​​​

Sähköpotkulautojen ja muun mikroliikkumisen sääntely

Mikroliikkumisella tarkoitetaan liikkumista tavallisilla ja sähköavusteisilla polkupyörillä sekä kevyillä ajoneuvoilla, esimerkiksi sähköpotkulaudoilla. Sähköiset liikkumisvälineet voidaan jakaa pääpiirteissään kolmeen pääluokkaan. (Lähde: Liikenneturva, Tunne sähköisen liikkumisvälineesi liikennesäännöt.)

  1. Jalankulkua avustavat tai korvaavat liikkumisvälineet kuten tasapainoskootterit. Niiden rakenteellinen enimmäisnopeus on 15 kilometriä tunnissa.
  2. Kevyet sähköajoneuvot kuten sähköpotkulaudat, joiden rakenteellinen enimmäisnopeus on 25 kilometriä tunnissa.
  3. Sähköavusteiset tai moottorilla varustetut polkupyörät.

Toimet pääministeri Marinin hallituskaudella

Avoimilla markkinoilla toimivat mikroliikennepalvelut ovat kehittyneet varsin monipuolisiksi. Ensimmäiset yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen vuokrauspalvelut tulivat Suomeen vuonna 2019. Lainsäädännön taso ei ole pysynyt kehityksen mukana, ja aika on tuonut mukanaan uusia turvallisuushaasteita. Ongelmia aiheuttavat erityisesti mikroliikennevälineiden pysäköinti sekä niillä ajetut onnettomuudet.

Pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelman mukaisesti hyväksyttiin vuonna 2022 liikenneturvallisuusstrategia vuosille 2022–2026. Siinä tunnistettiin, että uudet liikkumisen muodot ovat haaste liikenneturvallisuudelle. Liikenneturvallisuusstrategia sisälsi useita toimenpiteitä mikroliikenteen turvallisuuden parantamiseksi. Tällaisia toimenpiteitä ovat muun muassa selvitykset mikroliikenteen promillerajan säätämiseksi ja kuntien toimivallan lisäämiseksi niin, että ne voisivat paremmin ohjata mikroliikennepalveluita alueellaan.

Liikenneturvallisuusstrategian pohjalta maaliskuussa 2023 julkaistussa arviomuistiossa esitellään vaihtoehtoisia tapoja, joilla sähköpotkulautailua ja mikroliikkumista voisi säännellä ja niihin liittyviä ongelmia ratkaista. Muistio koskee pääosin mikroliikennepalveluihin kuuluvia yhteiskäyttöisiä kevyitä sähköajoneuvoja ja polkupyöriä.

Muistion laatimisen taustalla ovat mikroliikenteen ja mikroliikennepalvelujen vaikutukset liikenneturvallisuuteen ja sitä kautta myös ihmisten henkilökohtaiseen koskemattomuuteen ja turvallisuuteen. Mikroliikennepalveluita käytettäessä tapahtuvat onnettomuudet ja käyttäjien loukkaantumiset heikentävät liikenneturvallisuutta. Liikennesääntöjen vastainen toiminta liikenteessä puolestaan lisää turvattomuutta.

Negatiiviset turvallisuusvaikutukset kohdistuvat palveluiden käyttäjien lisäksi muihin tienkäyttäjiin. Onnettomuuksista ja loukkaantumisista aiheutuu yhteiskunnalle muun muassa sairaanhoitokustannuksia ja sairauspoissaoloja.

Arviomuistiota laadittaessa on myös tarkasteltu mikroliikenteen vaikutuksia liikenteen sujuvuuteen ja esteettömyyteen. Virheellinen pysäköinti, muu liikennesääntöjen vastainen toiminta ja kuljettajien loukkaantuminen ovat näkyvimpiä ongelmia, joihin halutaan löytää ratkaisuja.

Arviomuistion liitteenä on liikenneturvallisuusstrategian mukainen selvitys pyöräilyn ja mikroliikkumisen promillerajan liikenneturvallisuusvaikutuksista.

Lainsäädäntöhanke pääministeri Orpon hallituskaudella

Pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelmaan on kirjattu, että hallituskauden aikana luodaan mikroliikkumista ohjaavaa lainsäädäntöä.

