Regeringen föreslår att arbetslöshetsförsäkringspremierna för 2025 fastställs. Det föreslås att premierna sänks jämfört med föregående års nivå. I förslaget beaktas prognoserna för utvecklingen av ekonomin och sysselsättningen samt ändringarna i den inkomstrelaterade dagpenningen och vuxenutbildningsförmånerna under den senaste tiden. Procentsatserna grundar sig på en beräknad genomsnittlig arbetslöshetsgrad på 8,1 procent år 2025.
Sammantaget anser utskottet att propositionen behövs och fyller sitt syfte och tillstyrker lagförslagen utan ändringar.
Enligt förslaget är arbetslöshetsförsäkringspremien för löntagare 0,59 procent av lönen 2025, vilket är 0,20 procentenheter mindre än 2024. Arbetslöshetsförsäkringspremien för arbetsgivare är enligt förslaget 0,20 procent av lönen för en lönesumma upp till 2 455 500 euro och 0,80 procent för den överskjutande delen av lönen. Då är arbetsgivarens genomsnittliga premie uppskattningsvis 0,61 procent av lönen, vilket är 0,21 procentenheter mindre än 2024. I arbetsgivares genomsnittliga premie ingår en andel på 0,02 procentenheter för finansieringen av omställningsskyddet. Motsvarande relativa ändring föreslås även i arbetslöshetsförsäkringspremierna för delägare i företag, för statliga affärsverk och för universitet.
Det föreslås att koefficienten för full omställningsskyddspremie för 2025 är 2,2. För närvarande är den 2,9. Enligt propositionen har cirka 90 procent av de utbetalda utgifterna för omställningsskyddet före utgången av juni 2024 täckts kumulativt med omställningsskyddspremier, även om man då den arbetsgivarspecifika premiekoefficienten fastställdes bedömde att de intäkter som den genererar skulle täcka hälften av utgifterna för omställningsskyddet. Omställningsskyddet trädde i kraft vid ingången av 2023, men användningen av det har dock kommit igång långsamt. På grund av den korta tiden är det svårt att göra tillförlitliga bedömningar av den kommande utvecklingen. Detta talar för en måttlig sänkning av koefficienten för omställningsskyddet.
Det föreslås också att gränsbeloppen för de lönesummor som tillämpas för arbetsgivarens självriskpremie för utkomstskyddet för arbetslösa höjs med 2024 års lönekoefficient så att de motsvarar gränsbeloppet för lönesummorna i fråga om arbetslöshetsförsäkringspremien.
Sysselsättningsfonden beräknar att det 2025 inflyter arbetslöshetsförsäkringspremier till ett belopp av 581 miljoner euro av arbetsgivarna och till ett belopp av cirka 621 miljoner euro av löntagarna. Enligt finansministeriets ekonomiska prognoser beräknas Sysselsättningsfonden med de föreslagna procentsatserna uppvisa ett underskott på 263 miljoner euro 2025. De förändringar i arbetslöshetsförsäkringspremierna som beror på konjunkturväxlingar i samhällsekonomin jämnas ut genom en konjunkturbuffert, som enligt finansministeriets prognoser beräknas uppgå till 1 377 miljoner euro vid utgången av 2024 och till 1 114 miljoner euro vid utgången av 2025.
Regeringen föreslår också vissa ändringar som vanligtvis inte ingår i den årliga propositionen om följande års arbetslöshetsförsäkringspremier. Det föreslås att det även i fortsättningen är utvecklings- och förvaltningscentret som ska lämna uppgifter om utlåtandena om omställningsskydd till Sysselsättningsfonden. I lagen om arbetslöshetskassor föreslås dessutom tekniska ändringar som följer av ändringen av finansieringen av den inkomstrelaterade dagpenningens grunddel. Dessa ändringar ingick inte i propositionen med förslag till omorganisering av den offentliga arbetskrafts- och företagsservicen (RP 207/2022 rd).
Dessutom föreslår regeringen att den årliga redovisningen på 50,3 miljoner euro från Sysselsättningsfonden till Folkpensionsanstalten för finansiering av grunddagpenningen slopas. Förslaget hänför sig till propositionen med förslag till lagstiftning om styrning av socialskyddsfondernas besparingar till stärkande av statens och kommunernas ekonomi och ändring av sjukdagpenningen (RP 123/2024 rd) som är under behandling i riksdagen. Då besparingarna inom sjukförsäkringen styrs till statsfinanserna blir det möjligt att sluta redovisa en separat post av intäkterna av arbetslöshetsförsäkringspremier till finansieringen av grunddagpenningen.