Senast publicerat 02-12-2024 09:45

Betänkande FvUB 25/2024 rd RP 139/2024 rd Förvaltningsutskottet Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om informationsutbyte mellan de brottsbekämpande myndigheterna i Europeiska unionens medlemsstater och till vissa lagar som har samband med den

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om informationsutbyte mellan de brottsbekämpande myndigheterna i Europeiska unionens medlemsstater och till vissa lagar som har samband med den (RP 139/2024 rd): Ärendet har remitterats till förvaltningsutskottet för betänkande och till grundlagsutskottet för utlåtande. 

Utlåtande

Utlåtande har lämnats av 

  • grundlagsutskottet 
    GrUU 53/2024 rd

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • konsultativ tjänsteman Katariina Simonen 
    inrikesministeriet
  • gränssäkerhetsexpert Kari Kettunen 
    inrikesministeriet
  • lagstiftningsråd Virpi Koivu 
    justitieministeriet
  • polisinspektör Anssi Kangas 
    Polisstyrelsen
  • överinspektör Katja Sirola 
    centralkriminalpolisen
  • tullöverinspektör Lassi Salakka 
    Tullen.

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • finansministeriet
  • dataombudsmannens byrå.

PROPOSITIONEN

I propositionen föreslås det att det stiftas en lag om informationsutbyte mellan de brottsbekämpande myndigheterna i Europeiska unionens medlemsstater samt att lagen om behandling av personuppgifter i polisens verksamhet, lagen om behandling av personuppgifter inom Tullen och lagen om behandling av personuppgifter vid Gränsbevakningsväsendet ändras. Samtidigt ska lagen om det nationella genomförandet av de bestämmelser som hör till området för lagstiftningen i rådets rambeslut om förenklat informations- och underrättelseutbyte mellan de brottsbekämpande myndigheterna i Europeiska unionens medlemsstater och om tillämpning av rambeslutet upphävas. 

Syftet med propositionen är att genomföra Europaparlamentets och rådets direktiv om informationsutbyte mellan medlemsstaternas brottsbekämpande myndigheter. 

Syftet med den föreslagna lagen om informationsutbyte är att fastställa tydliga, gemensamma och enhetliga regler i avsikt att säkerställa likvärdig tillgång till information för de brottsbekämpande myndigheterna i de olika medlemsstaterna. Lagen innehåller bestämmelser om införande av ett enda elektroniskt ärendehanteringssystem för informationsutbytet och bestämmelser om att den nätapplikation för säkert informationsutbyte som förvaltas av Europeiska unionens byrå för samarbete inom brottsbekämpning Europol ska fastställas som standardkanal vid informationsutbytet. Förslaget medför inga nya befogenheter för de brottsbekämpande myndigheterna. 

I de övriga lagarna införs tekniska ändringar som följer av den nya lagen. 

De föreslagna lagarna avses träda i kraft i huvudsak den 1 december 2024. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

I propositionen föreslås det att det stiftas en lag om informationsutbyte mellan de brottsbekämpande myndigheterna i Europeiska unionens medlemsstater samt att lagen om behandling av personuppgifter i polisens verksamhet (616/2019), lagen om behandling av personuppgifter inom Tullen (650/2019) och lagen om behandling av personuppgifter vid Gränsbevakningsväsendet (639/2019) ändras. Genom propositionen genomförs Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2023/977 (nedan informationsutbytesdirektivet) om utbyte av information mellan medlemsstaternas brottsbekämpande myndigheter och om upphävande av rådets rambeslut 2006/960/RIF (nedan det svenska rambeslutet). 

Informationsutbytet mellan de brottsbekämpande myndigheterna i EU-området har tidigare byggt på det svenska rambeslutet, som i Finland genomförts nationelltLagen om det nationella genomförandet av de bestämmelser som hör till området för lagstiftningen i rådets rambeslut om förenklat informations- och underrättelseutbyte mellan de brottsbekämpande myndigheterna i Europeiska unionens medlemsstater och om tillämpning av rambeslutet (26/2009). Enligt en utvärdering som kommissionen låtit utföra har bestämmelserna om informationsutbyte enligt svenska rambeslutet inte varit tillräckligt tydliga och har inte kunnat säkerställa ett tillräckligt och snabbt informationsutbyte mellan medlemsstaterna för att de behöriga brottsbekämpande myndigheterna ska kunna tackla utmaningarna med organiserad, gränsöverskridande brottslighet i och med globaliseringen och digitaliseringen. 

