Förvaltningsutskottet föreslår att riksdagen godkänner regeringens proposition med förslag till lag om temporära åtgärder för att bekämpa instrumentaliserad inresa (RP 53/2024 rd) med ändringar. Den föreslagna lagen är temporär och gäller i ett år från ikraftträdandet. I utskottets betänkande ingår en reservation.
Läs hela betänkandet på finska (HaVM 15/2024 vp)
Betänkandets svenskspråkiga version (FvUB 15/2024 rd) publiceras på utskottets webbsida
Förvaltningsutskottet anser att Finland måste förbereda sig på att påtryckningarna genom instrumentaliseringen av inresa fortsätter under lång tid och antar mer omfattande och allvarligare former. En central beredskapsmetod är lagstiftning som redan i sig kan fungera förebyggande och som innehåller tillräckliga befogenheter för myndigheterna så att de kan agera effektivt och med framförhållning. Förvaltningsutskottet anser det nödvändigt att externa aktörers möjligheter att utnyttja migration som en metod för att påverka Finland och Europeiska unionen fientligt kan förhindras så effektivt som möjligt.
I den föreslagna lagen stipuleras om förutsättningar under vilka statsrådets allmänna sammanträde kan besluta att begränsa mottagandet av ansökningar om internationellt skydd på ett begränsat område vid riksgränsen i Finland och i dess omedelbara närhet i syfte att trygga Finlands suveränitet eller nationella säkerhet (3 §). Förvaltningsutskottet betonar att den föreslagna lagstiftningen gäller situationer där en främmande stat försöker påverka Finland fientligt genom att utnyttja inresande. Behovet av att fatta ett sådant beslut ska konstateras i samråd med republikens president. Beslutet ska kunna fattas för högst en månad i taget.
Huvudregeln är att en person hindras inresa inom det område som avses i statsrådets beslut och att en person som redan kommit in i landet avlägsnas ur landet (4 §). En inresandes ansökan om internationellt skydd ska emellertid tas emot i vissa undantagsfall (5 §). Ansökan tas emot bland annat när det är nödvändigt för att trygga rättigheterna för ett barn, en person med funktionsnedsättning eller någon annan särskilt utsatt person. Ansökan tas också emot om det är uppenbart att en person löper verklig risk att för dödsstraff, tortyr eller någon annan behandling som kränker människovärdet i första hand i den stat från vilken han eller hon har anlänt till Finland. I lagförslaget föreslås också befogenheter i exceptionella situationer där det förekommer försök att tränga in i Finland med hjälp av våld eller med utnyttjande av stora antal personer (6 §).
Förvaltningsutskottet konstaterar att den föreslagna lagen är exceptionell till sitt innehåll. I lagförslaget är det fråga om den demokratiska rättsstatens försvar mot sådan fientlig påverkan och påtryckning från en främmande stat som utgör ett allvarligt hot mot suveräniteten och den nationella säkerheten.
Den nu föreslagna lagstiftningen har konstaterats vara en oumbärlig metod i strävan att avvärja de allvarliga hot som instrumentaliserad inresa orsakar och säkerställa den nationella säkerheten. De befintliga förfarandena är inriktade på att hantera situationen, inte på att bekämpa hot. Utskottet påpekar att påtryckningar som en fientlig stat riktar mot Finland i form av instrumentaliserad inresa inte kan bekämpas effektivt med enbart sådana metoder som är avsedda för att hantera fenomenet.
Förvaltningsutskottet betonar att lagen stiftas i enlighet med rättsstatens principer. Utskottet anser det vara ytterst viktigt att syftet med den föreslagna lagstiftningen är att förebygga instrumentaliserad inresa som en metod för hybridpåverkan. Avsikten är att signalera att Finland inte godkänner instrumentalisering och försök att rubba suveräniteten och den nationella säkerheten med hjälp av den. Avsikten är också att skicka en signal till de inresandes ursprungsländer. På så vis försöker man förhindra att tredjelandsmedborgare inte blir redskap för Rysslands hybridpåverkan.
Grundlagsutskottet (GrUU 26/2024 rd) anser i sitt utlåtande att den nu aktuella undantagslagen inte ingriper i grundlagens centrala avgöranden, som enligt förarbetena omfattar till exempel de grundläggande fri- och rättigheterna i sin helhet och riksdagens ställning som högsta statsorgan. Grundlagsutskottet anser dock att lagförslaget inte kan behandlas i vanlig lagstiftningsordning. Enligt grundlagsutskottets utlåtande kan lagförslaget behandlas i den ordning som föreskrivs i 73 § i grundlagen, om utskottets konstitutionella anmärkning om behovet av komplettering av bestämmelserna om rättsskydd beaktas på behörigt sätt.
Förvaltningsutskottet har gjort de ändringar i lagförslaget som grundlagsutskottet förutsätter och preciserat 4 och 5 § i lagförslaget. Kompletterat på detta sätt kan lagförslaget enligt grundlagsutskottet behandlas i den ordning som föreskrivs i 73 § i grundlagen (GrUU 29/2024 rd).
Förvaltningsutskottet anser att i synnerhet förslagen i förvaltningsutskottets betänkande om ett särskilt rättsmedel i efterhand samt de faktorer som ska beaktas vid bedömningen av grunderna för undantag och registreringen av dem minskar de konflikter mellan den föreslagna regleringen och förbudet mot tillbakasändning och andra internationella människorättsförpliktelser som konstateras i grundlagsutskottets utlåtande. Dessutom föreslår utskottet att bestämmelserna kompletteras med en bestämmelse om riksdagens rätt att få information.
Förvaltningsutskottet har i enlighet med grundlagsutskottets utlåtande utrett regleringens förhållande till EU-rätten. Förvaltningsutskottet anser utifrån erhållen utredning att artikel 4.2 i EU-fördraget och artikel 72 i EUF-fördraget är möjliga grunder för undantag inte bara när det gäller att stifta lagen utan också när det gäller tillämpningen av den. I sista hand är det dock EU-domstolen som avgör om lagstiftningen stämmer överens med EU-rätten.
Förvaltningsutskottet lägger dessutom fram ett förslag till uttalande, enligt vilket riksdagen förutsätter att statsrådet aktivt följer utvecklingen av EU-lagstiftningen och tolkningspraxisen samt tar initiativ både i EU-kommissionens och andra medlemsstaters riktning för att Finland i framtiden ska få tillgång till alla stöd- och undantagsåtgärder som lämpar sig för bekämpning och hantering av instrumentaliserad inresa.
Vad händer härnäst?
Behandlingen av ärendet fortsätter med första behandling i plenum. Förvaltningsutskottet föreslår att riksdagen behandlar lagförslaget på det sätt som föreskrivs i 73 § 2 mom. i grundlagen (lagstiftningsordning för grundlagen, förklarande av brådskande).
Läs mer om riksdagsbehandlingen av propositionen om temporära åtgärder för bekämpande av instrumentaliserad inresa (RP 53/2024 rd)