15.
Euroopan unionin neuvoston kokous 27.-28.3.2017 (Oikeus-ja sisäasiainneuvosto)
Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 15/2017 vpSisäministeriön ja oikeusministeriön muistio 22.3.2017 (asiakirja A 15)
Valiokunnassa olivat kuultavina:
- ministeri Jari Lindström
- ministeri Paula Risikko
avustajinaan:neuvotteleva virkamies Eeva Aittoniemioikeusministeriöylijohtaja Jorma Vuorioylijohtaja Laura Yli-Vakkurierityisasiantuntija Riikka Rytkönensisäministeriö
Ministerit Risikko ja Lindström esittelivät kokouksen asiat. Seuraavista asialistan kohdista käytiin keskustelua.
–Euroopan yhteisen turvapaikkajärjestelmän uudistus ja uudelleensijoittaminen (U29/2016 vp, U 30/2016, U 31/2016 vp, U 34/2016 vp, U 35/2016 vp, U 36/2016 vp, U 37/2016 vp)
a)Dublin: Ehdotus Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi kolmannen maan kansalaisen tai kansalaisuudettoman henkilön johonkin jäsenvaltioon jättämän kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen käsittelystä vastuussa olevan jäsenvaltion määrittämisperusteiden ja -menettelyjen vahvistamisesta (uudelleenlaadittu teksti) (U 31/2016 vp)
b)Vastaanotto-olosuhteet: Ehdotus Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi kansainvälistä suojelua hakevien henkilöiden vastaanottoa jäsenvaltioissa koskevista vaatimuksista (uudelleenlaadittu teksti) (U 37/2016 vp)
c)Vaatimukset: Ehdotus Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi vaatimuksista kolmansien maiden kansalaisten ja kansalaisuudettomien henkilöiden määrittelemiselle kansainvälistä suojelua saaviksi henkilöiksi, pakolaisten ja henkilöiden, jotka voivat saada toissijaista suojelua, yhdenmukaiselle asemalle ja myönnetyn suojelun sisällölle sekä pitkään oleskelleiden kolmansien maiden kansalaisten asemasta 25 päivänä marraskuuta 2003 annetun neuvoston direktiivin 2003/109/EY muuttamisesta (U 35/2016 vp)
d)Menettely: Ehdotus Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi kansainvälistä suojelua unionissa koskevan yhteisen menettelyn luomisesta ja direktiivin 2013/32/EU kumoamisesta (U 34/2016 vp)
e)Eurodac-järjestelmä: Ehdotus Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi Eurodac-järjestelmän perustamisesta sormenjälkien vertailua varten kolmannen maan kansalaisen tai kansalaisuudettoman henkilön johonkin jäsenvaltioon jättämän kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen käsittelystä vastuussa olevan jäsenvaltion määrittämisperusteiden ja -menettelyjen vahvistamisesta annetun asetuksen (EU) N:o 604/2013 tehokkaaksi soveltamiseksi, laittomasti oleskelevan kolmannen maan kansalaisen tai kansalaisuudettoman henkilön tunnistamiseksi sekä jäsenvaltioiden lainvalvontaviranomaisten ja Europolin esittämistä, Eurodac-tietoihin lainvalvontatarkoituksessa tehtäviä vertailuja koskevista pyynnöistä (uudelleenlaadittu) (U 30/2016 vp)
f)Euroopan turvapaikka-asioiden tukivirasto (EASO): Ehdotus Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi Euroopan unionin turvapaikkavirastosta ja asetuksen (EU) N:o 439/2010 kumoamisesta (U 29/2016 vp)
g)Uudelleensijoittamiskehys: Ehdotus Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi unionin uudelleensijoittamiskehyksen käyttöönotosta ja Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 516/2014 muuttamisesta (U 36/2016 vp)
Puheenvuoron käyttivät ed. Tuppurainen, Elo, Biaudet, Essayah, Karimäki ja Gustafsson.
Keskustelun kuluessa ed. Tuppurainen teki ed. Gustafssonin kannattamana ehdotuksen siitä, että suuri valiokunta hyväksyisi seuraavan eduskunnan kannan: Eurooppalaisen turvapaikkajärjestelmän on perustuttava yhteisesti sovittuihin sääntöihin ja oikeudenmukaiseen vastuunjakoon sekä varmistettava turvapaikanhakijoiden ihmisoikeuksien ja oikeusturvan toteutuminen kaikkialla Euroopassa. Myös turvallisten ja laillisten maahantuloväylien luominen Eurooppaan on ensisijaisen tärkeää. Suomen toimintalinjan on tuettava laajasti käsittelyssä olevia EU-tason aloitteita muuttoliikkeen hallinnassa. Suomen on valmistauduttava ja vaikutettava EU:ssa siihen, että tarvittaessa on valmius ottaa käyttöön sitovat kiintiöt turvapaikanhakijoiden sijoittamiseksi ja toimivan eurooppalaisen ratkaisun löytämiseksi. Vapaaehtoiset toimet eivät tähän mennessä ole olleet riittäviä, sillä esimerkiksi turvapaikanhakijoiden sisäisiä siirtoja ei ole saatu toimimaan EU-tasolla, eikä kaikkien jäsenvaltioiden sitoutuminen asiaan ole ollut riittävää. Turvallisten maiden listaa on seurattava ja päivitettävä säännöllisesti, jotta voidaan tarvittaessa varmistaa turvapaikanhakijoiden turvallinen palauttaminen. Ehdotus hylättiin äänin 9 - 7 (tyhjiä 1).
