Syftet med lagen om ändring av lagen om samservice inom den offentliga förvaltningen är att uppdatera systemet med samservice för att bättre än förr kunna främja tillgången till myndigheternas kundtjänst i hela landet. Myndigheternas egna nätverk av verksamhetsställen har under de två senaste decennierna glesnat märkbart, och myndigheterna har ytterligare behov av sådana nedskärningar när kraven på lönsamhet och produktivitet ökar. Förvaltningsutskottet anser att samservicen är en viktig kompletterande kanal för att erbjuda myndigheternas kundtjänster också framöver.
För närvarande utvecklar myndigheterna kraftigt sitt digitala utbud och sina e-tjänster. Genom samservicen vill man stödja den digitala utvecklingen och möjliggöra ett effektivt och heltäckande nätverk av servicepunkter genom att skapa förutsättningar för att de statliga och kommunala kundservicefunktionerna ska kunna skötas vid samservicekontoren. Det har betydelse särskilt i områden med stora avstånd men också på annat håll. Genom den gemensamma kundservicen tillgodoses särskilt behoven av att besöka myndigheter i synnerhet för personer som inte själva kan eller har tekniska möjligheter att sköta sina ärenden enbart med hjälp av e-tjänster.
Den föreslagna lagen ska ge bättre och mångsidigare arbetssätt och betjäningsmetoder inom samservicen. Kundterminalerna i samservicens kundmottagningar samt rådgivning och stöd för e-tjänster är en central del av samservicens nya arbetsmodell. Den föreslagna lagen gör det möjligt att erbjuda tjänster också på annat sätt än i en stationär lokal, exempelvis i en betjäningsbil med en reguljär rutt. Lagen öppnar också för att exempelvis boka tid hos enskilda kunder för hembesök.
Lagen föreslås inte få bindande bestämmelser om vad som ska ingå i samservicekontorens urval av tjänster, utan förslaget utgår från ett avtalsbaserat samarbete mellan myndigheterna, där också urvalet av tjänster bestäms genom separata överenskommelser. Modellen ger möjligheter att tillhandahålla tjänster flexibelt utgående från kundernas behov och med beaktande av lokala förhållanden. Utskottet inskärper att när myndigheterna planerar ordnandet av kundtjänster och utvecklar sitt nätverk, ska de beakta garantierna för god förvaltning enligt förvaltningslagen (434/2003) och de rättsregler som framgår av biträdande justitieombudsmannens avgörandepraxis. Utskottet konstaterar att samservicen ur detta perspektiv kan vara ett centralt alternativ för att tillhandahålla tjänster. Det är också viktigt att servicerådgivarnas kompetens motsvarar kraven för den kundtjänst som ska tillhandahållas vid samservicen.
I propositionen föreslås att självkostnadsprincipen som används vid kostnadsberäkning ska tas in i lagen. Propositionen har som mål att säkerställa att självkostnadsprincipen tillämpas vid fördelningen av kostnaderna för samservicen och undanröja det missförhållande som konstaterats i det nuvarande finansieringssystemet, det vill säga att uppdragstagarna, i praktiken kommunerna, inte alltid har fått full ersättning för kostnaderna för skötseln av uppdragsgivarnas uppgifter. Att förslaget är avtalsbaserat ger emellertid vissa möjligheter att avtala om hur självkostnadsprincipen ska tillämpas lokalt för att definiera grunderna för kostnaderna och betala ut ersättningar. Det kan uppstå lokala marginaler exempelvis genom en god förhandsplanering av verksamheten, genom rätt dimensionering av betjäningskontorens kapacitet och genom flexibla uppgifts- och befattningsbeskrivningar för kontorets personal.
Regeringen har lämnat till riksdagen en proposition med förslag till lagstiftning om inrättande av landskap och om en reform av ordnandet av social- och hälsovården samt till lämnande av underrättelse enligt artikel 12 och 13 i Europeiska stadgan om lokal självstyrelse (RP 15/2017 rd). Enligt 6 § i den propositionens förslag till landskapslag ska landskapet bland annat sköta den regionala organiseringen och utvecklingen av samservicen som åligger den enligt lag. Enligt utredning bereds en proposition med förslag till lagstiftning om verkställande av landskapsreformen samt omorganisering av statens tillstånds-, styr- och tillsynsuppgifter. Den propositionen ska innehålla också de ändringar av lagen om samservice inom den offentliga förvaltningen som följer av regleringen i landskapslagen.
De ändringar som nu föreslås i samservicelagen gäller systemet för samservice jämte nya förfaranden och arbetssätt som ur kundperspektiv förbättrar tillgången och tillgängligheten till tjänsterna, och utskottet ser det som behövligt att de genomförs med det snaraste. Att godkänna och genomföra dessa förslag till bestämmelser kan göras självständigt och de är inte direkt knutna till landskapsreformen.