Genom informationsutbytesdirektivet och den föreslagna regleringen fastställs nu harmoniserade, tydliga och aktuella regler för informationsutbyte samt en standardkanal för informationsutbyte mellan medlemsstaterna för att förebygga och upptäcka brott. I propositionen föreslås också bestämmelser om ett enda elektroniskt ärendehanteringssystem för informationsutbyte. Den föreslagna regleringen tillämpas på informationsutbyte mellan de behöriga brottsbekämpande myndigheterna i Europeiska unionens medlemsstater i anslutning till såväl förundersökning som brottsbekämpning. 

Enligt grundlagsutskottet utlåtande (GrUU 53/2024 rd) om den aktuella propositionen kan lagförslagen behandlas i vanlig lagstiftningsordning. 

Sammantaget anser förvaltningsutskottet att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Gränsöverskridande brottslighet kan bekämpas effektivare om informationsutbytet mellan de brottsbekämpande myndigheterna i EU:s medlemsstater sker snabbt, effektivt och enligt tydliga regler. Förvaltningsutskottet tillstyrker lagförslaget, men med följande anmärkningar och ändringsförslag. 

Behörig brottsbekämpande myndighet

Med myndigheter inom den offentliga förvaltningen avses enligt 2 § 1 mom. 1 punkten i lagförslag 1 polisen, Tullen och Gränsbevakningsväsendet. I sitt utlåtande påpekar grundlagsutskottet att hänvisningen till polisen inte med beaktande av 1 § i polisförvaltningslagen kan anses vara en klar definition av behörig myndighet. Denna oklarhet kan ha särskild betydelse till exempel vid tillämpningen av bestämmelserna om den personuppgiftsansvariges skyldigheter. Grundlagsutskottet menar att regleringen bör preciseras. 

Förvaltningsutskottet konstaterar att definitionen av behörig brottsbekämpande myndighet i den föreslagna lagen är densamma som definitionen av behörig myndighet i det svenska rambeslutet (artikel 2) och den nationella genomförandelagen (4 §). Enligt utredning till utskottet har begreppet skapat en fungerande grund för informationsutbyte mellan behöriga brottsbekämpande myndigheter i Finland. I informationsutbytesdirektivet föreslås inte heller några ändringar i begreppet behörig brottsbekämpande myndighet. 

Bestämmelser om de föreslagna behöriga myndigheternas uppgifter och befogenheter vid brottsbekämpning finns för polisens del i polislagen (872/2011), för Gränsbevakningsväsendets del i gränsbevakningslagen (578/2005) och lagen om brottsbekämpning inom Gränsbevakningsväsendet (108/2018) och för Tullens del i lagen om brottsbekämpning inom Tullen (623/2015). Förvaltningsutskottet konstaterar att de brottsbekämpande myndigheternas uppgifter och befogenheter följer direkt av den gällande lagstiftningen och att det i propositionen inte föreslås några ändringar i dem. Utskottet tillägger att det i lagen om samarbete mellan polisen, Tullen och Gränsbevakningsväsendet (687/2009) har använts samma lagteknik som i lagförslaget. 

Förvaltningsutskottet anser dessutom att det i lagförslaget är motiverat att föreskriva om behöriga myndigheter, eftersom inte alla brottsbekämpande myndigheter som gör förundersökning i Finland är behöriga myndigheter enligt lagförslaget. Den föreslagna regleringen tillämpas till exempel inte på Försvarsmaktens verksamhet. Utskottet föreslår därför ingen ändring i definitionen av behörig brottsbekämpande myndighet som föreslås i propositionen. 

När det gäller personuppgiftsansvaret konstaterar förvaltningsutskottet dessutom särskilt att informationsutbytesdirektivet inte förutsätter någon nationell reglering av ansvaret. I 19 § i lagförslag 1, som gäller ett enda elektroniskt ärendehanteringssystem, föreskrivs det mer om personuppgiftsansvar än i direktivet. I paragrafen står det att varje behörig brottsbekämpande myndighet ska vara personuppgiftsansvarig för myndighetens personuppgifter som behandlas i ärendehanteringssystemet. Den föreslagna regleringen innebär ingen ändring i personuppgiftsansvaret. 

Utlämnande av personuppgifter

Om den information som lämnas ut i enlighet med 2 eller 3 kap. innehåller personuppgifter, ska personuppgifter som avser enskilda registrerade begränsas till de kategorier som förtecknas i avsnitt B i bilaga II till EuropolförordningenEuropaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/794 om Europeiska unionens byrå för samarbete inom brottsbekämpning (Europol) och om ersättande och upphävande av rådets beslut 2009/371/RIF, 2009/934/RIF, 2009/935/RIF, 2009/936/RIF och 2009/968/RIF, Europolförordningen och vara nödvändiga och proportionerliga för ändamålet med framställan. 