Ed. Biaudet esitti ed. Karimäen kannattamana, että suuri valiokunta hyväksyisi eduskunnan kannaksi suuren valiokunnan lausuntoon (SuVL 6/2016 vp) jätetyn eriävän mielipiteen 3 mukaisen kannan. Esitys hylättiin äänin 9 - 7 (tyhjiä 1).
Ed. Essayah teki seuraavan ehdotuksen eduskunnan kannaksi: Suomen tulee vastustaa komission esittämää automaattista jakomekanismia turvapaikanhakijoiden siirtämisestä EU-jäsenmaasta toiseen ja siitä johtuvaa Dublin-järjestelmään esitettävää muutosta. Automaattisen jakomekanismin hyväksyminen on toimivallan siirto maahanmuuttopolitiikassa jäsenmailta komissiolle. Lisäksi esitetyn mukaan komissio antaisi täytäntöönpanosäädöksen, jossa täsmennettäisiin solidaarisuusmekanismin käytön käytännön yksityiskohdat. Esitetty malli on omiaan heikentämään velvoitteita ja kannusteita hallita maahantulijoiden virtaa siirtämällä painetta muille jäsenvaltioille. Erityisesti tämä koskettaa tilannetta, jolloin laskennallisen viitearvon täyttyminen lähestyy. Automaattisen jakomekanismin toimenpiteiden oikeusperustaa ja oikeasuhtaisuutta sekä menettelyn synnyttämän mahdollisen riskin ihmissalakuljetuksen ja ihmiskaupan ja vakavan rikollisuuden lisääntymisen suhteen ei myöskään ole riittävästi selvitetty. Esitykseen sisältyy lisäksi mahdollisuus jäsenvaltiolle olla osallistumatta korjausmekanismiin 12 kuukauden ajan, jos se suorittaa ns. 250 000 euron solidaarisuusmaksun yhtä hakijaa kohden niille jäsenvaltioille, jotka määritettiin vastuullisiksi käsittelemään siirretyt hakemukset. Kyseinen esitys on erittäin merkillinen, koska jäsenmaa maksaisi tulevaisuudessa siitä, etteivät kaikki maat kykene noudattamaan Dublin-säännöstön perusperiaatetta. Esitys raukesi kannattamattomana.
Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 27/2017 vp: Valiokunnalla ei ole huomauttamista valtioneuvoston toimintalinjaan asioissa U 29/2016 vp, U 30/2016, U 31/2016 vp, U 34/2016 vp, U 35/2016 vp, U 36/2016 vp ja U 37/2016 vp.
–Rajaturvallisuuteen liittyvät tietotekniset toimet (U 22/2016 vp, U 3/2017 vp)
a)ETIAS: Ehdotus Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi EU:n matkustustieto- ja -lupajärjestelmän (ETIAS) perustamisesta (U 3/2017 vp)
b)Rajanylitystietojärjestelmä (EES) (U 22/2016 vp)
Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 28/2017 vp: Valiokunnalla ei ole huomauttamista valtioneuvoston toimintalinjaan asioissa U 22/2016 vp ja U 3/2017 vp.
Merkittiin, että kokous ei enää ollut päätösvaltainen.
Puheenvuoron käyttivät ed. Tuppurainen ja Niikko. Ministeri Risikko vastasi puheenvuoroihin.
–Palauttamispolitiikka: tuloksellisuuden lisääminen (E 18/2017 vp)
Valiokunta käsitteli asiaa EU-neuvoston (oikeus- ja sisäasiainneuvosto 27.-28.3.2017) asialistalla.
Puheenvuoron käytti ed. Biaudet. Ministeri Risikko vastasi puheenvuoroon.
–Digitaalisen sisällön toimittaminen: Ehdotus Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi tietyistä digitaalisen sisällön toimittamista koskeviin sopimuksiin liittyvistä seikoista (U 25/2015 vp)
Valiokunta käsitteli asiaa EU-neuvoston (oikeus- ja sisäasiainneuvosto 27.-28.3.2017) asialistalla.
–Talousrikollisuuden ja terrorismin rahoituksen torjunta (U 1/2017 vp, U 2/2017 vp)
a) Rahanpesu: Ehdotus Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi rahanpesun torjumiseksi rikosoikeudellisin keinoin (ensimmäinen käsittely) U 1/2017 vp
b)Menetetyksi tuomitseminen: Ehdotus Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi jäädyttämistä ja menetetyksi tuomitsemista koskevien päätösten vastavuoroisesta tunnustamisesta (U 2/2017 vp)
Valiokunta käsitteli asiaa EU-neuvoston (oikeus- ja sisäasiainneuvosto 27.-28.3.2017) asialistalla.
–Palaavat ulkomaiset terroristitaistelijat: rikosoikeudelliset toimintavaihtoehdot
Puheenvuoron käytti ed. Elo. Ministerit Lindström ja Risikko vastasivat puheenvuoroon.
Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi.