Tasavallan rakentamisen vaikea alku
Ristiriitainen asetelma
Itsenäisen Suomen alkutaival oli vaikea. Kuohuntaa tapahtui niin ulko- kuin sisäpoliittisissa suhteissa. Suomi toipui oman sisällissotansa jälkitaudeista, maan hallinto ja sotilaallinen puolustus kärsivät menneiden vuosien aiheuttamista ristiriidoista. Tuoreen valtion kupeella häilyi myös uhkaava hahmo, sisällissodan kourissa kärvistelevä vanha isäntämaa, Neuvosto-Venäjä.
Itsenäisyyden alkuaikaa varjosti sisä- ja ulkopoliittinen kuohunta.Sisällissota repi erityisesti Itä-Karjalaa, jonka liittämisestä Suomeen moni suomalainen edelleen haaveili. Kansalaisten järjestämät sissiretket rajalle heimoveljien vapauttamiseksi kiristivät kahden valtion välejä entisestään. Ristiriidat vaikeuttivat yhteistyötä. Sisällissodan voittanut vahva oikeisto kapinoi parlamentaarista monipuoluejärjestelmää vastaan, puolustusvoimien rinnalla toimineet suojeluskunnat niskoittelivat ja jääkäreitä erosi sadoittain protestiksi vallitseville oloille.
Pienpuoluejärjestelmän moniäänisyys
Vaikeuksista huolimatta uusi tasavalta oli saatava jaloilleen ja rakennettava maan valtioelämän pohjaa. Kun tie valtiolliseen itsenäisyyteen oli avautunut, eduskunta oli vahvin valtiollinen instituutio ja saattoi ottaa ohjat käsiinsä dramaattisessa alkutilanteessa. Lujasti maakuntiin kytketty kansanedustus takasi sen, että eduskunnasta tuli suomalaisten mielipiteiden tärkein tulkki.
Eduskunnasta kasvoi suomalaisten mielipiteiden tärkein tulkki.Alkukauden eduskuntatyössä monet myöhemmän ajan johtavat poliitikot aloittivat uransa ja kouliintuivat valtiolliseen toimintaan. Valtiosääntökehikko jätti oven auki parlamentaariselle kehitykselle poliittisen yhteisön rauhoittuessa ja tasoittuessa. Hajanainen pienpuoluejärjestelmä toi hallitustyöhön alusta alkaen vahvoja ”pluralistisen politiikan” piirteitä ja avasi presidentille toimitilaa.
Ensimmäinen presidentinvaali
Hallitusmuodossa presidentinvaali oli säädetty toimitettavaksi kansan valitsemien 300 valitsijamiehen voimin, mutta ensimmäisen vaalin toimittaisi eduskunta. Tämä poikkeus oli myönnytys vasemmistolle, joka oli vaatinut presidentin valintaa eduskunnan tehtäväksi.
Ensimmäisen presidentinvaalin toimitti poikkeuksellisesti eduskunta.
Vaalin alla sosialidemokraattien eduskuntaryhmä kannatti Ståhlbergia päättäen äänestää häntä jo ensimmäisessä äänestyksessä, sillä Mannerheim oli puolueen paikallisjärjestöjen mielipiteen mukaan saatava pois pelistä. Myös maalaisliitto, joka ei ollut asettanut omaa ehdokastaan, sekä edistyspuolueen eduskuntaryhmän enemmistö tulivat Ståhlbergin taakse, joka näin oli kokoava voima keskustan ja vasemmiston välillä. RKP:n ja kokoomuksen edustajat päättivät kannattaa Mannerheimia. Korkeimman hallinto-oikeuden presidentiksi siirtynyt Ståhlberg oli suostunut ehdokkuuteen ilmaisemalla, ettei hänellä ollut pätevää kieltäytymisoikeutta. Hän itse asiassa piti Mannerheimin valintaa selvänä ja aluksi kannattikin sitä.
Ensimmäinen presidentinvaali toimitettiin 25.7.1919 kevättalvella aloittaneessa ensimmäisessä itsenäisen Suomen eduskunnassa. Ståhlberg valittiin vasemmiston, maalaisliiton ja edistyspuolueen 143 äänellä kokoomuksen ja RKP:n tukeman Mannerheimin 50 ääntä vastaan. Ståhlberg lausui viestintuojille liikuttuneena olevansa ”velvollinen vastaanottamaan sen kunniakkaan ja ankaran vastuunalaisen tehtävän, jonka Suomen kansa eduskuntansa kautta” oli hänelle uskonut. Maalaisliitto ja vasemmisto olivat vaaliin tyytyväisiä ja pitivät sen tulosta suomalaisuuden, tasavaltalaisuuden ja kansanvallan voittona. Ståhlbergin luotettiin lisäksi kykenevän säilyttämään rauhan itärajalla ja yhteiskunnassa. Ruotsinkielinen ja kokoomuslainen lehdistö taas julkaisivat kärkevää kritiikkiä.
Vaikea alkutilanne
Ensimmäisen presidentin asema ei ollut helppo. Ståhlberg tuli virkaansa vaikeassa sisä- ja ulkopoliittisessa tilanteessa yhteiskunnan jakauduttua sisäisesti kahtia kansalaissodan jäljiltä ja nuoren tasavallan kansainvälisen aseman ollessa edelleen epäselvä. Keskeisiä tehtäviä olivatkin sisäpolitiikan rauhoittaminen, parlamentaarisen koneiston käyntiin saattaminen ja valtion ulkosuhteiden järjestely.
