Tieliikennelain kokonaisuudistuksen käsittely eduskunnassa alkoi tänään lähetekeskustelulla.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner esitteli hallituksen esityksen täysistunnossa.
Hankkeen tavoitteena on koota yhteen liikenteessä käyttäytymistä koskeva lainsäädäntö. Laissa säädettäisiin mm. yleisistä periaatteista, liikennesäännöistä, liikenteen ohjauksesta, ajoneuvojen käytöstä ja liikennevirhemaksusta.
”Uudessa tieliikennelaissa erottuu perussääntelyn joukosta kaksi trendiä. Yhtäältä esityksellä halutaan lisätä jokaisen tienkäyttäjän omaa vastuuta liikenneturvallisuudesta, liikenteen sujuvuudesta ja ympäristöstä. Toisaalta esityksessä varaudutaan liikenteen teknologiseen kehitykseen, kuten automaatioon ja tiedon hyödyntämisen tarpeisiin”, Berner kertoi.
Berner selvitti myös ehdotukseen sisältyviä muutoksia ylinopeusrikkeiden seuraamuksiin.
”Tämä laki ei tuo nollatoleranssia ylinopeuksiin, koska kaikki ylinopeudet ovat jo tänä päivänä rangaistavia rikoslain tai rikesakkorikkomuksista annetun lain mukaan.”
Lain valvonta ja nopeusvalvonnan tekninen toleranssi ovat Bernerin mukaan poliisin päätettävissä.
Keskustelussa seuraavat puheenvuorot pitäneet Mikko Alatalo (kesk.) ja Jukka Kopra (kok.) kiittivät hallitusta pienimpien rikkeiden seuraamusten lieventämisestä.
”Täällä on paljon puhetta ollut siirtymisestä rikesakkojärjestelmästä liikennevirhemaksuun, ja pidän esitystä tältä osin erittäin hyvänä. Pienistä rikkeistä rangaistus olisi pienempi, ihminen ei menettäisi ajokorttia niin helposti ja niin edelleen”, Kopra totesi.
Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän Katja Taimela kiinnitti huomiota liikennevalvonnan automatisointiin.
”Itseäni hiukan huolestuttaa se, että siirrytään niin vahvasti automaattiseen liikenteenvalvontaan ja sitä kautta ehkä unohdetaan poliisityövoima ja valvonta, jota joka tapauksessa liikenteessä täytyy myös näkyä.”
Jyrki Kasvi (vihr.) puolestaan toivoi pyörätien jatketta koskevien väistämissääntöjen selkeyttämistä.
”Liikenneturvan mukaan vain kolmasosa suomalaisista hallitsee nykyiset säännökset”, Kasvi sanoi.
Keskustelun päätteeksi asia lähetettiin liikenne- ja viestintävaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Lähetekeskustelun voi lukea kokonaisuudessaan täysistunnon pöytäkirjasta ja katsoa täysistunnon verkkotallenteesta (pe 1.12. alkaen).
Eduskunnan kirjasto on laatinut tieliikennelain kokonaisuudistuksesta tietopaketin, joka esittelee hankkeen taustaa, valmistelua ja aiheeseen liittyvää tutkimusta, kirjallisuutta sekä uutisointia.
Tietopakettia päivitetään eduskuntakäsittelyn edetessä.
Kuva: Liikennevirasto / Lentokuva Vallas Oy