I den tredje tilläggsbudgetpropositionen för 2024 höjs inkomstposten med cirka 525 miljoner euro och minskas anslagen med cirka 442 miljoner euro.
Inkomstposter.
Justeringarna av inkomstposterna baserar sig på finansministeriets prognos från september samt på uppgifter om influtna belopp. De beräknade skatteintäkterna höjs med ett nettobelopp på 143 miljoner euro. Det föreslås en höjning av intäktskalkylerna bland annat för arvs- och gåvoskatten (320 miljoner euro), tobaksskatten (164 miljoner euro) och samfundsskatten (81 miljoner euro). Intäktskalkylen för tobaksskatten höjs när skatteintäkterna flyttas från 2025 till innevarande år, eftersom tobaksprodukter i allmänhet lagras, det vill säga överlåts till skattepliktig konsumtion i stora mängder före skattehöjningen. Det föreslås i sin tur en minskning av intäktskalkylerna för mervärdesskatten (-252 miljoner euro), skatten på förvärvs- och kapitalinkomster (-141 miljoner euro) och överlåtelseskatten (-56 miljoner euro).
Kalkylen över inkomster av blandad natur höjs med 303 miljoner euro, vilket i huvudsak föranleds av att de anslag som överförts från tidigare år återtas (200 miljoner euro). Kalkylen höjs också bland annat av inkomsterna inom försvarsministeriets förvaltningsområde (57 miljoner euro), som inflyter av ökade ränteinkomster för förskottsbetalningar i anslutning till anskaffningar av försvarsmateriel från Förenta staterna.
Regeringen föreslår dessutom att de kalkylerade ränteinkomsterna höjs (med cirka 79 miljoner euro) på basis av de genomförda investeringarna och utvecklingen av räntenivån.
Anslag.
De största anslagsökningarna föreslås för kommunikationsministeriets (cirka 139 miljoner euro), undervisnings- och kulturministeriets (cirka 120 miljoner euro) och jord- och skogsbruksministeriets (cirka 84 miljoner euro) förvaltningsområden. Mest föreslås anslagen minska inom försvarsministeriets (cirka -378 miljoner euro), arbets- och näringsministeriets (cirka -335 miljoner euro) och finansministeriets (cirka -64 miljoner euro) förvaltningsområden.
I huvudsak hänför sig ändringarna till preciseringar av behovskalkylerna och ändringar i tidsplanerna, såsom sänkningen av EU:s medlemsavgift (-150 miljoner euro), utgifterna för skötseln av statsskulden (-57 miljoner euro) och ändringen av tidsplanen för betalningsbemyndigandet för anskaffning av multirollflygplan (-436 miljoner euro).
De största behovsprövade anslagsökningarna föreslås för kapitalisering av Finlands arkitektur- och designmuseistiftelse (58 miljoner euro), för genomförande, integration och samordning av Natos försvarsplanering samt för kostnader för deltagande i Natos uppgifter under fredstid (knappa 23 miljoner euro), för Gränsbevakningsväsendets omkostnader och investeringar (knappa 24 miljoner euro) samt för tryggande av Skyddspolisens kapacitet (5 miljoner euro).
Det föreslås att fullmakterna ses över bland annat i fråga om projekt som gäller försvarsmateriel och transport. Exempelvis föreslås det att försvarsmaktens beställningsfullmakt UKR 2023 utökas med 277 miljoner euro för upphandling 2028—2032 i syfte att ersätta försvarsmateriel i stödpaketen 24 och 25 som beviljats Ukraina.
Riksdagens samtycke.
I och med godkännandet av den tredje tilläggsbudgeten får staten avstå från sitt innehav i Gasum Oy, Kemijoki Oy och Posti Group Abp så att statens ägarandel i varje bolag blir minst 33,4 procent. Dessutom får staten avstå från sitt innehav i Finavia Abp och VR Group Abp så att statens ägarandel i varje bolag är minst 50,1 procent.
I budgeten föreslås också riksdagen ge sitt samtycke till att Senatfastigheter berättigas att överföra de statsägda aktierna i Finlands Universitetsfastigheter Ab som besittningsöverföring till finansministeriet till aktiernas gängse värde (cirka 171 miljoner euro).
Balans.
Propositionen minskar statens behov av nettoupplåning med cirka 967 miljoner euro. Statens behov av nettoupplåning 2024 beräknas uppgå till cirka 11,8 miljarder euro och den budgeterade statsskulden beräknas i slutet av 2024 uppgå till cirka 168 miljarder euro, vilket är cirka 60 procent i förhållande till bruttonationalprodukten. Efter den tredje tilläggsbudgeten kvarstår 301 miljoner euro som ofördelad reserv för innevarande år, med beaktande av prisändringarna och de strukturella ändringarna i ramen och minskningen av ramutgifterna.