Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av lagen om tillhandahållande av digitala tjänster, 308 § i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation och 18 § i lagen om tillgänglighetskrav för vissa produkter (RP 71/2024 rd): Ärendet har remitterats till förvaltningsutskottet för betänkande.
Utskottet har hört
Skriftligt yttrande har lämnats av
Regeringen föreslår ändringar i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster, lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation och lagen om tillgänglighetskrav för vissa produkter.
Enligt propositionen är syftet med förslaget att överföra tillgänglighetstillsynen från Regionförvaltningsverket i Södra Finland till Transport- och kommunikationsverket. Personalen vid Enheten för tillgänglighetstillsyn överförs tillsammans med uppgifterna till Transport- och kommunikationsverket.
Avsikten med propositionen är att koncentrera tillsynen över tillgänglighetskraven till en enda myndighet. Att tillsynen koncentreras gör det möjligt att ge den rådgivning och handledning och utöva den tillsyn som är bäst med tanke på myndigheternas verksamhet, medborgarnas rättsskydd och de ekonomiska aktörerna. Målet är att främja interoperabiliteten mellan tillsynen enligt webbtillgänglighetsdirektivet och tillsynen enligt tillgänglighetsdirektivet.
Lagarna avses träda i kraft den 1 januari 2025.
EU:s webbtillgänglighetsdirektiv trädde i kraft 2016 och dess syfte är att göra tillgänglighetskraven avseende den offentliga sektorns webbplatser och mobila applikationer enhetligare och den offentliga sektorns tjänster och mobila applikationer mer tillgängliga för användare, särskilt personer med funktionsnedsättning. Direktivet har genomförts nationellt genom lagen om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019, nedan lagen om digitala tjänster).
EU:s tillgänglighetsdirektiv trädde i kraft 2019, och det ställer å sin sida krav på vissa produkters och tjänsters tillgänglighet. Det direktivet har genomförts nationellt genom lagen om tillgänglighetskrav för vissa produkter (102/2023) och genom ändringar i lagen om digitala tjänster och vissa andra lagar. I samband med det utvidgades tillämpningsområdet för lagen om digitala tjänster i fråga om vissa digitala tjänster till att, med vissa undantag, även gälla den privata sektorn när tjänster släpps ut på marknaden och tillhandahålls konsumenter.
Efterlevnaden av kraven på webbtillgänglighet övervakas i dagens läge av Regionförvaltningsverket i Södra Finland och efterlevnaden av tillgänglighetskraven av Kommunikationsverket. I propositionen föreslås det att tillsynen över webbtillgängligheten överförs till Transport- och kommunikationsverket för att koncentrera tillgänglighetstillsynen. I och med överföringen överförs den personal som utövar webbtillgänglighetstillsyn samt de anslag som reserverats för de tillsynsuppgifterna till Transport- och kommunikationsverket.
Sammanslagningen av tillsynsuppgifterna syftar till en tydligare, effektivare och enhetligare kontroll av tillgängligheten för både medborgarna och företagen. Utskottet anser att en koncentrerad tillsyn underlättar enskilda personers och aktörers kontakter med myndigheterna samt säkerställer en enhetlig tolkning av kraven och förbättrar rättssäkerheten. Dessutom elimineras överlappningen i det nuvarande tillsynssystemet, eftersom tillsynen över produkter och tjänster kommer att utövas av en och samma myndighet. Propositionen minskar därför också den administrativa bördan.
Sammantaget anser utskottet att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Utskottet tillstyrker de lagändringar som föreslås i propositionen.
Utskottet föreslår i detta sammanhang dessutom en teknisk korrigering i 12 § 2 mom. 2 punkten i lagen om digitala tjänster, som inte ingår i propositionen och där det föreskrivs att tillsynsmyndigheten ska se till att tillgänglighetsstandarder som gäller digitala tjänster eller delar av standarderna samt de riktlinjer som det hänvisas till i standarderna eller i delar av dem blir översatta till finska och svenska. Eftersom tillsynsmyndighetens uppgifter föreslås bli överförda till Transport- och kommunikationsverket, föreslår utskottet att uttrycket ”i samarbete med Transport- och kommunikationsverket” stryks i den nämnda bestämmelsen (lagförslag 1). I fortsättningen är den myndighet som sköter uppgiften ensam ansvarig för att standarderna blir översatta till finska och svenska.
Förvaltningsutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var