Organisationsreformens år 2021. Foto: Riksdagen​

Organisationsreformen

Beredningen av en omorganisering av utrednings- och kommunikationsavdelningen hade inletts året innan och slutfördes 2021. Organisationsreformen genomfördes för att det även framöver ska finnas tillräckliga resurser för att producera och utveckla de tjänster som avdelningen svarar för. I den tidigare organisationen var enheterna mycket självständiga, vilket ledde till överlappningar, och det fanns inte tillräckliga förutsättningar för den strategiska ledningen av avdelningen som helhet.

Den nya organisationsmodellen trädde i kraft den 1 januari 2022. Sedan dess har avdelningen varit indelad i en kommunikationsenhet och en enhet för kunskapsstöd. Riksdagsbiblioteket behöll sitt namn och sitt uppdrag att vara ett offentligt bibliotek för juridisk kunskap, samhällskunskap och riksdagskunskap.

I och med reformen upphävdes också den separata lagen om Riksdagsbiblioteket. Bibliotekets namn och uppgifter skrevs in i reglementet för riksdagens kansli.

Lagen om Riksdagsbiblioteket innehöll bestämmelser om biblioteksstyrelsen, som årligen skulle lämna riksdagen en berättelse om bibliotekets verksamhet och stödja biblioteksledningen i utvecklingen av biblioteket. Nu finns styrelsen inte längre, och därför behöver vi hitta andra forum både i riksdagen och på andra håll för att stödja utvecklingen av bibliotekets och arkivets tjänster. Ett av målen för strategiarbetet på den nya enheten för kunskapsstöd är att skapa nya sätt för olika kundgrupper att lämna feedback om utvecklingen av tjänsterna.


Infopaket: biblioteket och arkivet 2021​ | ​Biblioteket och pandemin | Material- och webbtjänster | Arkivet och ärendehanteringen | Experttjänster | Organisationsreformen​​