Uudistusten käsittely säätyvaltiopäivillä
Naisten äänioikeudesta keskusteltiin säätyvaltiopäivillä ensimmäisen kerran vuonna 1897. Porvarissäätyyn jätetyssä anomuksessa ehdotettiin tasa-arvoisia vaalioikeuksia sellaisille naisille, jotka täyttivät varallisuuteen sidotut ehdot. Anomus, jonka taustavaikuttajana on pidetty kirjailija Minna Canthia, vastasi liberaalin porvarillisen naisliikkeen kantoja. Vaikka anomus sai lakivaliokunnassa kannatusta, sen enemmistä päätyi hylkäävälle kannalle, mikä kirvoitti mietintöön eriävän mielipiteen.
Vuosien 1904–1905 valtiopäiville annettu senaatin esitys koski miesten äänioikeuden laajentamista talonpoikais- ja porvarissäädyissä. Säädyille oli jätetty myös neljä anomusta, joiden lähtökohtana oli naisten tasaveroinen äänioikeuskohtelu. Vaalikelpoisuuden hyväksyminen jakoi mielipiteitä, eikä yksikamarisuudesta puhuttu vielä halaistua sanaa.
Senaatin esityksen ja anomusten toteuttaminen olisi vienyt Suomea länsimaiden jo omaksumaan suuntaan, mutta asioiden käsittely ei valtiopäivillä edennyt. Kun aatelisto ja porvaristo boikotoivat käsittelyä laillisuuden palauttamiseen vedoten, asian käsittely siirtyi seuraaville valtiopäiville. Uudistuksen raukeaminen radikalisoi kansanjoukkoja yleisen ja yhtäläisen äänioikeuden vaatimuksen taakse.
Suurlakko pakottaa uudistuksiin
Säätyjen kannattama rauhanomainen ja vaiheittainen äänioikeusuudistus menetti vetovoimansa suurlakon radikaalissa ilmapiirissä. Työväenliikkeen painostus ja väkivaltaisten levottomuuksien pelko käännyttivät loputkin epäröivät ryhmät yleisen ja yhtäläisen äänioikeuden kannattajiksi. Vallankumouksellisen tilanteen rauhoittamiseksi ei ollut enää muita keinoja kuin äänioikeusuudistuksen hyväksyminen. Naisten oikeudet eivät enää erityisesti puhuttaneet, sillä ne sisältyivät päävaatimukseen.
Uudistusta valmistelemaan asetettiin eduskuntauudistuskomitea, jonka lähtökohtana oli keisarin lupaama yleinen ja yhtäläinen äänioikeus. Komiteassa keskusteltiin periaatteellisella tasolla naisten äänioikeudesta ja vaalikelpoisuudesta, mutta vastustavat kannat jäivät vaisuiksi. Komitean ehdotus uudeksi valtiopäiväjärjestykseksi luovutettiin keisarille helmikuussa ja säätyjen käsittelyyn toukokuussa 1906.
Säädyt hyväksyivät
valtiopäiväjärjestyksen ja vaalilain 1. kesäkuuta, ja keisarin vahvistus saatiin heinäkuussa. Perustavanlaatuinen radikaali uudistus toteutettiin huomattavan nopealla aikataululla.
Ylemmät säädyt vastustivat siirtymistä yksikamariseen järjestelmään ja äänioikeuden kriteerien poistamista, eivät niinkään poliittisten oikeuksien laajentamista naisia koskeviksi. Ne taipuivat uudistuksen taakse yhtäältä kansanjoukkojen painostuksen mutta toisaalta myös Venäjän tilanteen takia.
Jos uudistusta ei olisi saatu toteutettua viipymättä, suotuisa historiallinen hetki olisi voinut lipua ohi. Myöntyminen säätyjen etuoikeudet romuttaneeseen uudistukseen tapahtui katujen parlamentin ja Venäjän vahvistumisen pelon avaamassa pakkoraossa.
Keille ei myönnetty äänioikeutta?
Työväenliikkeessä pelättiin, että radikaali äänioikeusuudistus olisi vesittynyt säätyjen käsittelyssä. Näin ei käynyt, vaikka ylemmät säädyt ajoivat läpi joitakin varauksia: Äänioikeusikäraja nostettiin 24 vuoteen ja toisen kamarin korvikkeeksi perustettiin suuri valiokunta. Kokonaan vaille äänioikeutta jäivät vähävaraisimmat kuten vaivaishoidon varassa elävät, irtolaiset, holhouksen alaiset, kansalaisluottamuksensa menettäneet sekä vakinaisessa sotapalveluksessa olevat.
Edustuksellisen demokratian toteutumisen varsinainen este oli kuitenkin tsaarin oikeus hajottaa eduskunta ja jättää hyväksymättä sen säätämät lait.
Naisten äänioikeus 110 vuotta -tietopaketti | Historiallinen tausta |
Naiset vaaleissa |
Naiset kansanedustajina |
Kirjallisuus ja verkkolähteet