Liikenne- ja viestintäministeriön perustamassa hankkeessa laaditaan hallitusohjelmakirjausten mukaisesti hallituksen esitys mikroliikkumista koskeviksi lainsäädäntömuutoksiksi. Muutoksilla on tarkoitus parantaa liikenneturvallisuutta. Lisäksi annetaan työkaluja kaupungeille ja kunnille mikroliikkumisen hallintaan. Tavoitteena on myös edistää uudenlaisia liikkumisen palveluja ja innovaatioita.

Hallituksen esityksen valmistelu on käynnissä. Liikenne- ja viestintäministeriö asetti 16.10.2023 työryhmän valmistelemaan hallituksen esitystä. Työryhmässä on myös sidosryhmien edustajia. Vuoden 2023 arviomuistio ja siitä saadut lausunnot toimivat käynnissä olevan hankkeen ja työryhmän työn pohjana.

Hanketta toteutetaan avoimessa vuorovaikutuksessa ja yhteistyössä. Sidosryhmiä ja kansalaisia on tarkoitus kuulla hankkeen eri vaiheissa. Valmistelun aikana kuullaan myös mikroliikkumisen verkostoa: Verkoston luominen oli yksi liikenneturvallisuusstrategian toimenpide-ehdotuksista.

Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnan käsiteltäväksi kevätistuntokaudella 2025. Tavoitteena on, että muutokset tulisivat voimaan kesäkaudeksi 2025.

Valmistelu ennen eduskuntakäsittelyä

Liikenneturvallisuusstrategia, LVM054:00/2019. Liikenne- ja viestintäministeriön hanke.
– Toimikausi 1.12.2019–31.12.2026.

Arviomuistio sähköpotkulautailun ja mikroliikkumisen ratkaisu- ja sääntelyvaihtoehdoista, LVM018:00/2023.
– Toimikausi 18.4.2023–31.12.2023.

Vahva ja välittävä Suomi: Pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelma 20.6.2023.
– Luku 6.5: Toimivat asuntomarkkinat ja sujuva liikenne

Liikenne- ja viestintäministeriön hanke Hallituksen esitys mikroliikkumista ohjaavaksi lainsäädännöksi, LVM044:00/2023.
– Toimikausi 13.9.2023–1.5.2025.

Mikroliikkumista ohjaavaa lainsäädäntöä valmisteleva työryhmä, LVM047:00/2023.
– Toimikausi 16.10.2023–31.8.2025.

  • Asettamispäätös: Mikroliikkumista ohjaavaa lainsäädäntöä valmisteleva työryhmä, 16.10.2023.

Lausuntopalvelu.fi: Lausuntopyyntö ​​VN/26458/2023 luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle mikroliikkumista koskevaksi lainsäädännöksi

Sähköpotkulaudat ja mikroliikkuminen: usein kysytyt kysymykset. Liikenne- ja viestintäministeriö, 25.6.2024.​

Käsittely eduskunnassa

Aiheen aikaisempi käsittely

Kirjallinen kysymys KK 51/2019 sähköpotkulautojen turvallisuudesta / Mia Laiho, kok

Kirjallinen kysymys KK 716/2020 vakavien sähköpotkulautaonnettomuuksien ehkäisemisestä / Mika Niikko, ps

Lakialoite LA 27/2021 laiksi rikoslain 23 luvun 9 §:n sekä pakkokeinolain 9 luvun 2 §:n muuttamisesta / Mia Laiho, kok

Kirjallinen kysymys KK 396/2021 sähköpotkulautojen aiheuttamista tapaturmista / Kari Tolvanen, kok

Kirjallinen kysymys KK 407/2021 sähköpotkulautaonnettomuuksien ehkäisemisestä / Veronika Honkasalo, vas

Toimenpidealoite TPA 69/2022 sähköpotkulautojen ja vastaavien sähköisten kulkuneuvojen ajokorttivaatimusten lisäämisestä / Petri Huru, ps

Toimenpidealoite TPA 83/2022 sähköpotkulautojen liikenneturvallisuuden parantamisesta / Mia Laiho, kok

Toimenpidealoite TPA 111/2022 kevyen vuokrattavan sähköajoneuvon pysäköinnistä /Rami Lehto, ps

Kirjallinen kysymys KK 305/2022 sähköpotkulautojen käytön säätelystä lainsäädännöllisin keinoin / Veronika Honkasalo, vas

Kirjallinen kysymys KK 306/2022 sähköpotkulautojen käytön sääntelystä / Atte Harjanne, vihr

