​Kansanedustajien sidonnaisuudet ja lahjailmoitukset

Sidonnaisuusilmoitus tehdään kahden kuukauden kuluessa kansanedustajan valtakirjan tarkastuksesta. Vaalikauden aikana sidonnaisuuksissa tapahtuneet olennaiset muutokset ilmoitetaan kahden kuukauden kuluessa muutoksesta.

Tuloilmoitus tehdään kuten sidonnaisuusilmoitus. Tulot tulee ilmoittaa kalenterivuosittain tulojen kertymistä seuraavan vuoden kesäkuun loppuun mennessä. Tuloilmoitus tehdään vain niiltä verovuosilta, joina edustajantoimi on ollut voimassa.

Kansanedustajan on eduskunnan työjärjestyksen 76 a §:n perusteella annettava eduskunnalle selvitys sidonnaisuuksistaan. Ilmoitusvelvollisuus koskee niitä edustajantoimeen kuulumattomia tehtäviä, elinkeinotoimintaa, omistuksia yrityksissä sekä muuta merkittävää varallisuutta, joilla voi olla merkitystä arvioitaessa hänen toimintaansa edustajana.

Edustajan on annettava selvitys myös sellaisista edustajantoimeen kuulumattomista tehtävistä ja elinkeinotoiminnasta saamistaan tuloista, joilla voi olla merkitystä arvioitaessa hänen toimintaansa edustajana. Keskuskanslia pitää sidonnaisuuksista rekisteriä, johon talletetaan edustajien antamat tiedot.

Edustajien rekisteriin ilmoittamat sidonnaisuus- ja tulotiedot julkaistaan kunkin edustajan sidonnaisuussivulla. Tulotiedot kerätään vuosittain kesäkuun loppuun mennessä. Jokaisen edustajan sivulla on lueteltu myös edustajan jäsenyydet ja varajäsenyydet eduskunnan asettamissa toimielimissä. Sivulla on otsikko, josta ilmenee, minä vuonna ilmoitus on jätetty. Tulotiedot ovat aina edellisen verotusvuoden tietoja. Sivulla on joko tieto siitä, että edustajalla ei ole ilmoitusvelvollisuuden piiriin kuuluvia sidonnaisuuksia, tai luettelo sidonnaisuuksista ryhmiteltynä eri otsikoiden alle.

Mikäli edustaja ei ole jättänyt ilmoitusta, sivulla näkyvät ainoastaan hänen toimielinjäsenyytensä.

Lisätietoja kansanedustajien sidonnaisuuksista antaa eduskunnan keskuskanslia. ​​

​Avoimuusrekisteri ja eduskunta

Vuoden 2024 alusta voimaan tullut avoimuusrekisterilaki velvoittaa eduskuntaan ja ministeriöihin kohdistettua suunnitelmallista ja pitkäjänteistä vaikuttamistoimintaa eli lobbausta harjoittavia tahoja rekisteröitymään avoimuusrekisteriin ja raportoimaan vaikuttamistoiminnastaan puolivuosittain.

Avoimuusrekisteri tekee näkyvämmäksi päätöksentekoon liittyvää vaikuttamistoimintaa, jota tehdään virallisten työryhmien ja kuulemisten kuten lausuntokierrosten ja valiokuntakuulemisten ulkopuolella.

Rekisterin avulla pyritään torjumaan epäasiallista vaikuttamista valtiotason toimijoihin. Avoimuusrekisteriin kerätään myös rekisteröityneiden organisaatioiden vaikuttamistoimintaa avaavia toimintailmoituksia puolen vuoden välein.

Rekisterin keräämät tiedot ovat pääosin julkisia ja niitä voivat selata niin kansalaiset, tutkijat kuin toimittajat osoitteessa avoimuusrekisteri.fi. Rekisteröinti-ilmoitukset ovat selattavissa verkkopalvelussa 1.1.2024 alkaen sitä mukaa kuin organisaatiot niitä tekevät.

Valtiontalouden tarkastusvirasto toimii avoimuusrekisterin rekisterinpitäjänä ja valvoo ilmoitusvelvollisuuden noudattamista.

Lahjarekisteri

Edustajan tulee ilmoittaa kansanedustajana vastaanottamansa lahjat, pääsyliput ja matkat tietyin edellytyksin. Tätä koskeva ohje sisältyy em. puhemiesneuvoston ohjeeseen. 

HUOM: 3.9.2023 jälkeen tehdyt lahjailmoitukset näkyvät kansanedustajan omalla sivulla kohdassa Kansanedustajan ilmoittamat sidonnaisuudet ja tulot. ​

Sivua päivitetty 13.5.2023​