Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till ändring av vissa lagar som gäller transportsektorn (RP 263/2022 rd): Ärendet har remitterats till kommunikationsutskottet för betänkande.
Utskottet har hört
Skriftligt yttrande har lämnats av
Inget yttrande av
Regeringen föreslår ändringar i lagen om fartygs tekniska säkerhet och säker drift av fartyg, lagen om tillsyn över fartygssäkerheten, lagen om fartygspersonal och säkerhetsorganisation för fartyg, lagen om transportservice, lagen om passagerarfartygs personlistor och miljöskyddslagen för sjöfarten.
I lagen om transportservice föreslås det ändringar i riskvärderingen av innehavare av person- eller godstrafiktillstånd som gäller väg samt ändringar som gäller de nya bestämmelserna till följd av ändringen av direktivet om användning av fordon hyrda utan förare för godstransporter på väg. Det föreslås också att det till lagen fogas straffbestämmelser och avgiftspåföljder som gäller försummelse att meddela behövliga uppgifter samt försummelse att inhämta handlingar och medföra dem i fordonet.
Numret för det nya direktivet om minimikrav på utbildning för sjöfolk uppdateras i lagarna. Direktivet förutsätter inga andra ändringar i de nationella författningarna.
Enligt förslaget ska lagen om fartygs tekniska säkerhet och säker drift av fartyg ändras så att vajerfärjor som inte hör till en landsväg inte längre ska omfattas av lagens tillämpningsområde, varvid lagstiftningen bättre motsvarar rådande praxis. Dessutom föreslås det ändringar som underlättar skeppsmätningen av finska fartyg och tryggar tillgången till krävande skeppsmätningar i framtiden.
Det föreslås att det till miljöskyddslagen för sjöfarten fogas en skyldighet att ordna utbildning i fråga om avfallshantering i hamnar. Bestämmelsen motsvarar bestämmelserna i direktivet som gäller fartygsavfall.
I lagarna föreslås dessutom andra ändringar av teknisk karaktär.
Lagarna avses huvudsakligen träda i kraft den 1 januari 2023.
Utskottet anser att den nu aktuella propositionen behövs och fyller sitt syfte. Den gäller huvudsakligen genomförandet av olika EU-rättsakter inom transportsektorn. Sakkunniga har ansett att den föreslagna helheten bland annat stöder och effektiviserar polisens trafikövervakningsarbete.
Utskottet föreslår utifrån utfrågningen av sakkunniga vissa ändringar som beskrivs närmare i detaljmotiveringen nedan.
17 §. Fordon som används i trafik.
Sakkunniga har i princip förordat propositionens förslag om att det anges tidsfrister för användningen av sådana hyrda motordrivna fordon som används för godstrafik och som är registrerade i en annan medlemsstat i EU. Det har dock framförts att avsikten inte är att sådana hyrda fordon kontinuerligt ska användas i Finland. Därför bör man enligt inkommen utredning införa ett krav på att sådana hyrda fordon ska registreras i Finland efter en månads användning. Utskottet anser att det här är motiverat för att förhindra att hyrda fordon kontinuerligt används i Finland och för att säkerställa fordonsskatteintäkter. Utskottet föreslår ändringar i 17 § 3 mom. i lagförslag 4 så att fordonet får användas i Finland i högst 30 på varandra följande dagar, varefter fordonet ska registreras i Finland eller lämna landet.
262 §. Olovligt bedrivande av yrkesmässig trafik.
Utskottet föreslår utifrån inkommen utredning att den föreslagna bestämmelsen i 2 mom. stryks, eftersom endast fysiska personer kan ha ställning som gärningsmän. Det anses inte nödvändigt att införa bestämmelser om bötesstraff för förare i egenskap av fysiska personer på grund av att deras arbetsgivare inte har handlat på det sätt som förutsätts i EU:s förordning om tillstånd för godstrafik.
262 a §. Felaktig registrering av fordon som används i trafik.
Utskottet föreslår utifrån inkommen utredning att paragrafen kompletteras med ett omnämnande om att ett motordrivet fordon som innehavaren av godstrafiktillstånd använder och som hyrts i en EU-medlemsstat ska användas i tillståndspliktig trafik. Dessutom föreslår utskottet att paragrafen ändras så att den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet i strid med skyldigheten enligt 17 § 3 mom. efter 30 dagar av användning av ett sådant hyrt fordon inte har registrerat fordonet i Finland ska dömas till böter för felaktig registrering av fordon som används i trafik. Ändringen av straffbestämmelsen följer av utskottets ändring i 17 § 3 mom.
268 §. Förseelser som gäller handlingar för ett motordrivet fordon och uppgifter om tillståndspliktig trafik.
Utskottet har utifrån inkommen utredning på motsvarande grunder som i ovan beskrivna ändring av 262 § 2 mom. strukit den avgiftspåföljd som föreslås i 268 § 1 mom. för förare som inte medför ett sådant förartillstånd enligt EU:s förordning om tillstånd för godstrafik som är förpliktande för trafikidkare. Enligt uppgift kommer straffbestämmelserna i propositionen att ses över i samband med separat fortsatt beredning.
1 §.
Utskottet föreslår att bestämmelsen i 18 § 2 mom. i den gällande lagen, enligt vilken den som bryter mot ett åläggande som har meddelats med stöd av 17 § och förenats med vite inte kan dömas till straff för samma gärning, upphävs eftersom den är onödig och eventuellt orsakar oklarhet.
Kommunikationsutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var