Valtiopolitiikan vakaantuminen ja paluu arkeen
Vallanvaihdos
Vuoden 1945 eduskuntavaalit käytiin hävityn sodan jännittyneessä ja osin pelokkaassa ilmapiirissä, jossa arvovaltaiset tahot vaativat avoimesti sodanaikaisten poliitikkojen vaihtamista. Tuloksena oli kommunistien ennennäkemätön menestys 23,5 prosentin kannatuksella ja nousu vuoden 1946 maaliskuussa jo pääministeripuolueeksi.
Presidentti Mannerheim lähetti 4.3.1946 valtioneuvostolle kirjeen, jossa hän heikentyneeseen terveyteensä vedoten katsoi, ettei enää voinut hoitaa hänelle uskottuja tehtäviä. Viitaten sotasyyllisyysoikeudenkäynnin päätökseen ja sotakorvaustoimitusten aloittamiseen hän totesi välirauhansopimuksessa esitettyjen ehtojen olleen täytetyt ja näin ”Katson (…) omalta kohdaltani oleelliselta osalta suorittaneeni ne tehtävät, joiden hoitamista varten maallemme kohtalokkaana ajankohtana suostuin.”
Valtiopolitiikan vakaantuminen lähti liikkeelle Paasikiven valinnasta presidentiksi vuonna 1946.Paasikivi oli johtajuuskriisin leimaamassa valtiopolitiikassa jo ottanut pääministerinä hallitusohjat lujasti käsiinsä vuoden 1944 lopulla sivuuttaen presidentti Mannerheimin hänen vallankäyttönsä ydinalueilla. Paasikiven valinnasta presidentiksi vuonna 1946 poikkeuksellisissa oloissa eduskunnan toimittamassa vaalissa Mannerheimin jäljellä olevalle neljän vuoden kaudelle, valtiopolitiikan vakaantuminen pääsi lähtemään liikkeelle.
Paasikiven vahva johtajuus
Paasikiven autoritaarinen johtajuustyyli sopi tilanteeseen, jossa voittajavaltioiden ja erityisesti Neuvostoliiton ja muiden ulkoparlamentaaristen voimien painostus ja vaatimukset kohdistuivat hellittämättä sodasta toipuvaan Suomeen. Seuraavat, vuoden 1948 eduskuntavaalit normalisoivat poliittisen tilanteen muun muassa vallankaappaushuhuissa ryvettyneiden kommunistien menettäessä 11 paikkaa. Presidentin asema maan itsenäisenä johtajana lujittui entisestään. Vasemmiston radikalisoitumisen aikana Paasikiven vahva persoona vakautti yhteiskunnallista kuohuntaa pitämällä ohjat tiukoilla, mikä myös lisäsi entisestään hänen vaikutusvaltaansa.
Paasikiven vahva persoona vakautti yhteiskunnallista kuohuntaa.Kriisiajan vahvan johtajuuden malli Paasikiven kaudella säilyi, siirtyi rauhanajan oloihin ja lujittui asiaa kyseenalaistamatta, samalla kun Suomen kansainvälinen asema haki paikkansa ja sisäpoliittinen kiehumistila tyyntyi. Poliittisten instituutioiden väliset suhteet ja vallankäytön toimintatavat alkoivat vähitellen vakiintua entiseen nähden pysyvämmiksi poliittisen kulttuurin ja valtiopolitiikan malleiksi.
Uusia hallituskoalitioita
Paasikiven tultua presidentiksi maalaisliitto, sosiaalidemokraatit ja kansandemokraatit muodostivat maaliskuun lopussa pääministerikiistojen jälkeen sosiaalidemokraateista SKDL:n riveihin siirtyneen Mauno Pekkalan johdolla ”kolmen suuren” runsaat kaksi vuotta istuneen hallituksen. Kansandemokraatit ottivat pääministerin lisäksi kuusi ministerin salkkua, SDP ja maalaisliitto kumpikin viisi, ruotsalaiset (RKP) yhden ja ammattiministeri Carl Enckell jatkoi ulkoministerinä.