Kirjallinen kysymys KK 382/2022 sähköpotkulautojen kuljettajille säädettävästä promillerajasta ja sähköpotkulautojen aiheuttamien onnettomuuksien sekä epäkohtien vähentämisestä / Sari Sarkomaa, kok

Kirjallinen kysymys KK 431/2022 sähköpotkulautojen pysäköintiin liittyvistä vaaratilanteista ja sähköpotkulautojen aiheuttamien vaaratilanteiden ennaltaehkäisystä / Arja Juvonen, ps

Hallituksen esitys HE 10/2024 eduskunnalle laeiksi liikennevakuutuslain, Liikennevakuutuskeskuksesta annetun lain ja vakuutusyhtiölain muuttamisesta.
– Liikennevakuutuslain uudistuksella kaikki yli 25 km/h kulkevat tai yli 25 kg painavat ajoneuvot, kuten sähköpotkulaudat ja sähköpyörät, on jatkossa vakuutettava lakisääteisellä liikennevakuutuksella.

Kirjallinen kysymys KK 237/2024 sähköpotkulautojen turvallisuudesta / Mia Laiho, kok

Toimenpidealoite TPA 50/2024 sähköpotkulautojen liikenneturvallisuuden parantamisesta ja sähköpotkulautojen käytön kieltämisestä alaikäisiltä / Mia Laiho, kok

Oikeusvertailevaa aineistoa

Sääntely muissa maissa

Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle mikroliikkumista koskevaksi lainsäädännöksi, 24.9.2024
– 5.2 Ulkomaiden lainsäädäntö ja muut ulkomailla käytetyt keinot, s. 51–56.
– 5.2.6 Polkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon kuljettamisen promillerajat Euroopassa, s. 57.

European Consumer Centre Germany: Country overview: E-scooter regulations in Europe.
– Lainsäädäntövertailua Euroopan maissa.

Ruotsi

Ruotsissa sähköpotkulautaa ei ole määritelty lainsäädännössä, vaan sähköpotkulauta rinnastetaan polkupyörään. Polkupyöriksi katsottavat ajoneuvot on määritelty tieliikennemääritelmiä koskevassa laissa:
– Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner

Sähköpotkulaudan kuljettajan tulee noudattaa polkupyöräilyä koskevia liikennesääntöjä, joista säädetään Ruotsin tieliikenneasetuksessa:
– Trafikförordning (1998:1276)
– 1 kap. 4 § kielto ajaa sähköpotkulaudalla jalkakäytävällä
– 3. kap. 48 § sähköpotkulautojen pysäköinnistä

Norja

Sähköpotkulaudat luokitellaan Norjassa kevyiksi sähköajoneuvoiksi. Kevyen sähköajoneuvon teknisistä vaatimuksista säädetään erillisessä määräyksessä:
– Forskrift om krav til liten elektrisk motorvogn, FOR-2022-05-25-918

Kevyen sähköajoneuvon kuljettajan tulee lähtökohtaisesti noudattaa polkupyöräilijää koskevia liikennesääntöjä:
– Lov om vegtrafikk (vegtrafikkloven), LOV-1965-06-18-4

Liikennesäännöistä annettu määräys sisältää joitakin erityisesti kevyen sähköajoneuvon kuljettamista koskevia liikennesääntöjä:
– Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler), FOR-1986-03-21-747

Norjan lainsäädäntö mahdollistaa kevyen sähköajoneuvoliikenteen ohjaamisen myös erityisillä niitä koskevilla liikennemerkeillä:
– Forskrift om offentlige trafikkskilt, vegoppmerking, trafikklyssignaler og anvisninger (skiltforskriften), FOR-2005-10-07-1219

Leie av elsparkesykler og elsykler
– Oslon kaupungin alueella voimassa olevat kielto- ja rajoitusalueet

Lov om utleie av små elektriske kjøretøy på offentlig grunn, LOV-2021-06-18-139

Forskrift om utleie av små elektriske kjøretøy på offentlig grunn, Oslo kommune, Oslo, FOR-2022-02-16-263

Transportøkonomisk institutt: Slik er reglene for bruk av elsparkesykler i Norge sammenliknet med andre land

Tanska

Tanskassa sähköpotkulautojen vuokralle tarjoamista julkisessa katutilassa rajoitetaan yleisistä teistä annetussa laissa:
Vejloven LBK nr 435 af 24/04/2024

Færdselsstyrelsen: Forsøgsordninger
Speed pedelec
Selvbalancerende køretøjer og motoriserede skateboards
Motoriserede (el-)løbehjul

Aiheeseen liittyvää aineistoa kirjaston kokoelmassa ja verkossa

Toimilupajärjestelmä keinona Suomen kaupunkien ja kuntien yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen hallinnoimisen ja sääntelyn edistämisessä / Ville Peltonen. Hämeenlinna, Hämeen ammattikorkeakoulu, 2024. AMK-opinnäytetyö.