Ståhlbergin toiminta yhdessä ensimmäisen eduskunnan ja hallituksen kanssa rakensi pohjaa Suomen valtiopolitiikalle. Hankaluuksia oli kuitenkin heti edessä. Jo ennen kuin Ståhlberg valittiin presidentiksi, erityisesti armeija, suojeluskunnat, jääkärit ja monarkistit osoittivat vastustavansa häntä. Vaalit hävinnyt kilpakumppani Mannerheim nousi nimeksi presidentin vastustajien huulille aina suurimpien kriisien hetkellä. Ståhlberg tarjoaakin esimerkin siitä, miten presidentti, jolla ei ollut tasavallan alkuvaikeuksissa laajaa yhteiskunnallista tukea, saattoi säilyttää arvovaltansa.
Punavankien vapauttaminen
Ensimmäisiä sisäpoliittisia kysymyksiä, joissa presidentin arvovalta oli pelissä, olivat punavankien armahdukset. Vuoden 1920 joukkoarmahdusratkaisussa Ståhlberg, vastoin korkeimman oikeuden lausuntoa, ensin vahvisti lain laajennetusta armahduksesta kapinasta tuomituille, minkä seurauksena noin 3 600 tuomittua punavankia pääsi ehdonalaiseen vapauteen ja 40 000:lle sotaan osallistuneelle ja ehdonalaiseen päästetylle palautettiin kansalaisluottamus.
Ståhlbergin politiikka heijasteli malttia ja pyrkimystä yhteiskunnalliseen sovintoon.
Erillispäätöksillä Ståhlberg myöhemmin vahvisti lukuisten punavankien vapauttamiseen. Ulkopolitiikan puolella ensimmäisiä pulmia oli vuonna 1918 alkanut liikehdintä Itä-Karjalassa, mikä oli saanut innokkaimmat suomalaisetkin lähtemään heimokansojen vapauttamiseen. Tosin loppukesään 1919 mennessä useimmat retkikunnat olivat joutuneet vetäytymään takaisin. Tässäkin Ståhlbergin politiikka heijasteli malttia ja pyrkimystä muutoinkin yhteiskunnallisen sovinnon lisäämiseen.
Ulkosuhteiden vakauttaminen
Astuessaan virkaansa Ståhlberg oli pitänyt tärkeänä osoittaa ulkovalloille, ettei Suomen politiikassa ollut tapahtunut suurta muutosta. Maan ulkopoliittinen päätöksenteko riippui maailmansodan loppuvaihetta käyvien länsiliittoutuneiden, ja erityisesti Englannin kannoista, joita puolestaan ohjasi Venäjän sisällissodan kehittyminen. Pula-aikana 1920-luvulla Yhdysvallatkin antoi lainoja. Kun Suomi ainoana maan maksoi velkansa, se vahvisti maamme kuvaa maailmalla.
Ulkopolitiikassa maltillinen linja nousi vallitsevaksi.
Ulkopoliittisessa tilanteessa, jota varjostivat kysymys Suomen mahdollisesta osallistumisesta Pietarin-hyökkäykseen, Itä-Karjalan valloitushanke, kiista Petsamon alueesta ja tulevat rauhanneuvottelut Neuvosto-Venäjän kanssa, maltillinen linja nousi lopulta vallitsevaksi. Presidentti luotti ulkoministeriinsä Rudolf Holstiin, joka toimi ulkoministerinä itsenäisen Suomen neljässä ensimmäisessä hallituksessa. Hän oli myös mukana 15.3.1920 aloittaneessa keskustaoikeistolaisessa hallituksessa, joka koostui kahdesta kokoomuksen, viidestä edistyspuolueen, neljästä maalaisliiton ja kahdesta RKP:n edustajasta sekä yhdestä ammattiministeristä. Presidentin ponnisteluista huolimatta eduskuntaryhmät eivät antaneet täyttä tukeaan nimitetylle hallitukselle. Pääministerinä toimi kokoomuslainen professori Rafael Erich, jonka tehtävänä oli ollut jo loppusyksyllä 1919 valmistella rauhanohjelmaa esitettäväksi Neuvosto-Venäjälle.
Neuvotteleva Ståhlberg
Ulkoministeri Holsti oli mukana myös solmimassa Suomen ensimmäiset merkittävät kansainväliset sopimukset niin Itä-Karjalan kriisin, Ahvenanmaa-selkkauksen kuin Tarton rauhan osalta. Presidentti ei suostunut luopumaan luottoministeristään edes oikeiston voimakkaan painostuksen alla. Ståhlbergin valtaresurssit koostuivat lähinnä sovittelusta, muiden toimijoiden tarkkailusta sekä pyrkimyksestä ratkaisuun neuvottelun kautta.
Ståhlberg pyrki ratkaisuihin sovittelemalla ja neuvottelemalla.
Tarvittaessa hän saattoi tarvittaessa suorittaa väliintulon arvovaltansa voimin mutta myös sen säilyttämiseksi. Suomi ja Neuvosto-Venäjä aloittivat Tarton rauhanneuvottelut kesäkuussa 1920. Suomesta vietiin neuvottelupöytään kaksi vaatimusta: Repolan ja Porajärvien kunnat liitettäisiin Suomeen ja Petsamo säilyisi osana Suomea. Lisäksi Itä-Karjalaan vaadittiin kansanäänestystä, jotta alue voisi halutessaan liittyä Suomeen. Itä-Karjalan itsenäistyminen tuntui todelliselta vaihtoehdolta, käviväthän Latvia ja Liettuakin parhaillaan neuvotteluja itsenäisyydestä, ja Viro oli jo saanut Neuvosto-Venäjältä itsenäisyyden.