Med avseende på svårbegriplighet i regleringen av personuppgifter noterar grundlagsutskottet att lagförslaget till vissa delar tämligen ordagrant återger ordalydelsen i direktivets artiklar, som inte till alla delar motsvarar terminologin i den nationella rättsordningen. Denna omständighet kan enligt grundlagsutskottet ha särskild betydelse också vid tillämpningen av regleringen. 

Grundlagsutskottet har bedömt bestämmelserna om myndigheternas rätt att få och skyldighet att lämna ut information trots sekretess med avseende på skyddet för privatliv och personuppgifter i 10 § 1 mom. i grundlagen och då noterat bland annat vad och vem rätten att få information gäller och hur rätten är kopplad till nödvändighetskriteriet (GrUU 15/2018 rd). Myndigheternas rätt att få och möjlighet att lämna ut uppgifter kan gälla ”behövliga uppgifter” för ett visst syfte, om lagen ger en uttömmande förteckning över innehållet i uppgifterna. Om datainnehållet däremot inte anges i form av en förteckning, ska det i lagstiftningen ingå ett krav på att "uppgifterna är nödvändiga" för ett visst syfte (se t.ex. GrUU 17/2016 rd, s. 2—3). 

Eftersom utlämnandet av personuppgifter enligt 12 § på behörigt sätt är kopplat till nödvändighet, blir proportionalitetskriteriet i detta sammanhang mycket svårt och besvärligt att tillämpa, menar grundlagsutskottet också. Förvaltningsutskottet bör noggrant utreda om det direktiv som ska genomföras gör det möjligt att förtydliga regleringen särskilt i fråga om 12 § också i detta avseende. 

Av en utredning som förvaltningsutskottet fått framgår det att kravet på att uppgifterna ska vara nödvändiga i den föreslagna 12 § har tagits direkt ur den finska språkversionen av artikel 10 b i direktivet, men den språkversionen är felaktig. Syftet med informationsutbytesdirektivet har inte varit att ändra bestämmelserna om utlämnande av personuppgifter. Förvaltningsutskottet föreslår därför att kravet på nödvändighet i den föreslagna 12 § ändras till att uppgifterna ska behövas. Utskottet konstaterar att detta inte står i strid med det som sägs ovan i grundlagsutskottets utlåtande om myndighetens rätt att få uppgifter och om myndighetens möjlighet att lämna ut uppgifter, eftersom de personuppgifter som lämnas ut enligt den föreslagna bestämmelsen är bundna till de kategorier som avses i avsnitt B i bilaga II till Europolförordningen och datainnehållet där beskrivs uttömmande. Förordningen är direkt tillämplig rätt. 

DETALJMOTIVERING

1. Lagen om informationsutbyte mellan de brottsbekämpande myndigheterna i Europeiska unionens medlemsstater

12 §. Utlämnande av personuppgifter.

Förvaltningsutskottet föreslår på det sätt som beskrivs ovan under utskottets överväganden att kravet på nödvändighet i den föreslagna 12 § ändras till att uppgifterna ska vara behövliga. 

Utskottet föreslår i detta sammanhang dessutom att uttrycket ”oikeassa suhteessa” i det föreslagna 12 § 1 mom. i den finska versionen ändras till ”oikeasuhtaisia” för att undvika oklarhet i tolkningen i förhållande till propositionsmotiven och till exempel terminologin i 4 §. Ändringen påverkar inte den svenska texten. ”Oikeasuhtaisuus” är en term som allmänt används i lagstiftningen om behandling av personuppgifter. 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Förvaltningsutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner lagförslag 2—4 i proposition RP 139/2024 rd utan ändringar. Riksdagen godkänner lagförslag 1 i proposition RP 139/2024 rd med ändringar.(Utskottets ändringsförslag)  
Utskottets ändringsförslag