An exploration of e-scooter injuries and severity : impact of restriction policies in Helsinki, Finland / Samira Dibaj et al. Journal of Safety Research Volume 91, December 2024, s. 271–282

Sähköpotkulautailun turvallisuuden parantamisen keinot / Sauli Heinänen. Tampereen yliopisto, 2024. Kandidaatintyö

Evaluering af forsøgsordningerne for små motoriserede køretøjer. Ribe : Færdselsstyrelsen, 2023.

Recommendations on Safety of E-scooters / European Transport Safety Council ETSC. February 28, 2023.

Sähköpotkulautayritysten turvallisuusjohtaminen ja sen vaikutukset alan turvallisuuteen / Mikael Laine. Laurea-ammattikorkeakoulu, 2023. Opinnäytetyö.

Sähköpotkulaudalla päivystykseen : rekisteritutkimus sähköpotkulautaonnettomuuspotilaista / Marita Julin. Kotka : Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, 2022. Opinnäytetyö.

Sähköisten potkulautojen liikenneturvallisuuden edistäminen : loppuraportti hankkeen tuloksista / Tytti Seppänen ja Olli-Pekka Brunila. Kotka : Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, 2022.

Sähköpotkulaudat Helsingin liikenteessä poliisin näkökulmasta / Justiina Saari. Poliisiammattikorkeakoulu, 2021. Opinnäytetyö.

Playing by the rules : report on e-scooter operators and fleets in cities – a survey of city approaches and options to optimise regulations. Brussels, Eurocities, 2020.

Kevyiden sähköisten liikkumisvälineiden liikenneturvallisuusvaikutusten arviointi / Eino Laitinen. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, 2020. Traficomin tutkimuksia ja selvityksiä 5/2020. Opinnäytetyö.

Sähköpotkulautailun turvallisuus / Juuso Mutikainen. Tampereen yliopisto, 2020. Opinnäytetyö.

Polkupyöräilijöiden, mopoilijoiden ja moottoripyöräilijöiden tapaturmat : vammojen vakavuus ja tapaturmien tilastointi / Noora Airaksinen. Kuopio, Itä-Suomen yliopisto, Terveystieteiden tiedekunta, 2018. Publications of the University of Eastern Finland. Dissertations in Health Sciences, 479. Väitöskirja

Hankkeen uutisointia

Yle – Sähköpotkulaudat

Helsingin Sanomat – Sähköpotkulaudat

Miksi kaupungit eivät saisi rajoittaa sähköpotkulautayritysten määrää? Hallituksen aikeille kritiikkiä. Eetu Halonen, Helsingin Sanomat 4.11.2024

Kateus valtasi mieleni Oslon turvallisilla kaduilla. Marja Salomaa, Helsingin Sanomat 2.11.2024

Sähköpotkulauta ei ole lasten ajoneuvo – kuljettajan ikärajaksi 15 vuotta. Liikenneturvan tiedote 23.10.2024

Sähköpotkulautojen säännöt kiristyvät pian – kaksi rajoitusta aiheutti jo ison laskun onnettomuuksiin. Petteri Lindholm, Yle 4.10.2024

Sähköpotkulautojen käyttö väheni merkittävästi – kaupunkipyöräilyn suosio kasvoi. Jari Peltola, Mtv-uutiset 26.9.2024

Näin sähköpotkulautafirma kommentoi hallituksen kaavailemaa promillerajaa. Maija Kansanen, Helsingin Sanomat 24.9.2024

Mikroliikkumisen turvallisuutta parantava lainsäädäntöesitys lausuntokierrokselle. Liikenne- ja viestintäministeriön tiedote 24.9.2024

Vakuutusyhtiö selvitti, kuinka paljon vaarallisempaa on ajaa sähköpotkulaudalla kuin polkupyörällä. Elsa Mäki-Kokkila, Helsingin Sanomat 19.9.2024

