är fråga om överträdelse av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2017/1129 om prospekt som ska offentliggöras när värdepapper erbjuds till allmänheten eller tas upp till handel på en reglerad marknad, och om upphävande av direktiv 2003/71/EG, nedan prospektförordningen , ska bestämmelserna i artikel 39 i den förordningen tillämpas i stället för 2 mom. vid bedömningen av påföljdsavgiftens belopp. Om det är fråga om överträdelse av EU:s gräsrotsfinansieringsförordning, ska bestämmelserna i artikel 40 i den förordningen tillämpas i stället för 2 mom. vid bedömningen av påföljdsavgiftens belopp. Om det är fråga om överträdelse av EU:s förordning om marknader för kryptotillgångar, ska bestämmelserna i artikel 112 i den förordningen tillämpas i stället för 2 mom. vid bedömningen av påföljdsavgiftens belopp. Om det är fråga om överträdelse av värdepapperiseringsförordningen, ska bestämmelserna i artikel 33 i den förordningen tillämpas i stället för 2 mom. vid bedömningen av påföljdsavgiftens belopp. Utskottet föreslår en ändring Om det är fråga om överträdelse av EU:s DORA-förordning, ska artikel 51.2 i den förordningen iakttas i stället för 2 mom. vid bedömningen av påföljdsavgiftens belopp. Slut på ändringsförslaget Om det är fråga om överträdelse av EU:s förordning om gröna obligationer, ska bestämmelserna i artikel 50 i den förordningen tillämpas i stället för 2 mom. vid bedömningen av påföljdsavgiftens belopp. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
41 a § 
Påföljdsavgiftens maximibelopp i vissa fall 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Om påföljdsavgift påförs för en överträdelse av en bestämmelse som avses i 15 kap. 2 § 5 mom. i värdepappersmarknadslagen, får en juridisk person påföras en påföljdsavgift som uppgår till antingen högst 0,5 procent av den juridiska personens omsättning under det föregående året eller högst 500 000 euro, beroende på vilkendera som är större, och en fysisk person påföras en påföljdsavgift som uppgår till högst 50 000 euro. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Om en påföljdsavgift som avses i 16 mom. påförs för en överträdelse av artikel 11.1 led d eller artikel 11.4 i förordningen om referensvärden, får en juridisk person påföras en påföljdsavgift som uppgår till antingen högst två procent av den juridiska personens omsättning under det år som föregår året då påföljdsavgiften bestäms eller högst 250 000 euro, beroende på vilkendera som är större. En fysisk person får påföras högst 100 000 euro i påföljdsavgift. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Trots det som föreskrivs i 13–20 mom. får påföljdsavgiften emellertid vara högst tre gånger så stor som den vinning som erhållits genom gärningen eller försummelsen, om storleken på vinningen kan bestämmas. 
Påföljdsavgift får också påföras för överträdelse av bestämmelser som utfärdats med stöd av de författningar som avses i 1–11 och 13–20 mom. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
43 § 
Offentliggörande av administrativa påföljder och andra beslut 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Om en offentlig varning, ordningsavgift eller påföljdsavgift påförs på grund av en överträdelse av prospektförordningen, ska i stället för denna paragraf artikel 42 i den förordningen tillämpas på offentliggörandet av beslutet. Om en offentlig varning eller påföljdsavgift påförs på grund av en överträdelse av gräsrotsfinansieringsförordningen, ska i stället för denna paragraf artikel 42 i den förordningen tillämpas på offentliggörandet av beslutet. Om en offentlig varning eller påföljdsavgift påförs på grund av en överträdelse av EU:s förordning om marknader för kryptotillgångar, ska i stället för denna paragraf artikel 114 i den förordningen tillämpas på offentliggörandet av beslutet. Om en påföljdsavgift påförs på grund av en överträdelse av värdepapperiseringsförordningen, ska i stället för denna paragraf artikel 37 i den förordningen tillämpas på offentliggörandet av beslutet. Utskottet föreslår en ändring Om ordningsavgift, offentlig varning eller påföljdsavgift påförs på grund av en överträdelse av EU:s DORA-förordning, ska artikel 54 i EU:s DORA-förordning tillämpas i stället för denna paragraf på offentliggörandet av beslutet. Slut på ändringsförslaget Om en offentlig varning eller påföljdsavgift påförs på grund av en överträdelse av EU:s förordning om gröna obligationer, ska i stället för denna paragraf artikel 52 i den förordningen tillämpas på offentliggörandet av beslutet. 
50 y § 
Verksamhet som behörig myndighet enligt EU:s förordning om gröna obligationer 
Finansinspektionen är behörig myndighet enligt artikel 44 i EU:s förordning om gröna obligationer. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