1. Lag om informationsutbyte mellan de brottsbekämpande myndigheterna i Europeiska unionens medlemsstater 

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs: 
1 kap. 
Allmänna bestämmelser 
1 § 
Tillämpningsområde 
Denna lag tillämpas på informationsutbyte mellan de behöriga brottsbekämpande myndigheterna i Europeiska unionens medlemsstater i syfte att förebygga, avslöja eller utreda brott, om inte något annat uttryckligen föreskrivs i annan EU-lagstiftning. 
Genom denna lag genomförs Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2023/977 om utbyte av information mellan medlemsstaternas brottsbekämpande myndigheter och om upphävande av rådets rambeslut 2006/960/RIF, nedan informationsutbytesdirektivet
2 § 
Definitioner 
I denna lag avses med 
1) behörig brottsbekämpande myndighet polisen, Tullen och Gränsbevakningsväsendet, 
2) utnämnd brottsbekämpande myndighet en annan medlemsstats behöriga brottsbekämpande myndighet med behörighet att översända framställningar om information till de enda kontaktpunkterna i andra medlemsstater, 
3) enda kontaktpunkt den centrala enhet som svarar för att samordna och underlätta informationsutbytet, 
4) allvarligt brott brott som avses i 3 § i lagen om utlämning för brott mellan Finland och de övriga medlemsstaterna i Europeiska unionen (1286/2003) samt brott som avses i artikel 3 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/794 om Europeiska unionens byrå för samarbete inom brottsbekämpning (Europol) och om ersättande och upphävande av rådets beslut 2009/371/RIF, 2009/934/RIF, 2009/935/RIF, 2009/936/RIF och 2009/968/RIF, nedan Europolförordningen , 
5) information innehåll som avser en eller flera fysiska eller juridiska personer, sakförhållanden eller omständigheter av relevans för behöriga brottsbekämpande myndigheter när de fullgör sina uppgifter enligt nationell rätt i syfte att förebygga, avslöja eller utreda brott, 
6) direkt tillgänglig information information i en databas som är direkt tillgänglig för den enda kontaktpunkten eller en behörig brottsbekämpande myndighet i den medlemsstat från vilken information begärs, 
7) indirekt tillgänglig information information som den enda kontaktpunkten eller en behörig brottsbekämpande myndighet i den medlemsstat från vilken information begärs kan erhålla i enlighet med nationell rätt utan att använda tvångsmedel, 
8) personuppgifter personuppgifter som avses i 3 § 1 mom. 1 punkten i lagen om behandling av personuppgifter i brottmål och vid upprätthållandet av den nationella säkerheten (1054/2018), nedan dataskyddslagen avseende brottmål . 
3 § 
Rätt att lämna ut information 
Den behöriga brottsbekämpande myndigheten får trots sekretessbestämmelserna lämna ut information som är direkt eller indirekt tillgänglig för den myndigheten till den behöriga brottsbekämpande myndigheten i en annan medlemsstat på det sätt som föreskrivs i denna lag. 
2 kap. 
Informationsutbyte på begäran 
4 § 
Framställan om information till en annan medlemsstat 
Den behöriga brottsbekämpande myndigheten får översända en framställan om information till en annan medlemsstat endast om det med fog kan antas att den begärda informationen är tillgänglig i den medlemsstaten. Den begärda informationen ska vara behövlig och proportionerlig för att förebygga, avslöja eller utreda brott. 
5 § 
Brådskande framställan om information 
Av en framställan om information som översänds till den behöriga brottsbekämpande myndigheten eller den enda kontaktpunkten i en annan medlemsstat ska det framgå huruvida framställan är brådskande. Om framställan är brådskande ska skälen till detta anges. 
En framställan om information som översänds till den behöriga brottsbekämpande myndigheten eller den enda kontaktpunkten i en annan medlemsstat ska anses vara brådskande endast om det med hänsyn till alla relevanta sakförhållanden och omständigheter i det aktuella fallet finns anledning att anta att den begärda informationen 
1) är avgörande för att avvärja ett omedelbart och allvarligt hot mot den allmänna säkerheten i en medlemsstat, 
2) behövs för att avvärja ett omedelbart hot mot en persons liv eller fysiska integritet, 
3) behövs för att fatta ett beslut som kan inbegripa bibehållande av inskränkande åtgärder som innebär frihetsberövande, eller 
4) löper överhängande risk att förlora betydelse om den inte tillhandahålls omgående och den anses vara viktig för att förebygga, avslöja eller utreda brott. 
6 § 
Innehållet i en framställan om information 
Framställan om information ska innehålla alla detaljer som behövs för att den ska kunna behandlas på ett lämpligt och snabbt sätt och åtminstone följande: 
1) den begärda informationen så noggrant specificerad som möjligt, 
2) ändamålet för den begärda informationen och en beskrivning av sakförhållanden och uppgift om det misstänkta brottet, 
3) skälen till att det antas att den begärda informationen finns tillgänglig i den medlemsstat som tar emot framställan, 
4) vid behov en redogörelse för sambandet mellan det syfte för vilket informationen begärs och den eller de fysiska eller juridiska personer eller aktörer som informationen avser, 
5) vid behov skälen enligt 5 § 2 mom. till att framställan anses vara brådskande, 
6) begränsningar för att använda informationen i framställan i andra syften. 
7 § 
Svar på en framställan från en annan medlemsstat 
Den behöriga brottsbekämpande myndigheten ska tillhandahålla den information som begärts i enlighet med denna lag inom följande tidsfrister från mottagandet av framställan om information: 
1) åtta timmar vid brådskande framställningar som rör direkt tillgänglig information, 
2) tre kalenderdagar vid brådskande framställningar som rör indirekt tillgänglig information, 
3) sju kalenderdagar vid andra än i 1 och 2 punkten avsedda framställningar. 
8 § 
Vägran att lämna ut information 
Beslut om vägran att lämna ut information fattas av den behöriga brottsbekämpande myndigheten. 
Meddelande om vägran ges genom den enda kontaktpunkten. 
Utlämnande av information får vägras endast om 
1) den begärda informationen inte är tillgänglig för den enda kontaktpunkten eller de behöriga brottsbekämpande myndigheterna, 
2) framställan om information inte uppfyller kraven enligt 6 §, 
3) den begärda informationen består av andra personuppgifter än de som ingår i de kategorier av personuppgifter som förtecknas i avsnitt B i bilaga II till Europolförordningen, 
4) den begärda informationen har befunnits vara felaktig, ofullständig eller inte längre aktuell och inte kan lämnas ut i enlighet med 9 § 1 och 2 mom. i dataskyddslagen avseende brottmål, 
5) tillhandahållande av den begärda informationen skulle
a) strida mot eller skada väsentliga nationella säkerhetsintressen,
b) äventyra verksamhet för att förebygga, avslöja eller utreda brott, eller äventyra en enskild persons säkerhet, eller
c) otillbörligt skada en juridisk persons skyddade viktiga intressen,
 
