​​​​​​​Eduskunnan täysistunto käynnissä vuonna 1953. Puhemiehen pöydällä näkyvissä ovat koneellinen ääntenlaskin ja äänentoistojärjestelmän hallintalaitteet. Kuva: Eduskunta.​​​​​

​​​Puhemiesinstituution historiasta

​​Puhemiehen asemalla ja tehtävällä on pitkä historia. Jo antiikin ajan päätöksentekoelimissä tunnettiin prokuraattorin tehtävä, joka oli valvoa lakien noudattamista senaatissa ja kansankokouksissa. Ensimmäisenä varsinaisena puhemiehenä pidetään Sir Thomas Hungerfordia, joka nimitettiin Iso-Britannian parlamentin puhemieheksi vuonna 1377. Puhemies oli alun perin kuninkaan edustaja parlamentissa. Puhemies joutuikin usein maksamaan hengellään hinnan kuninkaan ja parlamentin valtataisteluista. Vuosien 1394 ja 1535 välillä seitsemän Ison-Britannian puhemiestä tuomittiin kuolemaan maanpetoksesta. Syynä oli joko kuninkaan tai parlamentin luottamuksen menettäminen.

Vasta 1700-luvulla vakiintui ajattelutapa, jonka mukaan puhemiehen ensisijainen tehtävä on valvoa parlamentin itsenäisyyttä eikä toimia kuninkaan tai hallituksen luottamusmiehenä. Puhemiehen puolueettomuus ja riippumattomuus vakiintuivat toiminnan ihanteina erityisesti puhemies Arthur Onslowin aikana vuosina 1728–1761. Nykyisinkin Iso-Britannian parlamentin puhemies valintansa jälkeen eroaa puolueensa jäsenyydestä, vaikka jääkin edustamaan omaa vaalipiiriään. Puhemiehen riippumattomuutta suojellaan sillä, että parlamenttivaaleissa muut puolueet eivät aseta hänelle vastaehdokasta omassa vaalipiirissä. Puhemiehen ei näin ollen tarvitse vaaleissa käydä poliittista vaalikamppailua. Puhemies ei myöskään kampanjoi puolueensa ehdokkaana vaan tittelinä on ”puhemies”, speaker. 

Säätyvaltiopäivien puhemiehet ​

Myös Suomessa puhemies alun perin oli hallitsijan edustaja säätyvaltiopäivillä. ​​Tämä tuli esille esimerkiksi siitä, että puhemiehet vannoivat uskollisuudenvalan keisarille eivätkä omalle säädylleen tai valtiopäiville. Hallitsija asetti säätyjen puhemiehet ensimmäisiksi edusmiesten joukosta, kuten talonpoikaissäädyn puhemies Aukusti Mäkipeska ilmoitti valintansa jälkeen säätynsä kokouksessa vuoden 1863 valtiopäivillä:

”Koska hänen majesteettinsa, Keisari, Suomen suurruhtinas, on hyväksi nähnyt armon määrätä minut heikon ja vähän kokeneen talonpoikaisen miehen tämän arvoisan säädyn puhemieheksi, näillä valtiopäivillä, niin on täyttymykseni, tätä korkeata lakia tässä noudattaen, ja omaa puuttuvaisuuttani ujostelematta, rohkeasti astua tälle armoitetulle sijalle, Teidän, Suomen talonpoikaisen säädyn edusmiesten joukosta.”

Jo tätä ennenkin suomalaisia valtiopäiväedustajia oli osallistunut Ruotsin valtiopäiville Tukholmassa. Vuonna 1643 ensimmäinen suomalaissyntyinen valtiopäivämies, Henrik Fleming, valittiin aatelissäädyn maamarsalkaksi. Aatelissäädyn puhemiestä kutsuttiin tällä nimellä. Kun ensimmäiset suomalaiset valtiopäivät järjestettiin Porvoossa vuonna 1809, järjestysmuodot noudattivat Ruotsin säätyvaltiopäiviltä pikaisesti omaksuttuja käytäntöjä. Ruotsin vallan aikaisten perustuslakien mukaisesti keisari nimitti maamarsalkan ja muiden säätyjen puhemiehet henkilökohtaisiksi luottamusmiehikseen. Maamarsalkalla oli erityinen tehtävä johtaa myös valtiopäivien yhteisiä seremonioita ja kaikkien säätyjen yhteisistuntoa.