Pekkalan hallituksen ohjelmajulistus oli aiempia radikaalimmin vasemmistolainen.Pekkalan hallituksen ohjelmajulistus oli kokonaisuutena tarkastellen aiempia radikaalimmin vasemmistolainen ja jopa propagandistinen, vaatien ”sotapolitiikan jätteitä” ja ”fascistisia aineksia” hävitettäviksi julkisesta elämästä ja oikeuslaitosta siivottavaksi ”taantumuksellisimmista kansamme vihollisista”. Paasikiven poliitikon oveluuden Tuomo Polvinen kiteyttää huomioon, että Paasikivi onnistui joustavuudellaan hämäämään kommunisteja, vaikka Paasikiven todellinen tarkoitus oli ”kiskoa hampaat äärivasemmiston suusta”.
Paasikivi etääntyi sisäpolitiikasta
Paasikivi ohjaili asioita käytännön talousmiehen tyyliin, arvostaen vahvaa yksilöllistä otetta enemmän kuin keskinkertaisia kollektiivisia sovintoratkaisuja. Hän oli vuodesta 1914 pääministeriyteensä asti toiminut talouselämässä valtiopolitiikan ulkopuolella. Sisäpolitiikan hallinnonalueilla Paasikivi olikin aiempien presidenttien tapaan eristetty. Hän ei verkostoitunut eri puolille valtionjohdon koneistoa, vaan säilytti yksilöllisen johtajan toimintatavat ja jätti ”likaisen” sisäpolitiikan muiden huoleksi.
Paasikivi säilytti yksilöllisen johtajan toimintatavat ja jätti sisäpolitiikan muiden huoleksi.
Osaltaan syynä Paasikiven loitontumiseen sisäpolitiikasta voi olla se, että vanhan maailman valtiomiehen, tai kenen tahansa muunkin yksittäisen johtajan, oli suurten joukkojen aktivoitumisen aikakaudella vaikea tarttua määräävästi vaikutusvaltaansakasvattaneiden puolueiden ja eturyhmien välisiin kädenvääntöihin.
Idänsuhteet keskiössä
Ulkopolitiikka oli Paasikiven omaa aluetta. Hän säästi arvovaltaansa asettumalla päivänpoliittisten kysymysten ja poliittisten ryhmittymien välisten kiistojen yläpuolelle hallinnoimaan ”kansakunnan suuria peruskysymyksiä”. Paasikivi piti tärkeänä, että maa olisi yksimielinen siitä, mitä nämä peruskysymykset olivat ja miten ne piti ratkaista. Paasikivi piti eduskunnan ja valtioneuvoston tuen saamista merkittäville ulkopoliittisille ratkaisuille tärkeänä. Eduskunnan 40-vuotisjuhlassa 1946 pitämässään puheessa hän ilmaisi suoraan, että tärkeissä asioissa eduskunnan oli oltava mukana määräämässä ulkopolitiikan linjaa.
Paasikivi piti eduskunnan ja valtioneuvoston tuen saamista merkittäville ulkopoliittisille ratkaisuille tärkeänä.
Presidentti nosti toistuvasti esiin hyvien idänsuhteiden merkityksen: ne olivat välttämätön turva maan itsenäisyydelle. Neuvostoliiton suhteet vaikuttivat myös monissa vielä puhtaammin sisäpoliittisissa kysymyksissä. Suomalaiset poliitikot alkoivat arvuutella toimintaansa edelleen jatkaneen valvontakomission, Tehtaankadun venäläiskontaktien ja Moskovan tulevia reaktioita ja muokata omaa toimintaansa näiden ennakko-oletustensa mukaisesti. Ulkopoliittinen naapurin luoma uhka ja sen asettamat odotukset vaikuttivat myös poliittisen eliitin sisäisiin suhteisiin.
Ulkopolitiikan vakiinnuttaminen
Välirauhansopimus aloitti ulkopolitiikassa uuden kauden; epäluulosta ja vihollistunteista siirryttiin ystävällisten suhteiden luomisen aikaan. Suomalaiset lähtivät Pariisiin toiveikkaina, mutta eivät saanet läpi yhtään muutosesitystä syksyn 1944 Moskovan välirauhansopimukseen. Pariisin rauhansopimuksen tekstiin tulivat III-osaksi vielä lisätiukennuksena Ison-Britannian vaatimat rajoitukset ilma- ja merivoimien konemääriin ja tonnistoon sekä määräys puolustusvoimien ja rajavartiolaitoksen henkilömäärän enimmäiskoosta. Lokakuussa päättyneen konferenssin tuloksena syntynyt Pariisin rauhansopimus allekirjoitettiin Pariisissa 10.2.1947 ja ratifioitiin yksimielisesti Suomessa huhtikuussa. Neuvostoliitto sen sijaan viivytteli ratifiointiaan syksyyn asti, millä se painosti Suomea kieltäytymään Marshall-avusta.
