I enlighet med riksdagens beslut
ändras i lagen om främjande av användningen av förnybara drivmedel för transport (446/2007) 2 § 1 mom. 15 punkten och 13 § 1 mom., sådana de lyder i lag 603/2021, och
fogas till 1 §, sådan den lyder i lag 603/2021, ett nytt 2 mom., till 2 § 1 mom., sådant det lyder i lag 603/2021, en ny 16 punkt, till 3 §, sådan den lyder i lag 603/2021, ett nytt 5 mom., till 4 §, sådan den lyder i lagarna 802/2020 och 1134/2022, ett 4 mom. och till lagen nya 11 a–11 d § och 14 b § som följer:
1 §
Lagens syfte
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utöver vad som föreskrivs i 1 mom. är syftet med lagen också att verkställa Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/2405 om säkerställande av lika villkor för hållbar lufttransport (ReFuelEU Aviation) (förordningen om hållbara bränslen för lufttransport) till den del det är fråga om myndighetsuppgifter som följer av skyldigheter och rättigheter för flygbränsleleverantörer och om ett påföljdssystem för flygbränsleleverantörer.
2 §
Definitioner
I denna lag avses med
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
15) energiinnehåll ett drivmedels nedre värmevärde; när energiinnehållet bestäms anses drivmedlet vara levererat vid en temperatur av 15 grader Celsius,
16) flygbränsleleverantör den som har äganderätten till sådant flygbränsle som avses i artikel 3.6 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport eller sådan vätgas för luftfart som avses i artikel 3.17 i den förordningen innan flygbränslet eller vätgasen överlåts till ett luftfartyg på en unionsflygplats som avses i artikel 3.1 i den förordningen.
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
3 §
Distributionsskyldighet och lagens tillämpningsområde
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Bestämmelserna i 1, 3, 4, 9, 11 a-11 d, 13, 14 a och 14 b § i denna lag tillämpas på flygbränsleleverantörer.
4 §
Behöriga myndigheter och utlämnande av uppgifter
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Energimyndigheten är behörig myndighet enligt artikel 11 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport i ärenden som gäller flygbränsleleverantörer.
11 a §
Påföljdsavgift för flygbränsleleverantörer
Påföljdsavgift påförs flygbränsleleverantör som uppsåtligen eller av oaktsamhet,
1) underlåter att fullgöra de skyldigheter i fråga om minimiandelar av hållbara flygbränslen som anges i artikel 4 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport,
2) underlåter att fullgöra de skyldigheter som anges i artikel 4 i den förordningen och som gäller minimiandelar av i den förordningen avsedda syntetiska flygbränslen och genomsnittliga andelar av syntetiska flygbränslen åren 2030-2034,
3) har lämnat vilseledande eller felaktiga uppgifter om egenskaperna hos eller ursprunget för hållbara flygbränslen som leverantören har tillhandahållit i enlighet med artikel 9.2 och artikel 10 i den förordningen.
11 b §
Påförande av påföljdsavgift och påföljdsavgiftens storlek för flygbränsleleverantörer
Energimyndigheten påför de påföljdsavgifter som avses i 11 a §.
Beloppet av den påföljdsavgift som påförs med stöd av 11 a § 1 mom. 1 punkten ska vara minst dubbelt så stort och får vara högst fyra gånger så stort som det belopp som blir resultatet av skillnaden mellan det årliga genomsnittspriset per ton på konventionellt flygbränsle enligt artikel 3.14 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport och hållbart flygbränsle enligt artikel 3.7 i den förordningen multiplicerat med den mängd flygbränsle som inte uppfyller de minimiandelar som avses i artikel 4 i den förordningen och bilaga I till den förordningen.
Beloppet av den påföljdsavgift som påförs med stöd av11 a § 1 mom. 2 punkten ska vara minst dubbelt så stort och får vara högst fyra gånger så stort som det belopp som blir resultatet av skillnaden mellan det årliga genomsnittspriset per ton på syntetiskt flygbränsle enligt artikel 3.12 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport och konventionellt flygbränsle enligt artikel 3.14 i den förordningen multiplicerat med den mängd flygbränsle som inte uppfyller de minimiandelar som avses i artikel 4 i den förordningen och bilaga I till den förordningen. För att undvika dubbel påföljd ska i påföljdsavgiftens storlek beaktas eventuella påföljdsavgifter som påförts flygbränsleleverantören för underlåtenhet att iaktta de skyldigheter i fråga om minimiandelen syntetiska flygbränslen som avser tidsperioden 2030-2034.
Beloppet av den påföljdsavgift som påförs med stöd av 11 a § 1 mom. 3 punkten ska vara minst dubbelt så stort och får vara högst fyra gånger så stort som det belopp som blir resultatet av skillnaden mellan det årliga genomsnittspriset per ton på konventionellt flygbränsle enligt artikel 3.14 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport och hållbart flygbränsle enligt artikel 3.7 multiplicerat med den mängd bränsle för vilken vilseledande eller felaktiga uppgifter har lämnats.
När påföljdsavgift påförs ska överträdelsens art, varaktighet, upprepning och omfattning beaktas.
Energimyndigheten ska när den påför en påföljdsavgift motivera den metod med vilken priset på flygbränsle, hållbart flygbränsle och syntetiskt flygbränsle har fastställts på Europeiska unionens marknad för flygbränsle. Metoden ska grunda sig på verifierbara och objektiva kriterier, inklusive den senaste tillgängliga tekniska rapport som avses i artikel 13 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport.
Utskottet föreslår en ändring Påföljdsavgift får inte påföras om det har förflutit mer än tre år sedan överträdelsen eller försummelsen inträffade. Slut på ändringsförslaget
11 c §
Energimyndighetens skyldighet att säkerställa leverans av den mängd flygbränsle som motsvarar underskottet
Energimyndigheten ska säkerställa att alla flygbränsleleverantörer som har ackumulerat ett underskott i förhållande till den skyldighet som fastställs i artikel 4 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport när det gäller minimiandelarna hållbara flygbränslen och syntetiska flygbränslen under en viss rapporteringsperiod, under den efterföljande i förordningen avsedda rapporteringsperioden ska förse marknaden med en mängd av respektive bränsle som motsvarar detta underskott, utöver den mängd som de är skyldiga att leverera för den rapporteringsperioden enligt vad som föreskrivs i artikel 12 i den förordningen.
Fullgörandet av skyldigheten enligt 1 mom. befriar inte flygbränsleleverantören från skyldigheten att betala påföljdsavgift.
11 d §
Viss typ av begäran från flygbränsleleverantörer
Energimyndigheten ska behandla en begäran som avses i artikel 11.8 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport från en flygbränsleleverantör. Bestämmelser om behandlingen av begäran finns i artikel 11.8 i den förordningen.
13 §
Ändringssökande
Omprövning av ett beslut som arbets- och näringsministeriet har fattat med stöd av denna lag och av Energimyndighetens beslut som avses i 3 a, 5, 11 a och 12 § får begäras. Bestämmelser om begäran om omprövning finns i förvaltningslagen (434/2003).
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
14 b §
Verkställighet av påföljdsavgifter och felavgifter
Bestämmelser om verkställigheten av påföljdsavgifter och felavgifter som påförts med stöd av 11, 11 a och 12 § finns i lagen om verkställighet av böter (672/2002).
De påföljdsavgifter och felavgifter som avses i 1 mom. preskriberas fem år efter det att det lagakraftvunna avgörandet om påföljdsavgiften meddelades.
Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar
Denna lag träder i kraft den 20 .