Eduskunnan kirjasto ja arkisto tekivät marraskuussa 2024 asiakaskyselyn, jossa kiinnitettiin huomio erityisesti huhtikuussa 2024 voimaan tulleisiin supistettuihin aukioloihin.
Kyselyyn saatiin 237 vastausta. Huomattava osa vastanneista oli tutkijoita tai kertoi käyttävänsä kirjaston palveluja ja aineistoja tutkimustarkoituksiin. Tämä näkyi selvästi asiakaskyselyn vastauksissa. Lähes 80 prosenttia kertoi asioivansa kirjastossa pääosin paikan päällä, ja noin 70 prosenttia vastanneista kertoi olevansa yli 46-vuotias.
Kirjasto ja arkisto saivat aiempiin asiakastyytyväisyyskyselyihin verrattuna edelleen erinomaiset arviot. Palvelumme ja aineistomme nähdään ainutlaatuisena ja keskeisenä osana avointa demokratiaa. Tavoitteenamme on jatkossakin säilyä ja kehittyä kaikille avoimena ja tutkimuksen kannalta relevanttina erikoiskirjastona.
Aukiolosupistusten vaikutukset asiakkaisiin
Aukiolosupistuksista saimme odotustemme mukaisesti runsaasti palautetta. Monet asiakkaista ovat olleet muutoksista huolissaan tai jopa tyrmistyneitä. Toisille aukioloaikojen painottuminen ilta-aikaan ei sovi, ja toiset ovat olleet pahoillaan erityisesti perjantaipäivien sulkemisesta. Jotkut ilmoittivat jopa lopettaneensa kirjaston käytön kokonaan, mikä on erityisen valitettavaa. Vastaajissa oli toki niitäkin, joihin aukioloaikojen muutokset eivät ole suuresti vaikuttaneet tai jotka ovat sopeutuneet niihin.
Eduskunnan kirjaston merkitys asiakkaille
Useat asiakaskyselyyn vastanneista kokivat kirjaston paikan päällä tarjoamat palvelut tarpeellisiksi, ja fyysisen aineiston ainutlaatuisuutta pidettiin tärkeänä kriteerinä asioida kirjastossa. Kysyimme kuitenkin asiakkailtamme, mitä voisimme tehdä nykyisten aukiolojen puitteissa ja ovatko asiakkaamme käyttäneet enemmän etäasiointimahdollisuuksia. Esimerkiksi lainojen uusiminen ja varastossa olevien kirjojen varaaminen onnistuu
Selma-hakupalvelussa kirjautumalla omiin tietoihin sivun oikeasta ylälaidasta tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen
kirjasto@eduskunta.fi.
Moni asiakkaistamme kiitti kyselyn järjestämisestä ja siitä, että kuulimme asiakkaiden huolta. Saimme paljon kiitosta myös hyvästä asiakaspalvelusta. Teemme parhaamme, että kirjaston palvelujen saatavuutta kehitetään edelleen, ja tässä työssä asiakkaiden antama palaute on ensiarvoisen tärkeää!
Kiitos kaikille Eduskunnan kirjaston ja arkiston asiakaskyselyyn vastanneille!
Lisätietoja: kirjaston johtaja Antti Virrankoski 09 432 3401 tai antti.virrankoski@eduskunta.fi
Vastauksia asiakaskyselyn palautteeseen (pdf)