6) den gärning som ligger till grund för framställan är ett brott för vilket det föreskrivna strängaste straffet enligt finsk lag är fängelse i högst ett år eller framställan hänför sig till en gärning som inte är straffbar enligt finsk lag, 
7) den begärda informationen ursprungligen erhölls från en annan medlemsstat eller ett tredjeland och den medlemsstaten eller det tredjelandet inte har samtyckt till tillhandahållandet av informationen. 
Om en medlemsstat eller tredjeland har ställt villkor för användningen av informationen, får informationen tillhandahållas endast om det är möjligt enligt villkoren. 
9 § 
Förfarande vid vägran att lämna ut information 
Den enda kontaktpunkten ska underrätta den begärande medlemsstatens enda kontaktpunkt eller utnämnda brottsbekämpande myndighet om vägran att lämna ut information och om skälen för vägran, med iakttagande av de tidsfrister som anges i 7 §. 
Den behöriga brottsbekämpande myndigheten ska vid behov begära ytterligare klargöranden av den begärande medlemsstatens enda kontaktpunkt eller utnämnda brottsbekämpande myndighet. 
De tidsfrister som anges i 7 § upphör att löpa när den enda kontaktpunkten eller den utnämnda brottsbekämpande myndigheten i den begärande medlemsstaten tar emot framställan om ytterligare klargörande. 
3 kap. 
Övrigt informationsutbyte 
10 § 
Utlämnande av information på eget initiativ 
Den behöriga brottsbekämpande myndigheten har rätt att på eget initiativ lämna ut sådan information som finns tillgänglig för den till enda kontaktpunkter eller utnämnda brottsbekämpande myndigheter i andra medlemsstater, om det med fog kan antas att sådan information skulle kunna vara nödvändig för de andra medlemsstaterna i syfte att förebygga, avslöja eller utreda brott. Någon rätt att lämna ut information föreligger inte, om informationen är i 8 § 2 mom. 5 punkten avsedd information. 
Den behöriga brottsbekämpande myndigheten ska på eget initiativ lämna ut sådan information som finns tillgänglig för den till enda kontaktpunkter eller utnämnda brottsbekämpande myndigheter i andra medlemsstater, om det kan antas att sådan information skulle kunna vara relevant för dessa medlemsstater i syfte att förebygga, avslöja eller utreda allvarliga brott. Någon skyldighet att lämna ut information föreligger inte, om informationen är i 8 § 2 mom. 5 punkten avsedd information. 
11 § 
Utlämnande av information till Europol 
När de behöriga brottsbekämpande myndigheterna sänder en framställan om information till en enda kontaktpunkt eller en utnämnd brottsbekämpande myndighet i en annan medlemsstat, tillhandahåller information på framställan av en enda kontaktpunkt eller utnämnd brottsbekämpande myndighet i en annan medlemsstat, eller på eget initiativ, i enlighet med denna lag, ska de i varje enskilt fall, med iakttagande av artikel 3 och artikel 7.7 i Europolförordningen, bedöma huruvida en kopia av framställan om information eller av den information som tillhandahållits behöver sändas till Europol. 
Bestämmelser om utlämnande av information till Europol finns dessutom i Europolförordningen och i lagen om Europeiska unionens byrå för samarbete inom brottsbekämpning (214/2017). 
Den behöriga brottsbekämpande myndigheten får lämna ut information som erhållits från en annan medlemsstat eller ett tredjeland till Europol i enlighet med 1 mom. endast om den medlemsstaten eller det tredjelandet har gett sitt samtycke till detta. Informationen får lämnas ut till Europol endast på de villkor som den berörda medlemsstaten eller det berörda tredjelandet har fastställt för användningen av informationen. 
4 kap. 
Ytterligare regler om tillhandahållande av information 
12 § 
Utlämnande av personuppgifter 
Om den information som lämnas ut i enlighet med 2 eller 3 kap. innehåller personuppgifter, ska personuppgifter som avser enskilda registrerade begränsas till de kategorier som förtecknas i avsnitt B i bilaga II till Europolförordningen och vara Utskottet föreslår en ändring behövliga Slut på ändringsförslaget och proportionerliga för ändamålet med framställan. 
När personuppgifter lämnas ut ska dessutom 9 och 10 § i dataskyddslagen avseende brottmål iakttas. 
13 § 
Konfidentialitet och likvärdig tillgång 
Information som markerats som konfidentiell och som tillhandahållits de behöriga brottsbekämpande myndigheterna ska skyddas i enlighet med 4 kap. i lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (906/2019) och de bestämmelser som utfärdats med stöd av 18 § 4 mom. i den lagen samt i enlighet med 5 kap. i dataskyddslagen avseende brottmål. 
I fråga om begäranden om information från de enda kontaktpunkterna och de behöriga brottsbekämpande myndigheterna i andra medlemsstater och tillhandahållande av information till dem ska tillämpas likvärdiga villkor som de som tillämpas nationellt för att begära och tillhandahålla liknande information. 
14 § 
Samtycke till användning av information som bevisning i en rättegång 
Den behöriga myndigheten kan på begäran av en behörig myndighet i en annan medlemsstat ge sitt samtycke till att information som med stöd av denna lag har tillhandahållits myndigheten i den berörda medlemsstaten används som bevisning i en rättegång, om inte något annat föreskrivs separat om det förfarande som ska tillämpas i ärendet. Samtycke kan ges endast för information som härrör från ett offentligt register som förs av en myndighet och när utlämnandet av uppgifterna inte har begränsats. 
15 § 
En säker kommunikationskanal 
De behöriga brottsbekämpande myndigheterna ska använda Europols i artikel 13.1 i informationsutbytesdirektivet avsedda nätapplikation för säkert informationsutbyte ( Siena ) när de skickar framställningar om information eller tillhandahåller information på framställan eller på eget initiativ i enlighet med 2 eller 3 kap. i denna lag. 
De behöriga brottsbekämpande myndigheterna får avvika från kravet att använda Siena, om 
1) det kan antas att informationsutbytet vid en senare tidpunkt kommer att kräva att tredjeländer eller internationella organisationer deltar via Internationella kriminalpolisorganisationen Interpols kommunikationskanal eller på något annat sätt, 
2) framställan om information är brådskande och därför kräver att en annan kommunikationskanal tillfälligt används, 