2. Lag om ändring av värdepappersmarknadslagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i värdepappersmarknadslagen (746/2012) 1 kap. 5 § 1 mom. 8 punkten, 15 kap. 2 § 3–5 mom., 17 kap. 1, 1 b och 3 §, sådana de lyder, 1 kap. 5 § 1 mom. 8 punkten och 15 kap. 2 § 5 mom. i lag 511/2019 samt 15 kap. 2 § 3 och 4 mom. och 17 kap. 1, 1 b och 3 § i lag 1228/2018, samt 
fogas till 1 kap. 5 § 1 mom., sådant det lyder delvis ändrat i lagarna 519/2016, 1228/2018 och 511/2019, en ny 9 punkt, till 15 kap. 2 §, sådan den lyder i lagarna 1278/2015, 1228/2018, 511/2019 och 163/2024, ett nytt 5 mom., varvid det ändrade 5 mom. blir 6 mom., till 17 kap. en ny 1 d § och till 17 kap. 2 §, sådan den lyder i lag 1228/2018, ett nytt 4 mom. som följer: 
1 kap. 
Allmänna bestämmelser 
5 § 
Europeiska unionens lagstiftning 
I denna lag avses med 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
8) direktivet om aktieägarrättigheter Europaparlamentets och rådets direktiv 2007/36/EG om utnyttjande av vissa av aktieägares rättigheter i börsnoterade företag, 
9) EU:s förordning om gröna obligationer Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/2631 om europeiska gröna obligationer och frivilligt upplysningslämnande för obligationer som marknadsförs som miljömässigt hållbara och för hållbarhetslänkade obligationer. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
15 kap. 
Administrativa påföljder 
2 § 
Påföljdsavgift 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Sådana bestämmelser enligt 40 § 1 mom. i lagen om Finansinspektionen för vilka det vid försummelse eller överträdelse ska påföras påföljdsavgift är utöver vad som föreskrivs i 1 och 2 mom. i denna paragraf dessutom följande bestämmelser i marknadsmissbruksförordningen: 
1) bestämmelserna om förbud mot insiderhandel och olagligt röjande av insiderinformation och mot marknadsmanipulation i artiklarna 14 och 15, 
2) bestämmelserna om förhindrande och upptäckt av marknadsmissbruk och om offentliggörande av insiderinformation i artikel 16.1 och 16.2 samt artikel 17.1, 17.2, 17.4–17.6 och 17.8, 
3) bestämmelserna om insiderförteckningar, transaktioner utförda av personer i ledande ställning samt investeringsrekommendationer och statistik i artikel 18.1–18.6, artikel 19.1, 19.2, 19.3, 19.5–19.7 och 19.11 samt artikel 20.1. 
Sådana bestämmelser enligt 40 § 1 mom. i lagen om Finansinspektionen för vilka det vid försummelse eller överträdelse ska påföras påföljdsavgift är utöver vad som föreskrivs i 1–3 mom. i denna paragraf dessutom följande bestämmelser i prospektförordningen: 
1) bestämmelserna om skyldigheten att offentliggöra ett prospekt och undantag från denna skyldighet samt om efterföljande återförsäljning av värdepapper i artiklarna 3 och 5, 
2) bestämmelserna om upprättande av prospekt och om ansvar i anslutning till det i artikel 6, artikel 7.1–7.11, artiklarna 8–10 samt artikel 11.1 och 11.3, 
3) bestämmelserna om prospektets innehåll och form samt om utelämnande av information i artikel 14.1 och 14.2, artikel 15.1, artikel 16.1–16.3, artiklarna 17 och 18 och artikel 19.1–19.3, 
4) bestämmelserna om förfaranden för godkännande och offentliggörande av prospekt, annonsering, tillägg till prospekt samt användning av språk i artikel 20.1, 21.1–21.4 och 21.7–21.11, artikel 22.2–22.5, artikel 23.1, 23.2, 23.3 och 23.5 samt artikel 27. 
Sådana bestämmelser enligt 40 § 1 mom. i lagen om Finansinspektionen för vilka det vid försummelse eller överträdelse ska påföras påföljdsavgift är utöver vad som föreskrivs i 1–4 mom. i denna paragraf dessutom följande bestämmelser i EU:s förordning om gröna obligationer: 
1) bestämmelserna om faktablad för europeiska gröna obligationer och granskning före emission i artikel 10, 
2) bestämmelserna om allokeringsrapporter och granskning av allokeringsrapporter efter emission i artikel 11, 
3) bestämmelserna om konsekvensrapport avseende europeiska gröna obligationer i artikel 12, 
4) bestämmelserna om prospekt för europeiska gröna obligationer i artikel 14, 
5) bestämmelserna om offentliggörande på emittentens webbplats och anmälan till Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten och den behöriga myndigheten i artikel 15, 
6) bestämmelserna om tillgång till information i den europeiska gemensamma åtkomstpunkten i artikel 15a, 
7) bestämmelserna om uteslutande av vissa värdepapperiserade exponeringar i artikel 18, 
8) bestämmelserna om ytterligare upplysningskrav när det gäller värdepapperisering i artikel 19, 
9) bestämmelserna om periodiskt upplysningslämnande efter emission för emittenter av obligationer som marknadsförs som miljömässigt hållbara eller hållbarhetslänkade obligationer i artikel 21. 
Påföljdsavgift påförs dessutom för försummelse eller överträdelse av följande bestämmelser som avses i 40 § 1 mom. i lagen om Finansinspektionen: närmare bestämmelser och föreskrifter som gäller de bestämmelser som avses i Utskottet föreslår en strykning 1–3 mom. Slut på strykningsförslagetUtskottet föreslår en ändring 1–4 mom. Slut på ändringsförslaget i denna paragraf samt sådana bestämmelser i förordningar och beslut som kommissionen antagit med stöd av prospektförordningen, öppenhetsdirektivet, marknadsmissbruksförordningen, direktivet om aktieägarrättigheter och EU:s förordning om gröna obligationer. 