Säännöllinen valtiopäivätoiminta alkoi Suomessa vuonna 1863. Tällä kertaa valtiopäivien järjestämistä ehdittiin valmistella perusteellisemmin kuin Porvoon valtiopäivien aikana 54 vuotta aiemmin. Vuoden 1863 valtiopäivien valmistelutyöstä vastasi esittelijäsihteeri, prokuraattori E. von. Knorring. Hän teki opintomatkan Ruotsiin ja sen perusteella laadittiin keisarillinen asetus 13/1863 ”niistä voimassa olevista säännöistä ja seurattavaksi otetuista tavoista, jotka Suomen Suurruhtinaanmaan valtiopäiväjärjestelyissä ovat noudatettavat”.

​Yksityiskohtaisemmat säädökset puhemiehen asemasta ja valinnasta vahvistettiin myöhemmin vuoden 1869 valtiopäiväjärjestyksessä (11/1869).

23 §

Sinä päivänä, joksi Valtiosäädyt ovat kutsutut kokoon, ilmoittaa Keisari ja Suuriruhtinas kenen Hän on Ritariston ja Aatelin Maamarsalkaksi nimittänyt sekä määrää Pappissäädyn puhemieheksi Arkkipiispan, taikka, jos hän on sairaana tahi poissa, taikka hänen virkansa avoinna, jonkun toisen Piispoista.

Niin pian kuin Porvaris- ja Talonpojansäädylle on tullut tieto, miten 22 §:ssä mainittu valtuuskirjain tarkastus on käynyt, pyytäkööt he viipymättä Keisarilta, tahi Hänen sitä varten määräämältä sijaiselta, puhemiehiä ja varapuhemiehiä, jotka silloin kummallekin säädylle sen jäsenistä nimitetään.

Monet vuoden 1869 valtiopäiväjärjestyksen säädöksissä määritellyt parlamentaariset toimintatavat ovat nykyisinkin tai hieman muutettuina osa puhemiesinstituution toimintaa. Valtiopäiväjärjestyksessä säädettiin jo tuolloin muun muassa, että ennen puhemiehen valintaa puhetta johtaa vanhin säädyn jäsen; valintansa jälkeen puhemiehet lukevat valan; puhemies voi osallistua valtiokuntien kokouksiin; puhemies voi antaa edustajille nuhteita tai varoituksia perustuslakia tai muita säädöksiä loukkaavista puheista; puhemies muotoilee päätösehdotukset niin, että niihin voi vastata vain jaa tai ei; puhemies kutsuu säädyt istuntoihin, johtaa keskusteluita ja tekee päätösehdotuksia sekä ylläpitää istunnoissa järjestystä; puhemies valvoo, että mitään ei päätetä vastoin perustuslakia.

Puhemiehen asemaan tehtiin suuri periaatteellinen muutos, kun yksikamarinen eduskunta aloitti toimintansa vuonna 1907. Siirtyminen säätyvaltiopäivistä nykyiseen yksikamariseen eduskuntaan toteutettiin muuttamalla ja uudistamalla valtiopäiväjärjestystä, vaalilakia ja eduskunnan työjärjestystä edellisenä vuonna. Muutosta valmistellut eduskunnanuudistamiskomitea esitti, että ”useimpien muiden maiden olojen mukaisesti eduskunta itse valitsee puhemiehen ja varapuhemiehet.” Valtiopäiväjärjestyksen muutoksen myötä puhemiehestä tuli keisarin nimittämän luottamusmiehen sijaan eduskunnan itsensä valitsema luottohenkilö. Muutoksen symbolinen merkitys oli suuri, sillä se merkitsi irtaantumista Ruotsin vallan ajalta peritystä valtiosäännöstä ja vuoden 1772 hallitusmuodosta.

Eduskunnan parlamentaarisessa kulttuurissa puhemiehen korkeaa asemaa on suojeltu sillä, että häneen kohdistuneita loukkauksia on pidetty erityisen moitittavina. Yksikamarisen eduskunnan aikana seitsemän kansanedustajaa viidessä eri tilanteessa on suljettu määräaikaisesti pois täysistuntotyöstä. Yhtä lukuun ottamatta kaikki kurinpitotoimet ovat olleet seurausta puhemieheen kohdistuneista loukkauksista. Myös täysistunnoissa on sovinnaissääntöjä, joiden tarkoituksena on osoittaa kunnioitusta puhemiestä kohtaan koko eduskunnan ja lainsäädäntövallan edustajana. Tästä kertoo jo repliikki, jolla kansanedustajat tavallisesti aloittavat puheenvuoronsa: ”arvoisa puhemies” tai ”arvoisa rouva puhemies”. Arvostusta osoitetaan myös sillä, että edustajat täysistunnossa välttävät selän kääntämistä puhemiestä kohden. Edustajien ei tule myöskään puheissaan arvostella puhemiestä, koska puhemies perustuslaissa säädetyn puhekiellon tähden ei voi vastata arvosteluun.​