3) en oväntad teknisk eller driftsrelaterad incident hindrar den enda kontaktpunkten eller de behöriga brottsbekämpande myndigheterna från att använda Siena för informationsutbytet. 
16 § 
Registrering av uppgifter och tillhandahållande av kopior 
När den behöriga brottsbekämpande myndigheten översänder en i denna lag avsedd framställan om information till en behörig brottsbekämpande myndighet i en annan medlemsstat, svarar på en framställan om information från en sådan myndighet eller på eget initiativ tillhandahåller en sådan myndighet information, ska polisen, Tullen eller Gränsbevakningsväsendet samtidigt säkerställa att den översända framställan om information, svaret på framställan och den information som tillhandahållits införs i det i 19 § avsedda enda ärendehanteringssystemet. 
Avvikelse från skyldigheten enligt 1 mom. får göras, om införandet av informationen i ärendehanteringssystemet skulle äventyra 
1) en pågående, mycket känslig brottsutredning för vilken informationsbehandlingen kräver en lämplig konfidentialitetsnivå, 
2) utredning av terroristbrott som inte inbegriper nödsituationer eller krishanteringssituationer, 
3) en enskild persons säkerhet. 
Om information lämnas till den utnämnda brottsbekämpande myndigheten i en annan medlemsstat, ska en kopia av den begärda informationen samtidigt sändas till den medlemsstatens enda kontaktpunkt. Avvikelse från kravet att sända en kopia får göras på de grunder som anges i 2 mom. 
5 kap. 
Enda kontaktpunkt för informationsutbyte 
17 § 
Den enda kontaktpunkten och dess uppgifter 
Den enda kontaktpunkten finns vid centralkriminalpolisen. De behöriga brottsbekämpande myndigheterna deltar i den vid centralkriminalpolisen placerade enda kontaktpunktens verksamhet i enlighet med 2–4 kap. 
Den enda kontaktpunkten har till uppgift att 
1) ta emot och bedöma framställningar om information som översänts av en behörig brottsbekämpande myndighet i en annan medlemsstat, 
2) förmedla framställningarna om information till den brottsbekämpande myndighet som är behörig i ärendet och, om en framställan gäller fler än en behörig brottsbekämpande myndighet, samordna behandlingen av framställan och tillhandahållandet av den begärda informationen, 
3) samordna analysen och struktureringen av den begärda informationen i syfte att tillhandahålla den till den enda kontaktpunkten eller den behöriga brottsbekämpande myndigheten i en annan medlemsstat, 
4) tillhandahålla en annan medlemsstat information i enlighet med 7 och 10 §, 
5) vägra att tillhandahålla information i enlighet med 8 § och underrätta om vägran i enlighet med 9 § 1 mom. samt vid behov begära klargöranden eller preciseringar i enlighet med 9 § 2 mom., 
6) sända framställningar om information till de behöriga brottsbekämpande myndigheterna i andra medlemsstater i enlighet med denna lag och vid behov tillhandahålla klargöranden eller preciseringar i enlighet med 9 § 2 mom. 
18 § 
Den enda kontaktpunktens beredskap 
Den enda kontaktpunkten ska sköta sina uppgifter dygnet runt, årets alla dagar, med iakttagande av tidsfristerna enligt 7 §. 
19 § 
Ett enda elektroniskt ärendehanteringssystem 
Polisen svarar för införandet av det enda ärendehanteringssystem som avses i artikel 16 i informationsutbytesdirektivet. Den enda kontaktpunkten ska använda det enda ärendehanteringssystemet för fullgörandet av sina uppgifter enligt denna lag. Varje behörig brottsbekämpande myndighet ska vara personuppgiftsansvarig för myndighetens personuppgifter som behandlas i ärendehanteringssystemet. 
Följande uppgifter ska registreras i ärendehanteringssystemet: 
1) framställningar om information enligt 7 § samt all övrig kommunikation med enda kontaktpunkter och behöriga brottsbekämpande myndigheter i andra medlemsstater som rör sådana framställningar samt information om vägran att lämna ut information enligt 9 § 1 mom. och information om framställningar om och tillhandahållande av klargöranden eller preciseringar enligt 9 § 2 mom., 
2) kommunikation enligt 17 § 2 mom. 2 punkten mellan den enda kontaktpunkten och de behöriga brottsbekämpande myndigheterna, 
3) överföringar i enlighet med 7 och 10 § av information till enda kontaktpunkter och behöriga brottsbekämpande myndigheter i andra medlemsstater, 
4) uppgifter enligt 16 §. 
Ärendehanteringssystemet ska ha förmåga att generera statistik om informationsutbyten enligt denna lag i enlighet med 20 §. 
På loggning av åtkomst och annan behandling av informationen i ärendehanteringssystemet tillämpas 19 § i dataskyddslagen avseende brottmål. 
Personuppgifter i ärendehanteringssystemet får lagras i en form som möjliggör identifiering av den registrerade endast under den tid som behövs med hänsyn till ändamålet med behandlingen, varefter personuppgifterna ska raderas ur ärendehanteringssystemet. Behovet att bevara personuppgifter ska bedömas första gången senast sex månader efter det att informationsutbytet har upphört. 
6 kap. 
Särskilda bestämmelser 
20 § 
Skyldighet att föra statistik 
Polisen ska senast den 1 mars varje år tillhandahålla inrikesministeriet statistik över sådant informationsutbyte med andra medlemsstater enligt denna lag som skett under föregående kalenderår. Inrikesministeriet lämnar uppgifterna till kommissionen. 
Statistiken enligt 1 mom. ska åtminstone innehålla följande uppgifter: 
1) antalet framställningar om information som den enda kontaktpunkten och de behöriga brottsbekämpande myndigheterna har översänt, 
2) antalet framställningar om information som den enda kontaktpunkten och de behöriga brottsbekämpande myndigheterna har tagit emot och antalet framställningar om information som de har besvarat, uppdelade efter brådskande och icke-brådskande framställningar och enligt begärande medlemsstat, 
3) antalet framställningar om information som avslagits i enlighet med 8 §, uppdelade enligt begärande medlemsstat och skäl för avslag. 
21 § 
Ikraftträdande 
Denna lag träder i kraft den 20 . Bestämmelserna i 15 § träder dock i kraft först den 1 juni 2027. 
Genom denna lag upphävs lagen om det nationella genomförandet av de bestämmelser som hör till området för lagstiftningen i rådets rambeslut om förenklat informations- och underrättelseutbyte mellan de brottsbekämpande myndigheterna i Europeiska unionens medlemsstater och om tillämpning av rambeslutet (26/2009). 
 Slut på lagförslaget 

