På grund av de undantagsförhållanden som beror på covid-19-epidemin anser utskottet att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Utskottet har fått många sakkunnigyttranden om propositionen. De undantag och lättnader som föreslås i propositionen har vunnit understöd i yttrandena. I yttrandena har dock fäst utskottets uppmärksamhet på vissa frågor vars tolkning utskottet bör förtydliga i sitt betänkande.
Efter det att propositionen hade utarbetats lämnade Europeiska kommissionen den 29 april 2020 ett förslag till Europaparlamentets och rådets förordning om särskilda och tillfälliga åtgärder med avseende på covid-19-utbrottet och om giltigheten för vissa certifikat, intyg, bevis, körkort och tillstånd och uppskjutande av vissa regelbundna kontroller och fortbildningar inom vissa transportlagstiftningsområden. Förslaget var ett av fyra förslag till rättsakter på transportområdet som syftade till att underlätta verksamheten inom transportsektorn under covid-19-epidemin genom ökad flexibilitet och undanröjande av administrativa hinder inom väg-, järnvägs- och flygtrafiken, trafiken på inre vattenvägar och sjöfarten. Kommunikationsministeriet har fäst utskottets uppmärksamhet vid att de föreslagna rättsakterna delvis gäller samma saker som propositionen. Därför förkastar utskottet i enlighet med vad kommunikationsministeriet föreslog lagförslag 1 i propositionen och stryker tre paragrafer i lagförslag 5.
1. Lag om temporär ändring av körkortslagen
En av de förordningar som Europeiska kommissionen föreslår gäller körkortens giltighetstid och hela artikel 7 i körkortsdirektivet och motsvarande punkter i bilagorna. Eftersom det verkar osäkert om det undantag från skyldigheten att lämna läkarintyg som föreslås i lagförslaget kan genomföras lagligt efter det att EU-förordningen har antagits och eftersom den föreslagna förordningen är mer heltäckande än lagförslaget föreslår utskottet att det lagförslag som gäller temporär ändring av körkortslagen förkastas.
3. Lag om temporär ändring av lagen om sjöfartskydd på vissa fartyg och i hamnar som betjänar dem och om tillsyn över skyddet
Justitieministeriet fäster i sitt yttrande uppmärksamhet vid 4 a § 2 mom. i den föreslagna lagen om ändring av lagen om sjöfartskydd på vissa fartyg och i hamnar som betjänar dem och om tillsyn över skyddet (485/2004), som gäller straffrättsligt tjänsteansvar för anställda vid klassificeringssällskap. Enligt uppgift är utfärdandet av certifikat en del av kontrollen, och ett certifikat utfärdas uttryckligen på basis av kontrollen, vilket innebär att säkerhetskontrollen och certifikatet har ett nära samband med varandra. Det straffrättsliga ansvaret gäller således båda de föreslagna åtgärderna.
I sakkunnigyttrandena har också giltighetstiden för sjöfartsskyddscertifikat tagits upp. Enligt uppgift hör frågan inte till den nationella behörigheten, eftersom giltigheten av ett sjöfartsskyddscertifikat regleras direkt genom den internationella koden för sjöfartsskydd på fartyg och i hamnanläggningar (ISPS-koden), som är direkt tillämplig genom Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 725/2004 av den 31 mars 2004 om förbättrat sjöfartsskydd på fartyg och i hamnanläggningar. Således kan bestämmelser om detta inte utfärdas genom en regeringsproposition.
4. Lag om temporär ändring av 13 § i lagen om fartygspersonal och säkerhetsorganisation för fartyg
Utifrån justitieministeriets fråga och kommunikationsministeriets precisering konstaterar utskottet att syftet med det nya 13 § 4 mom. som föreslås i lagen om fartygspersonal och säkerhetsorganisation för fartyg (1687/2009) är att dispens vid behov ska kunna beviljas även sådana personer som inte tidigare haft dispens.
5. Lag om temporär ändring av lagen om transportservice
Den ovannämnda EU-förordning som kommissionen föreslagit har efter ikraftträdandet företräde framför den nationella lagstiftningen, och bestämmelserna i den ska tillämpas enhetligt i alla medlemsstater. Eftersom bestämmelserna i förordningen och 28 a, 74 och 78 § i lagen om transportservice (320/2017) överlappar varandra har utskottet strukit paragraferna ur lagförslag 5 och ändrat ingressen.