17 kap. 
Tillsynsbefogenheter 
1 § 
Uppskov med att erbjuda värdepapper till allmänheten 
Finansinspektionen kan bestämma att erbjudande av värdepapper till allmänheten ska skjutas upp med högst tio på varandra följande bankdagar åt gången. Ett sådant uppskov förutsätter att Finansinspektionen har grundad anledning att misstänka att den som erbjuder värdepapper eller enligt uppdrag sköter erbjudandet handlar i strid med denna lag eller bestämmelser som utfärdats eller föreskrifter som meddelats med stöd av den eller med prospektförordningen eller förordningar eller beslut som Europeiska kommissionen antagit med stöd av prospektförordningen. Detsamma gäller en emittents erbjudande till allmänheten av sådana europeiska gröna obligationer som avses i EU:s förordning om gröna obligationer om emittenten har handlat i strid med en skyldighet som anges i avdelning II kapitel 2 eller artikel 18 eller 19 i EU:s förordning om gröna obligationer. Innan Finansinspektionen fattar beslutet ska den ge den som beslutet avser tillfälle att bli hörd, om inte ärendets brådskande natur eller en annan särskild orsak föranleder något annat. 
1 b § 
Förbud mot marknadsföring av värdepapper 
Finansinspektionen kan för högst tio på varandra följande bankdagar åt gången förbjuda, uppskjuta eller avsluta sådan marknadsföring av värdepapper som utförs av värdepappersemittenten, den som erbjuder värdepapper, den som ansöker om att värdepapper ska tas upp till handel på en reglerad marknad eller en finansiell mellanhand, om Finansinspektionen har grundad anledning att misstänka att de som ansvarar för informationen i Utskottet föreslår en ändring det prospekt Slut på ändringsförslaget enligt prospektförordningen Utskottet föreslår en ändring som gäller dessa värdepapper Slut på ändringsförslaget har handlat i strid med prospektförordningen eller förordningar eller beslut som Europeiska kommissionen antagit med stöd av den. Detsamma gäller en emittents eller finansiell mellanhands marknadsföring av sådana europeiska gröna obligationer som avses i EU:s förordning om gröna obligationer om emittenten eller den finansiella mellanhanden har handlat i strid med en skyldighet som anges i avdelning II kapitel 2 eller artikel 18 eller 19 i EU:s förordning om gröna obligationer. 
1 d § 
Befogenheter som gäller offentliggörande i anslutning till EU:s förordning om gröna obligationer 
Finansinspektionen kan kräva att en i EU:s förordning om gröna obligationer avsedd emittent av en europeisk grön obligation offentliggör ett i artikel 10 i den förordningen avsett faktablad eller i detta faktablad tar med de uppgifter som avses i bilaga I till den förordningen, att emittenten offentliggör i artiklarna 10–12 i den förordningen avsedda granskningar och bedömningar och i artikel 11 i den förordningen avsedda årliga allokeringsrapporter eller i sina årliga allokeringsrapporter tar med de uppgifter som avses i bilaga II till den förordningen, att emittenten offentliggör en i artikel 12 i den förordningen avsedd konsekvensrapport eller i konsekvensrapporten tar med de uppgifter som avses i bilaga III till den förordningen samt att emittenten underrättar Finansinspektionen om offentliggörandet i enlighet med artikel 15.4 i den förordningen. 
Finansinspektionen kan kräva att en emittent som använder de gemensamma mallar som avses i artikel 21 i EU:s förordning om gröna obligationer tar med de uppgifter som avses i mallarna i sitt periodiska upplysningslämnande efter emission. 
Finansinspektionen kan offentliggöra det faktum att en emittent av en europeisk grön obligation inte iakttar EU:s förordning om gröna obligationer och kräva att emittenten offentliggör denna information på sin webbplats. Finansinspektionen kan tre månader efter utövandet av ovannämnda befogenhet offentliggöra att den berörda emittenten av en europeisk grön obligation inte längre uppfyller artikel 3 i den förordningen vad gäller användningen av beteckningen europeisk grön obligation eller EuGB , och kräva att emittenten offentliggör denna information på sin webbplats. 
2 § 
Förbuds-, rättelse- och avbrottsbeslut 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Finansinspektionen kan för högst ett år förbjuda en emittent att emittera sådana europeiska gröna obligationer som avses i EU:s förordning om gröna obligationer om emittenten upprepade gånger och allvarligt har brutit mot avdelning II kapitel 2 eller artikel 18 eller 19 i den förordningen samt för högst ett år förbjuda en fysisk eller juridisk person som är ansvarig för försummelsen eller överträdelsen av de bestämmelser som avses i avdelning II kapitel 2 eller artikel 18, 19 eller 21 i den förordningen att emittera europeiska gröna obligationer som avses i den förordningen. 
3 § 
Vite 
Finansinspektionen kan förena förbud och beslut som avses i 1, 1 b, 1 d och 2 § med vite. Vitet döms ut av Finansinspektionen. På vitesärenden tillämpas viteslagen (1113/1990). 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
Lagens 15 kap. 2 § 5 mom. 6 punkt träder dock i kraft först den 1 januari 2030. 
 Slut på lagförslaget 

