Kung men ingen drottning
Det tillhör konungen att rätt och sanning styrka, älska och främja, men vrångvisa och orätt hindra och förbjuda. (RP 62, 6 §)
Grundlagsutskottet gjorde ändringar i förslaget till regeringsform men utan att ingripa i monarkiprincipen, vilket var en besvikelse för utskottets ordförande Ståhlberg. I reservationerna föreslogs exempelvis nytt lantdagsval (G.G. Rosenqvist, sv.). Förslaget understöddes varmt av Paasivuori, vilket Lauri Ingman kommenterade med att ledamot Paasivuori nog inte skulle nöja sig med mindre än ett regeringsformsförslag utarbetat av folkkommissariatet.
Enligt förslaget till regeringsform skulle Finlands regent vara kung och inte drottning. Monarkisten Tekla Hultin (ungf.) föreslog att tronföljd skulle göras möjligt för en kvinnlig arvinge. I en reservation av de ledande republikanerna (Ståhlberg, Alkio, Erkko, Kokko, Juutilainen, Pennanen, Vuorimaa) föreslogs republik i stället för monarki (ASK 1917 II 2, III: HE 62 PeVM). Efter en kort debatt remitterades propositionen till stora utskottet.
Stora utskottet godkände förslaget till monarkistisk regeringsform i enlighet med grundlagsutskottets betänkande med knapp majoritet (16–15). Den enda som reserverade sig var Ståhlberg som åter erbjöd republik som alternativ. I den fritt böljande allmänna debatten upprepades tidigare ståndpunkter. Bland de mest övertygade monarkisterna fanns friherre R.A. Wrede (sv.) som menade att livet i Finland alltid har byggt på fyra hörnstenar, den evangelisk-lutherska tron, fria bönder, riksdagen och kungamakten. Vid beslutet om det slutliga innehållet i förslaget till regeringsform föll Hultins förslag om kvinnlig tronföljd i omröstningen med rösterna 68–32. Vissa paragrafer ändrades, och ärendet återremitterades därför till stora utskottet (PTK 1917 II 2, 12.7).
Den tredje och avgörande behandlingen den 7 augusti inleddes av statsminister Paasikivi och inlägg gjordes av samtliga ledande monarkister och republikaner. Monarkisterna behövde fem sjättedelars majoritet i omröstningen för att förslaget till regeringsform skulle kunna behandlas i brådskande ordning under samma riksmöte. I annat fall skulle ärendet lämnas att vila. Debatten berörde också nyval och folkomröstning, vilket enligt Paasikivi skulle ha varit det sämsta alternativet. Att förklara ärendet brådskande stupade på motstånd från 32 ledamöter (75–32). Monarkisterna skulle ha behövt minst 90 bifallsröster av 108 (PTK 1917 II 2, 7.8). Men förluststämningen förbyttes i nya vindar genast vid plenum följande dag.