Suomen uusi ulkopoliittinen asema kävi yhä raadollisemmin selväksi.
Paasikiven toiminta Marshall-apua koskevassa päätöksessä havainnollistaa hyvin, miten reaalipoliittiset paineet ylittivät parlamentarismin ensisijaisuuden. Kiistan myötä Suomen uusi ulkopoliittinen asema kävi myös yhä raadollisemmin selväksi. Suomi ei ollut vielä täysin tottunut Neuvostoliiton pitkälle menevään voimapolitiikkaan.
Ystävyys-, yhteistyö- ja avunantosopimus
Idän ja lännen vastakkainasettelun muuttuessa yhä kiivaammaksi kysymys Suomen asemasta niiden välimaastossa nousi yhä voimakkaammin esille. Paasikivi tarttui epäilysten ja pelkojen täyttämässä ilmapiirissä ohjiin ja ryhtyi johtamaan Helsingin YYA-neuvottelujen valmistelukokouksia. Hallitus oli yksimielisesti valtuuskunnan Moskovaan lähettämisen takana, mutta eduskuntaryhmien suhtautuminen asetti presidentille ongelmia. Neuvostoliiton aloite koettiin pelottavana, ja siihen suhtauduttiin epäilevästi siksikin, että sen arveltiin voivan vahvistaa kotimaisen äärivasemmiston asemaa.
Suomen oli pakko pienenä valtiona hyväksyä Venäjän asettamat sopimusehdot.
Valtiojohdon kuva tilanteesta oli melko raadollinen: Suomen oli pakko pienenä valtiona hyväksyä Venäjän asettamat ehdot, ja koska se sodan syttyessä joka tapauksessa miehittäisi Suomen, sopimuksen teko rauhan aikana oli järkevää. Muut pohjoismaat, joita Suomi pyrki lähentymään, ymmärtäisivät maan tekemän valinnan tilanteen pakottamana.
Presidentti jatkoi valmistelutyötään ja kommunikointia eduskuntaryhmien kanssa hakien lopulta näiden tuen matkalle. Ulkoasiainministeri Enckell antoi neuvotteluohjeista ja sopimusehdotuksesta eduskunnan ulkoasiainvaliokunnalle selonteon, mutta valiokunta ei antanut asiasta lausuntoa. Tämän jälkeen presidentti nimitti valtioneuvostossa tekemällään päätöksellä Suomen neuvotteluvaltuuskunnan – välittämättä puolueiden ehdotuksista – ja vahvisti ohjeet ja sopimusluonnoksen.
Eduskunta taipui sopimukseen
Neuvottelut olivat suomalaisittain menestyksekkäät; oikeastaan kaikki Helsingissä muotoillut ehdot hyväksyttiin, ja YYA-sopimus allekirjoitettiin lopulta Paasikiven – ilman parlamentaarista tukea – vahvistaman luonnoksen pohjalta 6.4.1948. Tätä on esimerkiksi Kimmo Rentolan ja Martti Turtolan mukaan pidetty sekä paasikiveläisen politiikan että presidentin henkilökohtaisena voittona.
YYA-sopimus allekirjoitettiin Paasikiven, ilman parlamentaarista tukea, vahvistaman luonnoksen pohjalta.
Sopimuksen ratifiointi riippui enää eduskuntaryhmien tahdosta, mutta Paasikivi asetti ne jo tapahtuneen sitoumuksen eteen vaatien aikaansaannokselleen virallista hyväksyntää. Lopulta presidentti sai tuekseen myös suurimman oppositiopuolueen kokoomuksen, ja sopimus ratifioitiin. Eduskunnan taipumiseen saattoi vaikuttaa myös halu välttää presidentin vastustuksesta todennäköisesti syntyvä kriisi. Paasikivi toimi realistisen voimapolitiikkansa ohjeen mukaisesti sodanjälkeisen kansainvälispoliittisen aseman vakiinnuttamisessa, ohittaen eduskunnankin mielipiteen silloin kun se oli ”välttämätöntä”.