Ohita päänavigaatio

Siirry sisältöön

Talousvaliokunnan mietintö uusiutuvien polttoaineiden käytön edistämisestä valmistui

Julkaistu 28.11.2023 17.00

Talousvaliokunnan mietintö uusiutuvien polttoaineiden käytön edistämisestä valmistui

Talousvaliokunnan mietintö hallituksen esityksestä uusiutuvien polttoaineiden käytön edistämisestä (TaVM 10/2023 vp – HE 53/2023 vp) valmistui tiistaina 28. marraskuuta. Mietinnössään valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana. Mietintöön jätettiin kolme vastalausetta.​

Hallituksen esityksen mukaan vuoden 2024 jakeluvelvoitetta alennettaisiin 13,5 prosenttiin. Lisäksi vuoden 2024 lisävelvoitetta alennettaisiin 2 prosenttiyksikköön ja vuoden 2025 lisävelvoitetta alennettaisiin 3 prosenttiyksikköön. Ehdotetuilla muutoksilla pyritään hillitsemään liikennepolttoaineiden hintojen nousua.

Ehdotuksen taustalla on pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelman kirjaukset jakeluvelvoitteesta sekä uusiutuvista lähteistä peräisin olevan energian käytön edistämistä koskevan Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin täytäntöönpano.

Talousvaliokunta pitää hallituksen esitykseen sisältyvää lakiehdotusta perusteltuna ja tarkoituksenmukaisena.

Valiokunta korostaa, että nyt käsiteltävän hallituksen esityksen ensisijaisena tavoitteena on hillitä polttoaineiden pumppuhintojen nousua, ja siten auttaa sekä kuluttajia että yrityksiä.

Alennettu jakeluvelvoite voi kuitenkin johtaa heikompaan halukkuuteen investoida uusiutuviin polttoaineisiin, ja valiokunta pitää sääntelyn johdonmukaisuutta sekä jatkuvuutta keskeisinä investointiympäristön kannalta. Vaikkei jakeluvelvoitteen laskemista voidakaan pitää ongelmattomana investointiympäristön ja ilmastotavoitteiden saavuttamisen kannalta, ennakoitavuutta lähivuosien osalta lisää se, että hallitusohjelmaan on kirjattu velvoitteen tasot vuosille 2025–2027.

Suomen vuodelle 2030 asetettu taakanjakosektorin 50 prosentin päästövähennysvelvoite on haastava. Talousvaliokunta kiinnittää huomiota siihen, että toistaiseksi on epävarmaa, miten Suomi tulee tavoitteen saavuttamaan. Valiokunta näkee kuitenkin riskin siitä, että ilman kompensoivia päästövähennystoimenpiteitä päästöjen nousu voi lisätä valtion menoja taakanjakosektorin päästöyksiköiden hankinnasta tai vähentää päästöyksiköiden myynnistä saatavia tuloja.

Viime vuosien inflaatiokehitys sekä energiatuotteiden osalta että laaja-alaisemmin ovat luoneet merkittäviä haasteita sekä kuluttajille että Suomen logistiselle kilpailukyvylle ja kansantaloudelle. Talousvaliokunta pitää ehdotettua sääntelyä perusteltuna tapana vastata näihin haasteisiin. Esityksellä voidaan arvioida olevan myönteisiä vaikutuksia erityisesti kotitalouksien, kuljetusalan ja kotimaan matkailusektorin näkökulmasta.

Esitys liittyy valtion vuoden 2024 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.  

Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2024.

Lue valiokunnan mietintö (TaVM 10/2023 vp)

Aihealueet
Talousvaliokunta; Valiokunnat; Talousarvio