2. Lag om ändring av 25 § i lagen om behandling av personuppgifter i polisens verksamhet 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om behandling av personuppgifter i polisens verksamhet (616/2019) 25 § 4 mom. som följer: 
25 § 
Utlämnande av personuppgifter till brottsbekämpande myndigheter i Europeiska unionens medlemsstater och i stater som hör till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Utöver vad som föreskrivs i denna lag och i dataskyddslagen avseende brottmål finns bestämmelser om utlämnande av personuppgifter till de brottsbekämpande myndigheterna i Europeiska unionens medlemsstater i lagen om informationsutbyte mellan de brottsbekämpande myndigheterna i Europeiska unionens medlemsstater ( / ). 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

3. Lag om ändring av 23 § i lagen om behandling av personuppgifter inom Tullen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om behandling av personuppgifter inom Tullen (650/2019) 23 § 4 mom. som följer: 
23 § 
Utlämnande av personuppgifter till brottsbekämpande myndigheter i Europeiska unionens medlemsstater och i stater som hör till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Utöver vad som föreskrivs i denna lag och i dataskyddslagen avseende brottmål finns bestämmelser om utlämnande av personuppgifter till de brottsbekämpande myndigheterna i Europeiska unionens medlemsstater i lagen om informationsutbyte mellan de brottsbekämpande myndigheterna i Europeiska unionens medlemsstater ( / ). 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