​Jatkuvuus ja muutos tehtävässä ​​ ​

Puhemiehen tehtävät ovat yksikamarisen eduskunnan alusta lähtien olleet vakiintuneet. Vuonna 1927 eduskunnassa siirryttiin koneelliseen äänestämiseen. Ennen sitä äänestykset toteutettiin joko lippu-, huuto- tai seisomaannousuäänestyksinä. Tuolloin puhemies joutui usein aistinvaraisesti päättelemään, kenen ehdotus on saanut enemmistön. Sähköisen äänestysjärjestelmän kehittyminen on sen jälkeen edelleen helpottanut äänestystulosten laskemista ja kirjaamista.  

Instituution suurin muutos on ollut se, että puhemiehelle on annettu säädösmuutosten myötä entistä enemmän vapautta käyttää omaa harkintaa. Vuonna 1989 puhemiehelle annettiin esimerkiksi oikeus myöntää harkintansa mukaan kansanedustajalle enintään kaksi minuuttia kestävä vastauspuheenvuoro, jossa kansanedustaja voi tehdä oikaisuja tai selvityksiä aiemmin esitettyyn puheenvuoroon (298/1989).

​​Perustuslaki uudistettiin vuonna 2000, jolloin valtiopäiväjärjestykseen sisältyneitä säädöksiä siirrettiin osaksi eduskunnan työjärjestystä. Samalla vakiintui periaate, jonka mukaan puhemiehen toimintaa ei pyritä säätelemään yksityiskohtaisesti säädöksissä vaan puhemiesneuvoston ohjeissa. Perustuslakia ja työjärjestystä tulee noudattaa, mutta muuten puhemies voi käyttää entistä vapaammin harkintaansa puhemiesneuvostossa sovittujen ohjeiden mukaisesti. 

Tämä tulee voimakkaasti esille esimerkiksi suullisilla kyselytunneilla (895/2012):

25 §

Puhemies myöntää harkintansa mukaan lyhyitä puheenvuoroja edustajille kysymyksen esittämistä ja ministereille siihen vastaamista varten. Kun puhemies katsoo keskustelun riittävän, hän toteaa sen päättyneeksi.

Puhemiesneuvosto antaa asiasta tarkempia ohjeita.

​Työjärjestyksen lisäksi puhemiehen asemaan ovat vaikuttaneet tietyt valtiosääntöön tehdyt muutokset. Vuoteen 1987 asti hallitus muodostettiin tasavallan presidentin aloitteesta ja valvonnassa. Tosin silloinkin tapana oli, että puhemies aloitti niin sanotun "presidentinkierroksen" ennen kuin varsinaiset keskustelut aloitettiin presidentin ja eduskuntaryhmien välillä.

Vuonna 1987 (575/1987) ja 1991 (1074/1991)​ tehdyillä hallitusmuodon muutoksilla vahvistettiin hallituksen muodostamisen parlamentaarisia piirteitä: eduskunnan puhemiestä ja eduskuntaryhmiä tulee kuulla prosessin eri vaiheissa. Tämän myötä Suomessa siirryttiin samanlaiseen käytäntöön kuin Ruotsissa, missä puhemiehellä on ollut virallinen rooli hallituksen muodostamisessa vuodesta 1974 lähtien.   

Nykyisen perustuslain mukaan puhemies seuraa hallitusneuvottelujen edistymistä eduskunnassa ja tarvittaessa käynnistää ne (PeVM 10/1998). Presidentti kuulee puhemiestä eduskuntaryhmien neuvotteluista, minkä jälkeen hän antaa eduskunnalle tiedon pääministeriehdokkaasta. Jos neuvottelut sen sijaan eivät edisty, puhemies antaa presidentille tilanteesta selvityksen. Myös syvän hallituskriisin yhteydessä presidentti voi kutsua puhemiehen kuultavaksi.