(1) I propositionen är det fråga om kompletterande nationella bestämmelser som behövs till stöd för tillämpningen av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/821 om upprättande av en unionsordning för kontroll av export, förmedling, transitering och överföring av samt tekniskt bistånd för produkter med dubbla användningsområden, nedan förordningen om exportkontroll. Syftet med förordningen är bland annat att säkerställa att medlemsstaterna och unionen uppfyller sina internationella åtaganden, särskilt vad gäller icke-spridning, regional fred, säkerhet och stabilitet och respekt för mänskliga rättigheter och internationell humanitär rätt. Dessutom är målet att se till att man vid exportkontrollen av produkter med dubbla användningsområden beaktar sanktioner, överväganden som rör utrikes- och säkerhetspolitik samt överväganden om avsedd slutanvändning och risken för avledning.
(2) Största delen av bestämmelserna i förordningen är direkt tillämpliga. Besluten om bland annat fördelningen av myndighetsansvaren, kontrollåtgärderna, påförandet av påföljder samt vissa omständigheter i samband med tillståndsplikt och underrättelseskyldigheter ska fattas nationellt.
(3) Den gällande lagen om kontroll av export av produkter med dubbel användning (562/1996) innehåller enligt propositionen en del bestämmelser som överlappar bestämmelserna i förordningen om exportkontroll. Eftersom det finns skäl att slopa reglering som överlappar en direkt tillämplig EU-rättsakt, föreslås det i propositionen att den gällande lagen upphävs. Samtidigt föreslås en ny lag om kontroll av export av produkter med dubbla användningsområden med bestämmelser om skyldigheter, befogenheter och förfaranden som kompletterar förordningen om exportkontroll. Ändringarna jämfört med den tidigare lagstiftningen gäller särskilt myndighetssamarbete och informationsutbyte, Tullens befogenheter och införandet av en nationell kontrollförteckning. I strafflagen tas dessutom in de bestämmelser om påföljder som förutsätts i förordningen. Utrikesutskottet anser att regeringens lösning att stifta en ny lag är motiverad. Också de sakkunniga som utskottet hört lade vikt vid att den nationella lagstiftningens förenlighet med EU-lagstiftningen säkerställs och motstridigheter undanröjs. Uppdateringen av lagstiftningen syftar också till att stärka vägledningen till exportföretag när det gäller ansvarsfull praxis, dock utan att försämra företagens globala konkurrenskraft.
(4) Med produkter med dubbla användningsområden avses i vår lagstiftning sådana produkter, tekniker, tjänster eller andra nyttigheter som utöver normal civil användning lämpar sig också för militära ändamål eller för utveckling av massförstörelsevapen. Med det avses också en produkt som kan främja den allmänna militära kapaciteten. Enligt en sakkunnigredogörelse kan produkterna vara mycket olika, allmänt högteknologiska produkter, såsom kärnämnen, specialmaterial och tillhörande utrustning, elektronik, viss datorutrustning, datakommunikations- och dataskyddsutrustning och till exempel sensorer och lasrar. Definitionen är bred och det finns flera hundra producenter av produkter med dubbla användningsområden i Finland. Enligt inkommen utredning bör man vid definitionen av produkter med dubbla användningsområden beakta och identifiera kontaktytorna med försvarsmateriel, som definieras av försvarsministeriet. Försvarsmakten har en viktig sakkunnigroll i definitionen av försvarsmateriel.
(5) Exportkontrollen definieras som kontroll av export av produkter och teknik med dubbla användningsområden som övervakas med stöd av lagstiftningen. Syftet med exportkontrollen är att främja en ansvarsfull export av finsk teknik och förhindra att tekniken används för utveckling av massförstörelsevapen, oönskad militär användning, användning som strider mot Finlands intressen eller användning som kränker de mänskliga rättigheterna.
(6) Utrikesutskottet konstaterar att den fundamentala förändringen i Finlands säkerhetspolitiska omgivning också framhäver betydelsen av exportkontroll av produkter med dubbla användningsområden. Betydelsen av produkter med dubbla användningsområden i Rysslands olagliga anfalls-krig mot Ukraina har identifierats. Detta understryker vikten av att förhindra kringgående av sanktionerna mot Ryssland och av att säkerställa att företag inom EU följer sanktionerna. De sakkunniga som utskottet hört betonade dessutom att man särskilt bör ingripa i kringgående av sanktioner via tredjeländer till exempel genom att utföra av kontroller av slutanvändarna i målländerna.