Yllättävä syy matkustaa kaksi päällä – HU kysyi nuorilta sähköpotkulaudan käytöstä. Sara Akinci, Helsingin uutiset 3.9.2024

Näin vuokra­skuutit katosivat. Heikki Aittokoski, Helsingin Sanomat 5.9.2024

Nyt puhuvat nuoret – tätä mieltä sähköpotkulaudoista todella ollaan. Stella Hag, Mtv-uutiset 28.8.2024

Poliisi ei tällä hetkellä kieltäisi vuokrattavia sähköpotkulautoja – näkee niissä hyvääkin. Mtv-uutiset 24.8.2024

Yli kaksisataa skuuttaajaa on telonut itsensä päivystyskuntoon Helsingissä. Silva Virtanen, Helsingin Sanomat 24.8.2024

Sähköpotkulautailuun tulossa promilleraja – Ministeri: 0,5 promillea olisi järkevä raja. Anni Keski-Heikkilä, Helsingin Sanomat 22.8.2024

Liikenneturva ehdottaa: Sähköpotkulaudoille painoraja. Katri Kallionpää, Helsingin Sanomat 21.8.2024

Pääkaupunkiseudulla on sylissään tappava ongelma. Valtteri Parikka, Helsingin Sanomat 20.8.2024

Ylen kyselyyn vastanneet kansanedustajat lähes yksimielisiä: Holtiton sähköpotkulautailu halutaan kuriin. Riikka Niutanen, Yle-uutiset 3.7.2024

Sähköpotkulautojen sääntelyä uudistetaan – ”Suuri osa ongelmista johtuu siitä, että liikennesääntöjä ei noudateta”, sanoo ministeri. Riikka Niutanen, Yle 26.6.2024

Ministeri Ranne: Sähköpotkulautailua ohjaavaa lainsäädäntöä uudistetaan liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Liikenne- ja viestintäministeriön tiedote 26.6.2024

Sähköskuuttien turvallisuutta parantavaa teknologiaa ei haluta tuoda Suomeen – yhtiö vetoaa ”markkinoihin”. Elise Aaltonen, Anni Kavander, Anna Näveri, Yle 15.6.2024

Sähköpotkulautaonnettomuuksissa ja vähältä piti -tilanteissa toistuvat samat kuviot. Pipsa Sinkko-Westerholm, Helsingin Sanomat 15.6.2024

Miten alaikäinen saa käyttöönsä vuokra­sähköpotkulaudan? Helposti, sanoo asiantuntija. Pauliina Grönholm. Helsingin Sanomat 14.6.2024

Poliisi on ”odottanut kauhulla” Myyrmäen onnettomuuden kaltaista potkulautaturmaa. Silva Virtanen, Helsingin Sanomat 14.6.2024

Vinkit sähköisten liikkumisvälineiden sääntöviidakkoon: liikennevakuutus ja liikennesäännöt. Liikenneturva 18.6.2024

Työryhmä valmistelemaan mikroliikkumista ohjaavaa lainsäädäntöä. Liikenne- ja viestintäministeriön tiedote 17.10.2023

Sähköpotkulautojen rajoittaminen toimii. Sami Takala, Helsingin Sanomat 30.6.2023

Liikennesäännöt koskevat myös sähköpotkulaudalla kulkevaa. Liikenneturva 17.4.2023

Arviomuistio sähköpotkulautailua ja mikroliikkumista koskevista ratkaisuvaihtoehdoista lausuntokierrokselle. Liikenne- ja viestintäministeriön tiedote 2.3.2023

Karut tilastot: joka toinen sähköpotkulaudoilla loukkaantunut ajoi humalassa, tavallisimmin onnettomuudessa 26-vuotias mies. Tiina Karppi, Yle 13.6.2022

Sähköpotkulautailun säännöt tunnetaan huonosti. Liikenneturva 23.5.2022

Sähköpotkulautailijat aiheuttavat vaaratilanteita. Liikenneturva 28.6.2021

Tunne sähköisen liikkumisvälineesi liikennesäännöt. Liikenneturva 14.4.2021

Sisällöllinen toimitus: Eduskunnan kirjasto, sähköposti: k​irjasto@eduskunta.fi, lokakuu 2024, päivitetty 19.11.2024