När man inom trafiken övergår från fossila bränslen till hållbara drivmedel är det viktigt att ha som mål att utgå från teknikneutralitet. I början av en omställning kan man med hjälp av olika stöd främja införande av ny teknik, vilket exempelvis den ökade användningen av elbilar har visat. När det gäller tunga fordon och el-, gas- och vätgasdrift håller företagen fortfarande på och experimenterar sig fram med hållbara drivkrafter i och med att tekniken hela tiden utvecklas. Samhället gör klokt i att stödja utbyggnaden av ren energi.
Med tanke på det befintliga personbilsbeståndet är det viktigt att medborgarna erbjuds möjligheter till hållbarare lösningar och att tröskeln att utnyttja dem är låg. Den nya tolkningen av etanolkonverteringar trädde i kraft så sent som i fjol somras och tillåter konverteringar för en allt större del av bilbeståndet. Den tidigare tolkningen begränsade i praktiken etanolomvandlingen endast till äldre bilar, vilket gjorde det mindre lönsamt att genomföra konverteringen.
Regeringen har agerat inkonsekvent i fråga om anskaffningsstödet för fordon som drivs med alternativa drivkrafter och konverteringsstödet för personbilar. I höstas avskaffade regeringen konverteringsstöden för gas- och etanolkonverteringar. I den nu aktuella propositionen återinförs möjligheten till dessa stöd med anledning av ett förpliktande uttalande av riksdagen, dock endast för ett halvt år.
Genom sin inkonsekventa politik urvattnar och rentav äventyrar regeringen förutsättningarna för att utveckla alternativa inhemska drivmedel och få ut dem på marknaden. Det ter sig som att regeringens bränslepolitik i allt högre grad stöder sig på utländsk fossil olja, vilket är tvivelaktigt med tanke på försörjningsberedskapen. Alla har inte råd att köpa nya elbilar och befintliga bilar med förbränningsmotor kan konverteras så att de drivs med inhemsk gas eller etanol och därmed har lägre utsläpp.
Tidsfristerna för ansökningarna
Regeringen föreslår att den sista ansökningsdagen för anskaffningsstöd för paketbilar eller lastbilar som drivs med alternativa drivkrafter är den 31 december 2024. För ansökan om konverteringsstöd för fordon är den sista ansökningsdagen enligt regeringens förslag den 15 december 2024. Efter de här datumen skulle det inte längre vara möjligt att ansöka om stöd. I praktiken innebär de ansökningstider som skrivits in i propositionen att lagen gäller till utgången av innevarande år, det vill säga endast cirka ett halvt år.
Enligt de sakkunniga som utskottet hört är ansökningstiden alldeles för kort. En längre ansökningstid är motiverad med tanke på hur viktigt det är att fordonsbeståndet förnyas och också för att få igång omställningen av fossilfria drivkrafter inom den tunga trafiken, för att trygga en säker investeringsmiljö för företagen och för att de treåriga reservationsanslag som redan beviljats för stöden ska kunna utnyttjas fullt ut.
Finansieringen av konverterings- och anskaffningsstöd
Enligt propositionen har riksdagen sedan 2018 fattat beslut om en finansiering på sammanlagt 38 miljoner euro för konverteringsstöd, inklusive anskaffningsstöd för renodlade elbilar. Ingen tilläggsfinansiering har anvisats för anskaffningsstöd för renodlade elbilar eller för konverteringsstöd 2023—2024.
Enligt Transport- och kommunikationsverkets uppskattning är cirka 2,4 miljoner euro av det tidigare budgeterade anslaget fortfarande oanvänt. Det är fråga om ett treårigt reservationsanslag som beviljades 2022 för anskaffningsstöd för renodlade elbilar, inklusive stöd för gas- och etanolkonverteringar. Således är det fortfarande möjligt att bevilja konverteringsstöd inom ramen för budgetbesluten 2022.
Regeringens uppenbara mål är att det treåriga reservationsanslag som beviljats i statsbudgeten för 2022 ska användas så lite som möjligt för konverterings- och anskaffningsstöd, vilket blir tydligt i och med den alltför korta ansökningstiden för stöden. Detta kan vi inte godkänna. Vi anser att anslaget till fullo bör användas för de ändamål som riksdagen tidigare har fattat beslut om.
Stödet för konvertering till etanoldrift
I propositionen hålls nivån på stödet för konvertering till etanoldrift på 200 euro, vilket motsvarar den föregående lagen. Utifrån utfrågningarna i utskottet har konverteringen emellertid blivit mycket dyrare än vad som var aktuellt när den tidigare lagstiftningen antogs. Den nya föreskriften kräver bland annat att ett intyg om överensstämmelse utfärdas för det aktuella fordonet. Intyget utfärdas av tillverkaren av ändringsserien. Den teknik för direktinsprutning som blivit vanligare i bilar har också lett till att konverteringen är tekniskt mer krävande och dyrare. De faktiska kostnaderna för konverteringen uppgår i dag till mellan 800 och 1 000 euro.
Vi föreslår därför att konverteringsstödet för konvertering av en personbil så att den blir etanoldriven höjs till 350 euro.