4. Lag om ändring av 35 § i lagen om behandling av personuppgifter vid Gränsbevakningsväsendet 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om behandling av personuppgifter vid Gränsbevakningsväsendet (639/2019) 35 § 4 mom. som följer: 
35 § 
Utlämnande av personuppgifter till brottsbekämpande myndigheter i Europeiska unionens medlemsstater och i stater som hör till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Utöver vad som föreskrivs i denna lag och i dataskyddslagen avseende brottmål finns bestämmelser om utlämnande av personuppgifter till de brottsbekämpande myndigheterna i Europeiska unionens medlemsstater i lagen om informationsutbyte mellan de brottsbekämpande myndigheterna i Europeiska unionens medlemsstater ( / ). 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 29.11.2024 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Mauri Peltokangas saf 
 
vice ordförande 
Pihla Keto-Huovinen saml 
 
medlem 
Alviina Alametsä gröna 
 
medlem 
Petri Honkonen cent 
 
medlem 
Juha Hänninen saml 
 
medlem 
Christoffer Ingo sv 
 
medlem 
Anna Kontula vänst 
 
medlem 
Rami Lehtinen saf 
 
medlem 
Mira Nieminen saf 
 
medlem 
Saku Nikkanen sd 
 
medlem 
Eemeli Peltonen sd 
 
medlem 
Hanna Räsänen cent 
 
medlem 
Joakim Vigelius saf 
 
medlem 
Ben Zyskowicz saml. 
 

Sekreterare var

plenarråd 
Sanna Helopuro.