3. Lag om ändring av 3 kap. 8 § i lagen om handel med finansiella instrument 

I enlighet med riksdagens beslut  
ändras i lagen om handel med finansiella instrument (1070/2017) 3 kap. 8 § 6 mom., och 
fogas till 3 kap. 8 §, sådan den lyder delvis ändrad i lag 1232/2018, ett nytt 7 mom. som följer: 
3 kap. 
Organisering av verksamheten på en reglerad marknad 
8 § 
Upptagande av finansiella instrument till handel på en reglerad marknad 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Finansinspektionen kan bestämma att upptagande av finansiella instrument till handel på en reglerad marknad ska skjutas upp med högst tio på varandra följande bankdagar åt gången. Ett sådant uppskov förutsätter att Finansinspektionen har grundad anledning att misstänka att 
1) den som ansöker om att finansiella instrument ska tas upp till handel eller den som enligt uppdrag sköter ansökan om upptagande till handel, handlar i strid med denna lag, värdepappersmarknadslagen eller bestämmelser eller föreskrifter som utfärdats med stöd av dem, eller 
2) en sådan emittent av europeiska gröna obligationer som avses i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/2631 om europeiska gröna obligationer och frivilligt upplysningslämnande för obligationer som marknadsförs som miljömässigt hållbara och för hållbarhetslänkade obligationer inte har fullgjort en skyldighet enligt avdelning II kapitel 2 eller artikel 18 eller 19 i den förordningen. 
Innan Finansinspektionen ger ett förordnande enligt 6 mom. ska den ge den som beslutet avser tillfälle att bli hörd, om inte något annat följer av ärendets brådskande natur eller av någon annan särskild orsak. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 25.10.2024 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Sakari Puisto saf 
 
medlem 
Noora Fagerström saml 
 
medlem 
Lotta Hamari sd 
 
medlem 
Antti Kangas saf 
 
medlem 
Miapetra Kumpula-Natri sd 
 
medlem 
Timo Mehtälä cent 
 
medlem 
Matias Mäkynen sd 
 
medlem 
Oras Tynkkynen gröna 
 
medlem 
Heikki Vestman saml 
 
medlem 
Juha Viitala sd 
 
medlem 
Johannes Yrttiaho vänst 
 
ersättare 
Pauli Aalto-Setälä saml 
 
ersättare 
Juha Mäenpää saf 
 
ersättare 
Minna Reijonen saf. 
 

Sekreterare var

utskottsråd 
Johanna Rihto-Kekkonen.